Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.217.2024.5.KS
Brak opodatkowania wycofania budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego, brak korekty podatku VAT oraz opodatkowania i rozliczenia przez Pana najmu nieruchomości, możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy najmu nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie braku opodatkowania wycofania budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego, braku korekty podatku VAT oraz opodatkowania i rozliczenia przez Pana najmu nieruchomości,
- nieprawidłowe w zakresie możliwości zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług najmu nieruchomości.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wycofania nieruchomości (budynku) z działalności gospodarczej i przeniesienia do majątku prywatnego oraz najmu wycofanej nieruchomości.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 czerwca 2024 r., wpływ 18 czerwca 2024 r.) oraz pismem z 8 lipca 2024 r., (wpływ 12 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, osoba fizyczna, prowadzi obecnie jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (jest przedsiębiorcą). Wykonywanie działalności gospodarczej zostało rozpoczęte w 1990 roku. Zgodnie z wpisem w CEIDG działalność gospodarcza (przeważająca działalność gospodarcza) prowadzona jest pod kodem PKD 45.20.Z - Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, tj. Wnioskodawca prowadzi warsztat samochodowy. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym w 1996 roku. Wnioskodawca jest także podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca pozostaje aktualnie w związku małżeńskim i objęty jest wraz z małżonką wspólnością majątkową małżeńską. Żona Wnioskodawcy nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowana na podatek od towarów i usług (VAT).
Działalność gospodarcza (warsztat samochodowy) prowadzona jest na nieruchomości, na której posadowiony jest budynek, która objęta jest wspólnością majątkową małżeńską. Żona wyraziła zgodę na korzystanie przez Wnioskodawcę z nieruchomości na cele działalności gospodarczej (udostępnienie nieruchomości ma charakter nieodpłatny). Budynek został przez Wnioskodawcę wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany (KŚT 101 - stawka amortyzacji 2,5 %). Do ewidencji środków trwałych wprowadzono budynek zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) z 2015 roku, tj. jako podstawę wartości początkowej przyjęto wartość do opodatkowania z tytułu zasiedzenia powiększoną o zapłacony podatek od zasiedzenia. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę i jego małżonkę 1 lutego 2008 r. na zasadach małżeńskiej wspólności ustawowej, w drodze zasiedzenia. Nabyta nieruchomość stanowi działkę zabudowaną, dla której prowadzona jest księga wieczysta. Działka znajduje się na terenie (…). W ewidencji gruntów działka klasyfikowana jest jako Bi-inne tereny zabudowane. Na działce znajduje się budynek klasyfikowany według KŚT jako pozostałe budynki niemieszkalne, budynki handlowo-usługowe. Budynek podlegał po zasiedzeniu oraz po wprowadzeniu do działalności gospodarczej stałej konserwacji i niezbędnym remontom. Od kosztów remontu był odliczany przez Wnioskodawcę podatek od towarów i usług (VAT). Celem ponoszenia wydatków było zachowanie substancji majątkowej w stanie przydatnym do używania, a w tym budynek i pomieszczenia były malowane, naprawiano przeciekający dach, podłogi, naprawiano bramy (nie były to wydatki inwestycyjne).
Aktualnie w związku ze stanem zdrowia, Wnioskodawca planuje zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej i wycofać budynek z działalności gospodarczej oraz przenieść go do majątku prywatnego (zwrotnie).
Po wycofaniu budynku z działalności gospodarczej (zdjęciu z ewidencji środków trwałych) i przeniesieniu do majątku prywatnego oraz zawieszeniu działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, rozważa on wraz z żoną wynajęcie budynku osobie fizycznej (aktualnemu pracownikowi zatrudnionemu w działalności gospodarczej Wnioskodawcy), który będzie prowadził w tym budynku własną jednoosobową działalność gospodarczą (warsztat samochodowy). Celem wycofania budynku (nieruchomości) z ewidencji środków trwałych prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca złoży oświadczenie o wycofaniu nieruchomości (budynku) do majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego małżonki, wykreśli budynek (nieruchomość) z ewidencji środków trwałych, sporządzi protokół przekazania.
Umowa najmu nieruchomości zostanie podpisana przez małżonków (Wnioskodawcę i małżonkę jako strony umowy) po wycofaniu nieruchomości z działalności gospodarczej i jej przeniesieniu do majątku osobistego (prywatnego) oraz po zawieszeniu działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę. Po wycofaniu nieruchomości z działalności gospodarczej i zawieszeniu działalności Wnioskodawca oraz jego małżonka nie planują prowadzenia działalności gospodarczej, a w tym ze względu na stan zdrowia Wnioskodawcy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wartość sprzedaży w roku 2023 przekroczyła kwotę 200.000 zł.
Wartość sprzedaży w roku 2024 przekroczy kwotę 200.000 zł.
Wnioskodawca planuje zawiesić działalność gospodarczą i rozpocząć wynajem od 1 kwietnia 2025 r.
Wnioskodawca od wydatków na konserwację odliczał podatek naliczony.
Do zakończenia prac remontowych/konserwacji budynku doszło w maju 2024 r.
Wnioskodawca w 2024 r. dokonywał i dokonuje sprzedaży hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do pojazdów samochodowych.
Pytania (pytanie nr 2 przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy w przypadku wycofania przez Wnioskodawcę budynku (nieruchomości) stanowiącego środek trwały z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego małżonki, czynność ta podlega podatkowi VAT oraz czy należy dokonywać korekty VAT, jeśli było odliczenie od remontów i konserwacji przeprowadzonych w latach poprzednich?
2)Czy najem prywatny nieruchomości przez Wnioskodawcę, na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą po wycofaniu budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej Wnioskodawcy i przeniesieniu do majątku osobistego Wnioskodawcy i jego małżonki oraz zawieszeniu działalności gospodarczej Wnioskodawcy, będzie podlegał opodatkowaniu VAT i powinien być rozliczany przez Wnioskodawcę na cele VAT pomimo zawieszenia działalności gospodarczej, a w konsekwencji czy może być zwolniony z VAT zgodnie z art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (stanowisko do pytania nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem:
Ad 1
W przypadku wycofania budynku (nieruchomości) stanowiącego środek trwały z działalności gospodarczej (ze względu na jej zawieszenie) i przeniesienie go do majątku prywatnego (Wnioskodawcy i jego małżonki), czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), a podatek VAT odliczony przez Wnioskodawcę w latach ubiegłych z tytułu nabywania usług remontowych i konserwacyjnych dotyczących budynku nie musi być korygowany przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą i będąc czynnym podatnikiem VAT, rozliczał podatek od towarów i usług z tytułu zakupu usług remontowych i konserwacyjnych budynku wykorzystywanego na cele opodatkowanej VAT działalności gospodarczej. Przy nabyciu nieruchomości (budynku), tj. zasiedzeniu przez Wnioskodawcę i małżonkę Wnioskodawcy oraz przy późniejszym wprowadzeniu budynku do działalności gospodarczej (z majątku osobistego do działalności gospodarczej) i rozpoczęciu jego użytkowania na cele działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz amortyzacji, nie wystąpiło opodatkowanie VAT. W tym względzie czynność przeniesienia nieruchomości (budynku) z działalności gospodarczej Wnioskodawcy (ze względu na jej planowane zawieszenie) do majątku prywatnego Wnioskodawcy i małżonki Wnioskodawcy nie skutkuje obowiązkiem naliczenia i zapłaty podatku VAT oraz dokonania korekty wcześniej odliczonego podatku VAT. Nie dojdzie bowiem do dostawy towaru na cele osobiste Wnioskodawcy i/lub jego małżonki, a tym samym nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Istotnym jest bowiem, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przeniesienie budynku (nieruchomości) z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (po jej zawieszeniu) do majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego małżonki (zwrotne przeniesienie nieruchomości) związane jest z planowanym zawarciem umowy najmu budynku (nieruchomości) z osobą fizyczną, która zamierza prowadzić w budynku działalność gospodarczą (warsztat samochodowy). Czyli nie wystąpi tu dostawa na cele osobiste. Dodatkowo przy nabyciu (zasiedzeniu) i przekazaniu nieruchomości do działalności gospodarczej nie przysługiwało odliczenie VAT (nie wystąpił podatek), czyli nie jest spełniony warunek niezbędny do opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Ponadto ze względu na charakter dokonywanych w latach ubiegłych wydatków (wydatki remontowe i konserwacyjne, a nie inwestycyjne) i ich związek z bieżącą działalności Wnioskodawcy (opodatkowaną VAT) oraz dalsze wykorzystywanie nieruchomości (budynku) po przeniesieniu do majątku prywatnego na cele jego najmu, nie znajdzie zastosowania obowiązek dokonywania korekty wynikający z art. 91 ust. 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Ad 2
Najem prywatny nieruchomości przez Wnioskodawcę, na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą po wycofaniu budynku z działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zawarciu umowy najmu po zawieszeniu działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, nie będzie podlegał opodatkowaniu VAT, rozliczanemu odrębnie u każdego z małżonków według udziału we własności nieruchomości (odpowiednio po 50%), tj. będzie mógł być zwolniony z VAT u Wnioskodawcy na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Najem powinien być rozliczany na cele VAT odrębnie u każdego z małżonków (będących stronami umowy najmu), a w tym Wnioskodawcy pomimo zawieszenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca może w tym zakresie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Limit zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy, przysługuje każdemu z małżonków osobno, a więc i Wnioskodawcy. A więc, gdy wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usługi najmu (w części przypadającej odpowiednio na każdego z małżonków z osobna - tj. Wnioskodawcę i jego małżonkę po 50%) nie przekroczy kwoty 200.000 zł (lub proporcji tej kwoty zgodnie z art. 113 ust. 9), Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego wart. 113 ust. 1 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie braku opodatkowania wycofania budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego, braku korekty podatku VAT oraz opodatkowania i rozliczenia przez Pana najmu nieruchomości,
- nieprawidłowe w zakresie możliwości zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług najmu nieruchomości.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2016 r. str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Z kolei zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem definicja działalności gospodarczej ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określaną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy tym, z art. 15 ust. 2 ustawy jednoznacznie wynika, że pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć także czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym przypadku decydujące znaczenie ma ciągłość wykorzystywania majątku. Wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych ma miejsce przede wszystkim poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne, np. w najem, dzierżawę itp. Przy czym przez ciągłość wykorzystywania składników majątku rozumieć należy także wykorzystanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania.
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym:
przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Jak wynika z art. 659 § 2 Kodeksu cywilnego:
czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693).
Zatem ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).
Wobec powyższego, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi w zakresie wynajmowania i dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, natomiast usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym podlegają opodatkowaniu właściwą dla tej czynności stawką podatku VAT.
W świetle powołanych wyżej przepisów najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, wynajem nieruchomości o charakterze niemieszkalnym będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 Pkt 36 ustawy.
Pana wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności tego, czy w przypadku wycofania budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego Pana i małżonki, czynność ta podlega podatkowi VAT.
Z opisu sprawy wynika, że obecnie prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, tj. warsztat samochodowy. Działalność gospodarcza (warsztat samochodowy) prowadzona jest na nieruchomości, na której posadowiony jest budynek, która objęta jest wspólnością majątkową małżeńską. Nieruchomość została nabyta w drodze zasiedzenia. Budynek podlegał po zasiedzeniu oraz po wprowadzeniu do działalności gospodarczej stałej konserwacji i niezbędnym remontom. Aktualnie planuje Pan zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej i wycofać budynek z działalności gospodarczej oraz przenieść go do majątku prywatnego. Wnioskodawca planuje zawiesić działalność gospodarczą i rozpocząć wynajem od 1 kwietnia 2025 r. Po wycofaniu budynku z działalności gospodarczej i przeniesieniu do majątku prywatnego oraz zawieszeniu działalności gospodarczej, rozważa Pan wraz z żoną wynajęcie budynku.
Zatem po wycofaniu nieruchomości (budynku) do majątku prywatnego, nieruchomość (budynek) będzie wykorzystywany przez Pana do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu. Opisanej nieruchomości (budynku) nie można uznać za majątek prywatny (osobisty) bowiem oddanie ww. składnika majątku w najem poza dotychczasową działalność gospodarczą – na gruncie podatku od towarów i usług – będzie stanowić wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy oraz dokonywanie czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Jak wskazano wyżej świadczenie usług najmu stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie nieruchomość - budynek po wycofaniu z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej nadal będzie wykorzystywany przez Pana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, w odniesieniu do czynności wycofania nieruchomości (budynku) z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, ponieważ w rozpatrywanym przypadku nie będziemy mieli do czynienia z przekazaniem nieruchomości (budynku) na Pana cele osobiste. Zatem czynność wycofania nieruchomości (budynku) z obecnie prowadzonej działalności do majątku prywatnego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wycofania nieruchomości (budynku) z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej do majątku prywatnego należało uznać za prawidłowe.
Pana wątpliwości dotyczą również tego, czy najem prywatny nieruchomości po wycofaniu budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesieniu do majątku osobistego, będzie podlegał opodatkowaniu VAT i powinien być rozliczany przez Pana na cele VAT pomimo zawieszenia działalności gospodarczej, a w konsekwencji czy może być zwolniony z VAT zgodnie z art. 113 ustawy.
Zauważyć należy, że w podatku VAT nie występuje pojęcie „najmu prywatnego” i „najmu w ramach działalności gospodarczej”. Na gruncie przepisów ustawy działalnością gospodarczą jest każda czynność najmu niezależnie od tego, czy wynajmujący działalność tę zarejestrował czy nie i niezależnie od tego czy przedmiot najmu stanowi w jego działalności środek trwały.
Jak już uprzednio wskazano, najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „zawieszenie działalności”. Kwestia ta została uregulowana m.in. w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236).
Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców:
przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców:
przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.
Z kolei, w myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców:
w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 25 ust. 2 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców:
w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
1) może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
2) może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
3) może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
4) ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
5) wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
6) może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
7) może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 7a ustawy:
w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji, o których mowa w ust. 1 i 2, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.
Stosownie do art. 99 ust. 7b ustawy:
Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych, o którym mowa w ust. 7a, nie dotyczy:
1) (uchylony)
2) podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3) podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem;
4) okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego;
5) okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem, z tym że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie prowadzi aktywnej działalności. Zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej nie oznacza zatem ustania bytu przedsiębiorcy, a jedynie przerwę w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem, przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności gospodarczej ma m.in. prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
W myśl powołanych przepisów ustawy prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, nie może wykonywać bieżącej działalności gospodarczej i osiągać z tego tytułu przychodów. Jednakże, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik, który „zawiesza” prowadzenie działalności gospodarczej, pozostaje nadal podatnikiem podatku od towarów i usług i z tego tytułu ciążą na nim obowiązki wynikające z tej ustawy. Obowiązki te mogą np. dotyczyć opodatkowania wykonywanych czynności, wynikających z umów zawartych przed zawieszeniem działalności gospodarczej.
Przenosząc powołane regulacje prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że po wycofaniu nieruchomości (budynku) do majątku prywatnego, pomimo zawieszenia dotychczas prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, nieruchomość (budynek) będzie wykorzystywany przez Pana do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu. Dalsze oddanie w najem opisanej nieruchomości (budynku) poza dotychczasową działalność gospodarczą – na gruncie podatku od towarów i usług – będzie stanowić wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy oraz dokonywanie czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. W konsekwencji świadczenie przez Pana usług najmu stanowić będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Kwestie dotyczące stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje natomiast ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.), zwanej dalej „Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym”.
Stosownie do art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).
W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
w czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
Jak stanowi art. 36 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny.
W myśl natomiast art. 36 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.
Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.
Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego.
Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Małżeństwo nie należy do żadnej kategorii podmiotów wymienionych w ww. art. 15 ust. 1 ustawy. Powyższe stwarza dla małżonków prowadzących działalność gospodarczą szczególną sytuację prawną. Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy nie zabrania małżonkom prowadzenia działalności gospodarczej jako odrębnym podatnikom. Nie ma przy tym przeszkód, aby pomiędzy małżonkami prowadzącymi odrębne działalności istniała ustawowa wspólność majątkowa.
Status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc ten z małżonków, który dokona czynności podlegającej opodatkowaniu.
Autonomiczność prawa podatkowego wyklucza bowiem możliwość interpretacji przepisów, która zakładałaby, że stosunki majątkowe między małżonkami, regulowane przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, mogą kształtować zakres praw i obowiązków podatników podatku od towarów i usług.
Jeżeli zatem, przedmiotem odpłatnego świadczenia usług jest majątek wspólny małżonków, to podatnikiem podatku od towarów i usług w okolicznościach wskazanych w art. 15 ustawy będzie ten małżonek, który dokonuje dostawy we własnym imieniu (który jest stroną czynności prawnej) – jako podatnik VAT. Natomiast jeżeli małżonkowie dokonali czynności wspólnie, to każdy z nich z osobna jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tego tytułu.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym od 1996 r. Pozostaje Pan aktualnie w związku małżeńskim i objęty jest wraz z małżonką wspólnością majątkową małżeńską. Działalność gospodarcza prowadzona jest na nieruchomości, na której posadowiony jest budynek, która objęta jest wspólnością majątkową małżeńską. Po wycofaniu budynku z działalności gospodarczej i przeniesieniu do majątku prywatnego oraz zawieszeniu działalności gospodarczej, rozważa Pan wraz z żoną wynajęcie budynku. Umowa najmu nieruchomości zostanie podpisana przez Pana i małżonkę jako strony umowy najmu.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że skoro nieruchomość jest własnością obojga małżonków, to podatnikiem jest ten z małżonków, który faktycznie dokonuje czynności związanych z najmem, np. zawarł umowę, otrzymuje czynsz. W analizowanej sprawie, stroną wynajmującą nieruchomość, stanowiącą składnik majątku wspólnego małżonków, będzie zarówno Pan, jak i Pana małżonka. Oboje będą więc Państwo stroną wynajmującą zawartej umowy najmu oraz będą otrzymać Państwo wynagrodzenie za tę usługę.
Zatem, odrębnie od Pana małżonki, będzie dokonywał Pan odpłatnego świadczenia usług, tj. najmu nieruchomości należącej do majątku wspólnego Pana i Pana małżonki i z tego tytułu będzie posiadał Pan status podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, z tytułu ww. najmu będzie Pan zobowiązany do rozliczenia wynagrodzenia wyłącznie w części przypadającej na Pana.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie opodatkowania i rozliczenia przez Pana najmu nieruchomości jest również prawidłowe.
Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku od towarów i usług dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Jak stanowi art. 113 ust. 11a ustawy:
przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5.
Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy:
zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43
ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
W świetle powołanych wyżej przepisów podatnik, aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Przesłanką wykluczającą możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku, jest jak wynika z art. 113 ust. 13 pkt g) powoływanej ustawy, dostawa hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3).
A zatem należy stwierdzić, że co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
- od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
- podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
- podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że wartość sprzedaży w roku 2024 przekroczy kwotę 200.000 zł. Planuje Pan zawiesić działalność gospodarczą i rozpocząć wynajem od 1 kwietnia 2025 r. W 2024 r. dokonywał i dokonuje Pan sprzedaży hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do pojazdów samochodowych.
W świetle powyższego, w przypadku zamiaru ponownego skorzystania przez Pana ze zwolnienia, będą miały zastosowanie postanowienia zawarte w art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Z uregulowania tego wynika, że prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia przysługuje nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnowano ze zwolnienia. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym limitu kwoty 200 000 zł.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że skoro wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 r. przekroczy kwotę 200.000 zł, to dokonywany przez Pana od 1 kwietnia 2025 r. najem prywatny nieruchomości po wycofaniu budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesieniu do majątku osobistego, nie będzie w 2025 r. zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 ustawy.
W świetle powyższego Pana stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług najmu nieruchomości, należało uznać za nieprawidłowe.
Ponadto Pana wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy w przypadku wycofania budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego Pana i małżonki, należy dokonywać korekty VAT, jeśli dokonywał Pan odliczenia od remontów i konserwacji przeprowadzonych w latach poprzednich.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy:
korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy:
w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 91 ust. 6 ustawy:
w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy:
przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy:
w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, do korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia na związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT lub na odwrót).
Zatem mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Pana opis sprawy należy zauważyć, że nie będzie miał Pan obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego w związku z użytkowaniem Nieruchomości mającej być przedmiotem planowanego najmu, gdyż:
- przekazanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do Pana majątku prywatnego celem jej dalszego wynajmu na cele użytkowe nie będzie stanowiło zmiany w sposobie jej wykorzystania, w szczególności nie będzie stanowiło czynności zwolnionej od podatku;
- Nieruchomość nadal będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, tzn. do czynności opodatkowanych, tj. wynajmu na cele niemieszkalne.
Nie nastąpi więc w tym przypadku zmiana przeznaczenia nieruchomości (budynku).
W świetle powyższych okoliczności, wycofanie z działalności gospodarczej nieruchomości (budynku), mimo że obniżał Pan kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z późniejszym użytkowaniem nieruchomości (budynku), nie spowoduje, że zajdzie konieczność dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku VAT, ponieważ nieruchomość (budynek) będzie nadal wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji, wycofanie nieruchomości (budynku) stanowiącego środek trwały z działalności gospodarczej i przeniesienie go do majątku prywatnego Pana oraz małżonki nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, nawet jeżeli odliczał Pan podatek naliczony od wydatków na remont i konserwację nieruchomości (budynku).
W świetle powyższego, Pana stanowisko w zakresie braku obowiązku korekty podatku naliczonego w przypadku wycofania budynku (nieruchomości) z działalności gospodarczej i przeniesienia go do majątku prywatnego, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja indywidualna dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right