Wyrok NSA z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I OSK 988/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska po rozpoznaniu w dniu 29 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 19 lipca 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 272/22 w sprawie ze skargi I.T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy z dnia 31 stycznia 2022 r. nr SKO-4111/44/2022 w przedmiocie specjalnego zasiłku opiekuńczego uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 19 lipca 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 272/22, oddalił skargę I.T. (dalej: skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy (dalej: organ) z 31 stycznia 2022 r., nr SKO-4111/44/2022 w przedmiocie specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Prezydent Miasta Bydgoszczy decyzją z 1 grudnia 2022 r. odmówił skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia za okres zasiłkowy 2021/2022, uznając, że nie została spełniona przesłanka do przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego wynikająca z art. 16a ust. 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 111; dalej: u.ś.r.)
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bydgoszczy podzielił stanowisko organu I instancji, że sprawowana przez skarżącą opieka nie ma charakteru opieki stałej, wykluczającej możliwość podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wobec czego zaskarżoną decyzją utrzymało w mocy ww. rozstrzygnięcie.