Wyrok WSA w Łodzi z dnia 6 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Łd 22/24
Dnia 6 czerwca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Michał Zbrojewski Sędziowie: Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Asesor WSA Beata Czyżewska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 czerwca 2024 roku sprawy ze skargi F Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 10 listopada 2023 r. znak: KO.463.26.2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych oddala skargę. MR
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 10 listopada 2023 r. znak: KO.463.26.2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim, po rozpatrzeniu odwołania F. Sp. z o.o. z siedzibą w Z., uchyliło w całości zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta Radomska z 18 lipca 2023 r. znak: TSO.7032.2.2023 i nałożyło na F. Sp. z o.o. z siedzibą w Z. karę pieniężną w wysokości 1772 zł za nieosiągnięcie w 2021 roku wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
Z akt sprawy wynika, że decyzją z 18 lipca 2023 r. organ pierwszej instancji, na podstawie art. 9x ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 9zb ust. 1 i art. 9zd ust. 1 w związku z art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r., poz. 2519 z późn.zm., obecnie Dz.U. z 2023 r., poz. 1469 z późn.zm. - dop. Kolegium, dalej w skrócie "u.c.p.g."), w związku z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz.U. poz. 1530) oraz art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn.zm. - dalej w skrócie "k.p.a."), nałożył na F. Sp. z o.o. z siedzibą w Z. (dalej w skrócie "Spółka" lub "strona skarżąca") karę pieniężną w wysokości 1772,44 zł za nieosiągnięcie w roku 2021 wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Motywując podjęte rozstrzygnięcie organ stwierdził, że łączna masa odpadów komunalnych przekazanych przez Spółkę do ponownego użycia i poddanych recyklingowi wynosi 2,6710 Mg, natomiast łączna masa odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów budowlanych i rozbiórkowych odebranych od właścicieli nieruchomości wynosi 45,4400 Mg. Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, obliczany na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych osiągnięty przez podmiot wyniósł 5,88 %, podczas gdy wymagany poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w 2021 r. zgodnie z art. 3b ust. 1 u.c.p.g. powinien wynieść co najmniej 20,00 %. Wartość naliczonej kary za nieosiągnięcie przez przedsiębiorcę w 2021 r. wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych wynosi 6,4710 Mg x 276,21 zł/Mg = 1772,44 zł. Nałożenie kary jest ściśle związane z treścią obowiązku nałożonego na przedsiębiorcę odbierającego odpady, określonego w art. 9g u.c.p.g. W toku postępowania organ przeanalizował treść art. 189f k.p.a. i stwierdził, że brak jest podstaw, by odstąpić od nałożenia na Spółkę administracyjnej kary pieniężnej, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki określone w pkt 1 lub 2 tego przepisu. Naruszenie prawa nie ma znikomego charakteru, biorąc pod uwagę wielkość procentową uzyskanego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w stosunku do wymaganego.