Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 czerwca 2024 r., sygn. IV SA/Wr 615/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski, Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Kamieniecka (sprawozdawca), Sędzia WSA Katarzyna Radom, po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 27 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi B.G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 7 sierpnia 2023 r. nr SKO/RŚ-423/357/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

W dniu 9 stycznia 2023 r. B. G. złożył do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubinie wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawnym ojcem J. G. Do wniosku strona załączyła orzeczenie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Lubinie z dnia 17 grudnia 2020 r., zaliczające ojca strony do znacznego stopnia niepełnosprawności od 20 listopada 2020 r. (daty powstania niepełnosprawności nie da się ustalić) oraz stwierdzające konieczność stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji samodzielnej egzystencji.

Decyzją z dnia 21 czerwca 2023 r. nr DR.5012.21189-92/23 Prezydent Miasta Lubina odmówił wnioskodawcy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku ze sprawowaniem opieki nad niepełnosprawnym ojcem. Organ pierwszej instancji wskazał, że niepełnosprawność ojca wnioskodawcy nie powstała przed ukończeniem 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole przed ukończeniem 25 roku życia.

Ponadto organ pierwszej instancji wskazał, że żona wnioskodawcy S. G., mimo odrębnego zamieszkiwania, przyjeżdża do domu wnioskodawcy i przygotowuje obiady dla całej rodziny, czyli dla męża i jego rodziców. Natomiast mąż zawozi obiady swoim rodzicom. Dom wnioskodawcy zlokalizowany jest około 6 km od mieszkania rodziców, w którym przebywa matka wnioskodawcy (około 15 minut samochodem). Taki sam czas zajmuje droga do mieszkania siostry wnioskodawcy, gdzie przebywa ojciec wnioskodawcy. Wnioskodawca noce spędza we własnym domu jednorodzinnym. Ojciec wnioskodawcy wymaga pomocy przy przygotowywaniu posiłków, dozowaniu leków, porannej i wieczornej toalecie, ubieraniu się, dowożeniu i wizytach lekarskich, robieniu zakupów, sprzątaniu mieszkania, praniu. Taka opieka może być wykonywana o różnych porach dnia, dlatego brak jej charakteru ciągłego. Strona w zasadzie nie wykonuje przy ojcu czynności pielęgnacyjnych, ściśle związanych z osobą ojca. Ojciec pozostaje sam w mieszkaniu, zwłaszcza w nocy. Porusza się samodzielnie po mieszkaniu przy pomocy kul, poza mieszkanie wychodzi zawsze w obecności drugiej osoby. Samodzielnie spożywa przygotowane posiłki, korzysta z toalety. Pomoc wnioskodawcy zasadniczo sprowadza się do wykonywania zwykłych czynności dnia codziennego. Mając na uwadze z jednej strony rodzaj i zakres opieki, a z drugiej strony osobne zamieszkiwanie wnioskodawcy i jego rodziców (dojazdy zabierają czas), nie jest konieczne, aby strona musiała całkiem zrezygnować z aktywności zawodowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00