Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.293.2024.2.KB
Możliwość zakwalifikowania do działalności wytwórczej przekształcenia, uzbrojenia i uzyskania pozwolenia na budowę oraz opodatkowania jej 5,5% stawką ryczałtu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2024 r. (data wpływu 24 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (...) 2021 r. w zakresie głównego PKD: 41.10.Z – Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Wybrana forma opodatkowania przez Pana to zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych.
(...) 2022 r. aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem w X, Repertorium A nr (...) nabył Pan nieruchomość (działkę nr 1 o pow. (...) ha, obręb (...), KW (...) prowadzoną przez Sąd Rejonowy X – (...) Wydział Ksiąg Wieczystych). Zakup został poprzedzony umową przedwstępną sprzedaży z dnia (...) 2021 r. sporządzoną aktem notarialnym przed notariuszem w X, Repertorium A nr (...). Kolejno (...) 2024 r. dokonał Pan sprzedaży przedmiotowej nieruchomości aktem notarialnym przed notariuszem w X, Repertorium A nr (...).
Od daty nabycia działki, która była w momencie nabycia działką rolną, dokonał Pan następujących czynności:
‒uzyskał decyzję Prezydenta Miasta X z dnia (...) 2023 r., Nr (...) orzekającą o wyłączeniu z użytkowania gruntów rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego klasy Rlllb w związku z inwestycją polegająca na budowie dwóch budynków mieszkalnych (...);
‒działka gruntu nr 1 posiadała dostęp do drogi publicznej poprzez wewnętrzną działkę rolną nr 2 wyodrębnioną jako nieformalną drogę;
‒wnioskami z dnia (...) 2021 r. oraz (...) 2021 r. wystąpił Pan do Prezydenta Miasta X o nadanie nazwy ulicy dla działki gruntu nr 2; Rada Miasta X Uchwałą Nr (...) z dnia (...) 2021 r. przychyliła się do wniosków i podjęła decyzję o nadaniu nazwy ulicy (...) dla działki nr 2;
‒uzyskał Pan decyzję Prezydenta Miasta X z dnia (...) 2024 r. znak: (...) o pozwoleniu na budowę dwóch budynków mieszkalnych (...), dz. 1, (...), zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany;
‒dokonał Pan zgłoszenia z dnia (...) 2021 r., Nr (...) oraz opracował Projekt budowy sieci i przyłączy wody (...) oraz sieci i przyłączy kanalizacji sanitarnej (...).
Następnie zgodnie z przywołanym projektem wybudował:
‒sieć kanalizacji sanitarnej (...) o długości (...) metra bieżącego oraz studnię rewizyjną kanalizacji sanitarnej (...).;
‒sieć wodociągową (...) o długości (...) metra bieżącego oraz zasuwę sieciową (...)., zasuwę przyłączeniową (...)., hydrant nadziemny (...).
Powyższe urządzenia następnie zostały przekazane przez Pana i przyjęte na majątek (...) protokołami przejęcia nr (...) i (...) z dnia (...) 2022 r., zgodnie z Umową Przejęcia z dnia (...) 2020 r., znak: (...).
Uzupełnienie
Doprecyzował Pan, że działka została wprowadzona do majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą jako towar handlowy rozumiany jako rzecz, która wymaga zainwestowania, a następnie zostaje przeznaczona na sprzedaż.
Działka została wprowadzona do majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą w celu wytworzenia jednego z trzech możliwych produktów (opisanych poniżej w pkt a-c), a następnie przeznaczenia jej na sprzedaż.
W tym celu doprowadził Pan do zmiany stanu prawnego działki, z działki rolnej do nowego stanu prawnego, tj. działki budowlanej. Wybudował Pan uzbrojenie, tj.: wodociąg, kanalizację sanitarną, doprowadził do uzyskania warunków dostarczenia gazu i energii elektrycznej, uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych na tej nieruchomości oraz podjął wiele innych nakładów i prac w celu wytworzenia nowego produktu.
Celem tych działań było wytworzenie nowego produktu obrotu gospodarczego a następnie jego sprzedaż w jednej z trzech następujących form:
a)jako działki inwestycyjnej z pozwoleniem na budowę, albo
b)jako nieruchomości z rozpoczętą budową, albo
c)sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych.
W tym przypadku sprzedaż dotyczyła działki inwestycyjnej z pozwoleniem na budowę. Powodem sprzedaży było pozyskanie klienta na taki produkt.
Podkreślił Pan, że sam zakup nieruchomości a następnie po upływie określonego czasu jej sprzedaż z zyskiem to zwykłe czynności prawne. Można np. zakupić działkę a następnie ją sprzedać bez inwestowania – taki przypadek tutaj nie miał miejsca. Samo zaś podjęcie szeregu dodatkowych czynności prawnych, organizacyjnych, projektowych oraz budowlanych skutkuje wytworzeniem całkiem nowego przedmiotu obrotu gospodarczego – przykłady takich nowych produktów zostały wskazane powyżej w pkt a-c.
Przychód nie przekroczył limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przedstawiona we wniosku działalność może zostać uznana za działalność wytwórczą i w związku z tym przychody osiągnięte przez Pana mogą zostać objęte 5,5% stawką, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Ponieważ ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002).
Zatem o zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, natomiast powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
W przedmiotowej sprawie wytworzył Pan nowy produkt, bowiem z działki rolnej utworzył działkę pod inwestycję budowlaną z pozwoleniem na budowę. Bowiem, dokonując powyższych inwestycji w nieruchomość rolną, to jest dokonując uzbrojenia nieruchomości poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej, budowę sieci kanalizacji wodociągowej, uzyskując uchwałę Rady Miasta X o nadaniu nazwy ulicy (...) oraz dokonując odrolnienia tejże nieruchomości, jak również uzyskując decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany i pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych (...), z działki rolnej wytworzył Pan nowy przedmiot obrotu prawnego.
Podkreślił Pan, że sam zakup nieruchomości, a następnie po upływie określonego czasu jej sprzedaż z zyskiem to zwykłe czynności prawne. Samo zaś podjęcie przez Pana szeregu czynności prawnych, organizacyjnych, projektowych oraz budowlanych, doprowadziło do wytworzenia całkiem nowego przedmiotu obrotu gospodarczego.
Powstał więc z nabytej działki rolnej w wyniku poniesionych nakładów opisanych w stanie faktycznym sprawy, nowy wyrób: działka budowlana.
Zostały więc wyczerpane przesłanki definicji wytwarzania, tj. „powodować powstanie czegoś”, absolutnie nie można bowiem uznać, iż działka rolna pozostaje tożsama z działką budowlaną (z uwagi na odmienne definicje i przeznaczenie).
W związku z powyższym, Pana zdaniem, należy uznać przedmiotową działalność za wytwórczą i w konsekwencji opodatkować ją stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
1.wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
2.usługi stanowią:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług według PKWiU nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2015 należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2015, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 i pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1);
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Z przedstawionych informacji w sprawie wynika, że (...) 2022 r. nabył Pan nieruchomość (działkę nr 1 o pow. (...) ha), która była w momencie nabycia działką rolną. Działka została wprowadzona do majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą jako „towar handlowy” rozumiany jako rzecz, która wymaga zainwestowania, a następnie została przeznaczona na sprzedaż. W tym celu doprowadził Pan do zmiany stanu prawnego działki, z działki rolnej do nowego stanu prawnego, tj. działki budowlanej. Wybudował Pan uzbrojenie, tj.: wodociąg, kanalizację sanitarną, doprowadził do uzyskania warunków dostarczenia gazu i energii elektrycznej, uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych na tej nieruchomości oraz podjął wiele innych nakładów i prac. Następnie w dniu (...) 2024 r. dokonał Pan sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności sprzedaży działki, która jest przedmiotem wniosku, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z działalnością wytwórczą. Zakupił Pan działkę, w odniesieniu do której podjął co prawda czynności przygotowawcze pod planowaną budowę dwóch budynków mieszkalnych (...), polegające m.in. na wybudowaniu urządzeń infrastruktury technicznej w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej Powyższe urządzenia zostały przekazane przez Pana i przyjęte na majątek (...), jednak budynki te nie zostały wybudowane, a działka została sprzedana jako działka budowlana.
Zatem, nieprawidłowo zidentyfikował Pan działalność dotyczącą sprzedaży przedmiotowej działki, jako działalność wytwórczą opodatkowaną 5,5% stawką ryczałtu. W tym miejscu wskazać należy, że – jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).
O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.
Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).
Działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży działki budowlanej, na której wybudował Pan uzbrojenie, tj.: wodociąg, kanalizację sanitarną, doprowadził do uzyskania warunków dostarczenia gazu i energii elektrycznej, nie można utożsamiać z działalnością wytwórczą, gdyż w wyniku przeprowadzonej inwestycji nie powstał nowy wyrób, a jedynie przeprowadził Pan czynności, w wyniku których wzrosła wartość nabytej nieruchomości gruntowej. Wobec tego nie może Pan działalności polegającej na sprzedaży działki budowlanej opodatkować stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym przedstawione przez Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Z okoliczności sprawy wynika, że nabył Pan – jako towar handlowy – nieruchomość, która w momencie nabycia była działką rolną. Następnie doprowadził Pan do zmiany stanu prawnego działki, z działki rolnej na działkę budowlaną. Wybudował Pan uzbrojenie, doprowadził do uzyskania warunków dostarczenia gazu i energii elektrycznej, uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych na tej nieruchomości. Następnie dokonał Pan sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.
Dla tego typu działalności ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right