Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.211.2024.1.MW

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 17 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, wpłynął 20 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym działalność gospodarczą na własny rachunek od dnia 5 kwietnia 2023 r.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są „Pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B)”. Wnioskodawca działa na podstawie wpisu do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków, prowadzonym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Usługi oferowane obecnie

Dotychczas w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonywał obliczenia techniczne, które służyły do sporządzenia świadectwa energetycznego budynku rejestrowanego w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków.

Świadectwo energetyczne zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o charakterystyce energetycznej budynków z dnia 29 sierpnia 2014 r. (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 497, dalej: „Ustawa”), to zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku lub części budynku, określających całkowite zapotrzebowanie na energię niezbędną do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Energia wykorzystywana jest do ogrzania budynku lub jego chłodzenia, przygotowania ciepłej wody użytkowej, a także zapewnienia wentylacji i oświetlenia pomieszczeń. Dane pozyskane, bądź obliczone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej z dnia 27 lutego 2015 r. (Dz.U. poz. 376. z późn. zm.), są wprowadzane do Centralnego Rejestru CHEB na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii: https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/.

Powyższe pozwala na wygenerowanie pliku w formacie pdf. zawierającego wszystkie dane zgodnie ze wzorem zamieszczonym w powyższym rozporządzeniu. W tej formie lub w formie pisemnej świadectwo charakterystyki energetycznej budynku przekazywane jest właścicielowi lub zarządzającemu nieruchomością.

Wnioskodawca opisane usługi klasyfikuje wg PKWiU pod numerem 71.20.1 - usługi wykonywane przez audytora energetycznego, polegające na sporządzaniu certyfikatu energetycznego budynku, obejmujące zebranie danych dotyczących wybudowanego budynku i wykonaniu obliczeń jego zapotrzebowania na energię pierwotną i końcową.

Częstotliwość uzyskiwania świadectwa energetycznego jest narzucona przez Ustawę i wynosi 10 lat, co wynika z jego okresu ważności. Wyjątek stanowią sytuacje, w których w budynku zostaną przeprowadzone prace termomodernizacyjne, na przykład wymiana stolarki okiennej. Zmienia się wówczas zapotrzebowanie na energię, dlatego należy ponownie określić charakterystykę energetyczną budynku.

Planowane rozszerzenie zakresu usług

Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej o wykonywanie audytów energetycznych.

Audyt energetyczny jest procedurą mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących proponowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczeniu informacji o potencjalnych oszczędnościach energii. Jest to zatem procedura mająca pozytywnie wpłynąć na poprawę efektywności energetycznej danego budynku i pozwalająca dostrzec oraz ocenić obszary, w których możliwe jest uzyskanie oszczędności energii.

Audyt energetyczny zawiera w sobie znacznie więcej informacji - nie tylko ocenia on aktualne zapotrzebowanie energetycznego budynku (podobnie jak świadectwo), ale jednocześnie wskazuje, jakich usprawnień można dokonać, aby ograniczyć koszty zużycia energii - czyli tak, aby budynek stał się energooszczędny.

Audyt jest wykonywany jednorazowo przed przystąpieniem do przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. O tym, kiedy przedsięwzięcie zostanie zrealizowane (i czy w ogóle), decyduje właściciel budynku.

Kwestie przeprowadzania audytów energetycznych, w przypadku budynków mieszkalnych, reguluje Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków z późniejszymi zmianami (zgodnie z art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy audyt energetyczny oznacza „opracowanie określające zakres oraz parametry techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego”). Szczegółowy sposób sporządzania tego typu audytów określają wydane na podstawie ww. ustawy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. 2009 z dnia 17.03.2009 r. nr 43 poz. 346) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. (Dz. U. z dnia 13.10.2015 poz. 1606) zmieniające rozporządzenie z 2009 roku.

Podmiotami zwracającymi się o przeprowadzenie audytu energetycznego są między innymi inwestorzy, którzy zamierzają skorzystać z dofinansowania termomodernizacji lub ubiegają się o premię termomodernizacyjną, której otrzymanie jest uwarunkowane przeprowadzeniem audytu (przykładowo popularny Program „Czyste powietrze”).

Podstawy prawne wykonania świadectwa charakterystyki energetycznej i audytu termomodernizacyjnego są różne - są to dwie odrębne ustawy oraz dwa odrębne rozporządzenia określające sposób sporządzenia audytu i świadectwa. Świadectwo określa aktualne zapotrzebowanie energetyczne nieruchomości, natomiast na podstawie audytu inwestor może ustalić zasadność i zaplanować prace termomodernizacyjne, które pozwolą ograniczyć koszty związane z użytkowaniem budynku.

Wnioskodawca opisane usługi wykonywania audytu energetyczne będzie klasyfikować wg PKWiU pod numerem 71.20.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Status Wnioskodawcy na gruncie podatku VAT

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT - z uwagi na korzystanie z uprawnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „VAT”).

Wnioskodawca nie zamierza również rezygnować z ww. zwolnienia oraz nie zamierza świadczyć usług doradztwa technicznego ani jakichkolwiek innych usług, o których mowa w treści art. 113 ust. 13 VAT.

Wnioskodawca przed rozpoczęciem omawianej działalności nie prowadził innej pozarolniczej działalności gospodarczej ani nie posiadał statusu czynnego podatnika VAT z innego tytułu.

Łącznie działalność polegająca na świadczeniu usług w roku podatkowym 2024 nie przekroczyła ani nie przekroczy kwoty 200.000,00 zł.

Pytanie

Czy rozszerzenie świadczonych przez Wnioskodawcę usług o wykonywanie audytów energetycznych pozwoli Wnioskodawcy na dalsze korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że rozszerzenie świadczonych przez Wnioskodawcę usług o wykonywanie audytów energetycznych pozwoli mu na dalsze korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 [ustawy – przypis Organu] VAT.

Zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 [ustawy – przypis Organu] VAT:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei zgodnie z treścią art. 113 ust. 13 [ustawy – przypis Organu] VAT:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

(...)

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu,

(...).

Zauważyć należy, że [ustawa – przypis Organu] VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.

Wobec braku w [ustawie – przypis Organu] VAT definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, doradca to „ten, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielanie fachowych porad”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Należy zatem uznać, ze porada nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa wart. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Na podobne rozumienie omawianych przepisów wskazuje również najnowsza linia interpretacyjna tut. Organu, przykładowo:

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29.11.2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.453.2023.2.NF:

„Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi m.in. w zakresie doradztwa. W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy usługi udzieleniu wsparcia technicznego, które zamierza Pan świadczyć można uznać za usługi w zakresie doradztwa. Doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad w różnych dziedzinach, a przez doradcę rozumie się osobę, która udziela porad, doradza. Użyty w ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko, z położeniem głównego nacisku na czynność udzielania porad, wskazywanie rozwiązań, sposobów postępowania w jakiejś sprawie”.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28.11.2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.663.2023.1.WL:

„Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko. W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności”.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wykonywania audytu energetycznego, rozumianego jako procedura mająca na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących proponowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczeniu informacji o potencjalnych oszczędnościach energii. Jak już wyżej wskazano, jest to procedura mająca pozytywnie wpłynąć na poprawę efektywności energetycznej danego budynku i pozwalająca nabywcy usługi dostrzec oraz ocenić obszary, w których możliwe jest uzyskanie oszczędności energii.

W ramach planowanej usługi Wnioskodawca nie będzie udzielał fachowych porad i opinii na rzecz nabywcy. Nie będzie też wskazywał nabywcy usług danego sposobu postępowania, czy zastosowania konkretnych rozwiązań technicznych związanych z potencjalną modernizacją budynku. Należy zatem uznać, że rozszerzenie świadczonych usług o wykonywanie audytów energetycznych będzie pozwalało Wnioskodawcy na dalsze korzystanie ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 [ustawy – przypis Organu] VAT. Takie stanowisko podzielił również tut. Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 14.12.2023 r., sygn. 0113- KDIPT1-1.4012.644.2023.2.MGO:

„Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że skoro wartość Pana sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022, kwoty 200.000 zł oraz nie wykonywał Pan czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa, to świadcząc usługi związane z wykonywaniem świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wykonywaniu audytów energetycznych mógł Pan w 2022 r. korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 w z w. z art. 113 ust. 1 ustawy”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że planowane usługi nie stanowią doradztwa technicznego. W konsekwencji nie powinny zostać zakwalifikowane jako usługi doradcze, a co za tym idzie - ich świadczenie nie wyklucza stosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 [ustawy – przypis Organu] VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;`

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą na własny rachunek od 5 kwietnia 2023 r. Głównym przedmiotem Pana działalności są „Pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B)”. Dotychczas w ramach działalności gospodarczej wykonywał Pan obliczenia techniczne, które służyły do sporządzenia świadectwa energetycznego budynku rejestrowanego w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków.

Opisane usługi klasyfikuje Pan wg PKWiU pod numerem 71.20.1 - usługi wykonywane przez audytora energetycznego, polegające na sporządzaniu certyfikatu energetycznego budynku, obejmujące zebranie danych dotyczących wybudowanego budynku i wykonaniu obliczeń jego zapotrzebowania na energię pierwotną i końcową.

Planuje Pan rozszerzyć zakres wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej o wykonywanie audytów energetycznych.

Audyt energetyczny jest procedurą mającą na celu przeprowadzenie szczegółowych i potwierdzonych obliczeń dotyczących proponowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczeniu informacji o potencjalnych oszczędnościach energii. Jest to zatem procedura mająca pozytywnie wpłynąć na poprawę efektywności energetycznej danego budynku i pozwalająca dostrzec oraz ocenić obszary, w których możliwe jest uzyskanie oszczędności energii.

Wskazał Pan, że podstawy prawne wykonania świadectwa charakterystyki energetycznej i audytu termomodernizacyjnego są różne - są to dwie odrębne ustawy oraz dwa odrębne rozporządzenia określające sposób sporządzenia audytu i świadectwa. Świadectwo określa aktualne zapotrzebowanie energetyczne nieruchomości, natomiast na podstawie audytu inwestor może ustalić zasadność i zaplanować prace termomodernizacyjne, które pozwolą ograniczyć koszty związane z użytkowaniem budynku.

Opisane usługi wykonywania audytu energetycznego będzie Pan klasyfikować wg PKWiU pod numerem 71.20.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Nie Pan jest czynnym podatnikiem VAT - z uwagi na korzystanie z uprawnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy. Nie zamierza Pan również rezygnować z ww. zwolnienia oraz nie zamierza świadczyć usług doradztwa technicznego ani jakichkolwiek innych usług, o których mowa w treści art. 113 ust. 13 VAT. Nie prowadził Pan innej pozarolniczej działalności gospodarczej ani nie posiadał statusu czynnego podatnika VAT z innego tytułu.

Łącznie działalność polegająca na świadczeniu usług w roku podatkowym 2024 nie przekroczyła ani nie przekroczy kwoty 200.000,00 zł.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy rozszerzenie świadczonych przez Pana usług o wykonywanie audytów energetycznych pozwoli Panu na dalsze korzystanie ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 VAT.

Wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego, że korzysta Pan ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy świadcząc usługi polegające na obliczeniach technicznych, które służą do sporządzenia świadectw energetycznych budynków. Oznacza to, że spełnia Pan kryteria do zastosowania tego zwolnienia, czyli wartość Pana sprzedaży nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 kwoty 200 000 zł. oraz nie wykonuje Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa.

Rozszerzenie przez Pana zakresu prowadzonej działalności gospodarczej o wykonywanie audytów energetycznych - w związku z tym, że nie mieszczą się one w katalogu czynności zawartym w art. 113 ust. 13 ustawy, których wykonywanie wyklucza podatników z możliwości zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, pozwali Panu dalsze korzystanie ze zwolnienia w 2024 r.

Zatem jeżeli wartość Pana sprzedaży za rok 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pan wykonywał czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to świadcząc usługi w zakresie obliczeń technicznych służących do sporządzenia świadectw energetycznych budynków i audytów energetycznych będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w roku 2025.

W konsekwencji Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

 - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00