Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 września 2022 r., sygn. II SA/Wa 1106/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska (spr.), Sędzia WSA Danuta Kania, Asesor WSA Michał Sułkowski, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 15 września 2022 r. sprawy ze skargi Fundacji [...] z siedzibą w [...] na postanowienie Okręgowego Inspektora Pracy w [...] z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie kontynuowania czynności kontrolnych oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] maja 2021 r. inspektor pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w [...] (dalej: "inspektor pracy", "organ pierwszej instancji") wszczął kontrolę w Fundacji [...] z siedzibą w [...] (dalej: "Fundacja", "skarżąca").

Pismem z [...] czerwca 2021 r. skarżąca złożyła sprzeciw wobec czynności kontrolnych, podejmowanych przez inspektora pracy, wskazując, że nie otrzymała zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, jak również upoważnienia, w którym zgodnie z art. 49 ust. 7 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162 ze zm.; dalej: "P.p.") powinna być wskazana data rozpoczęcia i data przewidywanego terminu zakończenia kontroli. Skierowane do Fundacji żądanie przedstawienia dokumentacji w losowym terminie, nieuzgodnionym z nią, lecz jedynie dostosowanym do organu, a nadto bez jakiegokolwiek upoważnienia i podstawy do przeprowadzenia kontroli, jest bezprzedmiotowe, bezzasadne i stanowi naruszenie przepisów obowiązującego prawa.

Postanowieniem z [...] czerwca 2021 r. nr [...] inspektor pracy, działając na podstawie art. 59 ust. 7 pkt 2 P.p. w związku z art. 17 pkt 3 i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1614; dalej: "ustawa o PIP"), orzekł o kontynuowaniu kontroli czynności kontrolnych.

W uzasadnieniu ww. rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że czynności kontrolne w Fundacji zostały rozpoczęte bez uprzedniego zawiadomienia, ponieważ do kontroli przedsiębiorców prowadzonych przez organy PIP (tu: inspektora pracy) nie stosuje się ograniczenia przewidzianego w art. 50 ust. 1 P.p. (wykonywanie czynności kontrolnych w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej), jeżeli przepisy ratyfikowanej umowy międzynarodowej stanowią inaczej (art. 50 ust. 2 pkt 1 P.p.). W przypadku kontroli przeprowadzanej przez inspektora pracy, zastosowanie znajdują przepisy Konwencji nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu przyjętej w Genewie dnia 11 lipca 1947 r. (Dz. U. z 1997 r. nr 72, poz. 450; dalej: "Konwencja MOP") będącej - jako ratyfikowana umowa międzynarodowa - częścią porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 lit. a, lit. b i lit. c Konwencji MOP, inspektorzy pracy mają prawo do: swobodnego wstępu, bez uprzedniego zawiadomienia, o każdej porze dnia i nocy, do każdego zakładu pracy podlegającego inspekcji; wstępu w ciągu dnia do wszelkich pomieszczeń, jeżeli mogą oni mieć uzasadnioną podstawę do przypuszczenia, że pomieszczenia te podlegają inspekcji; prowadzenia wszelkich badań, kontroli lub dochodzeń, jakie mogą uznać za niezbędne dla upewnienia się, że przepisy prawne są ściśle przestrzegane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00