Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Op 400/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Asesor sądowy WSA Remigiusz Mazur (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 28 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tułowicach na interpretację indywidualną Burmistrza Tułowic z dnia 19 marca 2024 r., nr BF-P.310.1.2024 w przedmiocie podatku od nieruchomości I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Burmistrza Tułowic na rzecz strony skarżącej Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tułowicach kwotę 680,00 zł (słownie złotych: sześćset osiemdziesiąt 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tułowicach [dalej: Wnioskodawca, Zakład, ZGKiM, Skarżący] jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z 19 marca 2024 r. nr BF-P.310.1.2 [dalej: Interpretacja), wydana przez Burmistrza Tułowic (dalej: Burmistrz, Organ podatkowy) w przedmiocie podatku od nieruchomości.

Jak wynika z akt sprawy, w dniu 21 grudnia 2023 r. do Organu podatkowego wpłynął wniosek Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości.

Wnioskodawca wskazał, że Gmina Tułowice [dalej: Gmina] jest właścicielem obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w skład której wchodzą budowle: sieci wodociągowe i kanalizacyjne, studnie, ujęcia wody, hydrofornie, oczyszczalnie i przepompownie ścieków [dalej: Infrastruktura]. Deklaracje na podatek od nieruchomości, obejmujące Infrastrukturę, są składane przez Zakład będący administratorem Infrastruktury. Od roku 2018 Infrastruktura jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie § 1 pkt 2 uchwały Nr X/69/11 Rady Gminy Tułowice z dnia 29 listopada 2011 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości (Dz.Urz.Woj.Op. z 2011 r. Nr 141, poz. 1764 ze zm.) [dalej: Uchwała]. Działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o gospodarce komunalnej i ustawy o finansach publicznych, ZGKIM będący zakładem budżetowym Gminy, wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, realizowanych za pośrednictwem Zakładu należą sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z treścią statutu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tułowicach [dalej: Statut], samorządowy zakład budżetowy pod nazwą "Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tułowicach" ma siedzibę w Tułowicach, ul. Kościuszki 13 (§ 1 Statutu). Przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy Tułowice w zakresie: gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi, dróg, ulic, mostów, placów, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz zaopatrzenia w energię cieplną, targowisk, zieleni gminnej i zadrzewień (§ 2 Statutu). Zakład pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych (§ 3 pkt 1 Statutu). Źródłami przychodów własnych Zakładu są: opłaty i czynsz z najmu za lokale mieszkalne i użytkowe, opłaty za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków komunalnych, odbioru nieczystości stałych oraz zaopatrzenia w energię cieplną lokali, wpływy z opłaty targowej, opłaty za usługi z tytułu działalności, o której mowa w § 2 pkt 2, 3 i 5 (§ 3 pkt 2 Statutu). Zakład może otrzymywać dotacje z budżetu gminy na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych (§ 3 pkt 3 Statutu). Tym samym, za pośrednictwem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, Zakład realizuje zadanie własne Gminy polegające na dostarczaniu wody i odbiorze ścieków na terenie Gminy Tułowice. Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, a także odbiór i oczyszczanie ścieków są podstawową, odrębną od innych działalnością Zakładu. Przychody własne Zakładu realizowane są na podstawie taryf, w ramach których pobiera się od odbiorców opłatę abonamentową naliczaną co miesiąc za prowadzenie odczytów i rozliczeń. Przychody z opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków mają jedynie na celu pokrycie kosztów działalności Zakładu w tym zakresie. Ze względów społecznych oraz z uwagi na aktualną politykę Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wysokość opłat w taryfach kalkulowana jest w taki sposób, aby przychody bilansowały się z kosztami i nie występował zysk z prowadzonej działalności. Co więcej, w praktyce Zakład przychodami z zatwierdzonych taryf nie jest w stanie pokryć rosnących kosztów gospodarki wodnościekowej. Celem powołania Zakładu jest wyłącznie realizowanie zadań własnych Gminy, a nie realizowanie zadań gospodarczych (zarobkowych). Ustalenie opłat w ramach taryfy odbywa się na podstawie kwot niezbędnych przychodów koniecznych do osiągnięcia w danym okresie obrachunkowym. Przychody te powinny bilansować się z kosztami działalności, w tym: kosztami eksploatacji i utrzymania infrastruktury, podatkami i opłatami, kosztami zakupionej wody, należnościami nieregularnymi, kosztami odprowadzania ścieków do urządzeń nieposiadanych przez Zakład. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w taryfach opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej świadczy usługi w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków, zgodnie z Regulaminem dostarczania wody i odbioru ścieków. Zobowiązany jest do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania ścieków mając na uwadze ochronę interesów odbiorców usług oraz wymagań ochrony środowiska, a także optymalizację kosztów. Kalkulacja niezbędnych przychodów na kolejne lata obowiązywania taryf składa się z kosztów bezpośrednich w podziale na koszty: amortyzacja – zakład zrezygnował całkowicie z kalkulacji kosztów dotyczących amortyzacji; wynagrodzenia – do kalkulacji niezbędnych przychodów dotyczących wynagrodzeń dodano wyliczony koszt wypłat odpraw i nagród jubileuszowych. Przewidywana marża zysku w okresie obowiązywania taryfy na lata 2022-2025 została ustalona na poziomie zerowym. Ponadto, z analizy treści tabel alokacji zamieszczonych we wnioskach taryfowych dotyczących taryf obowiązujących w latach 2018-2021, również wynika, że nie założono marży zysku w tym okresie. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż intencją Gminy i Zakładu nie jest osiąganie zysku z tytułu realizacji zadań w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przy wykorzystaniu Infrastruktury. Wszelkie przychody przewidziane w taryfach obowiązujących od roku 2018 służyły i służą bowiem wyłącznie do pokrycia kosztów związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb Gminy, tj. przede wszystkim wydatków koniecznych na utrzymanie i eksploatację Infrastruktury. Przy czym, w praktyce przychody te nie pokrywają całości ww. kosztów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00