Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.62.2024.2.DK

Zwolnienie od opodatkowania dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania usług (...).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od opodatkowania dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania usług siłom zbrojnym USA. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zarejestrowaną w Polsce, na podstawie księgi przychodów i rozchodów, zwraca się Pani z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Pani prawa do zwolnienia z podatku dochodowego.

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, której głównym zakresem działalności jest świadczenie usług krótkoterminowego najmu mieszkań dla członków (...). W ramach tej działalności podpisała Pani memorandum, będące bezpośrednią umową z (...), które reguluje zakres świadczonych przez Panią usług, w tym ciągłość zakwaterowania, dbałość o limity finansowe, utrzymanie czystości, serwis naprawczy i inne usługi wsparcia.

Zgodnie z umową międzyrządową, wykonawca kontraktowy to osoba fizyczna lub prawna, dostarczająca towary lub świadcząca usługi siłom zbrojnym na podstawie umowy. W Pani przypadku, dostarcza Pani kompleksowe usługi mieszkalne i wsparcia dla (...), co w pełni kwalifikuje Panią jako wykonawcę kontraktowego. Umowa (memorandum), której Pani jest stroną, bezpośrednio reguluje te świadczenia, co jest zgodne z definicją zawartą w art. 2 lit. E umowy o współpracy (...0.

W uzupełnieniu wniosku – w odpowiedzi na wezwanie – wskazała Pani poniższe informacje.

1.Jakiego okresu dotyczy wniosek tj. w jakim okresie świadczyła/świadczy Pani wymienione we wniosku usługi, w stosunku do których chce Pani skorzystać ze zwolnienia?

Dotyczy okresu od 1 stycznia 2023.

2.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, posiadała/posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce?

Tak.

Pytanie

Czy w świetle obowiązującej umowy międzyrządowej oraz memorandum, które bezpośrednio reguluje świadczenie usług na rzecz (...), kwalifikuje się Pani do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisami prawa polskiego oraz międzynarodowego?

Pani stanowisko w sprawie

W kontekście prowadzonej działalności gospodarczej, oferuje Pani usługi krótkoterminowego najmu mieszkań dla (...). Na mocy memorandum, które jest bezpośrednią umową zawartą między Pani firmą a (...), dostarcza Pani zakwaterowanie i dodatkowe usługi wspierające dla (...). Zawarte memorandum definiuje ramy świadczenia usług oraz obowiązki wynikające z tej umowy, które obejmują zarządzanie nieruchomościami, utrzymanie czystości oraz serwis naprawczy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody uzyskiwane od (...) mogą być zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli są one wynagrodzeniem za usługi świadczone bezpośrednio na rzecz tych (...).

W świetle powyższej regulacji prawnopodatkowej oraz specyfiki umowy, jaką jest memorandum, uważa Pani, że Pani działalność kwalifikuje się do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego. Memorandum jasno określa, że usługi, które Pani świadczy, są bezpośrednio na rzecz (...), co jest kluczowym wymogiem do zastosowania wspomnianego zwolnienia podatkowego. Taka interpretacja jest zgodna z intencją ustawodawcy, który dąży do wsparcia (...) poprzez zapewnienie korzystnych warunków podatkowych dla dostawców usług niezbędnych dla funkcjonowania tych (...) na terytorium Polski.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przepisem art. 1 pkt 13 lit. a tiret 4 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Przepis ten ma zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników od 1 stycznia 2022 r.

Analizując możliwość zwolnienia z opodatkowania Pani przychodów należy odnieść się do zapisów umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154).

Stosownie do art. 2 lit. a ww. Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 2 lit. e ww. Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie „wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 2 lit. f omawianej Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie „wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 34 ust. 2 Umowy:

Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.

W świetle cytowanych powyżej przepisów zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą).

Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że:

-ma Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (rezydencję podatkową) w Polsce;

-prowadzi Pani działalność gospodarczą zarejestrowana w Polsce;

-dostarcza Pani (na podstawie zawartej umowy) kompleksowe usługi mieszkalne i wsparcia dla członków sił zbrojnych USA;

-kwalifikuje się Pani do uznania za wykonawcę kontraktowego, zgodne z definicją zawartą w art. 2 lit. e umowy o współpracy obronnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz wskazane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Panią w ramach świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz (...) podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast we własnym stanowisku wskazała Pani, że „na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody uzyskiwane od (...) mogą być zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli są one wynagrodzeniem za usługi świadczone bezpośrednio na rzecz tych (...)”. W świetle powyższej regulacji prawnopodatkowej oraz specyfiki umowy, jaką jest memorandum, uważa Pani, że Pani działalność kwalifikuje się do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Przywołana przez Panią treść art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niezgodna z brzmieniem tego przepisu zawartym w ustawie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera następującą treść art. 21 ust. 1 pkt 3:

Wolne od podatku dochodowego są: otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub aktów administracyjnych wydanych na podstawie tych przepisów, oraz otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1465), z wyjątkiem:

a) określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b) odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c) odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d) odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Zatem wskazane przez Panią we wniosku dochody są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednakże zwolnienie to wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych, a nie – jak wskazała Pani – z art. 21 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informujemy, że w postępowaniu interpretacyjnym nie prowadzimy postępowania dowodowego, w związku z czym nie analizujemy załączonych do wniosku dokumentów, nawet – jeśli takie zostaną załączone; opieramy się jedynie na przedstawionym we wniosku opisie sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00