Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.188.2024.3.DP
Zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej Województwa przez Spółkę jako czynność wykonywana przez podatnika podatku VAT, będąca odpłatnym świadczeniem usług.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- nieuznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług w związku z zarządzaniem wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…),
- nieuznania za odpłatne świadczenie usług czynności wykonywanych w ramach Umowy Powierzenia Zarządzania Wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…).
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 24 czerwca 2024 r. (wpływ 27 czerwca 2024 r.) oraz pismem z 5 lipca 2024 r. (wpływ 10 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka S.A. w (...) (dalej również jako Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką akcyjną, w której jedynym akcjonariuszem jest Województwo (…). Zarząd Województwa pełni funkcję Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, które uchwala statut Spółki. Przedmiot działalności Spółki został opisany w art. 7 i 8 statutu. Zgodnie z ich treścią przedmiotem działania Spółki są zadania wpisujące się w politykę rozwoju Województwa (...), ukierunkowane w szczególności na tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy oraz pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych, podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Przedmiot działania Spółki obejmuje w szczególności:
- wspieranie działań z zakresu polityki rozwoju województwa (...) w formie dotacji lub wsparcia finansowego niestanowiącego dotacji, podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznawanego między innymi w formie pożyczek, gwarancji lub poręczeń,
- wspieranie działań z zakresu polityki rozwoju województwa (...), poprzez uczestniczenie w programach i projektach finansowanych z funduszy krajowych, zagranicznych w tym z Unii Europejskiej.
W ramach realizacji programów i projektów współfinasowanych z funduszy Unii Europejskiej, Spółka może pełnić funkcje określone we właściwych przepisach prawa i dokumentach programowych.
Przedmiot podstawowej działalności Wnioskodawcy obejmuje „pozostałe pośrednictwo pieniężne” - PKD - 64.19.Z.
Spółka figuruje w rejestrze VAT jako czynny podatnik VAT.
Spółka realizuje politykę rozwoju regionalnego, na którą składa się m.in. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej. Zarówno cel powstania Spółki, jak i prowadzona przez nią działalność jest determinowana przez inne cele niż maksymalizacja zysku, co ma odzwierciedlenie w zapisach statutu. Zgodnie ze Statutem: „Wpływające do Spółki środki pomocowe i dotacje od osób trzecich i instytucji mogą być spożytkowane tylko na cele określone przez te osoby i instytucje i nie tworzą one zysku do podziału między akcjonariuszy”.
W dniu (…) 2023 r. Zarząd Województwa zatwierdził Strategię Inwestycyjną (…) Województwa (…), zaktualizowaną w dniu (…) 2023 r., zwaną dalej także „SI”, stanowiącą ważne narzędzie realizacji strategii Województwa.
Opis Umowy
W dniu (…) 2023 r. pomiędzy Województwem a Spółką została podpisana umowa Powierzenia Zarządzania Wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…) w części pochodzącej z instrumentów finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zwana dalej także „Umową”.
Umowa została podpisana po przeprowadzeniu przez Województwo, zwane dalej także „Województwem”, procedury w trybie zamówienia z wolnej ręki tzw. zamówienia in-house. Spółka spełnia warunki w zakresie zamówienia in-house określone w art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Spółka jest profesjonalnym podmiotem, którego misją jest realizacja przedsięwzięć służących rozwojowi województwa i podnoszeniu konkurencyjności jego gospodarki, przygotowaniu przedsiębiorstw i struktur otoczenia biznesowego do współpracy międzynarodowej, dostosowaniu ich oferty do wymagań rynku europejskiego oraz ułatwieniu im dostępu do nowoczesnych, ekologicznych technologii produkcji i nowoczesnych metod zarządzania, zgodnych z polityką rozwoju województwa prowadzoną w oparciu o strategię rozwoju województwa. Spółka posiada odpowiednie procedury wewnętrzne, które umożliwiają prawidłową realizację Umowy. Działa zgodnie z przepisami prawa, w tym dotyczącymi Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych, pomocy państwa, zamówień publicznych, finansów publicznych i odpowiednich norm oraz mającego zastosowanie prawa w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy.
Umowa zawiera postanowienie, na mocy którego Spółka zobowiązana jest do niepodejmowania działań, które spowodowałyby utratę przez nią statusu podmiotu wewnętrznego Województwa.
Wyłącznym dysponentem środków pochodzących z Instrumentów Finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2024 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (zwanej dalej także „Ustawą wdrożeniową”), jest Zarząd Województwa.
Środki finansowe, po wykonaniu zobowiązań wynikających z Umowy o finansowanie Projektu zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, przypisane do wkładu finansowego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa I Inteligentna gospodarka oraz odsetki i inne przychody, a także zyski powstałe na skutek obrotu tymi środkami, podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez Województwo, a następnie są ponownie wykorzystywane:
- w okresie kwalifikowalności na realizację celów określonych zgodnie z art. 44 ust. 1 Rozporządzenia UE 1303/2013 oraz zgodnie z warunkami określonymi w tym przepisie;
- w okresie co najmniej 8 lat po okresie kwalifikowalności na realizację celów określonych zgodnie z [art.] 45 Rozporządzenia UE 1303/2013;
- w okresie następującym po okresie 8 lat od dnia zakończenia okresu kwalifikowalności w formie wsparcia finansowego niestanowiącego dotacji podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznawanego w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczeń, na realizację celów wynikających z programów rozwoju, o których mowa w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Województwo w celu ponownego wykorzystania środków finansowych, o których mowa w art. 29 Ustawy wdrożeniowej, powierzyło Spółce realizację zadania własnego Województwa, tj. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…) na lata 2023-2033. Strategia Inwestycyjna (…) Województwa (…) na lata 2023-2033 jest załącznikiem do Umowy i stanowi jej Integralną część. Spółka zobowiązała się wykonać zadanie zgodnie z Umową, Rocznym Planem Zarządzania Wdrożeniem (…) oraz zgodnie z obowiązującym prawem krajowym i unijnym. Spółka, wykonując Umowę, działa w imieniu i na rzecz Województwa w zakresie:
1)przygotowania i przeprowadzenia postępowania, którego przedmiotem jest wybór Pośredników Finansowych, w tym reprezentowanie Województwa w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz przed sądami powszechnymi w sprawach ze skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej, co do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przygotowanych i przeprowadzonych w ramach Umowy;
2)wyboru Pośredników Finansowych;
3)zawarcia Umów Operacyjnych, zmiany i rozwiązanie tych umów;
3)wykonywania wszelkich praw i obowiązków wynikających z Umów Operacyjnych, w tym dochodzenie wszelkich roszczeń z nich wynikających, także w postępowaniach sądowych, egzekucyjnych oraz innych dotyczących tych praw i obowiązków;
4)dysponowania w celu należytego wykonania Umowy środkami (…) i Środków Zwróconych, zgromadzonych na rachunkach bankowych w Banku Gospodarstwa Krajowego;
5)wykonywania wszelkich innych czynności pozostających w związku lub będących skutkiem czynności wskazanych w pkt 1-4.
Kwota (…), o których mowa w Umowie wyniesie (…) mln zł, a ostateczna kwota (…) uzależniona będzie od terminowości zwrotu kapitału, szkodowości i wygenerowanych przychodów.
Do obowiązków Spółki należy przede wszystkim organizacja skutecznej i efektywnej dystrybucji (…) przez Pośredników Finansowych zgodnie z modelem wdrażania przyjętym przez Zarząd Województwa w Strategii Inwestycyjnej. Spółka przekazuje środki Województwa Pośrednikom Finansowym na wdrożenie i zarządzanie Instrumentami Finansowymi - Pożyczka Regionalna dla MŚP i na produkty poręczeniowe, które następnie są przekazywane Odbiorcom Ostatecznym. Zgodnie ze Strategią Inwestycyjną odbiorcami wsparcia są MŚP, ze szczególnym uwzględnieniem mikroprzedsiębiorstw, w tym samozatrudnionych i start-upów posiadających siedzibę lub oddział na terenie województwa (…).
Do obowiązków Spółki zgodnie z Umową należy w szczególności:
1)przygotowanie i przedkładanie Województwu do zatwierdzenia Rocznych Planów Zarządzania Wdrożeniem (…),
2)przygotowanie i przedkładanie Województwu metryk produktów finansowych do zatwierdzenia pod kątem zgodności ze SI,
3)przygotowanie ścieżki wyboru Pośredników Finansowych i przeprowadzenie postępowań, których przedmiotem jest wybór Pośredników Finansowych,
4)przygotowanie strategii aktualizacji SI,
5)przedkładanie propozycji nowych produktów finansowych w oparciu o wyniki analiz i badań potrzeb rynku,
6)zapewnienie, by przepływy środków finansowych pomiędzy Województwem a Pośrednikami Finansowymi były zgodne z Umową,
7)prowadzenie dokumentacji dotyczącej działań oraz operacji księgowych i bankowych związanych z realizacją Umowy a także zapewnienie właściwej ścieżki audytu,
8)lokowanie środków niezaangażowanych oraz niewypłaconych na podstawie Umów Operacyjnych w tym przychodów i Środków Zwróconych,
9)zapewnienie zwrotu środków związanych z realizacją Umowy po rozwiązaniu Umowy,
10)wybór Pośredników Finansowych po przeprowadzeniu otwartych i niedyskryminacyjnych procesów wyboru,
11)zawieranie i realizacja Umów Operacyjnych,
12)wspieranie Pośredników Finansowych we wdrażaniu Instrumentów Finansowych,
13)przekazywanie Pośrednikom Finansowym szczegółowych zasad i zaleceń w wypełnianiu ich obowiązków,
14)monitorowanie efektów wdrażania Instrumentów Finansowych przez Pośredników Finansowych,
15)przyjmowanie od Pośredników Finansowych i ewidencjonowanie Środków Zwróconych i przychodów oraz ich wykorzystanie zgodnie z zasadami określonymi w SI,
16)okresowa kontrola Pośredników Finansowych.
Zgodnie z Umową, Spółka zobowiązana jest zapewnić udostępnienie produktów finansowych wynikających ze Strategii Inwestycyjnej Odbiorcom Ostatecznym, czyli podmiotom uzyskującym wsparcie z Instrumentu Finansowego poprzez Pośredników Finansowych.
Do obowiązków Województwa wynikających z Umowy należy w szczególności:
- przekazywanie środków finansowych na realizację przedmiotu Umowy,
- aktualizacja Strategii Inwestycyjnej,
- zatwierdzanie Rocznych Planów Zarządzania Wdrożeniem (…),
- zatwierdzanie pod kątem zgodności ze Strategią Inwestycyjną metryk produktów finansowych.
Zasady przepływu środków finansowych określa załącznik do Umowy. Województwo zgodnie z art. 29 ust. 6 Ustawy wdrożeniowej otworzyło w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunki do obsługi środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa I Inteligentna Gospodarka (…), Działanie 1.3 Poddziałanie 1.3.3. Fundusz na rozwój nowych firm oraz Działanie 1.5 Poddziałanie 1.5.3 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. W celu wykonania przedmiotu Umowy Województwo, uwzględniając podział środków w ramach ww. poddziałań, otworzyło w BGK Rachunki Bankowe Podstawowe oraz Rachunki Środków Zwróconych. Województwo udzieliło Spółki pełnomocnictwa do dysponowania Rachunkami Bankowymi Podstawowymi i Rachunkami Środków Zwróconych.
Na rachunki Bankowe Podstawowe wpływają:
- środki finansowe na realizację przedmiotu Umowy,
- Środki Zwrócone, które mogą być ponownie wykorzystane zgodnie z Umową oraz zasadami określonymi w Strategii Inwestycyjnej,
- zwrot nadwyżki Wynagrodzenia.
Z Rachunków Bankowych Podstawowych realizowane są przez Spółkę płatności wymagane w związku z Umowami Operacyjnymi zawartymi z Pośrednikami Finansowymi w tym wynagrodzenie dla Pośredników Finansowych oraz płatności z tytułu Wynagrodzenia.
Na Rachunki Środków Zwróconych wpływają wyłącznie:
- środki finansowe, w tym zwroty kapitału, zysków oraz inne dochody, takie jak odsetki, opłaty gwarancyjne, lub wszelkie inne wpływy wygenerowane na kapitale, wykorzystane na wdrożenie SI, powracające od Pośredników Finansowych a także kary umowne zgodnie z zapisami Umów Operacyjnych.
Z Rachunków Środków Zwróconych realizowane są przez Spółkę następujące operacje:
- zwrot środków na Rachunki Bankowe Podstawowe celem zwrotu ich na Rachunki do obsługi środków utworzone przez Województwo,
- przekazanie środków na Rachunki Bankowe Podstawowe, w celu ponownego wykorzystania zgodnie z Umową i zasadami określonymi w Strategii Inwestycyjnej.
Ww. rachunki mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów realizacji Umowy.
Środki Zwrócone, odsetki i inne korzyści generowane od wszystkich środków wynikających z Umowy będą wykorzystane w pierwszej kolejności na wsparcie Ostatecznych Odbiorców, pokrycie zobowiązań wobec Pośredników Finansowych zgodnie z zasadami opisanymi w Strategii Inwestycyjnej.
Z tytułu wykonania Umowy Spółce przysługuje Wynagrodzenie oparte na wynikach i liczone jako określony % (…) przekazanych Pośrednikom Finansowym w ramach zawartych Umów Operacyjnych i określony % Środków Zwróconych przekazanych Pośrednikom Finansowym w ramach zawartych Umów Operacyjnych. W przypadku nieosiągnięcia przez Spółkę zakładanych wartości wskaźników w danym roku, o których mowa w (…) Wynagrodzenie zostanie zmniejszone. Po zakończeniu każdego kwartału Spółka przekazuje Województwu pisemną informację o sposobie realizacji Umowy, która po weryfikacji stanowi podstawę wypłaty Wynagrodzenia.
Spółka zobowiązana jest zapewnić zespół pracowników w celu zrealizowania Umowy. Spółka zobowiązana jest wykonać główny przedmiot umowy samodzielnie. Spółka odpowiedzialna jest za prawidłowe rozliczenie oraz zwrot środków związanych z realizacją Umowy, w tym (…) oraz Środków Zwróconych.
W zakresie powierzonych zadań Województwo nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Spółka została zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w dniu (…) 1993 r. Przedmiot podstawowej działalności Wnioskodawcy obejmuje pozostałe pośrednictwo pieniężne PKD 64.19.Z. Przedmiot działania obejmuje także między innymi „pozostałe formy udzielania kredytów” PKD 64.92.Z, pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych PKD 66.19.Z, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z.
Spółka jest podmiotem prawa publicznego, spółką akcyjną, której zadaniem nie jest maksymalizacja zysku, lecz rzetelne i gospodarne zarządzanie powierzonymi jej środkami finansowymi w celu realizacji zadań wpisujących się w politykę rozwoju województwa (…), ukierunkowane w szczególności na tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy oraz pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych, mające na celu pobudzanie aktywności gospodarczej, podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. W ramach realizacji programów i projektów współfinansowanych z funduszu Unii Europejskiej, Spółka może pełnić funkcje określone we właściwych przepisach prawa i dokumentach programowych.
Województwo nabyło akcje Spółki na podstawie (…) ustawy (…).
Wnioskodawca przekazuje Zarządowi Województwa do zatwierdzenia Roczny Plan Zarządzania Wdrożeniem (…), Metryki Produktów Finansowych, warunki zamówienia (m. in. wysokość alokacji, podział zamówienia na części, warunki oraz kryteria wyboru Pośredników Finansowych, harmonogram realizacji). Wybór Pośredników Finansowych dokonywany jest zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych (Pzp). Po dokonaniu szacowania wartości zamówienia Spółka przeprowadza postępowanie zgodnie z trybem określonym w Ustawie Pzp. Procedura wyboru Pośrednika Finansowego kończy się podpisaniem Umowy Operacyjnej z Wykonawcą. Wszystkie czynności prowadzone są przez Spółkę w imieniu i na rzecz Zamawiającego, tj. Województwa. Umowa Operacyjna jest umową, na podstawie której wybranemu Pośrednikowi Finansowemu przekazywana jest określona kwota zamówienia z przeznaczeniem na wdrożenie Produktu Finansowego (pożyczki/poręczenia), którego odbiorcą są MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa (…).
Propozycje nowych produktów finansowych przedkładane są do zatwierdzenia Zarządowi Województwa.
Zgodnie z Umową Wnioskodawca (działając w imieniu i na rzecz Województwa) dokonuje wyboru Pośredników Finansowych. Następnie z wybranym Pośrednikiem Finansowym zawierana jest Umowa Operacyjna na wdrożenie przez niego Instrumentu Finansowego, tj. na udzielanie pożyczek/poręczeń na zasadach określonych w Umowie Operacyjnej. Pożyczki/poręczenia udzielane są Ostatecznym Odbiorcom (MŚP prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Województwa) przez Pośredników Finansowych. Pośrednik Finansowy zobowiązany jest do zwrotu środków z tytułu spłacanych pożyczek/uwalnianych poręczeń na rachunek bankowy Województwa, wskazany w Umowie Operacyjnej.
Wnioskodawca na bieżąco monitoruje stan realizacji zawartych Umów Operacyjnych, w tym zwrot środków przez Pośredników Finansowych, na podstawie sprawozdań składanych przez Pośredników Finansowych oraz operacji bankowych wykonywanych na rachunkach bankowych Województwa, związanych z Umową, do których obsługi Województwo udzieliło Spółce odpowiedniego Pełnomocnictwa. Wnioskodawca po zakończeniu Umowy jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie oraz zwrot Województwu środków związanych z realizacją Umowy, w tym (…) oraz Środków Zwróconych.
Umowa Operacyjna jest umową, na podstawie której wybranemu w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z przepisami Ustawy Prawo zamówień publicznych Pośrednikowi Finansowemu Spółka - działając w imieniu i na rzecz Województwa - przekazuje określoną kwotę środków pochodzących z (…), z wykorzystaniem rachunków bankowych Województwa, z przeznaczeniem na wdrożenie Produktu Finansowego (pożyczki/poręczenia), którego Odbiorcami Ostatecznymi są MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie Województwa.
O status Pośrednika Finansowego mogły ubiegać się podmioty, które posiadały odpowiedni potencjał ekonomiczno-finansowy, doświadczenie w udzielaniu pożyczek i kredytów ze środków publicznych i dysponowały zespołem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu niezbędnym do prawidłowej realizacji Umowy Operacyjnej.
Zasady i warunki, na jakich wdrażane są Produkty Finansowe, określone zostały w Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...), przyjętej przez Zarząd Województwa oraz w Metrykach Instrumentów Finansowych zatwierdzonych przez Województwo.
Wspieranie Pośredników Finansowych polega m.in. na udzielaniu odpowiedzi/wyjaśnień na temat wątpliwości związanych z realizacją Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...), Umowy nr (…) powierzenia zarządzania wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...) w części pochodzącej z instrumentów finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 oraz Umów Operacyjnych.
Wnioskodawca w oparciu o analizę postępu realizacji Umów Operacyjnych przez Pośredników Finansowych i zgłaszanych przez nich problemów i wątpliwości przygotowuje i przedkłada Zarządowi Województwa propozycje aktualizacji Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...).
Wnioskodawca występuje do organów publicznych o wydanie interpretacji zagadnień powstałych w związku z realizacją Umowy, tj. pomoc publiczna, wytyczne w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Województwo w Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...) określiło wskaźniki wartościowe (wartość udzielonych wsparć MŚP w PLN) i ilościowe (liczba udzielonych wsparć MŚP w szt.), jakie należy osiągnąć wdrażając Zasoby Zwrócone. W celu zapewnienia realizacji wskaźników Wnioskodawca przygotowując procedurę wyboru Pośredników Finansowych w imieniu Województwa określił - jako jedno z kryteriów oceny ofert składanych przez Pośredników Finansowych - minimalne wskaźniki ilościowe niezbędne do osiągnięcia przez Pośredników Finansowych i zobowiązał wyłonionych w ramach postępowania Pośredników Finansowych do ich osiągnięcia w zwartych z nimi Umowach Operacyjnych.
Efekty wdrażania Instrumentów Finansowych monitorowane są na podstawie sprawozdań miesięcznych składanych przez Pośredników Finansowych, a także na podstawie udostępnionego Pośrednikom Finansowym przez Spółkę systemu teleinformatycznego w celu agregowania i przetwarzania danych związanych z realizacją Umowy.
Wnioskodawca ponadto kontroluje Pośredników Finansowych w zakresie prawidłowości realizacji zawartej Umowy Operacyjnej, przekazuje Pośrednikom Finansowym szczegółowe zasady i zalecenia wypełniania obowiązków wynikających z Umów Operacyjnych.
Beneficjentem wykonywanych przez Spółkę czynności są Ostateczni Odbiorcy - MŚP prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa (…). Działania przewidziane w Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...), której zarządzanie powierzono Spółce, nakierowane są na wsparcie przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie województwa (…), poprzez adresowane produkty finansowe. Przeprowadzone na zlecenie Województwa badania, a także zgłaszane potrzeby potwierdziły, że istnieje zapotrzebowanie na dalsze utrzymanie wsparcia poprzez pożyczki i poręczenia w obszarze rozwoju przedsiębiorstw i umacniania ich konkurencyjności. Ze Strategii wynika, że zasoby zwrócone powinny umożliwić Ostatecznym Odbiorcom podjęcie działań, które bez udzielenia pomocy nie zostałyby podjęte.
Wnioskodawca przygotowuje propozycje aktualizacji Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…).
Na żądanie Województwa ma każdorazowo obowiązek uczestniczyć w posiedzeniach Rady Inwestycyjnej powoływanej przez Zarząd Województwa, składać wyjaśnienia i udzielać informacji.
Wnioskodawca prowadzi działania informacyjno-promocyjne przy jednoznacznym wskazaniu, że to Województwo jest dysponentem (…), w oparciu o które tworzone są Instrumenty Finansowe.
Wnioskodawca przedkłada propozycje nowych Produktów Finansowych w oparciu o wyniki analiz i badań potrzeb rynku.
Wnioskodawca lokuje środki (…) niezaangażowane oraz niewypłacone na podstawie Umów Operacyjnych, w tym przychody i Środki Zwrócone.
Z tytułu realizacji Umowy Spółka otrzymuje wynagrodzenie tylko od Województwa.
Bez wynagrodzenia otrzymywanego za realizację Umowy Spółka nie byłaby w stanie zrealizować tego zadania, gdyż celem Spółki nie jest maksymalizacja zysku, lecz rzetelne i gospodarne zarządzanie powierzonymi jej środkami finansowymi.
Spółka została wybrana do zarządzania wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…) w trybie zamówienia in-house, bo spełnia warunki w zakresie udzielania zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 11 p.z.p. Ponadto dysponuje zespołem pracowników posiadających kwalifikacje i doświadczenie w realizacji przedmiotu umowy, a także odpowiednim zapleczem techniczno-biurowym.
Wynagrodzenie oparte jest na wynikach i liczone jest w następujący sposób:
1)określony % (…) przekazanych Pośrednikom Finansowym w ramach zawartych Umów Operacyjnych w kwartale poprzedzającym złożenie faktury;
2)określony % Środków Zwróconych przekazanych Pośrednikom Finansowym w ramach zawartych Umów Operacyjnych w kwartale poprzedzającym złożenie faktury.
Ostateczną wysokość wynagrodzenia określiło Województwo.
Przez Wnioskodawcę sporządzany jest na każdy rok Roczny Plan Zarządzania Wdrożeniem (…) i przekazywany Województwu do zaakceptowania.
Zawiera on następujące wskaźniki:
- wartość udzielonych wsparć MŚP w PLN,
- liczba udzielonych wsparć MŚP w szt.
Nieosiągnięcie powyższych wskaźników na poziomie określonym w Rocznym Planie Zarządzania Wdrożeniem (…) skutkuje obniżeniem należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia.
Pytania
1.Czy realizując zadanie własne Województwa, polegające na tworzeniu warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…), Spółka może być uznana za podatnika podatku od towarów i usług?
2.Czy działania, które Spółka wykonuje w ramach Umowy - realizacja zadania własnego Województwa, tj. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…), mogą być uznane za odpłatne świadczenie usług?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Spółce nie przysługuje status podatnika VAT w zakresie realizacji zadania własnego Województwa, polegającego na tworzeniu warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (…).
2.W ramach Umowy na realizację zadania własnego Województwa, polegającego na tworzeniu warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...), Spółka nie świadczy odpłatnych usług na rzecz Województwa.
Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym Spółce nie przysługuje status podatnika VAT w zakresie realizacji zadania własnego Województwa polegającego na tworzeniu warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...).
Zgodnie z Umową, jej przedmiotem jest zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...) w części pochodzącej z instrumentów finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, w celu realizacji polityki rozwoju regionalnego, na którą składa się m.in. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych w celu realizacji zadania z zakresu użyteczności publicznej.
Celem Umowy jest realizacja przedsięwzięć służących rozwojowi województwa (...) i podnoszeniu konkurencyjności jego gospodarki, przygotowaniu przedsiębiorstw i struktur otoczenia biznesowego do współpracy międzynarodowej, dostosowaniu ich oferty do wymagań rynku europejskiego oraz ułatwieniu im dostępu do nowoczesnych, ekologicznych technologii produkcji i nowoczesnych metod zarządzania, zgodnych z polityką rozwoju Województwa prowadzoną w oparciu o Strategię Rozwoju Województwa, poprzez udostępnianie środków finansowych za pośrednictwem wybranych przez Spółkę Pośredników Finansowych - Ostatecznym Odbiorcom.
Realizacja zadań zleconych nie odbywa się na zasadach rynkowych. Spółka, biorąc pod uwagę swój interes gospodarczy, nie mogłaby zapewnić swojego funkcjonowania bez Wynagrodzenia stanowiącego ustalony % (…) i Środków Zwróconych z uwagi na to, że jest podmiotem prawa publicznego, którego zadaniem nie jest maksymalizacja zysku, lecz podejmowanie działań na rzecz rozwoju Województwa. Jednocześnie taka forma realizacji zadań publicznych jest prawnie dopuszczalna oraz dopuszczalna z punktu widzenia organów władzy publicznej oraz ze względu na interes publiczny.
Zgodnie ze statutem Spółki przedmiotem jej działania są zadania wpisujące się w politykę rozwoju województwa (...) ukierunkowane w szczególności na tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy oraz pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych, podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Przedmiot działania Spółki obejmuje w szczególności wspieranie działań z zakresu polityki rozwoju województwa (...) w formie dotacji lub wsparcia finansowego niestanowiącego dotacji, podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznawanego między innymi w formie pożyczek, gwarancji lub poręczeń. Adresatami wsparcia w ramach Umowy zgodnie ze Strategią Inwestycyjną są MŚP, ze szczególnym uwzględnieniem mikroprzedsiębiorstw, w tym samozatrudnionych i start-upów posiadających siedzibę lub oddział na terenie Województwa.
Prowadzenie swojej działalności Spółka opiera na umowach zawartych z Województwem - jedynym akcjonariuszu, który ściśle określa zadania Spółki. Walne Zgromadzenie Spółki, którego funkcję pełni Zarząd Województwa, ustala treść Statutu i dokonuje wyboru Rady Nadzorczej, która sprawuje bieżącą kontrolę nad działalnością Spółki. Ponad 90% przychodów Spółki pochodzi z realizacji zadań powierzonych przez Województwo.
Przedmiotowa Umowa wraz ze Statutem Spółki stanowi zlecenie zadań własnych Województwa podmiotowi wewnętrznemu i zgodnie z art. 12 Dyrektywy nr 24/2014/UE nie wymaga zastosowania procedur zamówień publicznych. Zadaniem Spółki nie jest maksymalizacja zysku, lecz organizacja skutecznej i efektywnej dystrybucji (…) poprzez Pośredników Finansowych zgodnie z modelem wdrażania przyjętym przez Zarząd Województwa w Strategii Inwestycyjnej w sposób zgodny z przepisami krajowymi i europejskimi, rzetelnie - z zapewnieniem właściwej ścieżki audytu w celu efektywnego wspierania przedsiębiorców z terenu Województwa poprzez zapewnienie dostępu do środków finansowych Ostatecznym Odbiorcom. Umowa ma celu rozwój gospodarczy Województwa i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, działalność producentów, handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast ust. 6 stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przepis ten stanowi implementację art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z działaniami lub transakcjami. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podmioty prawa publicznego podejmują taką działalność i dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tej działalności lub transakcji, w przypadku gdy wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziłoby do znacznego zakłócenia konkurencji.
W kwestii wyłączenia organów władzy publicznej z kategorii podatników wielokrotnie wypowiadał się także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podkreślając, że dla takiego wyłączenia konieczne jest spełnienie równocześnie dwóch przesłanek: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej (wyroki C-408/97, C-4/89, C-288/07). Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe. Celem powyższych regulacji jest wyłączenie organów władzy publicznej oraz innych organów podlegających prawu publicznemu z kategorii podatników VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez te podmioty w charakterze władz publicznych.
Zadania powierzone Spółce w ramach Umowy należą do zadań własnych samorządu województwa wynikających z ustaw realizowanych w ramach władztwa publicznego. Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.) samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju, na którą składa się między innymi tworzenie warunków rozwoju gospodarczego w tym kreowanie rynku pracy oraz pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej. Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324) za prawidłową realizację programów operacyjnych odpowiada instytucja zarządzająca, którą jest zarząd województwa. W myśl art. 3 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, politykę rozwoju prowadzi między innymi samorząd województwa.
Spółka na podstawie zawartej umowy realizuje zadania Województwa w charakterze organu władzy publiczne z zakresu użyteczności publicznej – tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy oraz pozyskiwanie i łączenie środków finansowych publicznych i prywatnych, podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa.
Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz Umową, środki finansowe, po wykonaniu zobowiązań wynikających z Umowy o finansowanie Projektu zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego przypisane do wkładu finansowego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa I Inteligentna gospodarka (…) oraz odsetki i inne przychody, a także zyski powstałe na skutek obrotu tymi środkami, podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez Województwo, a następnie są ponownie wykorzystywane:
- w okresie kwalifikowalności na realizację celów określonych zgodnie z art. 44 ust. 1 Rozporządzenia UE 1303/2013 oraz zgodnie z warunkami określonymi w tym przepisie;
- w okresie co najmniej 8 lat po okresie kwalifikowalności na realizację celów określonych zgodnie z 45 Rozporządzenia UE 1303/2013;
- w okresie następującym po okresie 8 lat od dnia zakończenia okresu kwalifikowalności w formie wsparcia finansowego niestanowiącego dotacji podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznawanego w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczeń, na realizację celów wynikających z programów rozwoju, o których mowa w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
W myśl art. 3 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, politykę rozwoju prowadzi między innymi samorząd województwa. Zgodnie art. 25 przywołanej ustawy za prawidłową realizację programów operacyjnych odpowiada instytucja zarządzająca, którą jest zarząd województwa.
Wyłączenie tej działalności spod opodatkowania podatkiem VAT nie spowoduje znaczącego zakłócenia konkurencji, ponieważ zadaniem Spółki nie jest maksymalizacja zysku, lecz rzetelne, zgodne z przepisami gospodarowanie środkami publicznymi w celu wsparcia przedsiębiorców z terenu województwa (...). Spółka jest podmiotem wewnętrznym Województwa, który nie bierze udziału w wolnej grze rynkowej.
Spółka uważa, że nie można uznać, że w stosunku do powierzającej jej zadania własne jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest Województwo, dokonuje odpłatnego świadczenia usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. W ramach danego stosunku prawnego muszą istnieć co najmniej dwa podmioty, z których jeden będzie świadczył usługi, drugi zaś będzie odbiorcą świadczenia.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku, adresatem czynności wykonywanych przez Spółkę nie będzie Województwo, ale osoby trzecie Pośrednicy Finansowi i Ostateczni Odbiorcy - przedsiębiorcy z terenu Województwa. Pomiędzy Spółką a Województwem istnieje Umowa, jednakże w ramach stosunku prawnego wynikającego z Umowy, bezpośrednim i ostatecznym odbiorcą (beneficjentem) nie będzie Województwo. Spółka nie będzie wykonywać czynności na rzecz Województwa, gdyż jednostka samorządu terytorialnego nie będzie adresatem własnych zadań, które zostały powierzone do wykonania przez Spółkę. Województwo w ramach powierzenia zadań własnych przekazuje środki finansowe na ściśle określone cele, w zamian nie otrzymując żadnego świadczenia. Spółka przekazuje środki finansowe Województwa do Pośredników Finansowych, a Pośrednicy przekażą je Ostatecznym Odbiorcom. To właśnie Ostateczni Odbiorcy są docelowymi usługobiorcami, uzyskującymi korzyść o charakterze majątkowym. Jak wykazano w opisie stanu faktycznego, Województwo przekazało Spółce zadanie własne, do którego wykonania jako jednostka samorządu terytorialnego jest ustawowo zobowiązane i które w braku powierzenia ich Spółce - zobowiązane byłoby wykonać we własnym zakresie. Województwo zatem przekazując te czynności w istocie nie uzyskuje żadnego świadczenia, a jedynie przekazuje obowiązek wykonania określonych zadań Spółce - podmiotowi wewnętrznemu. W braku przekazania tych zadań Spółce, Województwo i tak poniosłoby koszt wykonania tych zadań, co wiąże się z obowiązkiem wypłaty Wynagrodzenia. W tym przypadku nie można mówić o wzajemności w stosunku prawnym łączącym Województwo i Spółkę, a Wynagrodzenie przyznane Spółce nie może być traktowane jako wynagrodzenie za usługę.
Naczelny Sąd Administracyjny orzekał już w sprawie zbliżonego stanu faktycznego. Tytułem przykładu można wskazać wyrok NSA z 16 lipca 2019r, sygn. akt I FSK 587/17, wyrok NSA z 22 lipca 2020 r. I FSK 1366/17, w zakresie wyłączenia działalności spod opodatkowania VAT.
Stąd Spółce nie przysługuje status podatnika VAT w zakresie realizacji zadania własnego Województwa polegającego na tworzeniu warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...) a działania, które Spółka wykonuje w ramach Umowy, nie mogą być uznane za odpłatne świadczenie usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwana dalej ustawą.
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 i pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie, które nie jest dostawą towarów i jest świadczone na rzecz innego podmiotu. Podlega ono opodatkowaniu, gdy jest wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności za wynagrodzeniem, czyli jest to prawo podmiotu świadczącego usługę, aby żądać zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego) od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne.
Zatem, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia - wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Gdy istnieje świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Jeżeli nie istnieje podmiot, który odnosi lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, to świadczenie nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwaną dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie 2006/112/WE są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią implementację art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Natomiast art. 15 ust. 6 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:
- gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności publicznoprawne wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności cywilnoprawne skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Statusu podmiotu publicznego był przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 października 2015 r. w sprawie C-174/14 Saudaçor - Sociedade Gestora de Recursos e Equipamentos da Saúde dos Açores SA przeciwko Fazenda Pública. W wyroku tym TSUE stwierdził:
„(…) ponieważ (…) art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy jako wyjątek interpretować w sposób ścisły, należy uznać, że wyliczenie znajdujące się w tym przepisie jest wyczerpujące, a pojęcie „innych podmiotów prawa publicznego” stanowi pozostałą kategorię podmiotów należących do władzy publicznej, innych niż te, które zostały konkretnie wymienione w tym przepisie. Jeżeli chodzi w szczególności o pierwszy z dwóch warunków ustanowionych w art. 13 ust. 1 wspomnianej dyrektywy, to znaczy o warunek dotyczący statusu podmiotu publicznego, to Trybunał orzekł już, że osoba, która wykonuje czynności należące do prerogatyw władztwa publicznego w sposób niezależny, nie pozostając częścią administracji publicznej, nie może zostać zaklasyfikowana jako podmiot prawa publicznego w rozumieniu tego przepisu (zob. podobnie w szczególności postanowienie Mihal, C 456/07, EU:C:2008:293, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo). Trybunał wyjaśnił również, że status „podmiotu prawa publicznego” nie może wynikać jedynie z tego, że dana działalność polega na wykonywaniu czynności należących do prerogatyw władztwa publicznego (zob. podobnie w szczególności postanowienie Mihal, C‑456/07, EU:C:2008:293, pkt 17 i przytoczone tam orzecznictwo)”.
Z kolei w wyroku z 22 lutego 2018 r. w sprawie C-182/17 Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit Kft. przeciwko Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebviteli Igazgatósága, TSUE wskazał, że:
„Artykuł 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że, z zastrzeżeniem sprawdzenia przez sąd odsyłający istotnych okoliczności faktycznych, działalność taka jak będąca przedmiotem postępowania głównego, polegająca na wykonywaniu przez spółkę niektórych zadań publicznych gminy zgodnie z umową zawartą między tą spółką a gminą stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na mocy tego przepisu. Art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że - z zastrzeżeniem sprawdzenia przez sąd odsyłający istotnych okoliczności faktycznych i prawa krajowego - działalność, taka jak omawiana w postępowaniu głównym, polegająca na wykonywaniu przez spółkę określonych publicznych zadań gminy na mocy umowy zawartej między tą spółką a gminą, nie jest objęta zasadą nieopodatkowania podatkiem od wartości dodanej przewidzianą w tym przepisie wówczas, gdy działalność ta stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy”.
Rolę województwa określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566).
Art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa:
Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
Art. 11 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele:
1)pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej;
2)pobudzanie aktywności gospodarczej;
3)podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa;
4)zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń;
5)kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
Art. 11 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1)tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy;
2)utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim;
3)pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej;
4)wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli;
5)racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju;
6)wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji;
7)wspieranie rozwoju kultury oraz sprawowanie opieki nad dziedzictwem kulturowym i jego racjonalne wykorzystywanie;
8)promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa;
9)wspieranie i prowadzenie działań na rzecz integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami (…).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką akcyjną, w której jedynym akcjonariuszem jest województwo (…). Zarząd Województwa pełni funkcję Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, które uchwala statut Spółki.
Realizują Państwo działania wpisujące się w politykę rozwoju Województwa, w szczególności wspieranie działań z zakresu polityki rozwoju Województwa:
- w formie dotacji lub wsparcia finansowego niestanowiącego dotacji, podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznawanego między innymi w formie pożyczek, gwarancji lub poręczeń,
- poprzez uczestniczenie w programach i projektach finansowanych z funduszy krajowych, zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej.
Przedmiot Państwa podstawowej działalności obejmuje „pozostałe pośrednictwo pieniężne” - PKD - 64.19.Z. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Zarząd Województwa jest wyłącznym dysponentem środków pochodzących z Instrumentów Finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Określone środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez Województwo, a następnie są ponownie wykorzystywane. W celu ponownego wykorzystania środków finansowych Województwo powierzyło Państwu realizację swojego zadania własnego, tj. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej. Zawarli Państwo z Województwem umowę Powierzenia Zarządzania Wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...) w części pochodzącej z instrumentów finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Podkreślili Państwo, że umowa została zawarta po przeprowadzeniu przez Województwo procedury w trybie zamówienia z wolnej ręki, tzw. zamówienia in-house.
Do Państwa obowiązków w ramach Umowy należy przede wszystkim wybór Pośredników Finansowych i zawarcie z nimi Umów Operacyjnych - obejmuje to również etap przygotowania przetargu nieograniczonego oraz monitorowanie i kontrolę realizacji tych umów.
Pośrednicy Finansowi to podmioty, które udzielają pożyczek/poręczeń Ostatecznym Odbiorcom, czyli przedsiębiorstwom z sektora MŚP prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Województwa.
Ponadto wykonują Państwo inne czynności związane z zarządzaniem Strategią Inwestycyjną, m.in. przygotowanie i przedkładanie Województwu planów i propozycji, prowadzenie dokumentacji, lokowanie wybranych środków finansowych, dysponowanie rachunkami bankowymi, które Województwo utworzyło w celu realizacji Umowy, działania informacyjno-promocyjne. Mają Państwo również obowiązek uczestniczyć w posiedzeniach Rady Inwestycyjnej powoływanej przez Zarząd Województwa, składać wyjaśnienia i udzielać informacji.
Z tytułu wykonania Umowy przysługuje Państwu Wynagrodzenie oparte na wynikach. Podkreślili Państwo, że może ono zostać zmniejszone, jeśli nie osiągną Państwo zakładanych wskaźników. Wynagrodzenie jest liczone jako określony % (…) przekazanych Pośrednikom Finansowym w ramach zawartych Umów Operacyjnych i określony % Środków Zwróconych przekazanych Pośrednikom Finansowym w ramach zawartych Umów Operacyjnych.
Sformułowali Państwo wątpliwości, czy mogą być Państwo uznani za podatnika podatku od towarów i usług, zarządzając wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...), a działania, które wykonują Państwo w ramach Umowy, mogą być uznane za odpłatne świadczenie usług.
Dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).
Nawet jeśli podmiot nie osiąga dochodu z tytułu prowadzonej działalności, to wykonując czynności będące przedmiotem działalności gospodarczej występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem jeżeli podmiot uzyskuje jakąkolwiek zapłatę za wyświadczone usługi w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), wówczas to wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Analiza opisanego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedstawionej sytuacji występują Państwo w charakterze podatnika VAT, a wykonywane na rzecz Województwa czynności są odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zobowiązali się Państwo do realizacji powierzonych Państwu przez Województwo jego zadań własnych. Za to świadczenie przysługuje Państwu Wynagrodzenie, liczone jako określony % środków finansowych przekazanych Pośrednikom Finansowym.
W ramach Umowy wykonują Państwo czynności związane z realizacją zadań własnych Województwa, ale robią to Państwo jako odrębny podmiot mający status podatnika VAT. Nie są Państwo jednostką organizacyjną Województwa. Nie wchodzą Państwo w skład administracji samorządowej. Prowadzą Państwo niezależną działalność gospodarczą. Są Państwo spółką zależną Województwa (jest ono jedynym akcjonariuszem), ale to nie przesądza o możliwości wyłączenia wykonywanych przez Państwa czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i możliwości nieuznania tych czynności za odpłatne świadczenie usług.
Pomiędzy płatnością Wynagrodzenia, którą otrzymują Państwo w ramach Umowy, a Państwa świadczeniem na rzecz Województwa, zachodzi bezpośredni związek – płatność następuje w zamian za to świadczenie. Otrzymując Wynagrodzenie, uzyskują Państwo zindywidualizowaną korzyść, która jest bezpośrednio związana z czynnościami, które wykonują Państwo na rzecz Województwa na podstawie Umowy. Realizując Umowę, zwalniają Państwo Województwo z wybranych obowiązków, określonych przepisami prawa, oraz wykonują Państwo wiele innych czynności związanych z zarządzaniem Strategią Inwestycyjną. Zatem Województwo uzyskuje wymierną korzyść, za którą wypłaca Państwu Wynagrodzenie.
Informacje zawarte w złożonym przez Państwa wniosku potwierdzają powyższe stanowisko.
Wskazali Państwo, że Umowa została podpisana po przeprowadzeniu przez Województwo, procedury w trybie zamówienia z wolnej ręki tzw. zamówienia in-house, o którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.). Zasadne jest zatem przywołanie przepisów tej ustawy.
Art. 4 pkt 1 Prawa zamówień publicznych:
Przepisy ustawy stosuje się do zamawiających publicznych, którymi są m.in. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 i 1273).
Art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
Sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki.
Art. 7 pkt 32 Prawa zamówień publicznych:
Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:
30) wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego;
31) zamawiającym - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, obowiązaną na podstawie ustawy do jej stosowania;
32) zamówieniu - należy przez to rozumieć umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług.
Art. 8 ust. 1 Prawa zamówień publicznych:
Do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 214 ust. 1 pkt 11 Prawa zamówień publicznych:
Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
11) zamówienie udzielane jest przez zamawiającego, o którym mowa w art. 4 i art. 5 ust. 1 pkt 1, osobie prawnej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
a)zamawiający sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej; warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna kontrolowana przez zamawiającego w taki sam sposób,
b)ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę, o której mowa w lit. a,
c)w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego;
Niewątpliwie Województwo jest jednostką sektora finansów publicznych, objętą obowiązkiem stosowania Prawa zamówień publicznych. Z powołanych uprzednio przepisów ustawy o samorządzie województwa wynika, że województwo w celu wykonywania zadań może zawierać umowy z innymi podmiotami. W opisie sprawy wskazali Państwo, że Zarząd Województwa jest dysponentem środków pochodzących z Instrumentów Finansowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 11 lipca 2024 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Oznacza to, że zarządzanie tymi środkami jest zadaniem województwa wynikającym z odrębnych przepisów. Województwo wykonuje je za Państwa pośrednictwem, zgodnie z Umową. Umowa ta została zawarta zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych: Województwo występuje jako zamawiający, Państwo jako wykonawca, a Umowa jest zamówieniem, czyli cywilnoprawną umową o odpłatne świadczenie usług.
Ustawa o samorządzie województwa określa szeroki zakres spraw, które są zadaniami własnymi województwa. W celu wykonywania swoich zadań województwo może dokonywać zakupu towarów i usług na rynku - z zachowaniem zasad, które obowiązują je jako jednostkę sektora finansów publicznych.
Nie istnieje żaden powód, aby usługi, które Państwo świadczą na rzecz Województwa, wyłączyć spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ w takiej sytuacji jak Państwo znajduje się wiele podmiotów, od których jednostki samorządu terytorialnego nabywają towary i usługi niezbędne do wykonywania ich zadań własnych.
Usługi, które Państwo świadczą na rzecz Województwa w ramach Umowy - wybór Pośredników Finansowych, zawarcie i realizacja Umów Operacyjnych, przygotowanie i przedkładanie planów i propozycji, prowadzenie dokumentacji, zarządzanie wybranymi środkami finansowymi - są czynnościami, które mogą wykonywać na rynku różne podmioty w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Wbrew Państwa stanowisku, zamówienie, które Państwo realizują, należy rozpatrywać w odniesieniu do rynku - skoro Państwo uzyskali zamówienie Województwa, to nie otrzymał go żaden inny podmiot, który mógłby świadczyć takie usługi.
Zatem realizując zadanie własne Województwa, polegające na tworzeniu warunków rozwoju gospodarczego Województwa poprzez zarządzanie wdrożeniem Strategii Inwestycyjnej (…) Województwa (...), działają Państwo w charakterze podatnika VAT, a działania, które wykonują Państwo w ramach Umowy, są odpłatnym świadczeniem usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko w zakresie pytań 1 i 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Powołane przez Państwa wyroki sądów administracyjnych zostały potraktowane jako element Państwa argumentacji, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą stronę postępowania w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right