Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 6 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Sz 172/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi A. K. na postanowienie Zachodniopomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Szczecinie z dnia 22 stycznia 2024 r. nr [...] w przedmiocie zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej oddala skargę.
Uzasadnienie
A.K. (dalej: "skarżąca", "strona") pismem z dnia [...] wniosła zarzut w sprawie postępowania egzekucyjnego prowadzonego w oparciu o tytuł wykonawczy nr [...] z dnia [...], który doręczono stronie wraz z postanowieniem o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia z dnia [...] nr [...]. Skarżąca zarzut oparła na podstawie: niespełnienia wymogów określonych w art. 27 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, braku wymagalności obowiązku szczepień, zastosowania zbyt uciążliwego środka.
Postanowieniem z dnia [...], nr [...] Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w M. (dalej: "PPIS w M.") zarzut w zakresie niespełnienia wymogów określonych w art. 27 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji uznał za zasadny, natomiast w zakresie braku wymagalności obowiązku szczepień i zastosowania zbyt uciążliwego środka uznał za bezzasadny.
Na powyższe postanowienie skarżąca, działając przez adwokata, wniosła zażalenie, w którym podtrzymała zarzut dotyczący braku wymagalności obowiązku, popierając go obszerna argumentacją, w szczególności odnoszącą się do braku aktu normatywnego zawierającego termin wymagalności obowiązku oraz liczbę dawek szczepionek, a także zwróciła uwagę na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 maja 2023 r., sygn. akt SK 81/19.
Postanowieniem z dnia [...] nr [...] Zachodniopomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Szczecinie (dalej: "ZPWIS w Szczecinie", "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1, art. 123 i 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej: "k.p.a."), art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 338 ze zm.) oraz art. 18 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 ze zm., dalej: "u.p.e.a.") i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 2070, dalej: "ustawa zmieniająca"), utrzymał w mocy postanowienie PPIS w M. z dnia [...] w sprawie zajęcia stanowiska co do zgłoszonych przez skarżącą zarzutów dotyczących prowadzenia egzekucji administracyjnej w oparciu o tytuł wykonawczy nr [...] z dnia [...].