Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.311.2024.2.SKJ

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 lipca 2024 r. (data wpływu 12 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja (dalej: Fundacja, Podmiot lub Podatnik) jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od towarów i usług. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Od (…) lipca 2023 r. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie działalności związanej z organizacją (…).

Fundacja w ramach działalności gospodarczej nie realizuje usług doradztwa. Działalność gospodarcza ma marginalny charakter w odniesieniu do działań współfinansowanych ze środków publicznych, z której uzyskany dochód w całości jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej (w Podmiocie nie dochodzi do wypłaty zysku). Działalność ta służy realizacji działań statutowych Fundacji.

Fundacja prowadzi w ramach działalności statutowej nieodpłatnej działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów (...), w tym przedsiębiorstw społecznych. Podatnik jako Lider uzyskał środki publiczne w ramach (…) dla (…), tytuł projektu „(…)” (dalej Projekt).

Głównym obszarem działań są działania animacyjne oraz związane z reintegracją społeczną i zawodową (np. wsparcie szkoleniowe lub inne związane z podnoszeniem kwalifikacji i kompetencji; wsparcie psychologiczne itp.). Docelowo też przekazanie przez Podmiot dotacji przedsiębiorstwom społecznym na zatrudnienie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym, w tym m.in. osób długotrwale bezrobotnych oraz z niepełnosprawnością.

W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, Podmiot złożył oświadczenie wskazując, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu. Ponadto w treści wniosku o dofinansowanie zawarto oświadczenie, że w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, nie nastąpi sprzedaż towarów i usług, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (...).

Celem Projektu nie jest generowanie jakiegokolwiek przychodu czy dochodu. Główną działalnością Podatnika jest działalność statutowa. Podmiot prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie organizacji (…). Zatem prowadzona działalność gospodarcza nie pokrywa się z zakresem działalności statutowej, związanej z realizacją działań współfinansowanych ze środków publicznych. Działalność gospodarcza ma marginalny charakter w odniesieniu do działań współfinansowanych ze środków publicznych, z której uzyskany dochód w całości jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej (w Podmiocie nie dochodzi do wypłaty zysku).

W ramach Projektu, o którym mowa powyżej, Podatnik realizuje działania wsparcia wskazane w (...): usługi wsparcia podmiotów (...) obejmują działania w zakresie:

1)animacji lokalnej, polegającej na upowszechnianiu idei i zasad (...), pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych;

2)tworzenia podmiotów (...) i przedsiębiorstw społecznych oraz wspierania prowadzonej przez nie działalności, a także finansowania powstawania w nich miejsc pracy;

3)wsparcia działań reintegracyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwo społeczne, w tym wsparcia w tworzeniu planów reintegracyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1, oraz finansowania tych działań;

4)wsparcia podmiotów (...) i przedsiębiorstw społecznych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;

5)wzmacniania potencjału kadrowego, finansowego i innowacyjnego podmiotów (...) i przedsiębiorstw społecznych oraz udzielania im wsparcia biznesowego.

Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. W ramach wnioskowanych środków publicznych pozyskana dotacja służy jedynie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu. Podmiot nie pobiera żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców Projektu (to jest od osób lub podmiotów korzystających ze wsparcia wymienionych powyżej), czyli nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług o których mowa w ustawie VAT. Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy dokonywaniu sprzedaży i/lub wygenerowaniu zysku), a co za tym nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, zwanej dalej UPTU).

W wyniku realizacji wyżej wymienionego Projektu działalność Podatnika nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. W ramach działalności statutowej prowadzonej w ramach Projektu współfinansowanego ze środków publicznych, Podmiot dokonuje zakupu towarów i usług służących realizacji tego Projektu. Jest to przede wszystkim:

a)organizacja wyjazdów, wizyt, spotkań (w tym wizyt studyjnych, wyjazdów reintegracyjnych, czy spotkań networkingowych),

b)wynajem sal, lokali oraz ich utrzymanie (w tym czynsz, media, sprzątanie),

c)usługi prelegentów i doradców,

d)zakup usług cateringowych,

e)zakup usług hotelarskich i noclegowych,

f)zakup usług transportowych,

g)zakup materiałów biurowych i szkoleniowych, usługi drukarskie (skład, korekta, druk), zakup oraz wynajem sprzętu i oprogramowania,

h)zakup usług trenerskich i szkoleniowych, w tym warsztatów edukacyjnych w (...).

Wymienione powyżej towary i usługi są nabywane często (ale nie zawsze) od czynnych zarejestrowanych podatników VAT, a zatem są dokumentowane fakturami, na których wykazywany jest podatek należny. Wyżej wymieniony projekt jest realizowany przez Podmiot, który posiada akredytację (…), o których mowa w (…). Akredytację i status (...) - zgodnie z ustawą o (...) - przyznaje w drodze decyzji minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego (Minister (...)) podmiotom realizującym usługi wsparcia podmiotów (...) ((...)).

Podatnik, jako podmiot realizujący usługi wsparcia (...), w tym wskazane w (…) ustawy o (...), posiada akredytację i status (…) od (…) do (…) wydaną przez Ministra (…) na podstawie decyzji nr (…) z (…) roku. Dzięki posiadaniu akredytacji i statusu (...) działającego pod nazwą (…), Lider i partnerzy złożyli wniosek o dofinansowanie do wniosku pod tytułem: „(…)” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…), nr wniosku (…).

Nabór wniosków prowadzony był przez Zarząd Województwa (…) jako Instytucji Zarządzającej, Departament Europejskiego Funduszu Społecznego. Wniosek o dofinansowanie projektu został poddany ocenie formalnej i merytorycznej, po czym został skierowany do akceptacji negocjacji. Umowa o dofinansowanie została podpisana (…) roku.

Projekt jest w pełni zgodny z celami statutowymi Podatnika oraz Wytycznymi obszarowymi. Projekt jest realizowany na terenie subregionu centralno-południowego województwa (…) w terminie od (…) do (…) roku. Kluczowym zadaniem jest tworzenie miejsc pracy z wykorzystaniem bezzwrotnego wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie tych stanowisk w przedsiębiorstwach społecznych (dalej PS) oraz wsparcie w pozyskaniu innych źródeł finansowania publicznego (PFRON, Fundusz Pracy) oraz finansowania zwrotnego. Planuje się wspieranie istniejących oraz tworzenie nowych PS (są to m.in. fundacja, stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne, sp. z o.o. non profit), ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w tym zakresie z jednostkami samorządu terytorialnego (JST) oraz przedsiębiorcami, co ułatwia tworzenie stabilnych podmiotów realizujących funkcje reintegracji zawodowej i społecznej w długim okresie. Wzmocnienie działań reintegracyjnych będzie możliwe dzięki udzielaniu dofinansowań do realizacji indywidualnego planu reintegracyjnego dla osób najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym. Kompleksowym uzupełnieniem tych działań są dodatkowe instrumenty wsparcia w postaci m.in. doradztwa, szkoleń, pakietów dla partnerstw, wizyt studyjnych i rozwojowych, służąc inicjowaniu tworzenia nowych podmiotów (...) (dalej (...)) oraz wzrostowi efektywności istniejących w zakresie prowadzonej przez nie działalności statutowej i gospodarczej.

Istotnym elementem wsparcia są działania animacyjne ukierunkowane na aktywizację społeczności lokalnej oraz organizacji pozarządowych do podejmowania inicjatyw z obszaru (...). Planowane efekty projektu zakładają stworzenie co najmniej 212 dobrej jakości miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społeczny w stabilnych przedsiębiorstwach społecznych. Ponadto planowane jest objęcie wsparciem co najmniej 226 podmiotów (...), co ma zwiększyć możliwości realizacji przez nie celów i usług społecznych.

Celem projektu poza wsparciem jest rozwój sektora (...) w wyżej wymienionym subregionie poprzez utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych dla osób wskazanych w art. 2 pkt 6 ustawy roku o (...), poprawę sytuacji na rynku i dostępu do usług rozwojowych dla podmiotów (...) ((...)) z subregionu, a także:

a)wsparcie finansowe na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w PS (poprzez udzielanie stawek jednostkowych, zgodnie z Wytycznymi obszarowymi);

b)świadczenie usług wspierających rozwój podmiotów (...), m.in. usług animacyjnych, inkubacyjnych, odpowiadających na wyzwania związane z deinstytucjonalizacja usług społecznych i zrównoważonym rozwojem (w tym gospodarką o obiegu zamkniętym i odnawialnymi źródłami energii) oraz wyzwania demograficzne, promocyjne, edukacyjne, szkoleniowe, zgodnie z (...) i standardami określonymi w ustawie o (...);

c)wspieranie realizacji indywidualnego procesu reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym poprzez świadczenie reintegracyjne oraz wsparcie realizacji Indywidualnego planu reintegracji.

Działania te będą realizowane do (…) roku. Cele szczegółowe projektu to:

1)zwiększenie poziomu wiedzy kobiet i mężczyzn ze wskazanego subregionu na temat (...), ich usług i produktów oraz zwiększenie widoczności i tworzenie pozytywnego wizerunku podmiotów (...), m.in. poprzez działania edukacyjne,

2)zwiększenie szans na rynku pracy oraz dostęp do usług reintegracji społecznej i zawodowej dla grup defaworyzowanych, osób niezatrudnionych z subregionu, poprzez m.in. wsparcie przedsiębiorstw społecznych w realizacji Indywidualnych Planów Reintegracji,

3)wzrost poziomu kooperacji w m.in. środowiskach lokalnych, poprzez wspólne realizacje przedsięwzięć w obszarze (...),

4)wzmocnienie jakości i efektywności produktów oraz usług podmiotów (...), tworzenie standardów jakości, profesjonalizacja usług oraz potencjału oraz utworzenie trwałych i stabilnych miejsc pracy w nowych, istniejących oraz przekształcanych z przedsiębiorstwach społecznych poprzez m.in. wsparcie finansowe, szkolenia, doradztwo, reintegrację,

5)wzrost ilości i wartości usług społecznych zlecanych przez podmioty administracji publicznej, poprzez zwiększenie ilości i wartości społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych oraz zielonych procedur w jednostkach samorządu terytorialnego.

Grupę docelową projektu stanowią:

1)osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o (...) (zagrożone wykluczeniem społecznym, np. osoby bezrobotne, w tym długotrwale, poszukujące pracy, absolwenci (...)/(...), osoby z zaburzeniami psychicznymi), w zakresie np. animacji, inkubacji, reintegracji społecznej i zawodowej;

2)osoby wskazane w Wytycznych obszarowych (np. osoby z niepełnosprawnościami, osoby bierne zawodowo, korzystające z pomocy społecznej, w kryzysie bezdomności), objęte m.in. animacją, inkubacją, szkoleniami,

3)osoby fizyczne planujące założenie przedsiębiorstwa społecznego lub podjęcie pracy w przedsiębiorstwie społecznym w zakresie doradztwa, szkoleń, działań edukacyjnych (uczniowie i studenci), reintegracji społecznej i zawodowej, umożliwiających uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, pracy lub prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego;

4)osoby prawne planujące założenie podmiot (...) lub przedsiębiorstwo społeczne (np. organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), w zakresie m.in. animacji, doradztwa, szkoleń;

5)jednostki samorządu terytorialnego, ich kadra zarządzająca i pracownicy, posiadający jednostki organizacyjne w subregionie oraz z całej Polski - objęte m.in. inkubacją, szkoleniami, doradztwem, wsparciem biznesowym, promocyjnym oraz finansowym.

W ramach pkt 1 - 3 wsparciem objęte zostaną osoby, które uczą się, pracują lub zamieszkują na terenie subregionu w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, a osoby w kryzysie bezdomności przebywające w na terenie subregionu. Planowane rezultaty projektu to:

a)(…) kobiet i (…) mężczyzn objętych wsparciem, w tym osób niezatrudnionych, osób z niepełnosprawnościami oraz osób w kryzysie bezdomności,

b)(…) objętych wsparciem (...) i PS;

c)(…) miejsc pracy w PS i (...),

d)(…) osób pracujących po opuszczeniu programu,

e)(…) pracowników podmiotów integracji i pomocy społecznej.

W projekcie przewidziano następujące zadania:

1)Tworzenie i utrzymanie (…) miejsc pracy, według stawki jednostkowej na utworzenie miejsca pracy (…) zł oraz na utrzymanie miejsca pracy (…) zł w latach 2023 - 2027 łącznie (...) miejsc pracy w (...); Podmiot będzie stosował uproszczone metody rozliczania wydatków w postaci stawek jednostkowych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy zgodnie z treścią Wytycznych obszarowych;

2)Reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w PS (w tym świadczenie reintegracyjne):

a)Dofinansowanie indywidualnego planu reintegracyjnego (IPR), o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o (...);

b)Wsparcie reintegracyjne dotyczy wyłącznie nowych pracowników i może być świadczone bez przyznawania wsparcia finansowego na utworzenie i utrzymanie miejsca pracy;

c)Przyznawane jest w formie refundacji dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznymi i zawodowym;

d)Usługi wsparcia reintegracyjnego dotyczą bezpośrednio pracownika i mają na celu zwiększenie możliwości udziału w życiu społecznym i zawodowym osoby objętej wsparciem;

e)Procesy reintegracyjne obejmują tworzenie i wdrażanie indywidualnych planów reintegracyjnych, które mogą obejmować np. udział w szkoleniach rozwijających kompetencje społeczne, wsparcie w zakresie dostępu do usług zdrowotnych, pomoc w korzystaniu z pomocy specjalistycznej (psycholog, doradca zawodowy, specjalista ds. uzależnień, psychoterapeuta, psychiatra, inne), wsparcie trenera/asystenta pracy, wsparcie w zakresie funkcjonowania w rodzinie i pełnienia ról rodzicielskich np.: o pomoc w dostępie do usług społecznych wspierających innych członków rodziny, podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w wybranych formach edukacji dorosłych formalnych i poza formalnych np.: szkolenia zawodowe, itd.

3)Inkubacja i wsparcie tworzenia miejsc pracy w (...):

a)Wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej opracowany został Regulamin udzielania wsparcia finansowego;

b)Po przeprowadzeniu rekrutacji, we współpracy z interesariuszami, następuje wsparcie animacyjne oraz szkoleniowo - doradcze: szkolenia teoretyczne i praktyczne, z zakładania/ prowadzenia/rozwoju PS i tworzenia miejsc pracy w PS (zgodnie z diagnozą potrzeb, profilem działalności i zaleceniami w PS, m.in. prawne, marketingowe, z zakresu tworzenia biznesplanu, źródeł finansowania, księgowe, szkolenia branżowe, a także praktyczne aspekty prowadzenia PS, prawa pracy, zamówień publicznych, w tym zamówień społecznie odpowiedzialnych i zielonych zamówień publicznych, itd.), doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu;

c)Nabór formularzy pomysłów biznesowych oraz wniosków z biznesplanami i Komisja Oceny Wniosków - preferowane będą osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit. b, d, e, g, h, i ustawy o (...);

d)Monitorowanie wsparcia i rozwiązywanie sytuacji problemowych w PS, monitoring trwałości miejsc pracy i PS.

4)Animacja, zwiększanie widoczności i edukacja PS, wsparcie (...)/PS, w tym biznesowe, rozwojowe, w zakresie zamówień społecznie odpowiedzialnych i usług społecznych:

a)Diagnoza potrzeb środowisk lokalnych zgodnie z metodą organizacji społeczności lokalnej (OSL) oraz diagnoza potrzeb placówek i instytucji integracji społecznej w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej;

b)Analiza działań JST w kontekście lokalności/tworzenia (...)/PS i wsparcia zamówień społecznie odpowiedzialnych oraz tworzenia działań reintegracyjnych i świadczących usługi społeczne;

c)Usługi animacyjne i wsparcie rozwoju partnerstw lokalnych na rzecz PS, m.in. przez animację grup inicjatywnych oraz środowisk na rzecz PS, poprzez m.in. sesje dialogowe i spotkania animacyjne w środowiskach lokalnych i JST;

d)Wsparcie (...)/PS i JST w obszarze zamówień społecznie odpowiedzialnych, (m.in. pomoc w konstrukcji/zdobywaniu/realizacji zleceń - w trybach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawie Prawo zamówień publicznych, ustawie o (...) oraz ustawie o spółdzielniach socjalnych), procesach rewitalizacyjnych i reintegracyjnych/zwiększenia wartości i jakości usług publicznych, w tym społecznych realizowanych przez (...)/PS;

e)Szkolenia dla osób fizycznych umożliwiających zdobycie wiedzy na temat założenia/rozwoju/prowadzenia (...)/PS, wg. programu szkoleń dostosowanego do potrzeb i oczekiwań uczestników projektu;

f)Usługi wsparcia dla (...) i PS - doradztwo kluczowe, biznesowe i specjalistyczne;

g)Wsparcie marketingowe i promocja (...)/PS, zwiększanie widoczności PS.

5)Monitorowanie i zapewnienie jakości działań. W związku z nabyciem towarów i usług w ramach projektu, faktury są wystawiane na realizatora projektu, tj. Fundację.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W ramach projektu „(…)” Fundacja wykonuje czynności w zakresie:

a)bezpłatnych usług animacyjnych, w ramach których przekazywane są podstawowe informacje o projekcie. Przykładowe konkretne czynności: spotkania w społeczności lokalnej lub z władzami gmin, powiatów i regionu, OSP, ROPS, kołami gospodyń wiejskich, organizacjami pozarządowymi, podmiotami (...), celem przekazania informacji o projekcie. Jednocześnie wskazują Państwo, że nie ponoszą Państwo w żaden sposób odpowiedzialności za usługi animacyjne;

b)bezpłatnych usług doradczych, w zakresie zatrudnienia grup defaworyzowanych oraz prowadzenia podmiotu (...). Przykładowe konkretne czynności: jak mogą współpracować organizacje pozarządowe z władzami miast, jak skonstruować statut fundacji, stowarzyszenia, wyjaśnienie pojęcia działalności społecznej, wyjaśnienia pojęcia wolontariatu, wyjaśnienie jak można powołać podmioty (...) i przedsiębiorstwa społeczne, w jaki sposób można szukać informacji o źródłach finansowania (...)/PS/NGO, jakie są warunki pozyskania dotacji na zatrudnienie osoby z grupy defaworyzowanej. W tym miejscu należy podkreślić, że (...) nie może przygotowywać w imieniu beneficjenta biznesplanu, nie może w jego imieniu podejmować żadnych czynności wiążących, a jedynie dać sugestie, które podmiot może wziąć pod uwagę lub nie. Jednocześnie wskazują Państwo, że nie ponoszą Państwo w żaden sposób odpowiedzialności za usługi doradcze;

c)bezpłatnych szkoleń, skierowanych na rzecz osób defaworyzowanych oraz podmiotów (...). Przykładowe konkretne czynności: organizacja szkolenia dla osób z grup defaworyzowanych dot. pracy w grupie. Jednocześnie wskazują Państwo, że nie ponoszą Państwo w żaden sposób odpowiedzialności za usługi szkoleniowe;

d)bezpłatnych usług związanych procesem reintegracji społecznej i zawodowej, w zakresie zatrudnienia z grup defaworyzowanych oraz prowadzenia podmiotu (...). Przykładowe konkretne czynności: pomoc w organizacji grupy wsparcia np. dla osób współuzależnionych i uzależnionych. Jednocześnie wskazują Państwo, że nie ponoszą Państwo w żaden sposób odpowiedzialności za usługi związane z procesem reintegracyjnym;

e)działań inkubacyjnych, dotyczących wsparcia w zakresie tworzenia organizacji pozarządowych oraz podmiotów (...). Przykładowe konkretne czynności: przekazanie informacji jak założyć podmiot (...), z zastrzeżeniem, że formy oraz przygotowanie dokumentów leży po stronie zainteresowanego. Jednocześnie wskazują Państwo, że nie ponoszą Państwo w żaden sposób odpowiedzialności za usługi doradcze;

f)bezpłatnego udzielania wsparcia na utworzenie miejsca pracy dla osób z grup defawaoryzowanych np. osoby bezrobotnej, bezdomnej, opuszczającej zakład karny. Przykładowe konkretne czynności: w przypadku deklaracji zatrudnienia osoby z grupy defaworyzowanej i po pozytywnej ocenie pomysłu przekazanie dotacji na utworzenie i utrzymanie konkretnego miejsca pracy dla osoby defaworyzownej, zgodnie z ustawą o (...). Podsumowując, wsparciem nie jest objęty podmiot gospodarczy, lecz osoba fizyczna borykająca się z wykluczeniem społecznym lub zawodowym.

g)Bezpłatnego udzielania wsparcia na podjęcie działań w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej osób fizycznych. Np. w ramach środków możliwe jest sfinansowanie leczenia psychiatrycznego. Jednocześnie wskazują Państwo, że nie ponoszą Państwo w żaden sposób odpowiedzialności za utrzymanie miejsca pracy. Jest to w gestii beneficjenta np. organizacji pozarządowych;

h)Współpraca z ośrodkami pomocy społecznej, ROPS-em, urzędami pracy, JST i urzędem marszałkowskim. W tym zakresie np. organizują Państwo razem z wyżej wymienionymi instytucjami pikniki dla społeczności lokalnej.

Podsumowując powyższe, jako ośrodek wsparcie (...) nie ponoszą Państwo odpowiedzialności za świadczone usługi oraz przekazane wsparcie. Jednocześnie wyjaśniają Państwo, że przedmiotowe formy wsparcia są świadczone przez Fundację w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, na rzecz beneficjenta, w którego gestii jest skorzystanie bądź nie z otrzymanego wsparcia.

W ramach projektu „(…)” Fundacja na swoją rzecz nie nabywa żadnego majątku oraz żadnego przysporzenia. Projekt jest w pełni realizowany w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

W projekcie na rzecz osób z grup defaworyzowanych, podmiotów (...), administracji publicznej Fundacja:

a)zatrudnia na etat pracowników na stanowisku animator, doradca, specjalista ds. reintegracji.

b)wyłoni w drodze zapytania ofertowego wykonawcę w zakresie realizacji bezpłatnych szkoleń. W ramach szkoleń zapewniają Państwo uczestnikom bezpłatnie poczęstunek i materiały.

c)Organizują Państwo nieodpłatne wizyty studyjne w innych podmiotach (...) dla przedstawicieli JST i (...)/PS/NGO oraz osób fizycznych, grup inicjatywnych. W ramach tego wydatku zapewniają Państwo uczestnikom transport, poczęstunek oraz prelekcje.

Nabywane przez Fundację towary i/lub usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361). Powołany przepis stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wskazuje na to fakt, iż wspomniany we wniosku projekt będzie realizowany przez Podatnika w ramach działalności nieodpłatnej i nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie będzie generował dochodu - w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu, w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.

Fundacja oświadcza, iż towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem nie są i nie będą służyły różnego rodzaju działalnościami, a jedynie projekt będzie realizowany w ramach działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, zgodnie z treścią art. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 (Dz.U. z 2023 poz. 571) o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto, oświadczają Państwo, że będą w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów czynności w ramach działalności nieodpłatnej.

Ponadto, pragną Państwo zwrócić uwagę, że przedmiotowy projekt (...) jest projektem ogólnopolskim. Pozwalają sobie Państwo w załączeniu przesłać indywidualną interpretację w przedmiotowym zakresie otrzymaną przez Fundację, która realizuje analogiczny projekt, również w ramach działalności nieodpłatnej pożytku publicznego.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko określające, że w przypadku zakupu towarów i usług na potrzeby działalności związanej z realizacją Projektu, a co za tym idzie działalności niestanowiącej z punktu widzenia Podatnika działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Podatnik nie ma prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z przepisami prawa krajowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy: W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6l ustawy. Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego.

Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego.

Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy. Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podsumowując, podatnik może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli ten jest związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 1 ustawy o fundacjach, Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Ponadto, art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach stanowi, że Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych. Zaznaczyć należy, że działalność statutowa podmiotu to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Zgodnie z treścią art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. 2023 poz. 571) o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Natomiast art. 7 tejże ustawy stanowi, że działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Wskazany we wniosku projekt jest realizowany przez Podatnika w ramach działalności nieodpłatnej i nie są pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań (...) dla uczestników Projektu. Dodatkowo Projekt nie generuje i nie będzie generował dochodu - w tabeli budżetowej wniosku o dofinansowanie Projektu (tab. 5.1.2), w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił on będzie 0,00 zł.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, iż Podatnik nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz realizacja wyżej wymienionego Projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, nie mamy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, jak również Podatnik nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych działań, nie istnieją także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r.

Ponieważ Podatnik nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia. Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), gdyż zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku) nie są w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu ustawy o VAT).

Tym samym stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6n ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Fundacja prowadzi w ramach działalności statutowej nieodpłatnej działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów (...), w tym przedsiębiorstw społecznych. Jako Lider uzyskała środki publiczne w ramach (…), tytuł projektu „(…)”. W ramach Projektu Fundacja wykonuje czynności w zakresie: bezpłatnych usług animacyjnych, w ramach których przekazywane są podstawowe informacje o projekcie; bezpłatnych usług doradczych w zakresie zatrudnienia grup defaworyzowanych oraz prowadzenia podmiotu (...); bezpłatnych szkoleń skierowanych na rzecz osób defaworyzowanych oraz podmiotów (...); bezpłatnych usług związanych z procesem reintegracji społecznej i zawodowej w zakresie zatrudnienia z grup defaworyzowanych oraz prowadzenia podmiotu (...); działań inkubacyjnych dotyczących wsparcia w zakresie tworzenia organizacji pozarządowych oraz podmiotów (...), bezpłatnego udzielania wsparcia na utworzenie miejsca pracy dla osób z grup defowaryzowanych; bezpłatnego udzielania wsparcia na podjęcie działań w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej osób fizycznych; współpraca z ośrodkami pomocy społecznej, ROPS-em, urzędami pracy, JST i urzędem marszałkowskim.

W wyniku realizacji wyżej wymienionego Projektu działalność Fundacji nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Nabywane przez Fundację towary i/lub usługi związane z realizacją projekty będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizowanym projektem nie są i nie będą służyły różnego rodzaju działalnościom, a jedynie projekt będzie realizowany w ramach działalności pożytku publicznego, zgodnie z treścią art. 7 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z poniesionymi wydatkami dotyczącymi realizacji projektu pn. „(…)”.

Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że nabywane przez Państwa towary i/lub usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem wydanie interpretacji indywidualnej nie była ocena, czy w związku z realizacją Projektu będą Państwo wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00