Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2024 r., sygn. I FSK 1797/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Adam Nita, , po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 17 września 2020 r., sygn. akt I SA/Ke 207/20 w sprawie ze skargi Gminy S. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 kwietnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy S. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 460 (słownie: czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 września 2020 r., sygn. akt I SA/Ke 207/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (dalej WSA, sąd pierwszej instancji), uwzględnił skargę Gminy S. (dalej skarżąca, Gmina) i uchylił zaskarżone postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej organ) z dnia 20 kwietnia 2020 r. w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług (ww. wyrok oraz inne orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu opublikowane zostały w bazie internetowej NSA: www.orzeczenia.nsa.gov.pl).

W uzasadnieniu wyroku sąd pierwszej instancji wskazał, że według przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizującym inwestycję pn. "Budowa oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji sanitarnej w S. – etap II" (dalej inwestycja). Po wybudowaniu poszczególnych odcinków infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, są one przekazywane przez Gminę do funkcjonującej na jej terenie komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej spółka), w której to 100% udziałów posiada Gmina, w drodze odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy. Inwestycja zostanie podłączona do pozostałej infrastruktury zarządzanej przez spółkę i będzie służyć do świadczenia przez nią odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz instytucji znajdujących się na terenie Gminy, jak również jednostek organizacyjnych Gminy. Planowana wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu udostępnienia infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej spółce po zrealizowaniu inwestycji ma wynieść 4.250 złotych miesięcznie. Kwota ta została ustalona zgodnie z wydaną dla Gminy przez rzeczoznawcę majątkowego opinią określającą właściwą, godziwą wartość czynszu dzierżawnego infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej Gminy. Po oddaniu inwestycji do użytkowania czynsz dzierżawny należny od spółki wzrośnie w porównaniu do wartości czynszu aktualnie płaconego przez spółkę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00