Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.295.2024.2.AS

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu z uwagi na wystąpienie związku z czynnościami opodatkowanymi, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, czy kwota dotacji otrzymanej w związku z projektem pt. „(…)” stanowi podstawę opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku ponoszonego przy zakupie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 maja 2024 r. (wpływ 17 lipca 2024 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (A.) jest jednostką naukową prowadzącą działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia (…) r. o (…) (dalej: „Ustawa o (...)”), innych przepisów odnoszących się do instytutu działającego w ramach (…) oraz statutu.

Wnioskodawca realizuje zadania statutowe w szczególności w obszarze:

  • realizowania projektów badawczych w ramach celu (…), o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o (…);
  • komercjalizacji;
  • współpracy międzynarodowej w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz komercjalizacji;
  • realizacji projektów badawczych w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych innych niż określone w ustawie o (…) art. 1 ust. 2 pkt 1;
  • produkowania unikatowej aparatury badawczej i unikatowych materiałów;
  • prowadzenia kursów i szkoleń kadr dla gospodarki;
  • prowadzenia innej działalności związanej z charakterem (…);
  • prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem przekazania osiągniętych zysków na działalność statutową.

Wnioskodawca działający w ramach (…) ma za cel, zgodnie z art. 2 ustawy o (...):

  • prowadzenie badań i prac rozwojowych;
  • transfer wiedzy oraz wdrażanie wyników badań i prac rozwojowych do gospodarki;
  • wspieranie polityki gospodarczej państwa;
  • prowadzenie działalności mającej na celu kształtowanie świadomości społecznej na temat zaawansowanych technologii.

Wnioskodawca będzie samodzielnie jako Beneficjent realizował zadania w ramach projektu pt. „(...)”, w ramach programu priorytetowego nr 7.2.1 „(…)” finansowanego ze środków B. (dalej: „Projekt”).

Głównym celem Projektu jest wzrost wiedzy u co najmniej 100 pracowników administracji publicznej oraz przedsiębiorców (zakłady komunalne, składowiska odpadów) z zasad zrównoważonego rozwoju, promowania postaw oraz gospodarki odpadami w tym GOZ. Celami szczegółowymi Projektu są ponadto:

  • zwiększenie waloru edukacji i kształcenie kadr administracji publicznej w zakresie transformacji energetyczno-klimatycznej,
  • upowszechnianie, usystematyzowanie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, w szczególności w zakresie: GOZ, zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym i w przedsiębiorstwie, zarządzania odpadami i recyklingiem - hierarchia postępowania z odpadami i zarządzanie odpadami, energii odnawialnej, efektywności energetycznej oraz sektorowych uwarunkowań ograniczoności surowców,
  • narzędzi do identyfikacji materiałów i odpadów,
  • kształtowanie zachowań prośrodowiskowych społeczeństwa, poprzez przygotowanie pracowników samorządów do promowania w lokalnym otoczeniu właściwych postaw proekologicznych,
  • aktywizacja społeczna - budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Efektami realizowanego Projektu będą m.in.: zwiększenie wiedzy wśród pracowników administracji publicznej, operatorów składowisk oraz zakładów komunalnych, podniesienie wiedzy dot. standardów dotyczących transformacji energetyczno-klimatycznej.

W związku z realizacją Projektu, Wnioskodawca zawrze umowę na realizację projektu z B., która określa zasady realizacji projektu, rozliczeń finansowych, sprawozdawczości.

W ramach Projektu przewiduje się przeprowadzenie edukacji z zakresu zrównoważonego rozwoju i GOZ dla pracowników administracji samorządowej i przedsiębiorców (pracownicy zakładów komunalnych, operatorzy składowisk).

Grupa docelowa dla edukacji ekologicznej:

  • Pracownicy administracji samorządowej (urzędy gminy, miejskie, wojewódzkie) w liczbie co najmniej 60 osób,
  • Pracownicy zakładów komunalnych oraz operatorzy składowisk odpadów (przedsiębiorców) w liczbie co najmniej 40 osób.

Grupa odbiorców bezpośrednich to minimum 100 osób - pracowników komunalnych i gospodarujących odpadami oraz pracowników administracji publicznej, w tym pełnomocników ds. zarządzania środowiskiem, kierowników, specjalistów komórek odpowiedzialnych za ochronę środowiska i/lub gospodarkę odpadami, specjalistów działów ochrony środowiska wszystkich szczebli oraz innych pracowników wskazanych podmiotów, zainteresowanych wdrażaniem GOZ. Ostateczna liczba odbiorców nie będzie znana do czasu zakończenia Projektu.

Wnioskodawca we wniosku projektowym szacunkowo zadeklarował przeprowadzenie spotkań edukacyjnych dla minimum 100 osób, które zostaną wyłonione podczas procesu rekrutacji do projektu. Proces zaproszenia uczestników będzie oparty na regulaminie naboru zgodnym z zasadami równości szans. Czynnościami naboru zostanie objętych 100 osób. Rekrutacja będzie odbywać się w sposób ciągły do momentu uzyskania wymaganej liczby uczestników. Promocja edukacji ekologicznej objętej Projektem będzie prowadzona na terenie całego kraju z wykorzystaniem narzędzi komunikacji konwencjonalnych, jak i elektronicznych.

Edukacja ekologiczna przeprowadzona przez A. pozwoli na zdobycie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy. Umożliwi aktualizację w obszarze regulacji i przepisów prawnych oraz ich interpretacji. Działania edukacyjne pomogą w opracowywaniu efektywnych strategii i planów gospodarki odpadami, które są zgodne z lokalnymi, krajowymi i unijnymi celami środowiskowymi. Ponadto dostarczą wiedzy z zakresu najnowszych technologii i rozwiązań oraz dobrych praktyk. Pomogą również zdobyć umiejętności konieczne do optymalnego wykorzystania dostępnych zasobów, w tym finansowych i kadrowych.

Edukacja ekologiczna przyczyni się do skutecznego i systematycznego podnoszenia standardów w branży.

Wnioskodawca nie będzie miał żadnego wpływu czy uczestnicy projektu w jakikolwiek sposób wykorzystają uzyskaną wiedzę w praktyce.

Wnioskodawca będzie realizował zadania zgodnie z budżetem, wskazującym koszty niezbędne do realizacji Projektu, przy czym zasadniczą cześć kosztów stanowić będą wynagrodzenia personelu. We wniosku A. wskazał następujące pozycje kosztowe:

  • wynagrodzenia personelu prowadzącego edukację;
  • przygotowanie materiałów edukacyjnych;
  • koszty związane z organizacją spotkań edukacyjnych, w tym usługi cateringowe;
  • zakup drobnego sprzętu;

Planowany czas rozpoczęcia Projektu wskazywany jest na początek 2025 r. Obecnie A. przygotowuje wniosek o uczestnictwo we wskazanym Projekcie.

Wnioskodawca będzie realizował zadania Projektu zgodnie z budżetem wskazanym we wniosku i Umową o dofinansowanie. Dotacja przekazywana będzie na realizację Projektu, bez wyszczególniania działań realizowanych na rzecz poszczególnych odbiorców działań edukacyjnych objętych Projektem.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja będzie przekazana „z góry” dla Wnioskodawcy na prowadzenie zadań edukacyjnych. Uczestniczący w Projekcie odbiorcy, w tym pracownicy administracji publicznej, zakładów komunalnych, przedsiębiorstw zajmujący się gospodarką odpadami i ochroną środowiska, nie będą obciążani kosztami związanymi z realizacją działań edukacyjnych. Wnioskodawca nie otrzyma od uczestników programu edukacyjnego żadnych dopłat w związku realizowanym Projektem.

Rozliczenie dotacji opierać się będzie na podstawie udokumentowanych rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w całości Projektu. Do rozliczenia kosztów w Projekcie przedstawiane będą listy płac, faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu. Wnioskodawca rozliczać będzie wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji Projektu w poszczególnych miesiącach.

Zgodnie z wnioskiem i Umową o dofinansowanie oraz regulaminem Projektu, w sytuacji gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości otrzymanej dotacji, dofinansowanie działań edukacyjnych przez B. zostanie dokonane jedynie do wysokości poniesionych kosztów. Wnioskodawca zobowiązany będzie do zwrotu niewykorzystanej części otrzymanych środków, bowiem dofinansowanie przyznane jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na poniższe pytania uzupełnili Państwo opis sprawy o informacje:

1.Jakie konkretnie zadania są/będą przez Państwa wykonywane w ramach Projektu?

  • Czy przedmiotem Projektu jest/będzie wyłącznie realizacja spotkań edukacyjnych na rzecz konkretnych odbiorców (w liczbie co najmniej 100)?

Przedmiotem Projektu pt. „(…)” są działania edukacyjne z zakresu zrównoważonego rozwoju i GOZ dla pracowników administracji samorządowej i przedsiębiorców (pracownicy zakładów komunalnych, operatorzy składowisk) oraz realizacja innych działań niezbędnych do organizacji, prowadzenia i ewaluacji oraz promocji realizowanych działań edukacyjnych, opisanych poniżej w liczbie co najmniej 100 osób.

Po wysłaniu wniosku o wydanie interpretacji, prowadzone były negocjacje z B. Podczas negocjacji uzgodniono zwiększenie liczby uczestników działań bezpośrednich, w tym w formie szkoleń, maksymalnie do 300 osób oraz działań edukacyjnych informacyjno- promocyjnych do liczby w sumie z działaniami bezpośrednimi nie mniej niż 2800 osób.

  • Czy też inne czynności/zadania? Jeśli tak prosimy opisać:

a)jakie czynności/zadania, na czym konkretnie polegają/będą polegały, jaki jest/będzie zakres poszczególnych zadań, w jaki sposób są/będą realizowane, jaki jest/będzie charakter podejmowanych przez Państwa działań w zakresie tych zadań,

W ramach projektu podjęte zostaną inne czynności/zadania, takie jak:

  • wykonanie materiałów informacyjnych i promocyjnych np. roll-upów, ulotek, długopisów oraz innych gadżetów reklamowych promujących projekt, a także materiałów dydaktycznych, m.in. na nośnikach pamięci oraz w formie drukowanej,
  • wykonanie na stronie internetowej A. podstrony z pełnymi informacjami dotyczącymi działań edukacyjnych, tj. z terminami i formularzem zgłoszeniowym,
  • zamieszczenie na stronie internetowej A. treści informacyjnych obejmujących zakres działań edukacyjnych,
  • zamieszczenie w mediach społecznościowych, takich jak (…) lub innych, informacji na temat działań edukacyjnych, ich terminów oraz zakresów tematycznych,
  • zapewnienie cateringu uczestnikom stacjonarnych działań edukacyjnych,
  • prowadzenie w sieci kampanii informacyjnej i działań promocyjnych dotyczących działań edukacyjnych przez profesjonalne serwisy internetowe np. (…).

Ww. czynności/zadania mają charakter informacyjno-promocyjny, obejmujący swoim zakresem dotarcie do szerokiego grona potencjalnych /przyszłych odbiorców działań edukacyjnych.

b)do kogo są/będą skierowane poszczególne zadania, na jakich zasadach odbiorcy uczestniczą/będą uczestniczyli w tych zadaniach,

Zadania skierowane będą do przyszłych odbiorców działań edukacyjnych, czyli do:

  • Pracowników administracji publicznej: działania te mają na celu dostarczenie wiedzy niezbędnej do wdrażania polityk zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym.
  • Przedsiębiorców: w szczególności pracowników zakładów komunalnych oraz operatorów składowisk, którzy będą mogli zdobyć praktyczne umiejętności i narzędzia do zarządzania odpadami zgodnie z zasadami GOZ.

Odbiorcy będą uczestniczyli w zadaniach projektowych na zasadach otwartości i dostępności. Udział w projekcie jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Oznacza to, że każdy, kto spełnia kryteria uczestnictwa, może wziąć udział bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Uczestnicy będą mieli możliwość wzięcia udziału w specjalistycznych działaniach edukacyjnych, w tym działaniach bezpośrednich w formie szkoleń dotyczących gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ). Działania te mają na celu zwiększenie wiedzy i kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz praktycznych zastosowań GOZ.

Działania edukacyjne obejmują szeroki zakres zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem i gospodarką obiegu zamkniętego, w tym:

  • Podstawy GOZ i jego znaczenie dla środowiska i gospodarki.
  • Praktyczne metody wdrażania GOZ w działalności gospodarczej i administracyjnej.
  • Narzędzia i strategie zarządzania odpadami w ramach GOZ.
  • Studia przypadków i najlepsze praktyki z innych regionów i krajów.

Zainteresowani uczestnicy będą mogli zarejestrować się na spotkania edukacyjne poprzez dedykowaną podstronę (...), gdzie znajdą wszystkie niezbędne informacje dotyczące terminów, miejsc i szczegółów dotyczących działań edukacyjnych. Po zakończeniu, uczestnicy otrzymają potwierdzenie ich udziału w działaniach edukacyjnych bezpośrednich oraz zdobycie nowych umiejętności i wiedzy z zakresu GOZ i zrównoważonego rozwoju.

c)czy w ramach tych zadań podejmują Państwo/będą podejmowali konkretne działania wobec konkretnych odbiorców, czy też czynności te stanowią jedynie ogólne działania informacyjne skierowane nieskonkretyzowanych odbiorców,

W ramach opisanych wyżej zadań zostaną podjęte ogólne działania informacyjne wobec odbiorców ze zdefiniowanej grupy docelowej działań edukacyjnych, a w późniejszym etapie działania te będą służyć także ewaluacji projektu.

2. W jaki sposób jest/będzie wyliczona kwota dotacji z B. w celu realizacji projektu i od czego uzależniona jest/będzie jej wysokość (np. od liczby uczestników, liczby spotkań edukacyjnych, innych czynników - jakich)?

Kwota dotacji nie będzie uzależniona od liczby uczestników projektu, liczby spotkań czy też innych czynników. Kwota dotacji zostaje przyznana na realizację całości działań edukacyjnych, w tym wszystkich niezbędnych działań promocyjnych. Zakłada się, iż projektem objętych zostanie w formie bezpośrednich działań edukacyjnych nie mniej niż 300 osób, a w formie innych działań informacyjnych i edukacyjnych nie mniej niż 2500 osób. W sumie działami objętych zostanie nie mniej niż 2800 osób. Wyznaczenie wskaźników było wymogiem postawionym przez B., a ustalone liczby są wynikiem prowadzonych z B. negocjacji po złożonym w dniu 15 maja 2024 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Kwota dotacji z B. została wyliczona na podstawie szczegółowej analizy kosztów związanych z realizacją wszystkich działań edukacyjnych objętych niniejszym projektem. Wysokość dotacji uzależniona będzie od kilku kluczowych czynników, w tym:

  • Kosztów materiałów informacyjnych i promocyjnych: Dotacja będzie obejmować koszty wytworzenia materiałów informacyjnych i promocyjnych, takich jak ulotki, roll-upy, gadżety reklamowe oraz materiały dydaktyczne. Wysokość tych kosztów została oszacowana na podstawie zapotrzebowania na materiały, liczby uczestników działań edukacyjnych i liczby planowanych szkoleń.
  • Kosztów związanych z komunikacją: Koszty reklamy w mediach społecznościowych, na stronach internetowych oraz w czasopismach branżowych i ogólnokrajowych będą brane pod uwagę przy wyliczaniu kwoty dotacji.
  • Kosztów wynagrodzeń trenerów i ekspertów: Dotacja będzie obejmować koszty wynagrodzeń pracowników (...), opracowujących materiały informacyjne, dydaktyczne, ankiety oraz samo prowadzenie działań edukacyjnych proporcjonalnie do przepracowanej części etatu w projekcie, zgodnie z tabelą wynagradzania w (...)Kosztów administracyjnych: Koszty administracyjne, takie jak zarządzanie projektem również zostały uwzględnione przy wyliczaniu kwoty dotacji i są zgodne z regulaminem konkursu.

Kwota dotacji z B. została wyliczona zgodnie z Programem Priorytetowym dla działania i wynosi 70% wartości kosztów kwalifikowanych, określonych w Harmonogramie Rzeczowo - Finansowym. Wysokość otrzymanej pomocy uzależniona jest od pozytywnej weryfikacji HRF (na etapie wyboru projektu). Warunkiem końcowym jest osiągnięcie założonych efektów rzeczowych i ekologicznych do 31 grudnia 2025 r. oraz przedłożenie potwierdzenia osiągnięcia ww. efektów do Wnioskodawcy do 14 lutego 2026 r. Terminy osiągnięcia założonych efektów rzeczowych i ekologicznych oraz wskaźniki zostały zmienione podczas negocjacji z B., ze względu na przedłużający się proces oceny złożonego wniosku.

PLANOWANY EFEKT RZECZOWY:

Liczba przeprowadzonych działań bezpośrednich (…) szt., liczba osób nie mniej niż (…).

Liczba wykonanych wydawnictw drukowanych (nakład) (…) szt.

Liczba zrealizowanych działań edukacyjnych i promocyjnych w Internecie nie mniej niż (…) szt.

TERMIN OSIĄGNIĘCIA EFEKTU RZECZOWEGO: (…)

TERMIN POTWIERDZENIA OSIĄGNIĘCIA EFEKTU RZECZOWEGO: (…)

PLANOWANY EFEKT EKOLOGICZNY:

Zasięg zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjno-promocyjnych oraz informacyjnych nie mniej niż (…) osób.

Zasięg zrealizowanych przedsięwzięć edukacyjnych bezpośrednich nie mniej niż (…) osób.

TERMIN OSIĄGNIĘCIA EFEKTU EKOLOGICZNEGO: (…)

TERMIN POTWIERDZENIA OSIĄGNIĘCIA EFEKTU EKOLOGICZNEGO: (…)

3.Czy kwota dotacji jest/będzie uzależniona od liczby uczestników w projekcie? Jeśli nie, w jakim celu zadeklarowali Państwo liczbę odbiorców na minimum 100 osób?

Kwota dotacji nie będzie uzależniona od liczby uczestników projektu. Kwota dotacji zostaje przyznana na realizację całości działań edukacyjnych, w założeniu, że w działaniach bezpośrednich uczestniczyć będzie 300 osób, a w działaniach informacyjno-promocyjnych nie mniej niż 2800 osób w sumie z działaniami bezpośrednimi. Po wysłaniu wniosku o wydanie interpretacji, prowadzone były negocjacje z B. Podczas negocjacji uzgodniono zwiększenie liczby uczestników działań bezpośrednich maksymalnie do 300 osób oraz działań informacyjno-promocyjnych - minimum 2800 osób.

Wnioskowana kwota jest zaplanowana na 100 osób w działaniach stacjonarnych i 300 osób w szkoleniach bezpośrednich (stacjonarnie i online) oraz odbiorców innych działań informacyjno-promocyjnych w łącznej liczbie minimum 2800 uczestników. Liczba uczestników jest podyktowana przede wszystkim wymogami konkursu oraz efektywnością działań z punktu widzenia B.

Zadeklarowana liczba odbiorców została określona na podstawie zgłaszanego zapotrzebowania na rynku popartego listami intencyjnymi od administracji grup docelowych, tj. pracowników administracji publicznej oraz przedsiębiorców (zakłady komunalne, składowiska odpadów). Wybór grupy docelowej oraz szacowanej wielkości wynika z analizy potrzeb rynku i jest podyktowany wymaganiami jakie niosą ze sobą zapisy (…).

4.Czy kwota dotacji w całości zostanie przeznaczona na organizację spotkań edukacyjnych, czy też inne zadania realizowane przez Państwa - jakie?

Kwota dotacji zostanie w całości przeznaczona na organizację spotkań edukacyjnych, w tym szkoleń bezpośrednich oraz innych zadań edukacyjnych niezbędnych do osiągnięcia zakładanych celów, jak między innymi opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów szkoleniowych, ich wydruk, zakup nośników pamięci do zapisania przygotowanych materiałów, catering dla uczestników i trenerów szkoleń stacjonarnych, wynagrodzenia ekspertów i trenerów, materiały promocyjne (m.in. promocja w sieci), catering dla uczestników stacjonarnych, koszty zarządzania projektem, w tym koszty materiałów biurowych, gadżetów z logiem B. oraz A. Ponadto kwota dofinansowania nie pokrywa w całości przedsięwzięcia, a jedynie 70% kosztów kwalifikowalnych, co wynika z Regulaminu Konkursu.

5.Czy wskazane przez Państwa „pozycje kosztowe niezbędne do realizacji projektu” dotyczą realizacji spotkań edukacyjnych, czy też innych zadań - jakich?

Jak wskazano w pkt 4. określone koszty kwalifikowane składające się na koszty pokryte z dotacji dotyczą w całości kosztów, jakie są niezbędne do organizacji spotkań edukacyjnych oraz realizację wszystkich niezbędnych w związku z tym działań.

6.Czego konkretnie dotyczy pozycja określona jako „zakup drobnego sprzętu”? Czy jest to sprzęt niezbędny do realizacji spotkań edukacyjnych, czy też innych zadań - jakich? W jaki sposób ww. sprzęt będzie wykorzystywany po zakończeniu Projektu?

Po negocjacjach z B. pozycja określona jako „zakup drobnego sprzętu” została wycofana z wniosku.

7.W jaki sposób są/będą wybierani uczestnicy w Projekcie (ostateczni odbiorcy)? Kto będzie zawierał umowy z uczestnikami Projektu i jaki będzie ich przedmiot?

Grupy docelowe działań edukacyjnych tj.: pracownicy zakładów komunalnych, operatorzy składowisk odpadów oraz pracownicy administracji samorządowej (urzędy gminy, miejskie, wojewódzkie) to grupy posiadające największy wpływ na realizację polityk: ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa w zakresie promowania postaw oraz gospodarki odpadami, w tym GOZ. Pracownicy administracji, w tym samorządów odpowiadają za strategie środowiskowe, planowane inwestycje w tym obszarze oraz za propagowanie technologii, inwestycji czy innych aktywności w obszarze gospodarki środowiskowej na rzecz poprawy klimatu. Ich szeroka wiedza niezbędna jest w odpowiednim komunikowaniu społeczności lokalnej o najnowszych rozwiązaniach w zakresie szeroko pojętej ochrony środowiska, a w tym zapobiegania zmianom klimatycznym. Wszelkie inwestycje lokalne uzależnione są w dużej mierze od świadomości mieszkańców, którzy bazują na informacjach przekazywanych im przez władze samorządowe.

Proces zaproszenia uczestników będzie oparty na regulaminie naboru zgodnym z zasadami równości szans. Czynnościami naboru zostanie objętych nie mniej niż 100 osób w formie stacjonarnej oraz 200 w formie online. Na etapie realizacji projektu wartości liczbowe uczestników mogą zostać zmienione - negocjowane z B. W toku realizacji projektu liczba może przekroczyć obecnie ustaloną wartość liczbową 300 osób - będzie to miało związek z zainteresowaniem działaniami edukacyjnymi. Dla działań w formie online przewidziana jest możliwość uczestnictwa większej liczby niż 200 zakładanych osób, lecz nie większej niż w zakresie możliwości technicznych organizatora w zakresie dostępu do sieci w celu uczestnictwa online. Dotacja jest przyznana na realizację całego projektu edukacyjnego, obejmując również wszystkie wymagane działania informacyjno-promocyjne, niezależnie od liczby uczestników. Każdy kto zaloguje się do projektu na podstronę A. będzie miał również dostęp do materiałów dydaktycznych tam zamieszczonych. W związku z tym realny zasięg przedsięwzięcia, przy tych samych kosztach, dzięki narzędziom informatycznym może mieć realnie większy zasięg od zakładanego w projekcie. Niemniej w projekcie należało wskazać minimalny jego zasięg, co opisano wyżej.

Rekrutacja będzie odbywać się w sposób ciągły do momentu uzyskania wymaganej liczby uczestników.

Umowy z uczestnikami Projektu będzie zawierać A. Przedmiotem umowy będzie udział w działaniach edukacyjnych ze wskazaniem wybranej tematyki szkoleń.

8.Czy fakt, że na realizację Projektu otrzymają Państwo dofinansowanie spowoduje, że uczestnicy biorący udział w spotkaniach edukacyjnych nie będą ponosili kosztów z tytułu uczestnictwa?

Uczestnicy działań edukacyjnych nie będą ponosić żadnych kosztów z tytułu uczestnictwa w spotkaniach edukacyjnych.

9.Czy realizacja spotkań edukacyjnych (i innych realizowanych przez Państwa zadań w Projekcie) jest uzależniona od otrzymania dotacji z B., tj. czy gdyby nie otrzymali Państwo dotacji, realizowaliby projekt?

Realizacja spotkań edukacyjnych oraz powiązanych z tym innych działań jest uzależniona od otrzymania pozytywnej decyzji o przyznaniu dofinansowania. W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie zostanie zrealizowany.

10.Na czym konkretnie będą polegały spotkania edukacyjne? Czy będą miały formę usług kształcenia/szkoleniowych? Jeśli tak, prosimy wskazać:

  • Czy spotkania edukacyjne stanowią/będą stanowiły usługi kształcenia realizowane przez Państwa jako jeden z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

Spotkania edukacyjne nie będą stanowiły usługi kształcenia. Działania edukacyjne będą prowadzone w formie: wykładu i dyskusji, prowadzone będą zarówno w formie stacjonarnej jak i online. Do wykładowców w trakcie prowadzonych szkoleń można będzie kierować bezpośrednie pytania, tak by działania mogły być na bieżąco moderowane pod aktualne potrzeby szkolonej grupy. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane techniki multimedialne, takie jak prezentacje czy krótkie filmiki. Po zakończonym projekcie zostanie przeprowadzona ankieta ewaluacyjna monitorująca jaki poziom wiedzy został przyswojony przez jego uczestników. Uczestnicy otrzymają potwierdzenie udziału w działaniach edukacyjnych.

Działania edukacyjne prowadzone będą przez wykwalifikowanych trenerów, posiadających wymagane doświadczenie w obszarze prowadzonych działań we wskazanym obszarze tematycznym oraz doświadczenie praktyczne we wdrażaniu w przemyśle najnowszych technologii środowiskowych oraz doświadczenie naukowe związane z prowadzonymi licznymi pracami badawczymi. Forma hybrydowa szkoleń zapewni możliwość uczestnictwa wszystkim osobom z niepełnosprawnościami.

  • Czy spotkania edukacyjne będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Odpowiedź proszę uzasadnić.

Nie, spotkania nie będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Celem przeprowadzanych działań edukacyjnych będzie upowszechnianie, usystematyzowanie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, w szczególności w zakresie: GOZ, zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym i w przedsiębiorstwie, zarządzania odpadami i recyklingiem - hierarchia postępowania z odpadami i zarządzanie odpadami, energii odnawialnej.

  • Czy spotkania edukacyjne będą miały związek z branżą lub zawodem nabywców usług i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych ?

Tak, spotkania edukacyjne będą miały związek z branżą nabywców usług, takich jak pracownicy administracji publicznej oraz przedsiębiorcy z zakładów komunalnych i składowisk odpadów. Szeroka wiedza pracowników administracji, w tym samorządów odpowiedzialnych m.in. za strategie środowiskowe, niezbędna jest w odpowiednim komunikowaniu społeczności lokalnej o najnowszych rozwiązaniach w zakresie szeroko pojętej ochrony środowiska, a w tym zapobiegania zmianom klimatycznym.

  • Czy spotkania edukacyjne prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, prosimy wskazać jakie konkretnie przepisy odrębne regulują formy i zasady przeprowadzania tych szkoleń (prosimy podać nazwę oraz artykuł (paragraf) aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają).

Nie, spotkania edukacyjne nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach prawa.

  • Czy spotkania edukacyjne będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe?

Nie, spotkania edukacyjne nie będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

  • Czy będą Państwo posiadali dokumenty potwierdzające, że finansowanie usług szkoleniowych nastąpiło w całości albo w co najmniej 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)?

Tak. Potwierdzenie udziału, które będą Państwo wydawać, wszelkie ulotki i materiały informacyjne będą opatrzone informacją, że zostały dofinansowane ze środków B.

11.Jakich konkretnie wydatków dotyczy pytanie nr 2? Czy dotyczy wyłącznie towarów i usług niezbędnych do realizacji spotkań edukacyjnych? Czy nabyte towary i usługi będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania innych (niż spotkania edukacyjne) czynności - jakich? (podlegających opodatkowaniu VAT, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu)

Wskazane we wniosku pytanie nr 2 dotyczy wydatków ponoszonych przy zakupie towarów i usług niezbędnych do realizacji, informacji i promocji spotkań edukacyjnych, tj. kosztów organizacji działań edukacyjnych, w tym także w formie szkoleń, materiałów promocyjnych oraz kosztów zarządzania projektem.

Wszystkie założone w projekcie koszty są konieczne i niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, w tym obok wynagrodzeń pracowników realizujących projekt, również koszty zakupu materiałów i usług związanych z tymi działaniami. Nabyte w ramach projektu materiały i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie na cele organizacji, informacji i promocji przeprowadzonych spotkań edukacyjnych (będą odpowiednio oznaczone m.in. logotypami), nie będą wykorzystywane do innych czynności.

Pytania

1)Czy kwota stanowiąca dofinansowanie w formie dotacji „z góry”, na pokrycie kosztów kwalifikowanych w związku z realizacją Projektu związanego z działaniami edukacyjnymi, przekazana Wnioskodawcy przez B., stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

2)Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług ponoszonego przy zakupie towarów i usług, niezbędnych do realizacji opisanego we wniosku Projektu, stanowiących koszty kwalifikowane w Projekcie i obniżenie podatku należnego o jego wysokość?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie kwota dofinansowania w formie dotacji „z góry”, przekazana Wnioskodawcy przez B., na pokrycie kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadań edukacyjnych, określonych w Projekcie nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 29a Ustawy VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odnosząc się do treści przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca podnosi, że aby czynność odpłatnego świadczenia usług, podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest zaistnienie dającego się określić świadczenia podatnika podatku od towarów i usług na rzecz nabywcy usługi, za które uiszczone zostanie wynagrodzenie pozostające w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

W ocenie Wnioskodawcy natomiast, w przypadku Projektu opisanego we wniosku, który realizowany będzie przez A. na podstawie Umowy dotacyjnej, otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu na pokrycie poniesionych kosztów kwalifikowanych przez Wnioskodawcę nie stanowi dokonania zapłaty za świadczenie usług (ani tym bardziej dostawy towarów) w rozumieniu Ustawy VAT.

Dofinansowanie otrzymane w ramach przedmiotowego Projektu ze środków pochodzących z programu priorytetowego nr 7.2.1 „(…)”, ma na celu finansowanie kosztów jakie będzie ponosił A. w związku z realizowanym Projektem. Istotnym jest, iż dofinansowanie w postaci dotacji przekazanej przez B. względem A. zostaje przeznaczone w związku z wykonaniem Projektu jako całości, a nie jako płatność za dostawę konkretnych towarów bądź świadczenia usług.

Rozliczenie dotacji opierać się będzie na udokumentowaniu kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę, a nie na podstawie liczby zrealizowanych u odbiorców usług. Do rozliczenia kosztów w Projekcie przedstawiane będą listy płac, faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w Projekcie, rozliczane będą wynagrodzenia personelu w części, w jakiej będzie on zaangażowany do realizacji Projektu w poszczególnych miesiącach. Dodatkowo, jak będzie stanowić Umowa o dofinansowanie, w sytuacji gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości przekazanej dotacji - niewykorzystana dotacja, nie mająca pokrycia w poniesionych kosztach, będzie podlegać zwrotowi do instytucji finansującej.

Oznacza to, iż dotacja ma charakter kosztowy, tzn. przeznaczona jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji Projektu, a nie dopłaty do konkretnych usług.

Wnioskodawca podkreśla, że na etapie naboru nie jest znany beneficjent przekazanego dofinansowania, ponieważ odbiorcy działań edukacyjnych, realizowanych w ramach Projektu nie są konkretnie oznaczonymi podmiotami, określonymi z góry, a jedynie zawężoną grupą podmiotów, które kwalifikują się jako potencjalni odbiorcy działań podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu. Na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca nie identyfikuje bowiem konkretnych podmiotów, jak również liczby odbiorców, dla których będzie realizować działania edukacyjne. Poszukiwanie i rekrutacja przedsiębiorców jest jednym z zadań Wnioskodawcy na etapie realizacji Projektu. We wniosku określono jedynie minimalną liczbę odbiorców.

W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do ceny usługi, ale jako dotacja kosztowa, stanowi dofinansowanie na poniesione przez Wnioskodawcę rzeczywiste koszty, a zatem nie znajdzie tu zastosowania art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, który przewiduje opodatkowanie podatkiem VAT dotacji, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Należy podkreślić, iż wartość dofinansowania w Projekcie nie ulegnie zwiększeniu, w przypadku większej liczby odbiorców działań edukacyjnych, niż wskazane we wniosku o Projekt minimum 100 osób.

W tym miejscu wskazać należy, iż, zagadnienie zakwalifikowania dotacji jako stanowiącej podstawę opodatkowania na gruncie VAT, bądź wyłączenia dotacji z podstawy opodatkowania stanowiło przedmiot orzeczeń wydawanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, na które powołują się również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.413.2018.7.MSO, organ przyznając rację podatnikowi, uznał, iż otrzymana dotacja na pokrycie wydatków kwalifikowanych w ramach realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Znamiennym jest, iż pozytywna względem podatnika interpretacja indywidualna została wydana na skutek uchylenia pierwotnej interpretacji z 7 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.413.2018.2.JP, na mocy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Kr 1158/18.

Organ uzasadniając swoje stanowisko w przedmiocie określenia czy otrzymana dotacja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, powołał się m.in. na wyrok C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State): „W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w przypadku braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.”

Z przytoczonego orzeczenia TSUE wynika, iż dotację bezpośrednio związaną z ceną, można określić tylko taką dotację, która stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Konkluzja jest więc taka, że otrzymana dotacja, która wpływałaby na wysokość podstawy opodatkowania powinna być związana z określoną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W odniesieniu do pytania będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji, należy stwierdzić, że otrzymana przez A. dotacja nie jest przyznawana na konkretne usługi, ale stanowi zwrot kosztów realizacji Projektu.

Ponadto, w przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej (por. 0111-KDIB3-1.4012.413.2018.7.MSO), organ powołał się również na stwierdzenia WSA w Krakowie, zawarte w wyroku uchylającym pierwotnie wydaną przez Organ podatkowy interpretację indywidualną (por. sygn. akt I SA/Kr 1158/18), zgodnie z którymi: ,,(...)należy stwierdzić, że dofinansowanie w niniejszej sprawie nie odnosi się do ceny konkretnego towaru, czy usługi, lecz ma charakter ogólny - odnosi się do realizacji projektu jako pewnej całości. Otrzymana dotacja przeznaczona zostanie wyłącznie na sfinansowanie wydatków kwalifikowanych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu. Otrzymane dofinansowanie, ma być refundacją poniesionych wydatków kwalifikowanych. Świadczone w ramach projektów usługi doradcze i szkoleniowe są jednym z elementów realizowanego przedsięwzięcia, gdyż stanowią w części wynagrodzenie za świadczone na rzecz przedsiębiorców usługi (np. usługi doradcze, pomoc we wdrożeniu zaleceń wynikających ze strategii). Na realizowane przez Wnioskodawcę projekty składają się różne działania, w tym także usługi doradcze. Aby dotacja była bezpośrednio powiązana z ceną świadczonych usług konieczne byłoby, by miała bezpośredni wpływ na cenę danej usługi i obniżała ją o możliwą do sprecyzowania kwotę. Sąd wskazał, że w niniejszej sprawie dotacja przeznaczona jest na realizację projektów jako całości. Zdaniem Sądu sprowadzenie działań realizowanych w ramach projektów tylko do usług doradczych było nieuprawnione, a otrzymana dotacja przeznaczona była na realizację projektów jako całości, przez co nie można przyjąć, że wpływa w sposób bezpośredni na cenę świadczonych usług.”

W podobnym tonie wypowiedział się również WSA w Poznaniu w wyroku z 31 stycznia 2018 r., sygn. I SA/Op 473/17: „Otrzymanie dotacji nie jest odrębną czynnością opodatkowaną, gdyż dotacja, w razie spełnienia warunków przez prawo opisanych, podlega opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą ta dotacja jest związana. Przepis art. 29a ust. 1 u.p.t.u. odróżnia należność z tytułu odpłatnego świadczenia usług od otrzymanej dotacji na wykonanie określonych zadań.

Dotacja podlega opodatkowaniu jedynie jako składnik ceny czynności, z którą jest związana (dostawa, usługa) i jedynie wówczas, gdy bezpośrednio wpływa na cenę dostawy lub usługi. Jeśli tak jest, to podlega opodatkowaniu według zasad przewidzianych dla opodatkowania związanej z nią dostawy lub usługi.”

Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny w swoich orzeczeniach określił jakie warunki muszą być spełnione, aby dana dotacja stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przykładowo w wyroku z 17 czerwca 2009 r., sygn. akt I FSK 571/08, NSA stwierdził, iż: „Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną. Klasycznym przykładem stanu faktycznego pozwalającego na objęcie go tym przepisem jest sytuacja, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczoną usługą otrzymuje od podmiotu trzeciego w stosunku do stron tej transakcji dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny, jako pokrycie części jej wartości lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny. W tym przypadku nie budzi wątpliwości, że dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.”

Zbliżone stanowisko zaprezentował również NSA w wyroku z 8 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 176/13: „Aby dotacja stanowiła obrót podatnika musi być ona związana bezpośrednio z konkretną dostawą lub usługą i równocześnie musi mieć ona bezpośredni wpływ na cenę, kwotę należną.

Dotacja taka będzie wchodziła do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 u.p.t.u. W rozważaniu o dotacjach nie chodzi o dokonywanie ustaleń, czy świadczenie usługi jest odpłatne, czy nie i co można uznać za wynagrodzenie za usługę, ale podstawowym jest zagadnienie, czy dotacja miała bezpośredni wpływ na konkretną, ustaloną dla danej czynności cenę” oraz w wyroku z 5 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 821/13, w którym stwierdził, że: „Mając na uwadze to, że przyznana skarżącej dotacja przeznaczona jest na wydatki niezbędne do wykonania całego realizowanego przez skarżącą projektu, to nie jest ona wbrew temu co przyjął Sąd pierwszej instancji związana bezpośrednio z usługą szkoleniową wykonywaną przez skarżącą. Nie ma więc uzasadnienia stanowisko Sądu pierwszej instancji, by dotacja ta zwiększała obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. To, że uczestnik szkolenia w rezultacie ponosi niższe koszty szkolenia wbrew temu co przyjął Sąd pierwszej instancji nie ma większego wpływu na ocenę czy dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. czy też nie. Istotne jest bowiem to, czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę danej usługi. Skoro otrzymana dotacja pokrywa koszty realizacji projektu, to (...) stanowi ona zwrot kosztów poniesionych w związku z zarządzaniem projektem i realizacją szkoleń. Otrzymana przez skarżącą dotacja nie spełnia więc przesłanki określonej w art. 29 ust. 1 u.p.t.u., tj. nie wpływa bezpośrednio na cenę usługi świadczonej przez skarżącą”.

Z przytoczonych powyżej orzeczeń wynika, iż w celu określenia czy uzyskana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie czy dana dotacja przeznaczona jest na pokrycie konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług oraz czy z zapisów umownych można wywnioskować, iż dotacja przekazywana jest w związku ze świadczoną konkretną usługą lub dostawą towarów. Dotacja, aby podlegała opodatkowaniu na gruncie VAT musi mieć bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi lub dostawy towaru. Nie stanowi natomiast przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwrot kosztów kwalifikowanych określonego działania podejmowanego przez Wnioskodawcę w celu realizacji przedmiotu m.in. jego działalności statutowej, w tym przypadku w obszarze działań z wykorzystaniem posiadanej wiedzy merytorycznej przez Wnioskodawcę, pośrednie wspieranie polityki gospodarczej państwa, poprzez edukację ekologiczną jako transfer wiedzy oraz technologii, służących osiąganiu celów społecznych i gospodarczych leżących w obszarze zainteresowań Państwa oraz działającego w jego imieniu, dysponując środkami publicznymi, przeznaczonymi na ten właśnie cel. Umowa o dofinansowanie przewiduje - kwotę dotacji przyznaną Wnioskodawcy na realizację Projektu jako całości. Dotacja nie jest więc dofinansowaniem na konkretną usługę, ale na realizację przydzielonych Wnioskodawcy w Projekcie zadań i pokrycie wszystkich kwalifikowanych i rzeczywiście poniesionych kosztów.

Reasumując przedmiotowe dofinansowanie, które na podstawie Umowy o dofinansowanie otrzyma Wnioskodawca nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, a więc dotacji, która w bezpośredni sposób wpływa na cenę usługi czy towaru. Niniejsze dofinansowanie odnosi się do Projektu jako całości działań. W efekcie, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem do towarów i usług.

Odnośnie pytania 2

W Państwa ocenie, stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług, stanowiących koszty kwalifikowane dla realizacji niniejszego Projektu.

UZASADNIENIE

A. przy realizacji Projektu będzie wykorzystywał kwalifikacje pracowników, których wynagrodzenia będą finansowane ze środków przyznanych na realizację Projektu. Jest to dominująca pozycja kosztów kwalifikowanych w niniejszym Projekcie.

Na potrzeby realizacji zadań edukacyjnych A. będzie dokonywał zakupów towarów i usług, których wartość obejmuje podatek VAT. Podatek ten będzie zaliczany do kosztów Projektu jako koszt kwalifikowany. A. nie planuje odliczania podatku VAT, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19.

Mając tym samym na uwadze, że zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 niniejszego Wniosku, kwota dofinansowania przekazanego Wnioskodawcy, stanowiąca pokrycie poniesionych kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadań, określonych Projektem nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 29a Ustawy VAT, w odniesieniu do kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług, stanowiących koszty kwalifikowane realizacji Projektu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy również podkreślić, iż Wnioskodawca nie znajduje również związku planowanych kosztów, ponoszonych w czasie realizacji Projektu, z osiągnięciem w przyszłości przychodu podlegającego opodatkowaniu. Działania edukacyjne w ramach planowanego do realizacji Projektu będą wynikać z zadań statutowych Wnioskodawcy.

Reasumując, w przypadku podatku VAT od nabycia towarów i usług, niezbędnych do realizacji niniejszego Projektu, które to zakupy będą stanowiły koszt kwalifikowany w Projekcie, Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT i obniżyć podatek należny o jego wysokość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG, TSUE wskazał:

17. (...) należy przypomnieć, że w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.

18. W tym świetle świadczenie usługi następuje «odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG- Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47).

19. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ((świadczenie usług dokonywane odpłatnie)) w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK i przytoczone orzecznictwo).

Ponadto, wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon dOr SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances, TSUE wskazał, że:

(... ) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej. (zob. podobnie wyrok w sprawach połączonych C-54/09 i C-55/09, Loyalty Management UK i Baxi Group EU:C:2010:590, pkt 56). (pkt 34)

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1.podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z treści ww. przepisów wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy, z którego wynika, że:

(…) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Koniecznym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Limited v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, że dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu usługę pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Należy w tym miejscu powołać również wyrok TSUE z 4 lipca 2024 r. w sprawie C-87/23, którego tezy mają istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie. W wyroku tym problemem spornym było uznanie, czy stowarzyszenie - organizację o charakterze niezarobkowym, której przedmiotem działalności jest realizacja programów pomocy państwa finansowanych z funduszu europejskiego należy uznać za podatnika wykonującego działalność gospodarczą, a także uwzględnienie kwoty dotacji w podstawie wymiaru opodatkowania. Na tle okoliczności sprawy TSUE stwierdził, że:

1) Artykuł 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że:

świadczenie usług szkoleniowych zafakturowane przez stowarzyszenie o celach niezarobkowych, zlecone zasadniczo osobom trzecim i korzystające z dotacji pochodzących z funduszy europejskich, które mogą wynosić do 70 % całkowitej kwoty tych usług, stanowi odpłatne świadczenie usług, przy czym nie ma zastosowania art. 28 tej dyrektywy w braku wyraźnej umowy prowadzenia spraw pozwalającej na stwierdzenie świadczenia usług przez podatnika we własnym imieniu i na rzecz osoby trzeciej.

2) Artykuł 73 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że:

dotacje wypłacane usługodawcy przez europejski fundusz w celu świadczenia konkretnych usług wchodzą, zgodnie z tym przepisem, w zakres podstawy opodatkowania jako płatność otrzymana od osoby trzeciej.

3) Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że:

posiadany status stowarzyszenia o celach niezarobkowych nie stoi na przeszkodzie temu, by - po przeprowadzeniu analizy uwzględniającej wszystkie okoliczności działalności danego stowarzyszenia, a w szczególności okoliczność, że działalność ta jest porównywalna z typowym zachowaniem podmiotu gospodarczego w tym samym sektorze - stowarzyszenie to mogło zostać uznane za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania, czy kwota dotacji przekazana przez B. w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości ponownie należy podkreślić, że dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny. Innymi słowy dotacja „uzupełnia” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/usługi i jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.

Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.

Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że otrzymane przez Państwa dofinansowanie przeznaczone na realizację działań edukacyjnych w ramach Projektu należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług w ramach wskazanego Projektu.

W związku z wykonywaniem przez Państwa działań edukacyjnych istnieje bezpośredni związek otrzymanego dofinansowania ze skonkretyzowanymi świadczeniami, wykonywanymi w ramach Projektu, skierowanymi do konkretnych podmiotów, tj. uczestników Projektu.

Jak Państwo wskazali, w ramach Projektu zostaną przeprowadzone działania edukacyjne z zakresu zrównoważonego rozwoju i GOZ dla pracowników administracji samorządowej i przedsiębiorców (pracownicy zakładów komunalnych, operatorzy składowisk) oraz realizacja innych działań niezbędnych do organizacji, prowadzenia i ewaluacji oraz promocji realizowanych działań edukacyjnych. Zadeklarowali Państwo liczbę uczestników działań bezpośrednich, w tym w formie szkoleń, maksymalnie do 300 osób oraz działań edukacyjnych informacyjno-promocyjnych do liczby w sumie z działaniami bezpośrednimi nie mniej niż 2800 osób. Proces zaproszenia uczestników będzie oparty na regulaminie naboru zgodnym z zasadami równości szans. Będą Państwo zawierać umowy z uczestnikami Projektu. Przedmiotem umowy będzie udział w działaniach edukacyjnych ze wskazaniem wybranej tematyki szkoleń.

W ramach innych czynności wykonywanych w ramach projektu, poza spotkaniami edukacyjnymi wymienili Państwo: wykonanie materiałów informacyjnych i promocyjnych, wykonanie na stronie internetowej A. podstrony z pełnymi informacjami dotyczącymi działań edukacyjnych, tj. terminami i formularzem zgłoszeniowym, zamieszczenie na stronie internetowej A. treści informacyjnych obejmujących zakres działań edukacyjnych, zamieszczenie w mediach społecznościowych informacji na temat działań edukacyjnych, ich terminów oraz zakresów tematycznych, zapewnienie cateringu uczestnikom stacjonarnych działań edukacyjnych, prowadzenie w sieci kampanii informacyjnej i działań promocyjnych dotyczących działań edukacyjnych przez profesjonalne serwisy internetowe. Jak Państwo wskazali ww. czynności i zadania mają charakter informacyjno-promocyjny, obejmujący swoim zakresem dotarcie do grona potencjalnych odbiorców działań edukacyjnych.

Zauważyć należy, że opisane inne działania w ramach Projektu związane są bezpośrednio ze spotkaniami edukacyjnymi, mają na celu wykonanie materiałów dydaktycznych, informację o tych działaniach, ich promocję oraz umożliwienie zapisu i udziału uczestnikom. Zatem nie są to działania odrębne, tylko ściśle związane ze spotkaniami edukacyjnymi.

Ponadto, jak wynika z wniosku, kwota dotacji zostanie w całości przeznaczona na organizację spotkań edukacyjnych, w tym szkoleń bezpośrednich oraz innych zadań edukacyjnych niezbędnych do osiągnięcia zakładanych celów, jak między innymi opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów, ich wydruk, zakup nośników pamięci do zapisania przygotowanych materiałów, catering dla uczestników i trenerów szkoleń stacjonarnych, wynagrodzenia ekspertów i trenerów, materiały promocyjne, koszty zarządzania projektem, w tym koszty materiałów biurowych, gadżetów z logo. Kwota dofinansowania nie pokrywa w całości przedsięwzięcia, a jedynie 70% kosztów kwalifikowanych. Uczestnicy działań edukacyjnych nie będą ponosili żadnych kosztów z tytułu uczestnictwa w spotkaniach edukacyjnych.

Powyższe okoliczności wskazują na bezpośredni związek otrzymanego dofinasowania ze świadczeniem usług w postaci spotkań edukacyjnych dla określonej grupy odbiorców. Uczestnicy Projektu będą brali udział w spotkaniach nieodpłatnie dzięki otrzymanemu przez Państwa dofinansowaniu.

Zatem, w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia na rzecz zindywidualizowanych beneficjentów (uczestników Projektu) w zamian za określone wynagrodzenie (przekazane przez B. dofinansowanie).

Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo realizowali zadania zgodnie z budżetem, wskazującym koszty niezbędne do realizacji Projektu: koszty materiałów promocyjnych i informacyjnych - (wysokość tych kosztów została oszacowana na podstawie zapotrzebowania na materiały, liczby uczestników działań edukacyjnych i liczby planowanych szkoleń); koszty związane z komunikacją - koszty reklamy w mediach społecznościowych, na stronach internetowych oraz w czasopismach branżowych i ogólnokrajowych; koszty wynagrodzeń trenerów i ekspertów - dotacja obejmować będzie koszty wynagrodzeń pracowników A. , opracowujących materiały informacyjne, dydaktyczne, ankiety, prowadzenie działań edukacyjnych; koszty administracyjne.

Jak Państwo wskazali, rozliczenie dotacji opierać się będzie na podstawie udokumentowanych rzeczywistych kosztów ponoszonych przez Państwa w całości Projektu. W sytuacji, gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości otrzymanej dotacji, dofinansowanie działań edukacyjnych przez B. zostanie dokonane jedynie do wysokości poniesionych kosztów. Będą Państwo zobowiązani do zwrotu niewykorzystanej części otrzymanych środków, ponieważ dofinansowanie przyznane jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem.

Wskazanej dotacji, wbrew Państwa twierdzeniu, nie można uznać za dotację kosztową. Jej celem nie jest dotowanie całej ogólnej Państwa działalności, ale dotowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach Projektu na rzecz uczestników - organizacji spotkań edukacyjnych.

Należy zauważyć, że wskazane przez Państwa koszty są niezbędne do organizacji spotkań edukacyjnych, będących przedmiotem Projektu. Zauważyć również należy, że jest rzeczą powszechną, że środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z jej wykonaniem.

Istotne jest w analizowanej sprawie, że realizacja Projektu będzie możliwa dzięki otrzymanemu dofinansowaniu, co przeczy tezie, że nie stanowi ona dopłaty do świadczonych usług. Gdyby nie dofinansowanie uczestnicy Projektu, w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem.

Należy zauważyć, że zadeklarowali Państwo we wniosku o dofinansowanie szacunkową liczbę odbiorców oraz działań edukacyjnych, także wysokość kosztów materiałów informacyjnych i promocyjnych została oszacowana na podstawie zapotrzebowania na materiały, liczby uczestników działań edukacyjnych i liczby planowanych szkoleń. Zatem Państwa usługi są policzalne, a opisane koszty składają się na koszty niezbędne do organizacji spotkań edukacyjnych oraz realizację wszystkich niezbędnych z tym działań.

Bez znaczenia dla sprawy jest też, że na etapie wniosku o dotację nie będą Państwo identyfikowali konkretnych uczestników, dla których będą realizować działania edukacyjne, a poszukiwanie i nabór będzie jednym z Państwa zadań na etapie realizacji projektu.

Należy również mieć na uwadze, że w sytuacji gdy wartość poniesionych kosztów będzie niższa od wartości zrealizowanych usług zwrot zostanie dokonany jedynie do wysokości poniesionych kosztów, a w przypadku niewykorzystania otrzymanych środków z dotacji w całości lub części na realizację Projektu, będą Państwo zobowiązani jest do zwrotu niewykorzystanej części otrzymanych środków, ponieważ dofinansowanie przyznane jest wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z Projektem.

Powyższe okoliczności powodują, że otrzymana przez Państwa dotacja jest policzalna - ściśle określona i przeznaczona na konkretnie wykonane przez Państwa świadczenia (o określonej ilości i wartości), co powoduje, że stanowi zapłatę od osoby trzeciej za wykonane świadczenia na rzecz uczestników Projektu.

Zatem nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że dotacja nie jest dofinansowaniem przyznanym na konkretne usługi, ale na realizację przydzielonych Państwu w projekcie zadań i pokrycie wszystkich kwalifikowanych i rzeczywiście poniesionych kosztów. Z przedstawionych okoliczności wynika, że przydzielone Państwu zadania to organizacja spotkań edukacyjnych, a wszystkie ponoszone koszty będą konieczne i niezbędne do prawidłowej realizacji tych spotkań edukacyjnych i będą wykorzystane, jak Państwo wskazali, wyłącznie na cele organizacji, informacji i promocji przeprowadzanych spotkań edukacyjnych.

W konsekwencji należy uznać, że kwota stanowiąca dofinansowanie na pokrycie kosztów w związku z realizacją Projektu związane z działaniami edukacyjnymi będzie stanowiła podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, tj. w sposób właściwy dla usług których dotyczy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy. Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że spotkania edukacyjne nie będą stanowiły usługi kształcenia realizowanej przez Państwa jako jeden z podmiotów wymienionych art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Działania edukacyjne będą prowadzone w formie: wykładu i dyskusji, prowadzone będą zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Do wykładowców w trakcie prowadzonych szkoleń można będzie kierować bezpośrednie pytania, tak by działania mogły być na bieżąco moderowane pod aktualne potrzeby szkolonej grupy. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane techniki multimedialne, takie jak prezentacje czy krótkie filmiki. Po zakończonym projekcie zostanie przeprowadzona ankieta ewaluacyjna monitorująca jaki poziom wiedzy został przyswojony przez jego uczestników. Uczestnicy otrzymają potwierdzenie udziału w działaniach edukacyjnych.

Tym samym świadczone w ramach Projektu usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Odnosząc się do świadczonych przez Państwa usług, w celu możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy ustalić, czy usługi organizacji spotkań edukacyjnych będą stanowiły usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Jak Państwo wskazali, spotkania edukacyjne będą miały związek z branżą nabywców usług, takich jak pracownicy administracji publicznej oraz przedsiębiorcy z zakładów komunalnych i składowisk odpadów. Szeroka wiedza pracowników administracji, w tym samorządów odpowiedzialnych m.in. za strategie środowiskowe, niezbędna jest w odpowiednim komunikowaniu społeczności lokalnej o najnowszych rozwiązaniach w zakresie szeroko pojętej ochrony środowiska, a w tym zapobiegania zmianom klimatycznym.

Jednakże prowadzone spotkania nie będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Celem przeprowadzanych działań edukacyjnych będzie upowszechnianie, usystematyzowanie oraz poszerzenie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, w szczególności w zakresie: GOZ, zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym i w przedsiębiorstwie, zarządzania odpadami i recyklingiem - hierarchia postępowania z odpadami i zarządzanie odpadami, energii odnawialnej.

Spotkania edukacyjne przyczynią się zatem do uaktualnienia i poszerzenia wiedzy uczestników z zakresu ekologii i gospodarki odpadami, jednakże jak Państwo wskazali, nie będą miały formy kształcenia zawodowego czy też przekwalifikowania zawodowego w sposób umożliwiający bezpośrednie podniesienie kwalifikacji bądź zdobycie zawodu umożliwiającego pracę zarobkową.

Zatem usługi organizacji spotkań edukacyjnych nie będą korzystały również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ nie stanowią usług kształcenia ani też przekwalifikowania zawodowego.

Tym samym usługi organizacji spotkań edukacyjnych podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i/lub usług w związku z realizacją Projektu wskazać należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z okoliczności sprawy wynika, że będą Państwo ponosili wydatki przy zakupie towarów i usług niezbędnych do realizacji, informacji i promocji spotkań edukacyjnych, tj. kosztów organizacji działań edukacyjnych w tym także w formie szkoleń, materiałów promocyjnych oraz kosztów zarządzania projektem.

Wszystkie założone w projekcie koszty są konieczne i niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, w tym obok wynagrodzeń pracowników realizujących projekt, również koszty zakupu materiałów i usług związanych z tymi działaniami. Nabyte w ramach projektu materiały i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie na cele organizacji, informacji i promocji przeprowadzonych spotkań edukacyjnych (będą odpowiednio oznaczone m.in. logotypami), nie będą wykorzystywane do innych czynności.

Jak Państwo wskazali, A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Ponadto, jak wykazano w niniejszej interpretacji, dofinansowanie z B. w formie refundacji kosztów kwalifikowanych Projektu będzie stanowiło pokrycie ceny świadczonych przez Państwa usług organizacji spotkań edukacyjnych jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za wykonywane przez Państwa świadczenia, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, według właściwych stawek.

Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu z uwagi na wystąpienie związku z czynnościami opodatkowanymi, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa orzeczeń sądów wyjaśniam, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element Państwa argumentacji, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą stronę postępowania w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00