Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.265.2024.2.MR1

Zwolnienie przedmiotowe dochodów Placówek oświatowych (szkoły/przedszkola).

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • Wnioskodawca jako podmiot prowadzący Szkołę i Przedszkole pełni rolę podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w imieniu tych podmiotów - jest prawidłowe;
  • Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie dochodów, które są przeznaczane na cele edukacyjne wskazane w ustawie - jest prawidłowe;
  • Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dochodów, które są przeznaczane na zakup oraz wydatki eksploatacyjne dotyczące Autobusu na potrzeby Szkoły i Przedszkola - jest nieprawidłowe;
  • Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący działalność edukacyjną, może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując wydatków na zakup nieruchomości i budowę obiektu na potrzeby Liceum - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 1 lipca 2024 r. (data wpływu 2 lipca 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym.

Przedmiot działalności gospodarczej Spółki zgodnie z wpisem do KRS prezentuje się następująco:

  • 85.20.Z, szkoły podstawowe
  • 47, handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi
  • 56,działalność usługowa związana z wyżywieniem
  • 58.11.Z, wydawanie książek
  • 68.20.Z wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
  • 85.1, wychowanie przedszkolne
  • 85.3, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, z wyłączeniem szkół policealnych
  • 85.5, pozaszkolne formy edukacji
  • 85.60.Z, działalność wspomagająca edukację
  • 88.91.Z, opieka dzienna nad dziećmi

W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi:

a)Szkołę Podstawową A. (dalej: „Szkoła”),

b)Przedszkole A. (dalej: „Przedszkole”), zwanymi dalej łącznie: „Placówkami”.

Zarówno Szkoła jak i Przedszkole stanowią podmioty niepubliczne w myśl ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.) oraz zostały wpisane do właściwego rejestru.

Obie Placówki działają w takich samych ramach, tj.:

  • posiadają własne statuty, w których treści zaznaczono, że organem prowadzącym Placówkę jest Spółka,
  • posiadają własne subkonta na rachunkach bankowych Spółki,
  • posiadają własną strukturę organizacyjną,
  • obie placówki mają siedzibę w budynkach wynajmowanych przez Spółkę,
  • posiadają własną kadrę nauczycielską, z którą podpisywane są umowy o pracę.

Zarówno nauka w Szkole jak i pobyt dziecka Przedszkolu jest odpłatny - w formie czesnego. Czesne stanowi dochód z działalności edukacyjnej Wnioskodawcy. Spółka osiąga przychody z działalności edukacyjnej za pośrednictwem Placówek. Oprócz tego Spółka osiąga przychody z tytułu wynajmu nieruchomości, natomiast przychody te nie są przedmiotem niniejszego zapytania Spółki.

Wydatki inwestycyjne - Autobus

Z uwagi na ciągły rozwój Placówek, Spółka na bieżąco dokonuje inwestycji związanych z ich działalnością. Cele inwestycji są ściśle związane z działalnością edukacyjną Placówek oraz jej beneficjentami. W trosce o rozwój i bezpieczeństwo uczniów Szkoły i podopiecznych Przedszkola oraz w celu usamodzielnienia się Placówek od zewnętrznych dostawców usług transportowych, Spółka dokonała zakupu pojazdu samochodowego (dalej: „Autobus”). Autobus jest wykorzystywany w bieżącej działalności Szkoły i Przedszkola, w tym do dowożenia dzieci na zajęcia odbywające się poza siedzibami Placówek, np. basen.

Wykorzystanie Autobusu w codziennej działalności Szkoły zostało odzwierciedlone w statucie Szkoły. Transport jest usługą płatną, realizowaną na podstawie indywidualnego zgłoszenia przez rodzica. Środki na pokrycie ww. wydatków pochodzą z działalności edukacyjnej Placówek.

Spółka dokonuje wydatków eksploatacyjnych dotyczących Autobusu w postaci:

  • paliwa,
  • przeglądów,
  • wyposażenia,
  • ubezpieczenia

Wydatki Inwestycyjne - Liceum

W związku z dynamicznym rozwojem działalności Spółki, chcąc kontynuować wysoką jakość kształcenia i wpajanie wartości edukacyjnych promowanych przez Placówki, Wnioskodawca planuje podjąć kolejny ważny krok rozwojowy. Składać się na niego będzie zakup nieruchomości gruntowej oraz wybudowanie na niej nowego budynku, w którym mieścić się będzie docelowo szkoła średnia (dalej: „Liceum”).

Liceum będzie stanowiło naturalne przedłużenie działalności edukacyjnej Przedszkola i Szkoły, pozwalając ich podopiecznym na kontynuację edukacji w duchu wartości promowanych przez Placówki, bez konieczności szukania zewnętrznej alternatywy. Liceum będzie szkołą w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

Z uwagi na przepisy prawa oświatowego, przez założeniem nowej szkoły w formie Liceum, konieczne jest stworzenie siedziby dla takiego podmiotu. Stąd też trzecia forma działalności Spółki jako Liceum nie może zostać odpowiednio zarejestrowane tak jak działające już Placówki, dopóki nie zostanie wybudowana dogodna siedziba do prowadzenia tam Liceum. Środki na pokrycie ww. wydatków inwestycyjnych pochodzą z działalności edukacyjnej Spółki.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Pismem z dnia 1 lipca 2024 r. (data wpływu 2 lipca 2024 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

Placówki posiadają własne rachunki bankowe, na które wpływają dotacje z gminy (dedykowane do wydatkowania wyłącznie przez szkołę lub przedszkole na statutowe cele edukacyjne). Każda z Placówek posiada wykształcone struktury organizacyjne i oddzielne dokumenty będące podstawą przy zarządzaniu tymi Placówkami (przykładowo Statut Szkoły, Statut Przedszkola, Regulamin pracy, Regulamin wynagrodzeń).

Wszelki majątek (wyposażenie, pomoce dydaktyczne) należy do Placówek. Każda z Placówek posiada własną niezależną od A. Sp z o.o., będącej jej organem prowadzącym, strukturę organizacyjną - dyrektora, obsługę sekretariatu, personel pedagogiczny oraz personel pomocniczy.

Decyzje Placówek w zakresie administracyjnym i finansowym są uzgadnianie z Wnioskodawcą w następujący sposób:

a) Placówki decydują w zakresie administracyjnym o własnej organizacji, ale arkusz organizacji zatwierdza Wnioskodawca,

b) budżet na wydatki placówki z części pochodzącej z czesnego od rodziców (ponad dotacje z gminy) jest uzgadniany przez placówkę z Wnioskodawcą.

Wszelkie decyzje dotyczące procesu dydaktycznego i organizacji podejmują dyrektorzy Placówek i zatwierdzają je z Radą Pedagogiczną odpowiedniej Placówki.

Szkoły niepubliczne (przedszkola oraz szkoły, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (tak jak w przypadku Placówek), utrzymują się ze środków rodziców uczniów Placówek opłacających czesne oraz dotacji udzielanych im przez jednostki samorządu terytorialnego.

Dotacja ta pozostaje w 100% w dyspozycji Placówki i może być wydana wyłącznie na cele statutowe danej Placówki. Czesne wpłacane przez rodziców dofinansowuje częściowo działalność danej Placówki, w szczególności wydatkowane jest na wynajem budynków, w których Placówki się mieszczą.

Wnioskodawca podejmuje decyzję o wydatkowaniu przychodów z czesnego pozostałych po dofinansowaniu działalności Placówek.

O funkcjonowaniu i likwidacji każdej z placówek decyduje jej organ prowadzący, tj. Wnioskodawca.

Placówki mają/ będą miały zdolność do zaciągania zobowiązań, w szczególności z tytułu realizacji umów z rodzicami oraz umów z zatrudnioną kadrą pedagogiczną oraz niepedagogiczną. Niemniej w sytuacji gdy środki, którymi dysponują Placówki są nie wystarczające na pokrycie zobowiązań, Wnioskodawca, jako organ prowadzący, przejmuje te zobowiązania.

Pytanie

1.Czy Wnioskodawca jako podmiot prowadzący Szkołę i Przedszkole pełni rolę podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w imieniu tych podmiotów?

2.Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy dot. pytania nr 1 będzie prawidłowe, czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie dochodów, które są przeznaczane na cele edukacyjne wskazane w ustawie?

3.Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy dot. pytania nr 2 będzie prawidłowe, czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego wart. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dochodów, które są przeznaczane na zakup oraz wydatki eksploatacyjne dotyczące Autobusu na potrzeby Szkoły i Przedszkola?

4.Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy dot. pytania nr 2 będzie prawidłowe, czy Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący działalność edukacyjną, może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując wydatków na zakup nieruchomości i budowę obiektu na potrzeby Liceum?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad.1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest podatnikiem podatku CIT w imieniu Przedszkola i Szkoły.

Wnioskodawca prowadzi w ramach spółki z o.o. dwie Placówki. W treści statutów obu Placówek wskazano, iż organem je prowadzącym jest Spółka.

W treści art. 1 ust. 1 CITu uregulowano opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. W katalogu tym nie wymieniono szkół i przedszkoli jako osobnych podmiotów.

Na podstawie art. 33 Kodeksu cywilnego za osobę prawną uznaje się Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną, natomiast zgodnie z art. 37 Kodeksu cywilnego jednostka organizacyjna uzyskuje osobowość prawną z chwilą jej wpisu do właściwego rejestru.

W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oznacza to, iż uzyskuje ona osobowość prawną od chwili wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca, mimo wyodrębnienia organizacyjnego na potrzeby prawa oświatowego dwóch Placówek, występuje w obrocie gospodarczym jako jeden podmiot - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest traktowany jako podatnik i płatnik tego podatku, a Szkoła i Przedszkole nie powinny odrębnie opłacać podatku we własnym imieniu.

Spółka powinna składać jedno zeznanie roczne CIT-8 z całości dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym, zarówno z prowadzenia Placówek jak i wynajmu nieruchomości. W celu wyodrębnienia dochodów uzyskanych z działalności edukacyjnej i oświatowej oraz wynajmu nieruchomości Wnioskodawca powinien prowadzić szczegółową ewidencję księgową.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 45 CITu, w zakresie dochodów z działalności edukacyjnej i oświatowej uzyskiwanych z Placówek prowadzonych przez Wnioskodawcę (z wyłączeniem dochodów osiągniętych z wynajmu nieruchomości), w zakresie w jakim dochody te są wydatkowane na wymienione enumeratywnie w ustawie tj. wskazane bezpośrednio w art. 17 ust. 8 CITu:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

1)zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2)organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Z kolei zgodnie z dyspozycją art. 3 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)szkole, to należy przez to rozumieć także przedszkole.

Jak wynika z powyższego, status prawny przedszkola ma zatem charakter analogiczny do statusu szkoły. Oznacza to, że dochody osiągnięte z tytułu prowadzenia przedszkola, co do zasady, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 45 CITu.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w praktyce organów podatkowych, m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 27 kwietnia 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.167.2023.1.JG, a także piśmie Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 lutego 2016 r. sygn. IBPBI-1-3/4510-700/15/WLK.

Ad.3

Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dochodów, które są przeznaczane na wydatki eksploatacyjne dotyczące Autobusu na potrzeby szkoły i przedszkola.

Zgodnie z treścią art. 17 pkt 45 CITu:

Wolne od podatku są:

45)dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów prawa oświatowego - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8,

Z kolei z treścią art. 17 ust. 8 CITu:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone

na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

1)zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2)organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca prowadzi Szkołę ujętą w ewidencji przewidzianą przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.). Należy zatem uznać, że Spółka prowadzi szkołę w rozumieniu przepisów prawa oświatowego, więc co do zasady przy spełnieniu przesłanek z art. 17 ust. 8 może skorzystać z omawianego zwolnienia.

Na podstawie wskazanego już art. 17 ust. 8 CITu, Szkoła może skorzystać z ww. zwolnienia, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Środki trwałe pomocy dydaktycznych oraz inne urządzenia niezbędne do prowadzenia szkoły nie zostały jednak zdefiniowane w przepisach CITu, stąd konieczne jest zastosowanie wykładni językowej tego przepisu.

Zgodnie z informacjami wynikającymi ze Słownika Języka Polskiego PWN przez słowo „urządzenie” należy rozumieć: «mechanizm lub zespół mechanizmów, służący do wykonania określonych czynności».

Zatem za „urządzenie” należy również uznać Autobus, jako zespół mechanizmów, służący do wykonania czynności związanych z transportem. Z uwagi na fakt, że usługi transportowe stanowią nieodłączną część oferty edukacyjnej Szkoły, należy uznać, że urządzenie w postaci Autobusu stanowi w przypadku Szkoły urządzenie niezbędne do jej prowadzenia.

Wnioskodawca działając jako Szkoła i Przedszkole może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dochodów, które są przeznaczane na zakup i wydatki eksploatacyjne dotyczące Autobusu na potrzeby Szkoły i Przedszkola.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku Przedszkola należy dodać, że, dyspozycja art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, że jeżeli w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole, to należy przez to rozumieć także przedszkole. Status prawny przedszkola ma zatem charakter analogiczny do statusu szkoły. Oznacza to, że dochody osiągnięte z tytułu prowadzenia Przedszkola, co do zasady, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 45 CITu.

Ad. 4

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako podmiot prowadzący działalność edukacyjną może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonując wydatków na zakup nieruchomości i budowę obiektu na potrzeby Liceum.

Za powyższym stanowiskiem Spółki przemawia fakt, że omawiane zwolnienie ma zastosowanie do wydatków poniesionych na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Definicji pomocy dydaktycznych próżno szukać w słowniku PWN, stąd konieczne jest sięgnięcie do powszechnego znaczenia tego słowa. I tak pomoce dydaktyczne w powszechnych rozumieniu to zróżnicowane narzędzia, materiały oraz zasoby, które wspierają proces nauczania i uczenia się poprzez ułatwienie przyswajania wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz kształtowanie postaw i wartości. Ich głównym celem jest zwiększenie efektywności dydaktycznej, angażowanie uczniów w proces edukacyjny oraz dostosowanie metodyki nauczania do indywidualnych potrzeb i preferencji uczących się.

W konsekwencji wydaje się, że najbardziej podstawowym przykładem pomocy dydaktycznej jest budynek szkoły sam w sobie. Jednostka edukacyjna niedysponująca właściwą placówką nie jest w stanie prowadzić swojej podstawowej działalności.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że wykorzystując środki pozyskane z działalności edukacyjnej Placówek na budowę budynku Liceum będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 45 CITu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa o CIT”):

1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Jednostki nieposiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2024 r., poz. 375 ze zm.).

Zgodnie z art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego,

Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną), jak też art. 331 Kodeksu cywilnego, nakazującego stosowanie odpowiednich przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu, pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym, mimo braku osobowości prawnej.

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez szkołę i przedszkole utworzone i prowadzone przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do przepisów regulujących ich status, a mianowicie - przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), która określa zasady, na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne oraz kolegia pracowników służb społecznych. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie art. 168 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe wpis do ewidencji zawiera m.in.:

  • oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
  • określenie odpowiednio typu lub rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania;
  • wskazanie adresu siedziby szkoły lub placówki oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie jest przewidywane, przy czym inne lokalizacje muszą znajdować się na terenie jednostki samorządu terytorialnego dokonującej wpisu do ewidencji;
  • statut szkoły lub placówki;
  • dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;
  • zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych odpowiednio w art. 14 ust. 3 - w przypadku szkoły niepublicznej niebędącej szkołą artystyczną;
  • dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Zgodnie z art. 10 ww. ustawy:

1.Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

2) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;

3) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

4) zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;

5) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;

6) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki;

7) przekazanie do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych.

2. W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 1 organy prowadzące szkoły i placówki, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz ust. 4-14a, mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 1 pkt 4.

Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych (taki jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna) oraz wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności, a także mogą samodzielne działać, to pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, nie będzie posiadała wykształconej struktury organizacyjnej i będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania, że podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie organ prowadzący placówkę oświatową.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy zauważyć, iż nadanie nr NIP placówce oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, decydują o tym przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP nie przesądza o tym, że dane placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych placówki. Zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dana Szkoła/ Przedszkole prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia przesłanki do uznania jej za odrębną od organu prowadzącego jednostkę organizacyjną, odrębnego podatnika, możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że w ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi:

a)Szkołę Podstawową A.

b)Przedszkole A.

Obie Placówki działają w takich samych ramach, tj.:

  • posiadają własne statuty, w których treści zaznaczono, że organem prowadzącym Placówkę jest Spółka,
  • posiadają własne subkonta na rachunkach bankowych Spółki,
  • posiadają własną strukturę organizacyjną,
  • obie placówki mają siedzibę w budynkach wynajmowanych przez Spółkę,
  • posiadają własną kadrę nauczycielską, z którą podpisywane są umowy o pracę.

Zarówno nauka w Szkole jak i pobyt dziecka w Przedszkolu jest odpłatny - w formie czesnego. Czesne stanowi dochód z działalności edukacyjnej Wnioskodawcy. Spółka osiąga przychody z działalności edukacyjnej za pośrednictwem Placówek.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Placówki posiadają własne rachunki bankowe, na które wpływają dotacje z gminy. Każda z Placówek posiada wykształcone struktury organizacyjne i oddzielne dokumenty będące podstawą przy zarządzaniu tymi Placówkami. Wszelki majątek należy do Placówek. Każda z Placówek posiada własną niezależną od A. Sp z o.o., będącej jej organem prowadzącym, strukturę organizacyjną - dyrektora, obsługę sekretariatu, personel pedagogiczny oraz personel pomocniczy. Decyzje Placówek w zakresie administracyjnym i finansowym są uzgadnianie z Wnioskodawcą w następujący sposób:

a)Placówki decydują w zakresie administracyjnym o własnej organizacji, ale arkusz organizacji zatwierdza Wnioskodawca,

b)budżet na wydatki placówki z części pochodzącej z czesnego od rodziców (ponad dotacje z gminy) jest uzgadniany przez placówkę z Wnioskodawcą.

Wszelkie decyzje dotyczące procesu dydaktycznego i organizacji podejmują dyrektorzy Placówek i zatwierdzają je z Radą Pedagogiczną odpowiedniej Placówki. Szkoły niepubliczne (przedszkola oraz szkoły, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (tak jak w przypadku Placówek), utrzymują się ze środków rodziców uczniów Placówek opłacających czesne oraz dotacji udzielanych im przez jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja ta pozostaje w 100% w dyspozycji Placówki i może być wydana wyłącznie na cele statutowe danej Placówki. Czesne wpłacane przez rodziców dofinansowuje częściowo działalność danej Placówki, w szczególności wydatkowane jest na wynajem budynków, w których Placówki się mieszczą. Wnioskodawca podejmuje decyzję o wydatkowaniu przychodów z czesnego pozostałych po dofinansowaniu działalności Placówek. O funkcjonowaniu i likwidacji każdej z placówek decyduje jej organ prowadzący, tj. Wnioskodawca. Placówki mają/ będą miały zdolność do zaciągania zobowiązań, w szczególności z tytułu realizacji umów z rodzicami oraz umów z zatrudnioną kadrą pedagogiczną oraz niepedagogiczną. Niemniej w sytuacji gdy środki, którymi dysponują Placówki są nie wystarczające na pokrycie zobowiązań, Wnioskodawca, jako organ prowadzący, przejmuje te zobowiązania.

Jak wykazano powyżej, aby niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe można było uznać za jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, odrębne od założyciela, a co za tym idzie, aby można było je uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, winny posiadać wyodrębniony zespół środków organizacyjnych, majątkowych oraz charakteryzować się niezależnością i samodzielnością w stosunkach cywilno-prawnych.

Zatem, odnosząc się do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w opisie stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż Szkoła oraz Przedszkole prowadzone przez Spółkę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od Spółki podatników podatku dochodowego od osób prawnych bowiem, żadna z Placówek nie wykazuje dostatecznego stopnia niezależności i samodzielności. Jak wskazano we wniosku, Spółka osiąga przychody z działalności edukacyjnej za pośrednictwem Placówek. To Spółka podejmuje decyzje o wydatkowaniu przychodów z czesnego pozostałych po dofinansowaniu działalności Placówek. Placówki nie decydują/ będą decydować we własnym imieniu w zakresie administracyjnym lub finansowym. Decyzje w tym zakresie są uzgadniane z Wnioskodawcą w następujący sposób: Placówki decydują w zakresie administracyjnym o własnej organizacji, ale arkusz organizacji zatwierdza Wnioskodawca; budżet na wydatki placówki z części pochodzącej z czesnego od rodziców (ponad dotacje z gminy) jest uzgadniany przez placówkę z Wnioskodawcą. O funkcjonowaniu i likwidacji każdej z placówek decyduje jej organ prowadzący, tj. Wnioskodawca.

Jak wykazano powyżej, Placówki prowadzone przez Spółkę nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za odrębnych od Spółki podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Żadna z Placówek nie wykazuje dostatecznego stopnia niezależności i samodzielności. Szkoła oraz Przedszkole stanowią tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Spółki, która je utworzyła.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest podatnikiem podatku CIT w imieniu Przedszkola i Szkoły należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2, 3, 4

Ustalony przez podatnika dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów prawa oświatowego - w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8;

Zgodnie z art. 17 ust. 8 ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

1) zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;

2) organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Katalog opisanych wyżej wydatków jest zamknięty. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele - nie są zwolnione z podatku dochodowego. Jednocześnie zwolnieniem objęte są tylko te dochody szkół, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochodów z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły), natomiast nie obejmuje dochodów uzyskanych z innych źródeł, nawet jeśli są one przeznaczone na finansowanie szkoły.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 750 ze zm.):

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić zatem należy, że art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT, odnosi się również do przedszkoli, bowiem jest w nim mowa o szkole w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a zgodnie z cytowanym powyżej art. 3 pkt 1 tej ustawy, przez szkołę rozumie się także przedszkole.

Przepisy ustawy nie zwalniają generalnie z podatku dochodów szkół, ale stawiają dwa zasadnicze ograniczenia od spełnienia których możliwe jest skorzystania ze zwolnienia od podatku. Pierwsze jest takie, że zwolnione są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Drugie ograniczenie jest takie, iż aby wystąpiło omawiane zwolnienie dochody muszą zostać wydatkowane na cele szkoły określone w art. 17 ust. 8 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, osiągnięty przez Spółkę dochód z działalności edukacyjnej i oświatowej z tytułu prowadzenia Placówek będzie korzystał ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT, jeżeli zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT tj. wydatkowany na:

1)zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2)organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Mając powyższe na względzie Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym Spółka może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust 1 pkt 45 CITu, w zakresie dochodów z działalności edukacyjnej i oświatowej uzyskiwanych z Placówek prowadzonych przez Wnioskodawcę (z wyłączeniem dochodów osiągniętych z wynajmu nieruchomości), w zakresie w jakim dochody te są wydatkowane na cele wymienione enumeratywnie w ustawie tj. wskazane bezpośrednio w art. 17 ust. 8 CITu, należy uznać za prawidłowe.

Kolejna Państwa wątpliwość w zakresie pytania nr 3 oraz 4 dotyczy ustalenia czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dochodów, które są przeznaczane na zakup oraz wydatki eksploatacyjne dotyczące Autobusu na potrzeby Szkoły i Przedszkola oraz wydatków na zakup nieruchomości i budowę obiektu na potrzeby Liceum.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe:

Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;

Jak już wyżej wskazano, przepis art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT- z zastrzeżeniem ust. 8 - zwalnia od podatku dochodowego dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - w części przeznaczonej na cele szkoły. Zgodnie z art. 17 ust. 8 ww. ustawy natomiast, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45 niniejszego przepisu, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

1)zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2)organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w trosce o rozwój i bezpieczeństwo uczniów Szkoły i podopiecznych Przedszkola oraz w celu usamodzielnienia się Placówek od zewnętrznych dostawców usług transportowych, Spółka dokonała zakupu pojazdu samochodowego (dalej: „Autobus”). Autobus jest wykorzystywany w bieżącej działalności Szkoły i Przedszkola, w tym do dowożenia dzieci na zajęcia odbywające się poza siedzibami Placówek, np. basen.

Wykorzystanie Autobusu w codziennej działalności Szkoły zostało odzwierciedlone w statucie Szkoły. Transport jest usługą płatną, realizowaną na podstawie indywidualnego zgłoszenia przez rodzica. Środki na pokrycie ww. wydatków pochodzą z działalności edukacyjnej Placówek.

Spółka dokonuje wydatków eksploatacyjnych dotyczących Autobusu w postaci:

  • paliwa,
  • przeglądów,
  • wyposażenia,
  • ubezpieczenia

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że chociaż zakup Autobusu służącego do wykonywania czynności związanych z transportem jest niewątpliwie pomocny przy prowadzeniu Szkoły/ Przedszkola, nie spełnia jednak warunku niezbędności (do prowadzenia szkoły/ przedszkola), o którym mowa w art. 17 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto jest to usługa płatna, której dochód nie pochodzi z działalności oświatowej Szkoły/Przedszkola. Podkreślić należy, że zwolnieniem objęte są tylko te dochody szkół/przedszkoli, które pochodzą z ich prowadzenia w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czyli dochody z tytułu edukacyjnej (oświatowej) działalności szkoły/przedszkola), natomiast nie obejmuje dochodów uzyskanych z innych źródeł, nawet jeśli są one przeznaczone na finansowanie szkoły. Ponadto nabycie Autobusu związane jest z odpłatnym świadczeniem usług. Autobus służy do przewozu dzieci na zajęcia za odpłatą.

Podkreślenia wymaga fakt, że, cytowane przepisy art. 17 ust. 1 pkt 45 oraz art. 17 ust. 8 pkt 1 powołanej ustawy dotyczą ulg podatkowych i stanowią wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Z tych przyczyn ich wykładnia rozszerzająca nie jest dopuszczalna.

W związku z powyższym Spółka działając jako Szkoła i Przedszkole nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie dochodów, które są przeznaczane na zakup i wydatki eksploatacyjne dotyczące Autobusu na potrzeby Szkoły i Przedszkola.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy znać za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 4 dotyczą ustalenia czy Spółka, jako podmiot prowadzący działalność edukacyjną, może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując wydatków na zakup nieruchomości i budowę obiektu na potrzeby Liceum.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z dynamicznym rozwojem działalności Spółki, chcąc kontynuować wysoką jakość kształcenia i wpajanie wartości edukacyjnych promowanych przez Placówki, Spółka planuje podjąć kolejny ważny krok rozwojowy. Składać się na niego będzie zakup nieruchomości gruntowej oraz wybudowanie na niej nowego budynku, w którym mieścić się będzie docelowo szkoła średnia (dalej: „Liceum”).

Liceum będzie stanowiło naturalne przedłużenie działalności edukacyjnej Przedszkola i Szkoły, pozwalając ich podopiecznym na kontynuację edukacji w duchu wartości promowanych przez Placówki, bez konieczności szukania zewnętrznej alternatywy. Liceum będzie szkołą w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

Z uwagi na przepisy prawa oświatowego, przez założeniem nowej szkoły w formie Liceum, konieczne jest stworzenie siedziby dla takiego podmiotu. Stąd też trzecia forma działalności Spółki jako Liceum nie może zostać odpowiednio zarejestrowane tak jak działające już Placówki, dopóki nie zostanie wybudowana dogodna siedziba do prowadzenia tam Liceum. Środki na pokrycie ww. wydatków inwestycyjnych pochodzą z działalności edukacyjnej Spółki.

W świetle powyższego, zakup nieruchomości i budowa obiektu na potrzeby Liceum, należy uznać za wydatek na zakup urządzenia niezbędnego do prowadzenia szkoły. W konsekwencji powyższego dochód wydatkowany na ww. cel będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00