Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Kr 340/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka (spr.) Sędziowie WSA Renata Czeluśniak WSA Ewa Michna po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 20 grudnia 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/1186/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 20 grudnia 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/1186/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 14 września 2023 r. nr SO-04.8252.40.2023-2/23 o odmowie przyznania A. M. (zwanemu dalej także wnioskodawcą lub skarżącym) świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny – matką I. M.

Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.

W dniu 19 stycznia 2023 r. skarżący złożył wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką.

Decyzją z dnia 16 marca 2023 r. nr SO-04.8252.40.2023-1/23 Prezydent Miasta Krakowa odmówił przyznania skarżącemu świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką. Powodem odmowy przyznania wnioskowanego świadczenia było niespełnienie wymogu z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, ponieważ znaczny stopień niepełnosprawności matki skarżącego (ur. w 1935 r.) datuje się od dnia 25 lipca 2007 r. Ponadto rezygnacja skarżącego z zatrudnienia nastąpiła w styczniu 2023 r., a zatem nie istnieje korelacja czasowa pomiędzy momentem powstania niepełnosprawności matki skarżącego a momentem zakończenia przez niego zatrudnienia.

Po rozpatrzeniu odwołania skarżącego, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie decyzją z dnia 29 maja 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/501/2023 uchyliło decyzję organu I instancji z dnia 16 marca 2023 r. i przekazało sprawę temu organowi do ponownego rozpatrzenia. Zdaniem Kolegium, z uwagi na treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. sygn. akt K 38/13, przesłanka z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie powinna być stosowana z uwzględnieniem kryterium momentu powstania niepełnosprawności, gdyż w stosunku do opiekunów osób wymagających opieki, których niepełnosprawność powstała później, utraciło ono przymiot konstytucyjności. Oznacza to, że w odniesieniu do tych osób oceny spełnienia przesłanek niezbędnych dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego należy dokonać z pominięciem tego kryterium. Kolegium stwierdziło zatem, że konieczne stało się sprawdzenie, czy skarżący spełnia dalsze przesłanki uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego, a w szczególności ustalenie zakresu opieki sprawowanej przez niego nad matką i czy zakres tej opieki wyklucza podjęcie przez niego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w rozumieniu ustawowym. W związku z powyższym Kolegium przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia, gdyż konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, a tylko organ I instancji jest wyłącznie uprawniony do przeprowadzenia uzupełniającego postępowania dowodowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00