Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.318.2024.2.AP
Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2024 r. (wpływ 8 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).
Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Wnioskodawca rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje rozliczać w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…).
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia.
Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z (...) grudnia 2023 r. poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…)
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
W piśmie z 8 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Jakie konkretnie czynności/zadania wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała Pani w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 obejmujących:
a)pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
b)dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
c)instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
d)wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy jest Pani o to poproszona lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
e)usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
f)wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…).
Proszę – w odniesieniu do każdej z usług wskazanych w lit. a-f – szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać:
·na czym one polegają,
·czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz
·co jest ich efektem.
Odpowiedź: Wnioskodawca szczegółowo opisuje swoje usługi:
a)pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu
Na czym polegają:
·Organizowanie warsztatów i szkoleń dla Zespołu IT na temat metodologii (…) oraz praktyk (…).
·Praca indywidualna z członkami Zespołu IT w celu wyjaśnienia, jak tworzyć i formułować elementy Product Backlogu.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:
·Skupienie się na tworzeniu precyzyjnych i zrozumiałych opisów zadań, które będą dodawane do Product Backlogu.
·Zasięg obejmuje całość procesu formułowania elementów od zrozumienia wymagań do ich odpowiedniego zapisania.
Co jest ich efektem:
·Jasne i zwięzłe elementy Product Backlogu, które są zrozumiałe dla wszystkich członków Zespołu IT oraz interesariuszy, co prowadzi do lepszego planowania i realizacji projektów.
b)Dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych
Na czym polegają:
·Prowadzenie i moderowanie spotkań Scrumowych takich jak (…).
·Monitorowanie czasu i efektywności spotkań.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:
·Zasięg obejmuje cały cykl życia projektu, od planowania sprintów po retrospekcje.
·Obejmuje zarządzanie harmonogramem spotkań i ich efektywnością.
Co jest ich efektem:
·Konstruktywne i produktywne spotkania, które pomagają w efektywnej realizacji zadań oraz poprawie procesów pracy w Zespole IT.
c)Instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność
Na czym polegają:
·Prowadzenie szkoleń i warsztatów na temat samoorganizacji i interdyscyplinarności zespołów (…).
·Praca indywidualna z członkami zespołu, aby pomóc im zrozumieć i wdrożyć zasady samoorganizacji i interdyscyplinarności.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:
·Zakres obejmuje edukację na temat korzyści płynących z samoorganizacji i interdyscyplinarności oraz praktyczne wskazówki, jak te zasady wdrażać w codziennej pracy.
Co jest ich efektem:
·Lepsze zrozumienie i wdrożenie praktyk samoorganizacji i interdyscyplinarności przez członków Zespołu IT, co prowadzi do bardziej efektywnej i zharmonizowanej pracy zespołu.
d)Wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy jest Pani o to poproszona lub kiedy zachodzi taka potrzeba
Na czym polegają:
·Organizowanie i moderowanie spotkań z interesariuszami w celu zbierania wymagań i uzyskiwania feedbacku.
·Wspieranie komunikacji między Zespołem IT a interesariuszami, aby upewnić się, że wymagania są jasno zrozumiane i spełnione.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:
·Zakres obejmuje cały proces komunikacji i współpracy z interesariuszami, od pierwszego kontaktu po końcowe dostarczenie produktu.
Co jest ich efektem:
·Efektywna współpraca z interesariuszami, co prowadzi do lepszego zrozumienia wymagań i większej satysfakcji z dostarczonego produktu.
e)Usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT
Na czym polegają:
·Identyfikowanie i analizowanie barier komunikacyjnych i organizacyjnych między Zespołem IT a interesariuszami.
·Proponowanie i wdrażanie rozwiązań mających na celu usunięcie tych barier.
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:
·Zakres obejmuje wszelkie aspekty komunikacyjne i organizacyjne, które mogą wpływać na współpracę między Zespołem IT a interesariuszami.
Co jest ich efektem:
·Usunięcie barier, co prowadzi do płynniejszej komunikacji i współpracy, a w efekcie do bardziej efektywnej realizacji projektów.
f)Wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…)
Na czym polegają:
·Szkolenie zespołu IT z zakresu najlepszych praktyk utrzymania i wsparcia produktu.
·Pomoc w konfiguracji i efektywnym użyciu narzędzi takich jak (…).
Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:
·Zakres obejmuje cały cykl życia produktu od jego utrzymania po wsparcie użytkowników końcowych oraz efektywne wykorzystanie narzędzi komunikacyjnych.
Co jest ich efektem:
·Lepsze zarządzanie procesami informatycznymi, efektywne użycie narzędzi komunikacyjnych oraz wyższa jakość wsparcia i utrzymania produktu.
Wszystkie te czynności mają na celu zwiększenie efektywności Zespołu IT, poprawę komunikacji i współpracy, a także zapewnienie, że procesy informatyczne są realizowane zgodnie z najlepszymi praktykami.
2.Proszę o precyzyjne wyjaśnienie:
a)co należy rozumieć przez sformułowanie „Product Backlog”? (proszę w sposób niebudzący wątpliwości opisać z czym należy utożsamiać ww. sformułowanie, do czego służy „Product Backlog”, w jaki sposób jest wykorzystywany, jakie funkcje posiada?).
Odpowiedź: Product Backlog to dynamiczna lista wszystkich rzeczy, które są potrzebne do stworzenia, utrzymania, ulepszania i rozwijania produktu w kontekście metodologii (…), szczególnie (…). Jest to priorytetowa lista elementów, które są niezbędne do osiągnięcia wizji produktu i służy jako główne narzędzie zarządzania wymaganiami.
Z czym należy utożsamiać „Product Backlog”?
„Product Backlog” można utożsamiać z:
1.Zbiór Wymagań: Wszystkie funkcjonalności, zmiany, poprawki, ulepszenia i inne zadania, które muszą być wykonane, aby produkt był kompletny i spełniał oczekiwania interesariuszy.
2.Lista Priorytetów: Elementy Product Backlogu są uporządkowane według priorytetu, co oznacza, że najważniejsze zadania są na górze listy i powinny być realizowane jako pierwsze.
3.Narzędzie Komunikacyjne: Służy jako narzędzie komunikacyjne między właścicielem produktu (Product Owner), zespołem deweloperskim i interesariuszami. Pomaga wszystkim zainteresowanym stronom w zrozumieniu, co jest najważniejsze dla rozwoju produktu w danym momencie.
Do czego służy „Product Backlog”?
1.Planowanie Pracy: Pomaga w planowaniu pracy zespołu na przyszłe sprinty lub iteracje, umożliwiając zespołowi zrozumienie, co ma być wykonane i w jakiej kolejności.
2.Śledzenie Postępu: Umożliwia śledzenie postępu w realizacji produktu, identyfikowanie elementów ukończonych oraz tych, które jeszcze muszą być zrealizowane.
3.Zarządzanie Wymaganiami: Służy do zarządzania i dokumentowania wszystkich wymagań dotyczących produktu, w tym nowych funkcjonalności, poprawek błędów, zmian technicznych itp.
W jaki sposób jest wykorzystywany „Product Backlog”?
1.Priorytetyzacja i Refinement: Regularne przeglądy i aktualizacje, znane jako refinement (lub grooming), które pozwalają zespołowi i właścicielowi produktu na aktualizowanie priorytetów i dodawanie szczegółów do elementów backlogu.
2.Planowanie Sprintów: W trakcie planowania sprintów zespół wybiera najwyżej priorytetowe elementy z backlogu do realizacji w nadchodzącej iteracji.
3.Feedback i Adaptacja: Product Backlog jest adaptowany na podstawie feedbacku od interesariuszy, wyników przeglądów sprintów oraz retrospektyw zespołu, aby zapewnić, że lista pozostaje aktualna i skupia się na najważniejszych zadaniach.
Jakie funkcje posiada „Product Backlog”?
1.Funkcja Priorytetyzująca: Pomaga zidentyfikować i uporządkować najważniejsze zadania do realizacji.
2.Funkcja Komunikacyjna: Ułatwia komunikację między zespołem a interesariuszami, zapewniając, że wszyscy mają wspólne zrozumienie celów i priorytetów.
3.Funkcja Adaptacyjna: Pozwala na elastyczne dostosowywanie i aktualizowanie listy zadań w odpowiedzi na zmieniające się wymagania i warunki.
4.Funkcja Dokumentacyjna: Dokumentuje wszystkie wymagania i zmiany w projekcie, co jest niezbędne do śledzenia postępu i historii rozwoju produktu.
5.Funkcja Planistyczna: Pomaga w planowaniu i estymowaniu pracy niezbędnej do realizacji poszczególnych elementów produktu, umożliwiając zespołowi lepsze zarządzanie czasem i zasobami.
W skrócie, Product Backlog to kluczowy element w zarządzaniu projektami w metodyce (…), który pomaga zespołom deweloperskim skutecznie planować, realizować i adaptować pracę nad produktem, z uwzględnieniem priorytetów i wymagań interesariuszy.
b)co należy rozumieć pojęciem „Produkt”? Proszę podać nazwę „Produktu”, do czego on służy, w jaki sposób jest wykorzystywany przez zleceniodawcę, jakie funkcje posiada?
Odpowiedź: Produkt to (…), który jest rozwijany przez zespół projektowy i trafia na rynek do klienta w zaplanowanych terminach.
(…)
3.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Tak.
4.Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą?
Odpowiedź: Działalność prowadzi Pani od 2 września 2022 r.
5.Czy prowadzona przez Panią działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?
Odpowiedź: Prowadzona przez Panią działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)
6.Kiedy osiągnęła Pani pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: Pierwszy dochód z działalności, o której mowa we wniosku otrzymała Pani 17 października 2022 r.
7.Kiedy (dd-mm-rrrr) złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: Wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani 26 sierpnia 2022 r. Powyższy wniosek został złożony przy okazji wysyłania wniosku CEIDG-1 przy zakładaniu działalności gospodarczej.
8.Czy w latach kolejnych po 2024 r. w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…),
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…),
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie, zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…),
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…),
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
·pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu,
·dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych,
·instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność,
·wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy Wnioskodawca jest o to poproszony lub kiedy zachodzi taka potrzeba,
·usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT,
·wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…),
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej– bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że zakres wykonanych przez Panią usług mieści się w grupie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Pani działalność obejmuje: pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu; dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych; instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność; wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy jest Pani o to poproszona lub kiedy zachodzi taka potrzeba, usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT; wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…). Szczegółowo opisała Pani na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest zakres Pani usług oraz co jest ich efektem. Pani wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 26 sierpnia 2022 r. złożyła Pani pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto jak wynika z opisu sprawy, w stosunku do Pani działalności zachowane zostają warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne oraz nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:
-62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
-62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią usługi, będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonywane przez Panią czynności w zakresie usług będących przedmiotem wniosku niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Panią czynności jak i ich efekty.
Jak Pani wskazała w opisie sprawy wszelkie zadania, które Pani realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług doradza Pani w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Zatem, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.
O tym, że świadczone przez Panią usługi wpisują się w doradztwo dotyczące oprogramowania przemawia fakt, że efektem Pani doradztwa informatycznego w zakresie wspomagania merytorycznego zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…) jest lepsze zarządzanie procesami informatycznymi, efektywne użycie narzędzi komunikacyjnych oraz wyższa jakość wsparcia i utrzymania produktu. Dodatkowo wskazanie przez Panią, że powyższe usługi polegają na szkoleniu zespołu IT z zakresu najlepszych praktyk utrzymania i wsparcia produktu oraz pomocy w konfiguracji i efektywnym użyciu narzędzi takich jak (…) również świadczy o tym, że zakres wykonywanych przez Panią czynności wpisuje się w doradztwo dotyczące oprogramowania.
Zakres Pani usług obejmuje cały cykl życia produktu od jego utrzymania po wsparcie użytkowników końcowych oraz efektywne wykorzystanie narzędzi komunikacyjnych.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że Produkt, o którym mowa we wniosku to (…), który jest rozwijany przez zespół projektowy i trafia na rynek do klienta w zaplanowanych terminach. (…).
W tym miejscu wskazuję, że systemy wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Usługi, które Pani świadczy, są nakierowane m.in. na wspomaganie zespołu IT przy wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu (oprogramowania). Pomaga Pani zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu. Organizuje Pani warsztaty i szkolenia dla zespołu IT na temat metodologii (…) oraz praktyk (…). Pracuje Pani indywidualnie z członkami zespołu IT w celu wyjaśnienia, jak tworzyć i formułować elementy Product Backlogu. Efektem powyższych czynności są jasne i zwięzłe elementy Product Backlogu, które są zrozumiałe dla wszystkich członków zespołu IT oraz interesariuszy, co prowadzi do lepszego planowania i realizacji projektów. Jak Pani wyjaśniła „Product Backlog” to dynamiczna lista wszystkich rzeczy, które są potrzebne do stworzenia, utrzymania, ulepszania i rozwijania produktu w kontekście metodologii (…), szczególnie (…). Jest to priorytetowa lista elementów, które są niezbędne do osiągnięcia wizji produktu i służy jako główne narzędzie zarządzania wymaganiami.
Skoro zatem charakter Pani usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo (co wynika z Pani opisu oraz podanej klasyfikacji) i jednocześnie usługi te dotyczą Produktu, tj. (…), rozumianego jako oprogramowanie, uznać należy, że stanowią one usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Okoliczność, że na żadnym etapie świadczenia przez Panią usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.02, które Pani wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. W mojej ocenie czynności, które Pani wskazała w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Dlatego też przychody uzyskiwane przez Panią w latach 2022, 2023 oraz w latach przyszłych w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku obejmujących: pomaganie Zespołowi IT w zrozumieniu potrzeby jasnego i zwięzłego formułowania elementów Product Backlogu, dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia działania Zespołu IT były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych, instruowanie członków Zespołu IT na czym polega samozarządzanie i interdyscyplinarność, wspomaganie współpracy z interesariuszami, kiedy jest Pani o to poproszona lub kiedy zachodzi taka potrzeba, usuwanie barier pomiędzy interesariuszami a Zespołami IT, wspomaganie merytoryczne Zespołu IT w wytworzeniu oraz realizacji procesów informatycznych takich jak utrzymanie i wsparcie Produktu, odpowiednie użycie kanałów komunikacji, użycie narzędzi komunikacyjnych jak (…), które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – podlegają i będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pani wskazała – 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right