Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. II FSK 104/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka Sędziowie Sędzia NSA Antoni Hanusz Sędzia WSA del. Alicja Polańska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 2517/21 w sprawie ze skargi D. [...] z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2021 r. nr [...] w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r. oraz odmowy wypłaty oprocentowania od nadpłaty oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 2517/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi D. z siedzibą w S. uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 9 września 2021 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych oraz odmowy wypłaty oprocentowania od nadpłaty oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 31 maja 2021 r. nr [...].
Wskazany wyrok (podobnie jak pozostałe powołane w uzasadnieniu orzeczenia) jest dostępny w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych pod adresem http://orzeczenia.nsa.gov.pl.
Sąd pierwszej instancji ocenił, że w zaskarżonej decyzji organ odwoławczy rozstrzygając w zakresie wniosku skarżącej o zwrot oprocentowania nadpłaty za 2019 r. w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób prawnych nie uwzględnił stanowiska znajdującego potwierdzenie w wypowiedzi Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wyrażonej w wyroku z dnia 8 czerwca 2023 r. w sprawie C-322/22, w konsekwencji czego organ błędnie powołał się na możliwość ograniczenia zwrotu oprocentowania nadpłaty terminem, o którym mowa w art. 75 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.); dalej: "O.p.". Z tej przyczyny sąd za uzasadniony uznał zarzut naruszenia art. 18 oraz art. 63 TFUE oraz art. 4 ust. 3 TUE przez poprzestanie na literalnej wykładni przepisów O.p. i pominięciu podstawowych zasad prawa Unii Europejskiej.