Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.264.2024.1.MG
Korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług –jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku dokonania korekty nieodliczonego podatku w przypadku częściowego wykorzystania infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu do działalności gospodarczej, mającej charakter pomocniczy do działalności naukowej. Uzupełnili Państwo wniosek pismami z 21 czerwca 2024 r. (wpływ 27 czerwca 2024 r.), z 1 lipca 2024 r. (wpływ 5 lipca 2024 r.) oraz z 9 lipca 2024 r. (wpływ 15 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) (wcześniej (...)) zwana dalej: „Uczelnią” lub „Wnioskodawcą” jest publiczną uczelnią zawodową działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.) oraz na podstawie Statutu (...).
(...), jako uczelnia publiczna, w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.
Do podstawowych zadań Uczelni należy:
1)prowadzenie kształcenia na studiach o profilu praktycznym uwzględniającym potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
4)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię oraz kształcenia na Uczelni;
5)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
6)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
7)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
8)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
9)prowadzenie kształcenia specjalistycznego.
Uczelnia może:
1)prowadzić działalność naukową;
2)świadczyć usługi badawcze oraz dokonywać transferu wiedzy i technologii do gospodarki;
3)stwarzać osobom niepełnosprawnym warunki do prowadzenia działalności naukowej;
4)uczestniczyć w sprawowaniu opieki medycznej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej;
5)prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie;
6)być organem założycielskim szkół i placówek oświatowych prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Uczelnia jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:
· działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z subwencji – czynności niepodlegające VAT;
· odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym do działalności naukowej – czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT;
· działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) – czynności opodatkowane, czynności zwolnione z podatku VAT.
Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej: „Ustawą o VAT”) oraz tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 Ustawy o VAT, w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku podatek naliczony nie podlega odliczeniu.
Uczelnia w latach 2007-2013 realizowała projekt pn. „(...)”. Całkowity koszt Projektu wyniósł (...) zł, koszty kwalifikowane (…) zł, w tym VAT (…) zł, koszty niekwalifikowane (…) zł, w tym VAT (…) zł. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości (…) zł, tj. (…) rzeczywistej kwoty wydatków kwalifikowanych, (…) stanowił wkład własny.
Realizacja Projektu zakończyła się (…) 2013 r. W ramach Projektu została utworzona i wyposażona nowoczesna infrastruktura dydaktyczna, która pozwala kształcić studentów na najwyższym poziomie, wprowadzić innowacyjne rozwiązania w zakresie praktycznego kształcenia studentów oraz doskonalenia i wykorzystania umiejętności. Umożliwia również dostosowanie programów nauczania, kierunków kształcenia oraz zainteresowań studentów do wymogów rynku pracy, a także do potrzeb społeczno-gospodarczych regionu.
W zakres rzeczowy Projektu wchodzą:
· budowa budynku dydaktycznego (…) (Segment A i B – funkcje związane z prowadzeniem zajęć o charakterze seminaryjno-wykładowym oraz funkcje ogólnego przeznaczenia), wraz z halą laboratoryjno-technologiczną przeznaczoną do celów dydaktycznych Instytutu (…) (Segment C – funkcje związane z prowadzeniem zajęć dydaktycznych o charakterze laboratoryjnym oraz prowadzenie badań naukowych własnych i wynikających z uczestnictwa Uczelni w programach badawczych),
· zakup wyposażenia budynku dydaktycznego Instytutu (...) obecnie (...) w niezbędny sprzęt, urządzenia, meble, aparaturę, komputery,
· zakup wyposażenia hali laboratoryjno-technologicznej przeznaczonej do celów dydaktycznych Instytutu (...) obecnie (...) w niezbędny sprzęt, urządzenia, meble, aparaturę, komputery,
· zakup wyposażenia Instytutu (...).
Cel główny Projektu: zwiększenie roli i prestiżu (...) i Przedsiębiorczości w (...) w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski wschodniej poprzez stymulowanie wzrostu konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy.
Przedmiotowa inwestycja została oddana do użytku i przyjęta na stan środków trwałych (...), następnie była wyposażana i zakończyła się w (...). Zatwierdzenie ostatniego wniosku o płatność z dofinansowania Projektu nastąpiło w dniu (...) i inwestycja jest użytkowana w sposób zgodny z założeniami Projektu, obowiązującymi przepisami krajowymi i UE. Zgodnie z założeniami Projektu powstała infrastruktura była i jest wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz do czynności zwolnionych z podatku VAT.
Dzięki działaniom zrealizowanym w ramach Projektu, (...) dysponuje nowoczesnym budynkiem, wyposażonym w specjalistyczny sprzęt, co zapewnia doskonałą bazę do prowadzenia innowacyjnych badań na międzynarodowym poziomie. W połączeniu z wykwalifikowanymi zasobami kadrowymi, Uczelnia posiada warunki, by w ramach działalności pomocniczej prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usług badawczych świadczonych w tym obiekcie. Wytworzona/zakupiona w czasie realizacji Projektu infrastruktura służyć miała wyłącznie niegospodarczej działalności, finansowanej m.in. dotacją, czyli działalności niepodlegającej podatkowi VAT, zgodnie, z którym „beneficjent nie będzie wykorzystywał infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu, do oferowania towarów i usług przez co najmniej 10 lat od dnia udzielenia wsparcia, a Projekt nie zostanie poddany znaczącej modyfikacji przez okres co najmniej 5 lat od daty zakończenia jego realizacji”.
Zgodnie z założeniami Projektu, (...) nie przewidywała wykorzystywania wytworzonej w trakcie realizacji projektu infrastruktury do działalności gospodarczej. Zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystywanie wytworzonej infrastruktury do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. Wnioskodawca nabywając w ramach Projektu towary i usługi, które służyć miały wyłącznie niegospodarczej działalności, czyli działalności niepodlegającej podatkowi VAT, nie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działał w charakterze podatnika (art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT).
Zmiana przepisów prawnych wprowadzona w roku 2017, która nastąpiła po okresie trwałości projektu, dopuszcza możliwość prowadzenia w budynku sfinansowanym ze środków UE i BP działalności gospodarczej w ramach działalności pomocniczej do działalności naukowej.
Infrastruktura Uczelni wytworzona lub zakupiona w ramach realizacji projektu objętego wsparciem może być wykorzystywana, w okresie amortyzacji, do prowadzenia działalności, w tym do działalności gospodarczej. Infrastruktura może być wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem że:
1) co najmniej w okresie amortyzacji wydajność infrastruktury przewidziana corocznie na wykonywanie działalności gospodarczej nie przekracza 20% jej całkowitej rocznej wydajności, liczonej według kryterium odnoszącego się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania;
2) wykonywanie działalności gospodarczej jest niezbędne do funkcjonowania infrastruktury lub nieodłącznie związane z jej głównym przeznaczeniem, przy czym wymaga ono takich samych nakładów jak wykonywanie działalności, która nie stanowi działalności gospodarczej;
3) dla działalności gospodarczej jest prowadzona wyodrębniona ewidencja księgowa;
4) beneficjent zobowiąże się do corocznego monitorowania, według stałej metody, działalności gospodarczej wykonywanej z wykorzystaniem infrastruktury, co najmniej w okresie jej amortyzacji, a w przypadku przekroczenia wartości zwróci część udzielonego wsparcia na warunkach i w trybie określonych w umowie o udzielenie wsparcia.
(...) spełnia ww. warunki i planuje w II kwartale 2024 r. wystąpić ze zmodyfikowanym wnioskiem o zmianę planowanej działalności i podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie Projektu. Modyfikacja wniosku będzie polegała na rozszerzeniu jego zakresu o prowadzenie działalności gospodarczej w ramach działalności pomocniczej do działalności naukowej, w ramach której w pomieszczeniach budynku (...), w zakresie dopuszczalnym przez aktualnie obowiązujące przepisy prawne, będą mogły być wykonywane następujące usługi:
1. Badań na rzecz gospodarki i podmiotów gospodarczych: (oprócz dotychczas realizowanych badań własnych w ramach rozwoju naukowego pracowników) także badań:
·z obszaru B+R,
·komercyjnych (na podstawie przygotowanych przez Wydziały ofert badań),
·badań na zlecenie (na podstawie zapotrzebowania przedstawionego przez firmy).
Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
2. Organizacji biletowanych wydarzeń kulturalnych (komercyjnych). Są to działania na rzecz studentów, społeczności akademickiej i pozaakademickiej.
Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
3. Prowadzenie bądź wynajem powierzchni na prowadzenie baru dla studentów, automatów z kanapkami, słodyczami, napojami, płatnego punktu ksero. Są to działania na rzecz studentów i społeczności akademickiej.
Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
4. Płatnych usług edukacyjnych (warsztaty/zajęcia dodatkowe/kursy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych). Są to działania na rzecz społeczności pozaakademickiej: dzieci i młodzież.
Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
Infrastruktura, która będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej mającej charakter pomocniczy do działalności naukowej to: nieruchomość – o wartości początkowej przekraczającej 15 tys. zł, podlegająca umorzeniu na podstawie przepisów Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przyjęta na stan środków trwałych (…) 2012 r.
Budynek po zmianie sposobu jego wykorzystania, będzie służył w dalszym ciągu do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz w części, przy spełnieniu warunków wynikających z przepisów prawa wskazanych we wniosku, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Kwestią zasadniczą przed ubieganiem się o prowadzenie pomocniczej działalności gospodarczej jest zbadanie terminu upływu 10-cioletniego okresu, po którym podatnik nie ma prawnej możliwości korekty zapłaconego podatku VAT. W przypadku, gdy okres podany w art. art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie upłynął, to nadal wymaganym dokumentem będzie przedłożenie wraz ze zaktualizowanym wnioskiem o dofinansowanie projektu indywidualnej interpretacji właściwego organu w tym zakresie wskazującej, czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku VAT.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego (przedstawione w piśmie z 21 czerwca 2024 r.)
1. Akademia przystąpiła do realizacji projektu pn. „(...)” bez zamiaru wykorzystania efektów jego realizacji do celów działalności gospodarczej, a jedynie do celów realizacji działalności statutowej Uczelni.
Cel główny projektu to: zwiększenie roli i prestiżu (...) i Przedsiębiorczości w (...) w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej poprzez stymulowanie wzrostu konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy.
Cele szczegółowe projektu to: wzmocnienie roli Uczelni w tworzeniu konkurencyjnej gospodarki, stworzenie szansy mieszkańcom regionu na zdobycie kwalifikacji i umiejętności zawodowych podnoszących ich atrakcyjność na rynku pracy, realizacja programów dydaktycznych i kształcenie studentów na atrakcyjnych kierunkach odpowiadającym potrzebom społeczno-gospodarczych regionu z jednoczesnym wykorzystaniem jego walorów środowiskowych, zacieśnienie współpracy z innymi ośrodkami dydaktyczno-naukowymi oraz podmiotami gospodarczymi na rzecz rozwoju polskiej nauki i przedsiębiorczości, poprawa jakości kształcenia i dostępu do szkolnictwa wyższego, wspieranie działań mających na celu integracje społeczne, zwiększenie potencjału dydaktyczno-naukowego Uczelni.
2. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu od początku nie miały służyć do wykonywania działalności gospodarczej, a wyłącznie działalności dydaktycznej i naukowej (nauczanie oraz rozwój własny pracowników naukowych), dlatego też Uczelnia nie dysponuje dokumentami, z których miałby wynikać cel „prowadzenia działalności gospodarczej”, wynikało to z założeń i warunków konkursu. Żaden projekt w Polsce, który był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Numer i nazwa osi priorytetowej: I Nowoczesna gospodarka; Numer i nazwa działania: 1.1 Infrastruktura Uczelni; nie zostałby zakwalifikowany i nie otrzymałby współfinansowania w wysokości 97,91% (środki UE i BP), gdyby zakładał prowadzenie działalności gospodarczej (otrzymałby wówczas 50% dofinansowania). Uczelnia w nowo powstałej infrastrukturze nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej/komercyjnej z uwagi na przepisy wynikające (…). Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz. U. z dnia 4 lipca 2016 r. poz. 974), (...) może i planuje prowadzić od roku 2025 działalność gospodarczą pod warunkiem że: „1) co najmniej w okresie amortyzacji wydajność infrastruktury badawczej przewidziana corocznie na wykonywanie działalności gospodarczej nie przekracza 20% jej całkowitej rocznej wydajności, liczonej według kryterium odnoszącego się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania”.
3. Infrastruktura objęta zakresem pytania to:
· wybudowane w ramach projektu budynki dydaktyczne na ul. (…) (sale wykładowe i ćwiczeniowe, aula, laboratoria, biblioteka, hala laboratoryjno-technologiczna).
Wyposażenie podstawowe, meblowe, komputerowe, laboratoryjne nowo wybudowanych budynków tj.:
· wyposażenie laboratoriów multimedialnych, elektroniki i systemów wbudowanych,
· wyposażenie laboratoriów obliczeń równoległych i baz danych,
· wyposażenie laboratoriów ogólnych, sprzętu podstawowego i aparatury pomiarowej dla potrzeb laboratoriów sieci komputerowych i podstaw informatyki,
· zestawy laboratoryjnych sieci komputerowych,
· meble w pomieszczeniach: dydaktycznych, pracowniczych i ogólnodostępnych, sprzętu gospodarczego oraz infrastruktury podstawowej,
· wyposażenie w zakresie elektronicznego sprzętu biurowego i komputerowego wraz z oprogramowaniem do pomieszczeń w budynkach A i C oraz infrastruktury podstawowej,
· wyposażenie w zakresie elektronicznego sprzętu biurowego i komputerowego wraz z oprogramowaniem do pomieszczeń w budynku B,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie robotyzacji i automatyzacji procesów,
· specjalistyczne meble stanowiące wyposażenie laboratoriów automatyki i robotyzacji procesów technologicznych,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznych mebli laboratoryjnych,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego, będącego wyposażeniem lab. analizy instrumentalnej (dla celów dydaktycznych),
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego, będącego wyposażeniem pozostałych laboratoriów,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu o zastosowaniu gastronomicznym i uniwersalnym (parter),
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu dla potrzeb pracowni piekarskiej,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu do pracowni reologii zbóż i przetworów zbożowych,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie podstawowego sprzętu laboratoryjnego.
4. Budynek powstały w wyniku realizacji Projektu został zaliczony przez Uczelnię do środków trwałych podlegających amortyzacji. Została zastosowana stawka amortyzacji w wysokości 2,5%.
5. Budynek składający się z budynków A, B, C połączonych łącznikami został oddany do użytkowania na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...) (…) 2012 r.
6. W związku z poniesieniem wydatków w ramach projektu pn. „(...)” na wytworzenie infrastruktury, której pytanie dotyczy doszło do nabycia/wytworzenia środków trwałych i wartość niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa przekraczała 15 000 zł.
7. Na pytanie o treści „Kiedy doszło do oddania do użytkowania wytworzonej w wyniku realizacji ww. projektu infrastruktury, której dotyczy zadane we wniosku pytanie? Informacji należy udzielić odrębnie dla budynku, każdego środka trwałego oraz każdych wartości niematerialnych i prawnych, którego/których wartość początkowa przekraczała 15 000 zł, należy podać dokładne daty” wskazali Państwo, że: „Pierwsze oddanie do użytkowania wytworzonej w wyniku realizacji projektu infrastruktury środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nastąpiło w dniu 15 października 2010 r. Natomiast ostatnie oddanie do użytkowania nastąpiło do dnia 31 października 2013 r.”.
8. Uczelnia planuje, że do zmiany sposobu wykorzystania infrastruktury wytworzonej w ramach projektu objętej zakresem pytania dojdzie w I kwartale 2025 r. przy założeniu, że w okresie amortyzacji wydajność infrastruktury badawczej przewidziana corocznie na wykonywanie działalności gospodarczej nie przekroczy 20% jej całkowitej rocznej wydajności, liczonej według kryterium odnoszącego się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania.
9. Na pytanie o treści: „Do wykonywania jakich czynności służyła/służy Państwu wytworzona infrastruktura w ramach projektu, objęta zakresem pytania, w okresie od oddania jej do użytkowania do zmiany sposobu jej wykorzystania, tj. czy do czynności:
a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jakich konkretnie?),
b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jakich konkretnie?),
c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Informacji należy udzielić odrębnie dla budynku, każdego środka trwałego oraz każdych wartości niematerialnych i prawnych, którego/których wartość początkowa przekraczała 15 000 zł” odpowiedzieli Państwo:
„Cała wytworzona w ramach projektu infrastruktura (budynek, wyposażenie oraz wartości niematerialne i prawne) służyła i służy obecnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – cele dydaktyczne”.
10.Wykorzystywana przez Uczelnię infrastruktura wytworzona w ramach projektu, objęta zakresem pytania, po zmianie sposobu jej wykorzystania będzie służyła do:
a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – wynajęcie pomieszczenia na prowadzenie baru, wstawienie automatów z kanapkami, słodyczami i napojami, utworzenie płatnego punktu ksero;
b) zwolnionych z opodatkowania – odpłatna działalność dydaktyczna i naukowo-badawcza, w tym działalność o charakterze pomocniczym do działalności naukowej;
c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – działalność dydaktyczna i naukowo – badawcza finansowana z subwencji.
Dotyczy to budynku i wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
11.Wytworzona infrastruktura w ramach projektu, objęta zakresem pytania nie będzie wykorzystywana wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Służy i będzie służyła przede wszystkim działalności dydaktycznej i naukowej. Do działalności gospodarczej będzie służyła wyłącznie przy założeniu, że w okresie amortyzacji wydajność infrastruktury badawczej przewidziana corocznie na wykonywanie działalności gospodarczej nie przekroczy 20% jej całkowitej rocznej wydajności, liczonej według kryterium odnoszącego się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania.
12.Obecnie budynek wraz z infrastrukturą służy wyłącznie celom dydaktycznym i Uczelnia nie dokonuje odliczeń. Nie będzie możliwości przyporządkowania podatku naliczonego w całości do celów wykonywanej przez Uczelnię działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek naliczony będzie wówczas rozliczany proporcją.
13.W sytuacji, gdy wytworzona infrastruktura w ramach projektu, objęta zakresem pytania, po zmianie sposobu wykorzystania będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i zwolnionych, lecz nie będzie możliwości przyporządkowania podatku naliczonego w całości do rodzajów czynności, podatek naliczony będzie wówczas rozliczany proporcją.
14.Na pytanie o treści „W odniesieniu, do jakich dokładnie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15 000 zł oraz nieruchomości, obejmujących infrastrukturę wytworzoną w ramach projektu, której dotyczy Państwa pytanie, nie zakończył się okres korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy?” wskazali Państwo, że: „Okres korekty zakończył się w stosunku do wszystkich środków trwałych i wartości materialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000,00 zł, zakupionych w ramach projektu, od dnia 14 października 2010 r. do dnia 31 października 2013 r.”.
Informacje dodatkowe
W wyniku realizacji Projektu, w Uczelni o wysokim standardzie i potencjale naukowym, została utworzona i wyposażona nowoczesna infrastruktura dydaktyczna, która stworzyła warunki do kształcenia studentów na najwyższym poziomie. Przed studentami oraz kadrą naukową pojawiły się nieznane dotąd możliwości nauczania programowego oraz rozwijania indywidualnych zainteresowań i pasji. Wybudowana w ramach Projektu hala laboratoryjno-technologiczna pozwala na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie praktycznego kształcenia studentów oraz doskonalenie i wykorzystanie ich umiejętności. Umożliwia to dostosowanie programów nauczania oraz kierunków kształcenia do zainteresowań studentów i wymogów rynku pracy, a także do potrzeb społeczno-gospodarczych regionu. W wyniku wzrostu poziomu wiedzy, poprawy umiejętności i kwalifikacji studentów, staną się oni bardziej atrakcyjni na rynku pracy. Poprawa zasobów ludzkich wzmocni atrakcyjność regionu, co w konsekwencji będzie odgrywało kluczową rolę w stymulowaniu rozwoju gospodarczego regionu i zmniejszeniu się dysproporcji występujących w kraju.
Cele szczegółowe wspierające cel główny w odniesieniu do Projektu to:
Połączenie nauki z doświadczeniem, wiedzy z praktyką, dyscyplin naukowych z przedsiębiorczością oraz wykorzystanie umiejętności i zdolności zasobów ludzkich przy jednoczesnym dostosowaniem programów kształcenia do potrzeb rynku pracy i połączeniu z naturalnym środowiskiem przyrodniczym Podlasia, stanie się kluczem do jego rozwoju społeczno-gospodarczego.
Działania podejmowane w ramach Projektu nakierowane są na rozwój uczelni, wyposażenie jej w nowoczesną infrastrukturę oraz wsparcie innowacyjnych rozwiązań procesu dydaktycznego. Projekt miał na celu stworzenie sprzyjających warunków do powstawania nowatorskich i oryginalnych rozwiązań związanych z kształceniem studentów i przygotowaniem ich do wykonywania pracy zawodowej.
(...) (wcześniej (...)) planuje prowadzić w budynkach i na aparaturze/urządzeniach, finansowanych w ramach (…), niżej wymienione działania:
1. Otworzenie baru dla studentów, wstawienie automatów z kanapkami, słodyczami i napojami, utworzenie płatnego punktu ksero. Są to działania na rzecz studentów i całej społeczności akademickiej.
2. Organizacja biletowanych wydarzeń kulturalnych (komercyjnych) w auli budynku, zarówno tych, których organizatorem będzie Uczelnia, ale także przez podmioty zewnętrzne. Są to działania na rzecz studentów, całej społeczności akademickiej, a także pozaakademickiej.
3. Badań: (oprócz dotychczas realizowanych badań własnych w ramach rozwoju naukowego pracowników) także badań:
· z obszaru B+R;
· komercyjnych (na podstawie przygotowanych przez Wydziały ofert badań),
· badań na zlecenie (na podstawie zapotrzebowania przedstawionego przez firmy).
Są to działania na rzecz gospodarki i podmiotów gospodarczych.
4. Płatnych usług edukacyjnych (warsztaty/zajęcia dodatkowe/kursy edukacyjne dla dzieci, młodzieży, dorosłych). Są to działania na rzecz społeczności pozaakademickiej: dzieci, młodzieży.
Przychody generowane w ramach wymienionych działań będą służyły pokryciu kosztów utrzymania kompleksu budynków i infrastruktury laboratoryjno-technologicznej. Nadmieniają Państwo, że dofinansowanie na omawiany projekt otrzymała uczelnia publiczna na prowadzenie usług polegających na kształceniu studentów na kierunkach: technologia żywności i żywienie człowieka, informatyka oraz automatyka i robotyka, studia stacjonarne i niestacjonarne (usługa pozostająca w ramach publicznego systemu oświaty), a więc na działalność niekomercyjną. Uczelnia w nowo powstałej infrastrukturze obecnie nie prowadzi działalności komercyjnej z uwagi na przepisy wynikające z (…).
Ponadto w odniesieniu do odpowiedzi na pytanie nr 9, potwierdzili Państwo, że cała wytworzona w ramach projektu infrastruktura służyła i służy obecnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowo wskazali Państwo, że w opisie stanu faktycznego, gdzie wskazano „czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT”, winno być „czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT”.
Pytanie
Czy w przypadku częściowego wykorzystywania infrastruktury wytworzonej w ramach projektu pn. „(...)” do działalności gospodarczej mającej charakter pomocniczy do działalności naukowej, Uczelnia będzie zobowiązana do dokonywania korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 Ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie On zobowiązany do dokonywania korekty podatku VAT z zachowaniem okresów wskazanych w art. 91 Ustawy o VAT.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku VAT naliczonego sformułowane zostały w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności podlegających podatkowi VAT.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które zostały nabyte przez podmiot niedziałający w danym zakresie w charakterze płatnika (art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT), a nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności podlegających podatkowi VAT.
Mając na uwadze zapisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o VAT, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywając w ramach projektu towary i usługi, które służyć miały wyłącznie działalności niegospodarczej, czyli działalności niepodlegającej podatkowi VAT, nie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działał w charakterze podatnika VAT.
Reasumując, oddana do użytkowania infrastruktura, nie była przez Wnioskodawcę wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. Nie została również spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust 1 Ustawy o VAT, gdyż Uczelnia dokonując zakupu towarów i usług w zakresie objętym projektem nie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 167 Dyrektywy 2006/112/WE, prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny wobec czego późniejsza zmiana przeznaczenia takich towarów z działalności niedającej prawa do odliczenia na działalność dającą takie prawo, nie będzie skutkowała dla podatnika uzyskaniem prawa do odliczenia VAT.
Uczelnia nie będzie zobowiązana do korekty podatku VAT naliczonego w przypadku częściowego wykorzystywania do działalności pomocniczej do działalności naukowej wytworzonej w ramach realizowanego projektu infrastruktury z uwagi na fakt, iż Uczelnia ponosząca wydatki na zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich nabycie.
Zatem, nie istnieje podatek VAT, który można odliczyć poprzez dokonanie korekty w trybie art. 91 Ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jeden z nich wskazany został w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a odliczenia dokonał podatnik podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy,
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Ponadto należy zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Zgodnie z art. 9 Dyrektywy 2006/112/WE Rady :
Podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu, jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.
Za podatnika VAT będzie więc uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 − w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Według art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 − w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „Rozporządzeniem”.
Na mocy § 1 Rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1) określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2) wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia:
W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X=Ax100/A+F
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,
F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.
Zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3–7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową).
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem, dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.
Przepisy zawarte w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają regułę ostatecznego rozliczenia podatku naliczonego za dany rok podatkowy w sytuacji, gdy odliczenia dokonano na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, a ponadto regulują kwestię odliczenia podatku w przypadku, gdy uprzednio odliczona kwota podatku naliczonego z różnych przyczyn musi zostać skorygowana lub w przypadku, gdy podatek naliczony nie został odliczony, bo na moment realizacji prawa do odliczenia nabyty towar lub usługa nie miały służyć działalności opodatkowanej, ale sytuacja ta uległa zmianie.
I tak, na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W świetle art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Przepis art. 91 ust. 5 ustawy wskazuje, że:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na postawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Według art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług (zmiany przeznaczenia), tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku. Jak wynika z art. 91 ust. 2 ustawy dla nieruchomości, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł i które zostały zaliczone do środków trwałych, ustawodawca przewidział 10-letni okres korekty licząc od roku, w którym nieruchomość oddana została do użytkowania, natomiast dla pozostałych środków trwałych (niebędących nieruchomościami) o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł – 5-letni okres korekty.
Z opisu sprawy wynika, że Akademia, jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą. Uczelnia jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:
· działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z subwencji – czynności niepodlegające VAT;
· odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym do działalności naukowej – czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT;
· działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) – czynności opodatkowane, czynności zwolnione z podatku VAT.
Ze względu na charakter prowadzonej działalności Wnioskodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza stosuje rozliczenie podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy oraz tzw. wskaźnikiem proporcjonalnego odliczenia podatku, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy, w stosunku do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia VAT, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku podatek naliczony nie podlega odliczeniu. Uczelnia w latach 2007-2013 realizowała projekt pn. „(...)”. Realizacja Projektu zakończyła się (…) 2013 r. W ramach Projektu została utworzona i wyposażona nowoczesna infrastruktura dydaktyczna, która pozwala kształcić studentów na najwyższym poziomie, wprowadzić innowacyjne rozwiązania w zakresie praktycznego kształcenia studentów oraz doskonalenia i wykorzystania umiejętności. Umożliwia również dostosowanie programów nauczania, kierunków kształcenia oraz zainteresowań studentów do wymogów rynku pracy, a także do potrzeb społeczno-gospodarczych regionu. W zakres rzeczowy Projektu wchodzą:
· budowa budynku dydaktycznego Instytutu (...) obecnie (...) (Segment A i B – funkcje związane z prowadzeniem zajęć o charakterze seminaryjno-wykładowym oraz funkcje ogólnego przeznaczenia), wraz z halą laboratoryjno-technologiczną przeznaczoną do celów dydaktycznych Instytutu (...) (Segment C – funkcje związane z prowadzeniem zajęć dydaktycznych o charakterze laboratoryjnym oraz prowadzenie badań naukowych własnych i wynikających z uczestnictwa Uczelni w programach badawczych),
· zakup wyposażenia budynku dydaktycznego Instytutu (...) obecnie (...) w niezbędny sprzęt, urządzenia, meble, aparaturę, komputery,
· zakup wyposażenia hali laboratoryjno-technologicznej przeznaczonej do celów dydaktycznych Instytutu (...) obecnie (...) w niezbędny sprzęt, urządzenia, meble, aparaturę, komputery,
· zakup wyposażenia Instytutu (...).
Przedmiotowa inwestycja została oddana do użytku i przyjęta na stan środków trwałych (…) 2012 r., następnie była wyposażana i zakończyła się w październiku 2013 r. Zatwierdzenie ostatniego wniosku o płatność z dofinansowania Projektu nastąpiło w dniu (…) 2014 r. i inwestycja jest użytkowana w sposób zgodny z założeniami Projektu, obowiązującymi przepisami krajowymi i UE. Zgodnie z założeniami Projektu powstała infrastruktura była i jest wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz do czynności zwolnionych z podatku VAT. Wytworzona/zakupiona w czasie realizacji Projektu infrastruktura służyć miała wyłącznie niegospodarczej działalności, finansowanej m.in. dotacją, czyli działalności niepodlegającej podatkowi VAT, zgodnie, z którym „beneficjent nie będzie wykorzystywał infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu, do oferowania towarów i usług przez co najmniej 10 lat od dnia udzielenia wsparcia, a Projekt nie zostanie poddany znaczącej modyfikacji przez okres co najmniej 5 lat od daty zakończenia jego realizacji”. Zgodnie z założeniami Projektu, (...) nie przewidywała wykorzystywania wytworzonej w trakcie realizacji projektu infrastruktury do działalności gospodarczej. Zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystywanie wytworzonej infrastruktury do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. Wnioskodawca nabywając w ramach Projektu towary i usługi, które służyć miały wyłącznie niegospodarczej działalności, czyli działalności niepodlegającej podatkowi VAT, nie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działał w charakterze podatnika (art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT).
Akademia planuje w II kwartale 2024 r. wystąpić ze zmodyfikowanym wnioskiem o zmianę planowanej działalności i podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie Projektu. Modyfikacja wniosku będzie polegała na rozszerzeniu jego zakresu o prowadzenie działalności gospodarczej w ramach działalności pomocniczej do działalności naukowej, w ramach której w pomieszczeniach budynku (...), w zakresie dopuszczalnym przez aktualnie obowiązujące przepisy prawne, będą mogły być wykonywane następujące usługi:
1. Badania na rzecz gospodarki i podmiotów gospodarczych: (oprócz dotychczas realizowanych badań własnych w ramach rozwoju naukowego pracowników) także badań:
·z obszaru B+R,
·komercyjnych (na podstawie przygotowanych przez Wydziały ofert badań),
·badań na zlecenie (na podstawie zapotrzebowania przedstawionego przez firmy).
Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
2. Organizacja biletowanych wydarzeń kulturalnych (komercyjnych). Są to działania na rzecz studentów, społeczności akademickiej i pozaakademickiej. Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
3. Prowadzenie bądź wynajem powierzchni na prowadzenie baru dla studentów, automatów z kanapkami, słodyczami, napojami, płatnego punktu ksero. Są to działania na rzecz studentów i społeczności akademickiej. Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
4. Płatnych usług edukacyjnych (warsztaty/zajęcia dodatkowe/kursy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych). Są to działania na rzecz społeczności pozaakademickiej: dzieci i młodzież. Czynności te podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.
Infrastruktura, która będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej mającej charakter pomocniczy do działalności naukowej to: nieruchomość – o wartości początkowej przekraczającej 15 tys. zł, podlegająca umorzeniu na podstawie przepisów Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przyjęta na stan środków trwałych (…) 2012 r. Budynek po zmianie sposobu jego wykorzystania, będzie służył w dalszym ciągu do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz w części, przy spełnieniu warunków wynikających z przepisów prawa wskazanych we wniosku, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Uczelnia w nowo powstałej infrastrukturze nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej/komercyjnej z uwagi na przepisy wynikające z (…). Infrastruktura objęta zakresem pytania to:
· wybudowane w ramach projektu budynki dydaktyczne na (…) (sale wykładowe i ćwiczeniowe, aula, laboratoria, biblioteka, hala laboratoryjno-technologiczna).
Wyposażenie podstawowe, meblowe, komputerowe, laboratoryjne nowo wybudowanych budynków tj.:
· wyposażenie laboratoriów multimedialnych, elektroniki i systemów wbudowanych,
· wyposażenie laboratoriów obliczeń równoległych i baz danych,
· wyposażenie laboratoriów ogólnych, sprzętu podstawowego i aparatury pomiarowej dla potrzeb laboratoriów sieci komputerowych i podstaw informatyki,
· zestawy laboratoryjnych sieci komputerowych,
· meble w pomieszczeniach: dydaktycznych, pracowniczych i ogólnodostępnych, sprzętu gospodarczego oraz infrastruktury podstawowej,
· wyposażenie w zakresie elektronicznego sprzętu biurowego i komputerowego wraz z oprogramowaniem do pomieszczeń w budynkach A i C oraz infrastruktury podstawowej,
· wyposażenie w zakresie elektronicznego sprzętu biurowego i komputerowego wraz z oprogramowaniem do pomieszczeń w budynku B,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie robotyzacji i automatyzacji procesów,
· specjalistyczne meble stanowiące wyposażenie laboratoriów automatyki i robotyzacji procesów technologicznych,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznych mebli laboratoryjnych,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego, będącego wyposażeniem lab. analizy instrumentalnej (dla celów dydaktycznych),
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego, będącego wyposażeniem pozostałych laboratoriów,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu o zastosowaniu gastronomicznym i uniwersalnym (parter),
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu dla potrzeb pracowni piekarskiej,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie specjalistycznego sprzętu do pracowni reologii zbóż i przetworów zbożowych,
· wyposażenie hali laboratoryjno-technologicznej w zakresie podstawowego sprzętu laboratoryjnego.
Budynek powstały w wyniku realizacji Projektu został zaliczony przez Uczelnię do środków trwałych podlegających amortyzacji. Została zastosowana stawka amortyzacji w wysokości 2,5%. Budynek składający się z budynków A, B, C połączonych łącznikami został oddany do użytkowania na podstawie decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...) (…) 2012 r. Uczelnia planuje, że do zmiany sposobu wykorzystania infrastruktury wytworzonej w ramach projektu objętej zakresem pytania dojdzie w I kwartale 2025 r. przy założeniu, że w okresie amortyzacji wydajność infrastruktury badawczej przewidziana corocznie na wykonywanie działalności gospodarczej nie przekroczy 20% jej całkowitej rocznej wydajności, liczonej według kryterium odnoszącego się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania. Cała wytworzona w ramach projektu infrastruktura (budynek, wyposażenie oraz wartości niematerialne i prawne) służyła i służy obecnie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – cele dydaktyczne. Wykorzystywana przez Uczelnię infrastruktura wytworzona w ramach projektu, objęta zakresem pytania, po zmianie sposobu jej wykorzystania będzie służyła do:
d) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – wynajęcie pomieszczenia na prowadzenie baru, wstawienie automatów z kanapkami, słodyczami i napojami, utworzenie płatnego punktu ksero;
e) zwolnionych z opodatkowania – odpłatna działalność dydaktyczna i naukowo-badawcza, w tym działalność o charakterze pomocniczym do działalności naukowej;
f) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – działalność dydaktyczna i naukowo – badawcza finansowana z subwencji.
Dotyczy to budynku i wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Wytworzona infrastruktura w ramach projektu, objęta zakresem pytania nie będzie wykorzystywana wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Służy i będzie służyła przede wszystkim działalności dydaktycznej i naukowej. Do działalności gospodarczej będzie służyła wyłącznie przy założeniu, że w okresie amortyzacji wydajność infrastruktury badawczej przewidziana corocznie na wykonywanie działalności gospodarczej nie przekroczy 20% jej całkowitej rocznej wydajności, liczonej według kryterium odnoszącego się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania. Obecnie budynek wraz z infrastrukturą służy wyłącznie celom dydaktycznym i Uczelnia nie dokonuje odliczeń. Nie będzie możliwości przyporządkowania podatku naliczonego w całości do celów wykonywanej przez Uczelnię działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek naliczony będzie wówczas rozliczany proporcją. W sytuacji, gdy wytworzona infrastruktura w ramach projektu, objęta zakresem pytania, po zmianie sposobu wykorzystania będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i zwolnionych, lecz nie będzie możliwości przyporządkowania podatku naliczonego w całości do rodzajów czynności, podatek naliczony będzie wówczas rozliczany proporcją. Pierwsze oddanie do użytkowania wytworzonej w wyniku realizacji projektu infrastruktury środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nastąpiło w dniu (…) 2010 r. Natomiast ostatnie oddanie do użytkowania nastąpiło do dnia (…) 2013 r. Okres korekty zakończył się w stosunku do wszystkich środków trwałych i wartości materialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000,00 zł, zakupionych w ramach projektu, od dnia (…) 2010 r. do dnia (…) 2013 r. Dodatkowo wskazali Państwo, że w opisie stanu faktycznego, gdzie wskazano „czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT”, winno być „czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT”.
Na tle przedstawionych okoliczności sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w przypadku częściowego wykorzystywania infrastruktury wytworzonej w ramach projektu pn. „(...)” do działalności gospodarczej mającej charakter pomocniczy do działalności naukowej, Uczelnia będzie zobowiązana do dokonywania korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości, jeszcze raz należy wskazać, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje więc w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W niniejszej sprawie infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu pn. „(...)” – jak wynika z opisu sprawy – bezpośrednio po oddaniu do użytkowania była i jest wykorzystywana do czynności zwolnionych od podatku. Tym samym nie został spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy.
Z tych też względów, pomimo wykorzystania nieruchomości do celów prowadzonej działalności gospodarczej (jednak zwolnionej od podatku), Wnioskodawcy nie przysługiwało uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że działalność zwolniona od podatku wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej. Tym samym nie można wskazać, że Uczelnia dokonując zakupu towarów i usług w zakresie objętym projektem nie działała w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Jednakże obecnie, planują Państwo zmianę przeznaczenia infrastruktury i wykorzystywanie jej (poza czynnościami zwolnionymi od podatku), również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Do zmiany sposobu wykorzystania infrastruktury wytworzonej w ramach projektu objętej zakresem pytania dojdzie w I kwartale 2025 r. Wobec czego, dojdzie do zmiany przeznaczenia wybudowanej i oddanej do użytkowania infrastruktury. Ponadto z opisu sprawy wynika, że pierwsze oddanie do użytkowania wytworzonej w wyniku realizacji projektu infrastruktury środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nastąpiło w dniu (…) 2010 r. Natomiast ostatnie oddanie do użytkowania nastąpiło do dnia (…) 2013 r.
Przepisy art. 91 ustawy wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie czasowym, związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi, faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości, ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Z cytowanych powyżej przepisów art. 91 ustawy wynika, że podatnik jest zobowiązany, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy (np. ze związanych z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót, lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok).
Należy wskazać, że okres korekty zakończył się w stosunku do wszystkich środków trwałych i wartości materialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000,00 zł, zakupionych w ramach projektu, od dnia (…) 2010 r. do dnia (…) 2013 r., na co sami Państwo wskazują w opisie sprawy.
W konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy w odniesieniu do ww. środków trwałych.
Ponadto, jak wskazano powyżej, przepis art. 91 ust. 7b ustawy dotyczy m.in. środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł i stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c. Jednocześnie art. 91 ust. 7c ustawy stanowi, że jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia ww. środków trwałych, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Ponadto korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W odniesieniu zatem do środków trwałych powstałych w związku z realizacją projektu, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, również minął już okres korekty (co wynika z treści art. 91 ust. 7c zdanie drugie ustawy), gdyż w odniesieniu do tych środków trwałych od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano te środki trwałe do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. Nie będą zatem Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do ww. środków trwałych.
Podsumowanie
W przypadku częściowego wykorzystywania infrastruktury wytworzonej w ramach projektu pn. „(...)” do działalności gospodarczej mającej charakter pomocniczy do działalności naukowej, które ma nastąpić w I kwartale 2025 r., Uczelnia nie będzie zobowiązana do dokonywania korekty podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy, bowiem w odniesieniu do infrastruktury, tj. budynku, wszystkich środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych powstałych oraz nabytych w związku z realizacją projektu upłynął już okres korekty.
Zatem stanowisko Państwa należało uznać za nieprawidłowe, pomimo, że wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, z uwagi na odmienną argumentację.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku lub uzupełnienia do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right