Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.371.2024.2.AKU

Opodatkowanie rent dziecięcych otrzymywanych ze Szwajcarii przez małoletnie dzieci oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania z tytułu ulgi dla rodzin 4+.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 8 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania rent dziecięcych otrzymywanych ze Szwajcarii przez Pani małoletnie dzieci oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania z tytułu ulgi dla rodzin 4+. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2024 r. (data wpływu 13 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani matką czwórki dzieci, które obecnie mają odpowiednio 19 lat, 7 lat, 6 lat i 3 lata. 19-letni syn uczy się w szkole ponadpodstawowej, 7-letnia córka uczy się w szkole podstawowej, 6-letni syn chodzi do przedszkola i 3-letnia córka chodzi do przedszkola. Jest Pani obywatelką Polski i wraz z mężem (ojcem dzieci) i z dziećmi mieszkacie w Polsce, więc podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, w Polsce. Pani pracuje w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony (i z tego tytułu osiąga dochód).

Ojciec dzieci – obywatel Portugalii – w 2016 r. nabył prawo do renty inwalidzkiej przyznanej przez właściwy organ w Szwajcarii za niezdolność do pracy w 53%. Ojciec dzieci mieszkał i pracował w Szwajcarii i tam płacił podatki. Uległ na terytorium Szwajcarii poważnemu wypadkowi w pracy i z tego tytułu została przyznana mu ww. renta. W 2018 r. ojciec dzieci zamieszkał na stałe w Polsce. Kiedy ojciec dzieci nabył prawo do wspomnianej renty, wasze wspólne dzieci nabyły również prawo do renty dziecięcej wypłacanej z renty ojca. W Szwajcarii świadczenie to nazywa się Kinderrente i wypłacane jest na dzieci do ukończenia 18 roku życia. Jeśli dziecko nadal się uczy, świadczenie może być kontynuowane najpóźniej do ukończenia przez dziecko 25 roku życia. Właściwa instytucja szwajcarska weryfikuje fakt, czy dane dziecko, na które zostało przyznane świadczenie żyje oraz czy się uczy, poprzez cykliczne przesyłanie odpowiedniego formularza, który po wypełnieniu przez matkę dzieci poświadczany jest przez polski Zakład Ubezpieczeń Społecznych i odsyłany do tej instytucji najpóźniej w terminie do 90 dni od dnia otrzymania. W przypadku najstarszego syna, który obecnie ma 19 lat, wysyłane jest także zaświadczenie o kontynuacji nauki wydane przez szkołę, do której uczęszcza.

Odpowiedni organ w Szwajcarii zwrócił się o wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być wpłacana ww. renta dziecięca dla Pani (waszych) dzieci. Jednocześnie organ poinformował, że przedmiotowa renta nie może być wypłaca małoletniemu dziecku. Przedmiotowa renta dla dzieci wpływa od 2017 r. na Pani rachunek bankowy prowadzony obecnie w …. (wcześniej … i …) w Polsce.

Na banku, jako płatniku podatku, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ciąży obowiązek poboru, ustalenia zasadności poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot wpływających na rachunek klienta, czyli Pani rachunek. Bank nigdy nie zwrócił się do Pani o przedłożenie oświadczenia czy innych pism dokumentujących charakter uzyskiwanego przez Panią wpływu z tytułu dziecięcej renty zagranicznej. Bank jednocześnie posiada informację o źródle wpływu przedmiotowej renty dziecięcej, tj. nazwę i adres nadawcy dokonującego przelewu – (...). Jest to instytucja szwajcarska, której misją jest m.in. stosowanie międzynarodowych konwencji o zabezpieczeniu społecznym, określania praw do emerytury, ustalania jej wysokości, wypłacania świadczeń z tytułu ubezpieczenia emerytalnego i rentowego oraz zarządzania bieżącymi emeryturami i rentami obywateli umawiających się państw mających miejsce zamieszkania poza Szwajcarią. Od czasu wpływu przedmiotowej renty na ww. rachunek bankowy, Bank nigdy nie potrącił z tego świadczenia podatku czy zaliczki na podatek dochodowy. Bank również nigdy nie przesłał Pani imiennej informacji w ww. sprawie czy PIT-11. Właściwy organ rentowy w Szwajcarii, który wypłaca przedmiotową rentę dziecięcą, również nigdy nie przekazał Pani imiennej informacji o wysokości uzyskanego dochodu z tytułu przedmiotowej renty dziecięcej. Jednocześnie, tak jak zostało to wskazane powyżej, właściwy organ szwajcarski raz w roku wysyła odpowiednie formularze weryfikujące aktualny stan prawny. Do tej pory żyła Pani w przeświadczeniu, że przedmiotowa renta dziecięca nie podlega opodatkowaniu od osób fizycznych, gdyż ani zagraniczny organ wypłacający to świadczenie, ani bank będący podmiotem prowadzącym rachunek bankowy, na który wpływa przedmiotowe świadczenie, nie przekazywali Pani żadnych informacji związanych z opodatkowaniem tego świadczenia.

Dodatkowo, jedno z Pani dzieci jest już osobą pełnoletnią (obecnie ma 19 lat). Zasądzona zagraniczna renta dziecięca nadal mu się należy, gdyż zgodnie z przepisami obowiązującymi w Szwajcarii „kinderrente” należy się dziecku do ukończenia 18 roku życia, a jeśli dziecko nadal się uczy, świadczenie może być kontynuowane najpóźniej do ukończenia przez dziecko 25 roku życia. Najstarszy syn, jak również pozostałe Pani dzieci, nie osiąga dochodu (przychodu) z innego źródła. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2024, poz. 226) „dochody małoletnich dzieci własnych ..., z wyjątkiem dochodów z …, rent, ..., podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci”. W świetle przytoczonego przepisu, jeśli należnym okaże się opłacać podatek dochodowy z tytułu opisanego świadczenia, nie jest jasne, na jakich zasadach rozliczyć ma się właśnie to pełnoletnie dziecko, które otrzymuje przedmiotową rentę dziecięcą.

W Pani ocenie znaczenie ma fakt, dlaczego i na jakiej podstawie została przyznana renta ojcu dzieci, której konsekwencją jest przyznanie renty dziecięcej. Ojciec dzieci w 2010 r. uległ wypadkowi w pracy. W 2016 r. komisja lekarska ustaliła, że ojciec dzieci jest inwalidą w 53% niezdolnym do pracy. W związku z powyższym, instytucje szwajcarskie przyznały ojcu dzieci świadczenia w postaci renty wypadkowej wypłacanej przez prywatne ubezpieczenie oraz rentę inwalidzką związaną z niezdolnością do pracy w 53%. Ojciec dzieci uległ wypadkowi w pracy nie ze swojej winy, a w wyniku doznanych obrażeń poniósł uszczerbek na zdrowiu w wysokości 53%. Oznacza to, że ojciec dzieci w zasadzie nie może pracować, a jedyna praca jaką może wykonywać, to praca w wymiarze maksymalnie 40% (tj. ok. 1/3 etatu) i tylko i wyłącznie na siedząco, bez możliwości pracy fizycznej, co w zasadzie wyklucza go z możliwości jakiejkolwiek pracy. Zasądzona renta została przyznana w ramach rekompensaty za utratę zdrowia. Świadczenie to jest wypłacane co miesiąc. Renta wypłacana ojcu dzieci jest odszkodowaniem w postaci renty, przyznanym na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, otrzymane przez poszkodowanego, który utracił częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo którego potrzeby zwiększyły się lub widoki powodzenia na przyszłość zmniejszyły się. W wyniku wypadku w pracy ojciec dzieci został inwalidą w 53% niezdolnym do pracy, co potwierdzili lekarze i na tej podstawie właściwe instytucje szwajcarskie przyznały mu comiesięczne świadczenie. W odczuciu ojca dzieci przyznane świadczenie jest rekompensatą czy zadośćuczynieniem za utratę zdrowia, bo w innym przypadku nie miałby on prawa go otrzymywać od szwajcarskiej instytucji. Mając na uwadze powyższe uznać należy, że świadczenia, które otrzymuje ojciec dzieci, które mają charakter odszkodowania w postaci renty, będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w miejscu zamieszkania ojca dzieci, tj. w Polsce.

Opisany stan faktyczny odnosi się do lat 2017 – 2023.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie:

Jaka instytucja przyznała Pani mężowi świadczenie w postaci renty wypadkowej? Proszę wskazać, na podstawie jakich przepisów obowiązujących w Szwajcarii zostało przyznane powyższe świadczenie?

poinformowała Pani, że Jej mąż, jako osoba której dotyczy przyznana renta, zwrócił się do właściwego szwajcarskiego organu z tak sformułowanym pytaniem, jakie zostało wskazane w wysłanym do Pani wezwaniu. W odpowiedzi na zadane pytanie Eidgenössisches Finanzdepartement EFD Zentrale Ausgleichsstelle ZAS lnvalidenversicherungs-Stelle für Versicherte im Ausland IVSTA (Federalny Departament Finansów FDF) wskazał, że świadczenie zostało przyznane Pani mężowi na podstawie przepisów o zabezpieczeniu społecznym; w załączeniu przesłała Pani odpowiedź właściwej instytucji szwajcarskiej.

W odpowiedzi na pytanie:

czy świadczenia, które otrzymują Pani dzieci (tzw. Kinderrente) są świadczeniami otrzymywanymi na podstawie szwajcarskich przepisów emerytalno-rentowych? Czy też, ww. świadczenie, zostały im przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Szwajcarii? Jeżeli nie to, na podstawie jakich przepisów zostało przyznane?

poinformowała Pani, że Jej mąż, jako osoba której dotyczy przyznana renta, zwrócił się do właściwego szwajcarskiego organu z tak sformułowanym pytaniem, jakie zostało zadane w wysłanym do Pani wezwaniu. W odpowiedzi na zadane pytanie Eidgenössisches Finanzdepartement EFD Zentrale Ausgleichsstelle ZAS lnvalidenversicherungs-Stelle für Versicherte im Ausland IVSTA (Federalny Departament Finansów FDF) wskazał, że renta na dziecko jest świadczeniem na mocy prawa szwajcarskiego: „Mężczyźni i kobiety uprawnieni do renty inwalidzkiej mają prawo do renty dziecięcej na każde dziecko...” (art. 35 ustawy federalnej IVG o ubezpieczeniu rentowym); w załączenie przesłana odpowiedź właściwej instytucji szwajcarskiej.

W odpowiedzi na pytanie:

czy ww. świadczenie, które otrzymują Pani dzieci, jest zwolnione w Szwajcarii z opodatkowania?

poinformowała Pani, że Jej mąż, jako osoba której dotyczy przyznana renta, zwrócił się do właściwego szwajcarskiego organu z tak sformułowanym pytaniem, jakie zostało zadane w wysłanym do Pani wezwaniu; w odpowiedzi na zadane pytanie Eidgenössisches Finanzdepartement EFD Zentrale Ausgleichsstelle ZAS lnvalidenversicherungs-Stelle für Versicherte im Ausland IVSTA (Federalny Departament Finansów FDF) wskazał, że renty na dzieci liczą się jako dochód i dlatego podlegają opodatkowaniu w Szwajcarii; w załączeniu przesłana odpowiedź właściwej instytucji szwajcarskiej.

Ponadto, poinformowała Pani, że wszystkie Pani dzieci posiadają obywatelstwo polskie i obywatelstwo portugalskie. Pani najstarsze dziecko – syn ... uzyskał pełnoletniość w dniu … 2022 r.

W okresie, którego dotyczy wniosek, posiadała Pani pełną władzę rodzicielską względem swoich dzieci.

W okresie, którego dotyczy wniosek spełniała Pani swój obowiązek alimentacyjny wobec pełnoletniego dziecka. Jako rodzic dostarczała i dostarcza Pani swojemu pełnoletniemu synowi środki utrzymania oraz środki wychowania w zakresie jego egzystencji, zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych. Syn mieszkał i mieszka do tej pory z Panią i Pani mężem w jednym gospodarstwie domowym. Pozostawał i pozostaje na utrzymaniu matki i ojca. Pokrywacie wszystkie koszty jego utrzymania – w tym m.in. koszty wyżywienia, zakupu ubrań, zakupu kosmetyków, zakupu podręczników i artykułów szkolnych, finansowania rozwoju duchowego i intelektualnego. Pokrywacie także wszystkie koszty związane z ewentualnymi podróżami i innymi sposobami spędzania czasu wolnego.

W 2017 r. każde z dzieci uzyskało łączny dochód z tytułu renty dziecięcej w wysokości … zł, więc nie przekroczył on wysokości dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu 2017 r. W pozostałych, określonych we wniosku latach podatkowych, łączny dochód, który uzyskało każde z Pani dzieci z tytułu renty dziecięcej przekroczył wysokość dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. 2022 r. poz. 240 i 2476) w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy przedmiotowa, wyżej opisana w stanie faktycznym, zagraniczna renta dziecięca wypłacana z renty ojca, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce i czy należy zapłacić od niej należny podatek?

2.Jeśli organ uzna, że od przedmiotowej renty dziecięcej należy zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, to czy dochody dzieci z tytułu przedmiotowej renty dziecięcej, po wliczeniu ich do Pani dochodów podlegających łącznemu opodatkowaniu z Pani dochodami jako dochodami rodzica, są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z podatku dochodowego (do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jedynym dochodem dzieci jest dochód z tytułu otrzymanej zagranicznej renty dziecięcej.

Przedmiotowa renta dla dzieci wpływa od 2017 r. na rachunek bankowy należący do matki dzieci prowadzony obecnie w banku … (wcześniej … i …) w Polsce. W związku z powyższym, na banku, jako płatniku podatku, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ciąży obowiązek ustalenia zasadności poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot wpływających na rachunek klienta, czyli rachunek matki dzieci. W świetle tegoż art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy. Bank nigdy nie zwrócił się do właściciela rachunku bankowego o przedłożenie oświadczenia czy innych pism dokumentujących charakter uzyskiwanego wpływu z tytułu dziecięcej renty zagranicznej. Bank jednocześnie posiada informację o źródle wpływu przedmiotowej renty dziecięcej, tj. nazwę i adres nadawcy dokonującego przelewu (...). Jest to instytucja szwajcarska, której misją jest m.in. stosowanie międzynarodowych konwencji o zabezpieczeniu społecznym, określania praw do emerytury, ustalania jej wysokości, wypłacania świadczeń z tytułu ubezpieczenia emerytalnego i rentowego oraz zarządzania bieżącymi emeryturami i rentami obywateli umawiających się państw mających miejsce zamieszkania poza Szwajcarią. Od czasu wpływu przedmiotowej renty na ww. rachunek bankowy Matki dzieci, bank nigdy nie potrącił z tego świadczenia podatku czy zaliczki na podatek dochodowy. Bank również nigdy nie przesłał właścicielowi rachunku imiennej informacji w ww. sprawie, czy PIT-11.

Artykuł 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych. Właściwy organ rentowy w Szwajcarii, który wypłaca przedmiotową rentę dziecięcą również nigdy nie przekazał Matce dzieci imiennej informacji o wysokości uzyskanego dochodu z tytułu przedmiotowej renty dziecięcej. Jednocześnie zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bank jako płatnik jest obowiązany przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, tj. informację PIT-11. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni, w przypadku kiedy bank nie wystawił informacji PIT-11 w zakresie wypłaty przedmiotowej zagranicznej renty dziecięcej, a właściwy organ rentowy w Szwajcarii, który wypłaca przedmiotową rentę dziecięcą również nigdy nie przekazał Matce dzieci imiennej informacji o wysokości uzyskanego dochodu z tytułu przedmiotowej renty dziecięcej uznano, że dochód ten zwolniony jest z podatku dochodowego.

W Pani ocenie, znaczenie ma fakt, dlaczego i na jakiej podstawie została przyznana renta ojcu dzieci, której konsekwencją jest przyznanie renty dziecięcej. Ojciec dzieci w 2010 r. uległ wypadkowi w pracy. W 2016 r. komisja lekarska ustaliła, że ojciec dzieci jest inwalidą w 53% niezdolnym do pracy. W związku z powyższym instytucje szwajcarskie przyznały ojcu dzieci świadczenie w postaci renty wypadkowej wypłacanej przez prywatne ubezpieczenie oraz rentę inwalidzką związaną z niezdolnością do pracy w 53%. Ojciec dzieci uległ wypadkowi w pracy nie ze swojej winy, a w wyniku doznanych obrażeń poniósł uszczerbek na zdrowiu w wysokości 53%. Oznacza to, że ojciec dzieci w zasadzie nie może pracować, a jedyną pracę jaką może wykonywać to praca w wymiarze maksymalnie 40% (tj. ok. 1/3 etatu) i tylko i wyłącznie na siedząco, bez możliwości pracy fizycznej, co w zasadzie wyklucza go z możliwości dostania jakiejkolwiek pracy. Zasądzona renta została przyznana w ramach rekompensaty za utratę zdrowia. Świadczenie to jest wypłacane co miesiąc. Renta wypłacana ojcu dzieci jest odszkodowaniem w postaci renty, przyznanym na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, otrzymane przez poszkodowanego, który utracił częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo którego potrzeby zwiększyły się lub widoki powodzenia na przyszłość zmniejszyły się. W wyniku wypadku w pracy ojciec dzieci został inwalidą w 53% niezdolnym do pracy, co potwierdzili lekarze i na tej podstawie właściwe instytucje szwajcarskie przyznały mu comiesięczne świadczenie. W odczuciu ojca dzieci przyznane świadczenie jest rekompensatą czy zadośćuczynieniem za utratę zdrowia, bo w innym przypadku nie miałby on prawa go otrzymywać od szwajcarskiej instytucji. Mając na uwadze powyższe uznać należy, że świadczenia, które otrzymuje ojciec dzieci, które mają charakter odszkodowania w postaci renty, będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w miejscu zamieszkania ojca dzieci, tj. w Polsce.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17”.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2023 r. 0112-KDLW.4011.97.2023.3.JK, użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 -8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł. Odszkodowania stanowią zatem – co do zasady – przychód w rozumieniu cytowanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie odszkodowania są opodatkowane. Niektóre z nich – wymienione w katalogu zwolnień określonym w art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy – korzystają ze zwolnienia od podatku. Jednakże należy podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „wolne od podatku dochodowego są odszkodowania w postaci renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, otrzymane przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo którego potrzeby zwiększyły się lub widoki powodzenia na przyszłość zmniejszyły, oraz odszkodowania w postaci renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie spowodowania śmierci poszkodowanego, otrzymane przez osoby uprawnione, o których mowa w art. 446 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339), a także miesięczne świadczenia na zapewnienie środków utrzymania, o których mowa w art. 7533 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.). W interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2023 r. 0112-KDLW.4011.97.2023.3.JK przeanalizowano możliwość zastosowania ww. zwolnienia. Zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są odszkodowania, które mają postać renty, otrzymane są na podstawie przepisów prawa cywilnego, otrzymane są w przypadku uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, otrzymane są przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość.

Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymane przez ojca dzieci odszkodowanie w postaci renty jest wolne od podatku dochodowego do osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnia przesłanki wymienione w tym przepisie. W związku z powyższym, jeśli renta przyznana ojcu dzieci w Pani ocenie jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, to renta dziecięca, która jest pochodną renty ojca, również powinna być w Pani ocenie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, (...), a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci – wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

Nie jest dla Pani zrozumiałe, dlaczego takie zwolnienie od podatku dochodowego mogłoby Pani nie przysługiwać. Jako matka czwórki dzieci, o których mowa w opisanym stanie faktycznym uważa Pani, iż przysługuje Jej prawo skorzystania z ww. przepisu, tj. przychód z tytułu renty, o której mowa w opisanym stanie faktycznym, powinien być wolny od podatku dochodowego w świetle art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032; Dz. U. z 2018 r., poz. 200; Dz. U. z 2018 r., poz. 1509; Dz. U. z 2019 r., poz. 1387; Dz. U. z 2020 r., poz. 1426; Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm., Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też, do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani obywatelką Polski i w Polsce jest Pani miejsce zamieszkania. Uzyskuje Pani dochód z tytułu umowy o pracę. Jest Pani matką czwórki dzieci, które obecnie mają odpowiednio 19 lat, 7 lat, 6 lat i 3 lata. Wszystkie dzieci posiadają obywatelstwo polskie i obywatelstwo portugalskie. Pani najstarsze dziecko – syn ... uzyskał pełnoletniość w dniu … 2022 r.

Ojciec dzieci – obywatel Portugalii – w 2016 r. nabył prawo do renty inwalidzkiej przyznanej przez właściwy organ w Szwajcarii za niezdolność do pracy w 53%. Ojciec dzieci mieszkał i pracował w Szwajcarii i tam płacił podatki. Uległ na terytorium Szwajcarii poważnemu wypadkowi w pracy i z tego tytułu została przyznana mu ww. renta. Również Pani dzieci nabyły prawo do renty dziecięcej wypłacanej z renty ojca. W Szwajcarii świadczenie to nazywa się Kinderrente i wypłacane jest na dzieci do ukończenia 18 roku życia. Jeśli dziecko nadal się uczy, świadczenie może być kontynuowane najpóźniej do ukończenia przez dziecko 25 roku życia.

W związku z otrzymywaniem przez Pani dzieci świadczenia ze Szwajcarii, które wpływa na Pani konto, w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają przepisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (t. j. Dz.U. 1993 r., Nr 22, poz. 92 ze zm.)

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Konwencji:

określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsce zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. Konwencji:

Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniej pracy najemnej, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 19 ust. 2 pkt a) ww. Konwencji:

Jakakolwiek renta lub emerytura, wypłacana przez jedno Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną albo z funduszy utworzonych przez to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną osobie fizycznej z tytułu funkcji wykonywanych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast, zgodnie z art. 19 ust. 2 pkt b) ww. Konwencji:

Taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba ją otrzymująca jest obywatelem tego państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania.

Zatem, jeśli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w Polsce, to w świetle ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz polsko-szwajcarskiej Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania uzyskiwana renta ze Szwajcarii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Ze względu na fakt, że renta dziecięca została przyznana Pani dzieciom w związku z rentą inwalidzką ojca, który w przeszłości pracował w Szwajcarii, w niniejszej sprawie zastosowanie będzie miał art. 18 Konwencji mówiący o emeryturach i rentach.

Zatem renta dziecięca przyznana przez organ szwajcarski, wypłacana Pani jako osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powyższy przepis od 1 stycznia 2019 r. posiada brzmienie:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2018 r.:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r.:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Jak wynika z powołanego przez Panią art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.) wolne od podatku dochodowego są:

odszkodowania w postaci renty otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość;

Natomiast, zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. wolne od podatku dochodowego są:

odszkodowania w postaci renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, otrzymane przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo którego potrzeby zwiększyły się lub widoki powodzenia na przyszłość zmniejszyły, oraz odszkodowania w postaci renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie spowodowania śmierci poszkodowanego, otrzymane przez osoby uprawnione, o których mowa w art. 446 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2023 r. poz. 1610, 1615, 1890 i 1933), a także miesięczne świadczenia na zapewnienie środków utrzymania, o których mowa w art. 7533 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 1550, z późn. zm.

Ww. zwolnienie obejmuje zatem odszkodowania (zarówno w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., jaki o od 1 stycznia 2022 r.):

·mające postać renty;

·otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego;

·otrzymane w przypadku uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia;

·otrzymane przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe świadczenie zostało przyznane Pani mężowi na podstawie przepisów o zabezpieczeniu społecznym. Natomiast, Federalny Departament Finansów w Szwajcarii wyjaśnił, że renta na dziecko jest świadczeniem przyznanym na mocy przepisu art. 35 ustawy federalnej IVG o ubezpieczeniu rentowym. Renty te są dochodem podlegającym opodatkowaniu w Szwajcarii.

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany przez Panią art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie odnosi się wyłącznie do świadczeń przyznanych na podstawie przepisów prawa cywilnego. Natomiast renta, którą Pani mąż otrzymuje ze Szwajcarii w związku z wypadkiem w pracy, została przyznana na podstawie przepisów o zabezpieczeniu społecznym. Również renty dziecięce, przyznane Pani dzieciom, które są wpłacane na Pani konto w banku, są świadczeniami przyznanymi na mocy przepisów o ubezpieczeniu rentowym. Zatem, to także nie są renty przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego.

W konsekwencji, renty dziecięce ze Szwajcarii, przyznane Pani dzieciom w związku z rentą inwalidzką ojca, który w przeszłości pracował w Szwajcarii, a wpłacane na Pani konto bankowe, nie wypełniają dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie tego przepisu nie korzystają w Polsce ze zwolnienia przedmiotowego. Osiągany w latach 2017-2023 z tego tytułu dochód podlega zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Zatem, w zeznaniach rocznych składanych za lata 2017-2021 powinna Pani wykazać także dochody z tytułu rent dziecięcych wypłacanych na rzecz małoletnich dzieci.

Natomiast, na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że, poczynając od 2022 r., dochody małoletnich dzieci z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka, ponieważ są one wyłączone z zarządu majątkiem dziecka przez rodziców. Natomiast inne dochody podlegają doliczeniu do dochodów rodziców. W konsekwencji, począwszy od 2022 r., nie powinna Pani doliczać ww. dochodów z rent dziecięcych otrzymywanych ze Szwajcarii do swoich dochodów w zeznaniach podatkowych. Jak już wskazano, renty małoletnich dzieci nie dolicza się do dochodów rodziców, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochodu z renty pełnoletniego dziecka również nie dolicza się do dochodów rodzica, bowiem osoba pełnoletnia rozlicza się samodzielnie składając zeznanie roczne.

Odpowiadając na Pani drugie należy wskazać, że wymieniony przez Panią przepis art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje od 1 stycznia 2022 r. i został wprowadzony ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105). Wprowadzone tym przepisem zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym jest preferencją podatkową dla rodzin wychowujących co najmniej czworo dzieci.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy;

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8;

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

– który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 27ea ust. 1 pkt 2, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci – wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44–48.

Zgodnie z art. 27ea ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r.):

od podatku obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik może odliczyć kwotę w wysokości 1.500 zł, jeżeli w roku podatkowym jest rodzicem albo opiekunem prawnym, który samotnie wychowuje dzieci:

a)małoletnie,

b)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

c)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w krajowych lub zagranicznych przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, jeżeli w roku podatkowym dzieci te:

– nie stosowały przepisów art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy, w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

– nie podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,

– nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152, w łącznej wysokości przekraczającej 3089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Należy wskazać, że do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzone zostały zmiany, które wynikają z ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 lipca 2022 r.

Na podstawie art. 1 pkt 14 ww. ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, artykuł 27ea ust. 1 pkt 2 został uchylony.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.

W myśl art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodanego przez art. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Według art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy, dodanego przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), wynika, że:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, stanowi, że:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.”.

Natomiast art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi, że:

Przepisy art. 6 ust. 4c–4h, 8 (…) ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, (…) stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do ust. 44-48 ww. art. 21 ustawy,

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, nie uwzględnia się dziecka, które w roku podatkowym, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153,

1) wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;

2) w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:

1) odpis aktu urodzenia dziecka;

2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Podatnik jest zwolniony z obowiązku złożenia informacji, o której mowa w ust. 46, jeżeli w złożonym zeznaniu podatkowym, w którym dokonał odliczenia, o którym mowa w art. 27f, oświadczył, że równocześnie skorzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153 i prawo do zastosowania tego zwolnienia i tego odliczenia przysługiwało w stosunku do tych samych dzieci.

Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. tzw. ulga dla rodzin 4+ dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie oraz rodzice pozostający w związkach nieformalnych.

Wskazać należy, że aktualnie powyższą ulgą zostały objęte dochody:

-z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),

-z umów zlecenia,

-z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

-z zasiłku macierzyńskiego.

Ponadto, z ww. zwolnienia może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:

-wykonywał władzę rodzicielską;

-był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;

-był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;

-wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).

Ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z wychowywaniem dzieci:

-małoletnich, bez względu na wysokość rocznych dochodów,

-pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz

-pełnoletnich do ukończenia 25. roku życia, uczących się.

Ulga może być zastosowana już w trakcie roku, ale ostateczne jej rozliczenie nastąpi w zeznaniu rocznym. Zwolnieniu podlega kwota przychodu nieprzekraczająca 85 528 zł w roku podatkowym u każdego z rodziców lub opiekunów prawnych.

Wskazać w tym miejscu należy, że ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.) stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, że tylko określone zdarzenia prawne, bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia z opodatkowania, skutkuje zwolnieniem dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w prawie podatkowym w stosunku do wszelkich ulg i zwolnień zabronione jest stosowanie rozszerzającej wykładni przepisów.

Do z takich zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza się niewątpliwie ulga dla rodzin wychowujących co najmniej czworo dzieci, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy. Jednak, jak w przypadku każdej preferencji podatkowej, korzystanie z ulgi dla rodzin 4 + wymaga spełnienia określonych w ustawie kryteriów. Jednym z warunków, który umożliwia skorzystanie z tej ulgi, jest uzyskanie przychodu ze źródeł wymienionych w tym przepisie. Jednakże, do tych źródeł przychodu nie zostały zaliczone przychody z tytułu renty. W związku z tym, przychody z tytułu rent dziecięcych, które są przekazywane na Pani konto w banku nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze wyżej przywołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody, który Pani uzyskała z tytułu rent przyznanych Pani dzieciom nie korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że źródło przychodu, jakim jest renta, nie zostało wymienione w tym przepisie. Zatem, nie jest Pani uprawniona do skorzystania z tzw. ulgi dla rodzin 4+ w stosunku do przychodu z tytułu rent dziecięcych ponieważ, przychód ten nie spełnia dyspozycji zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.

Odnosząc się do wskazanej przez Panią w opisie sprawy interpretacji indywidualnej, którą Organ przeanalizował, wskazać należy, że interpretacja ta dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00