Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 września 2022 r., sygn. II SA/Wa 3956/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kania (spr.), Sędzia WSA Ewa Marcinkowska, Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 września 2022 r. sprawy ze skargi A. S. na postanowienie Głównego Inspektora Pracy z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A. S. (dalej: "skarżący") wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie jest postanowienie Głównego Inspektora Pracy (dalej: "GIP") z dnia [...] września 2021 r. nr [...] stwierdzające niedopuszczalność odwołania.
Powyższe postanowienie zapadło w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Pismem z dnia [...] sierpnia 2021 r. skarżący zwrócił się do Okręgowego Inspektoratu Pracy (dalej: "OIP") we [...], za pośrednictwem poczty elektronicznej, z wnioskiem o udostępnienie "informacji publicznej dotyczącej pracodawców, objętych zakresem właściwości miejscowej tutejszego Okręgowego Inspektoratu Pracy, którzy w latach 2010-2021 dokonali zawiadomienia o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli mógł być uznany za wypadek przy pracy, a także o łącznej liczbie dokonanych przez każdego z nich zawiadomień w ww. okresie oraz liczbie zatrudnianych pracowników". Skarżący wskazał, że żądana informacja "powinna obejmować: nazwę pracodawcy, jego nr NIP, łączną liczbę dokonanych przez każdego z nich zawiadomień w ww. okresie z podziałem na poszczególne lata oraz liczbę zatrudnianych pracowników lub określenie wielkości pracodawcy według klasyfikacji Państwowej Inspekcji Pracy".
Skarżący zwrócił się o przesłanie ww. informacji pocztą elektroniczną na podany adres e-mail.
Pismem z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] Okręgowy Inspektorat Pracy we [...], powołując art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2176), dalej: "u.d.i.p.", wyjaśnił, że prawo dostępu do informacji publicznej oznacza dostęp do informacji już istniejącej, będącej w posiadaniu podmiotu zobowiązanego i nie może być utożsamiane z prawem do inicjowania działań, mających na celu wytworzenie informacji jakościowo nowej i dotychczas nieistniejącej, której udzielenia domaga się wnioskodawca. Wskazał w związku z tym, że w jednostce nie opracowano dokumentu obejmującego zakres odpowiadający treści przedmiotowego wniosku, co oznacza, że nie istnieje dokument oznaczony w ww. sposób, a zatem nie ma możliwości jego udostępnienia.