Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.283.2024.1.KM
Dotyczy ustalenia, czy: - przystąpienie Fundacji do Funduszu nie będzie stanowiło przejawu działalności niedozwolonej, tj. nie będzie stanowiło działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres wskazany przez UFR, a tym samym przychody Fundacji z tytułu Inwestycji kapitałowych prowadzonych przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych; - przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych; - wypłaty zysków z Funduszu na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:
- przystąpienie Fundacji do Funduszu nie będzie stanowiło przejawu działalności niedozwolonej, tj. nie będzie stanowiło działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres wskazany przez UFR, a tym samym przychody Fundacji z tytułu Inwestycji kapitałowych prowadzonych przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- wypłaty zysków z Funduszu na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W przyszłości Fundacja otrzyma od Fundatora mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w postaci praw udziałowych w special limited partnership (Societe en commandite speciale) z siedzibą w Luxemburgu (dalej określana jako: „Spółka”) – (…), wpisana do luksemburskiego rejestru działalności gospodarczej i spółek pod numerem (…).
Wg prawa Luksemburga Spółka nie posiada osobowości prawnej. Według prawa podatkowego Wielkiego Księstwa Luksemburg („Luksemburg”), podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy a nie sama Spółka. Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych wg przepisów Luksemburga.
W dacie otrzymania praw udziałowych przez Fundację w Spółce, spółka ta będzie miała status alternatywnego funduszu inwestycyjnego („AIF”) i będzie prowadziła działalność w zakresie trustów, funduszu i podobnych instytucji finansowych. Prawo Luksemburga implementuje Alternative Investment Fund Manager Directive („AIFMD”; Dyrektywa 2011/61/UE), tj. Dyrektywę o zarządzaniu alternatywnymi funduszami tak jak w Polsce, lecz formą prawną zawsze jest spółka która jeśli prowadzi działalność inwestycyjną może być funduszem inwestycyjnym zarejestrowanym we właściwym rejestrze i zarządzanym przez profesjonalne podmioty. Spółka SCSp będzie w dalszej części wniosku określana jako „Fundusz”.
Funduszem zarządza general partner, natomiast inwestorzy występują jako limited partners Funduszu.
Fundusz działa jako alternatywny fundusz inwestycyjny (lub alternatywna spółka inwestycyjna). Fundusz prowadzi wyłącznie inwestycje o charakterze kapitałowym, nie prowadzi działalności operacyjnej. Fundusz prowadzi obecnie i będzie prowadził działalność w zakresie wyłącznie inwestycji kapitałowych, takich jak sprzedaż papierów wartościowych, wykup lub sprzedaż jednostek w funduszach inwestycyjnych (w tym typu ETF) w kraju lub za granicą, sprzedaż lub wykup obligacji oraz otrzymanie odsetek od obligacji lub dywidend ze spółek z siedzibą w Polsce lub za granicą („Inwestycje kapitałowe”). Wg prawa Luksemburga spółka nie posiada osobowości prawnej oraz spełnia warunki prawa Luksemburga nieuznawania jej w Luksemburgu za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, zatem podatnikami podatku dochodowego są jej wspólnicy, a nie sama spółka. Zgodnie z dyrektywą AIFMD podmiot będący AIF oznacza przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym subfundusze takich przedsiębiorstw, które pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów. AIF nie może więc prowadzić działalności operacyjnej.
Wnioskodawca stanie się więc wspólnikiem spółki i z tego tytułu będą mu przysługiwać prawa udziałowe „partnership interest” w spółce. Wnioskodawca będzie wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności (limited partner). Z uwagi na to, że spółka ma w Luksemburgu status alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AIF), działającego w oparciu o przepisy Unii Europejskiej regulujące zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnego oraz zgodne z nimi krajowe przepisy Wielkiego Księstwa Luksemburga, wyemitowała akcje kilku serii na pokrycie praw udziałowych „partnership interest”, zatem w akcjach są inkorporowane te prawa udziałowe. Akcje są papierem wartościowym wg prawa Luksemburga i są odpowiednikiem polskich certyfikatów inwestycyjnych w przypadku podmiotów będących funduszami.
W związku z uczestnictwem w spółce Wnioskodawca będzie wykazywał na podstawie art. 5 Ustawy CIT przychody oraz koszty z tytułu realizowanych przez Fundusz Inwestycji Kapitałowych.
Wnioskodawca będzie bezpośrednio otrzymywał wypłaty zysków z Funduszu.
W związku ze statusem Funduszu jako alternatywnego funduszu inwestycyjnego Wnioskodawca będzie otrzymywał także wypłaty z tytułu wykupu akcji emitowanych przez Fundusz. Wykupy akcji AIF są odpowiednikiem umorzeń certyfikatów inwestycyjnych w polskich alternatywnych funduszach inwestycyjnych. Wnioskodawca będzie także zbywał w przyszłości część lub całość akcji Funduszu. Wypłaty z tytułu wykupu akcji emitowanych przez Fundusz oraz sprzedaż akcji Funduszu będą w dalszej części również określane jako Bezpośrednie Inwestycje kapitałowe.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ww. przychody będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przystąpienie Fundacji do Funduszu nie będzie stanowiło przejawu działalności niedozwolonej, tj. nie będzie stanowiło działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres wskazany przez UFR, a tym samym przychody Fundacji z tytułu Inwestycji kapitałowych prowadzonych przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wypłaty zysków z Funduszu na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, przystąpienie Fundacji do Funduszu nie będzie stanowiło przejawu działalności niedozwolonej, tj. nie będzie stanowiło działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres wskazany przez UFR, a tym samym przychody Fundacji z tytułu Inwestycji kapitałowych prowadzonych przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłaty zysków z Funduszu na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
UZASADNIENIE
Na wstępie należy podkreślić, że Fundacja jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednocześnie na mocy art. 6 ust. 7 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.
Jeśli natomiast fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania (art. 24r ust. 1 ustawy o CIT).
Polski ustawodawca podatkowy wprowadzając instytucję fundacji rodzinnej zdecydował zatem, że wszelkie dochody (przychody), w tym także zyski kapitałowe, osiągane przez fundację rodziną i fundację rodzinną w organizacji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wyjątkiem są osiągane przez fundację rodzinną przychody opodatkowane podatkiem od przychodów z budynków oraz opodatkowanie świadczeń dokonywanych przed fundację rodzinną na rzecz fundatora bądź beneficjentów. Dodatkowo zwolnienie nie dotyczy przychodów z działalności gospodarczej w zakresie wykraczającym poza wskazany w art. 5 UFR.
W zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Fundacja stanie się wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności Funduszu działającego w formie spółki prawa Luksemburga o statusie SCSp.
Polskie przepisy nie ustanawiają żadnej formy prawnej spółki, która byłaby pełnym odpowiednikiem SCSp. Co do zasady, SCSp, z prawnego punktu widzenia, jest podobna do polskiej spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, jednakże różnice są na tyle istotne, że zastosowanie analogii do skutków podatkowych opodatkowania zysków z polskiej spółki osobowej jest bardzo trudne. Model opodatkowania zwykłych spółek osobowych nie przystaje bowiem do specyfiki funkcjonowania spółek będących funduszami, w szczególności zagranicznych spółek takich jak SCSp.
W analizowanej sprawie spółka typu SCSp jest także formą alternatywnego funduszu inwestycyjnego, a udział inwestorów w takiej spółce z ekonomicznego punktu widzenia odpowiada sytuacji posiadacza certyfikatów inwestycyjnych w funduszu inwestycyjnym zamkniętym. Zatem dochody z SCSp opodatkowane winny być na zasadach takich samych jak dochody z papierów wartościowych emitowanych przez fundusze inwestycyjne. Jednocześnie Fundusz jest spółką nieposiadającą osobowości prawnej i nie jest traktowany jako spółka posiadająca osobowość prawną dla celów podatkowych w Luksemburgu. W związku z tym do opodatkowania dochodów z SCSp stosuje się ogólne przepisy o opodatkowaniu dochodów osiąganych ze spółek nieposiadających osobowości prawnej. Z tego względu przedmiotem częstych sporów w praktyce było to do jakiego źródła przychodów i według jakiej metody powinien być opodatkowywany dochód z tytułu uczestnictwa w takiej spółce.
Powyższe wątpliwości nie będą miały jednak znaczenia w odniesieniu do oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego. W opisanym zdarzeniu przyszłym istotne jest bowiem, że:
i. Fundusz jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym działającym w formie spółki SCSp, a realizowany zysk w całości pochodzi z Inwestycji kapitałowych; Fundusz wyemitował akcie jako papiery wartościowe,
ii. Wnioskodawca jako fundacja rodzinna jest zwolniony podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT, niezależnie od tego do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować osiągany przez niego przychód — istotne jest tylko czy osiągany przychód nie stanowi przychodu z działalności znajdującej się poza zakresem preferowanym przez ustawodawcę podatkowego, tj. poza zakresem z art. 5 ust. 1 UFR.
Niewątpliwie przystąpienie do Funduszu mającego status zagranicznego funduszu inwestycyjnego i osiąganie przychodu z tytułu inwestycji w ww. Fundusz, których źródłem będą Inwestycje kapitałowe mieści się w zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. Zgodnie z literalną treścią tego przepisu fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie: przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Zgodnie z kolei z art. 5 ust. 1 pkt 4 UFR fundacja rodzinna może nabywać oraz zbywać papiery wartościowe a Fundusz wyemitował akcje na pokrycie praw udziałowych wspólników będących jednocześnie inwestorami jako AIF. Akcje te jako papier wartościowy są odpowiednikiem certyfikatów inwestycyjnych polskich funduszy inwestycyjnych zamkniętych.
Otrzymanie przez Wnioskodawcę akcji inkorporujących prawa udziałowe w spółce SCSp będącej funduszem inwestycyjnym z siedzibą za granicą, jak również otrzymywanie przychodów z tego tytułu objęte jest więc zakresem działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. Wynika to wprost z literalnej treści przepisów regulujących zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej (art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR) oraz zakres zwolnienia podatkowego fundacji (art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT).
Należy także podkreślić, że według polskich przepisów implementujących tę samą dyrektywę AIFMD polskie alternatywne fundusze inwestycyjne to także podmioty mające status alternatywnej spółki inwestycyjnej prowadzące działalność w formie spółek prawa handlowego. Stosownie bowiem do treści art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 681 z późn. zm. – dalej: „ustawa o FIZ”) fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:
1) fundusz inwestycyjny otwarty;
2) alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz i inwestycyjny zamknięty.
Stosownie natomiast do treści art. 8a ust. 1 ustawa o FIZ alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym. W myśl natomiast art. 8a ust. 2 ww. ustawy alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie:
1) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej albo spółki europejskiej;
2) spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna albo spółka europejska.
Wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną (art. 8a ust. 3 ustawy o FIZ).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR mówi wprost, że fundacja rodzinna może przystępować do funduszy inwestycyjnych mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą. Nie może budzić zatem żadnych wątpliwości, że alternatywny fundusz inwestycyjny z siedzibą w Luksemburgu taki jak spółka będąca AIF jest funduszem inwestycyjnym w rozumieniu tego przepisu.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że przystąpienie przez Wnioskodawcę do Funduszu oraz otrzymywanie z tego tytułu przychodów z tytułu Inwestycji kapitałowych należy potraktować jako przejaw działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. Tym samym wszelkie przychody Fundacji osiągane z tego tytułu będą zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT.
W związku z tym przychody z tytułu Inwestycji kapitałowych otrzymanych od Funduszu będą zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji jest to bowiem skutek przystąpienia i uczestnictwa Fundacji w funduszu inwestycyjnym mającym siedzibę za granicą.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Analogicznie także wszelkie przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jak już wskazano w tym zakresie nie ma znaczenia jaki jest szczególny rodzaj wypłat na rzecz Fundacji, lecz to, że są to przychody z tytułu uczestnictwa w zagranicznym funduszu inwestycyjnym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3
Wnioskodawca wskazuje także, że w przypadku wypłat z zysku wygenerowanego przez Fundusz w ogóle nie powstanie po stronie Fundacji przychód podatkowy, a tym samym wszelkie wypłaty z tego tytułu będą neutralne na gruncie ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy wypłaty zysków z Funduszu będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Stosownie do treści art. 5 ust. 1a ustawy o CIT, przychody z zysków kapitałowych, przypisane wspólnikowi na podstawie ust. 1, zwiększają przychody wspólnika uzyskane z tego źródła. Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku (art. 5 ust. 3 ustawy o CIT).
W związku z tym, że Fundusz nie ma statusu podatnika podatku CIT, a co do zasady przychody i koszty z tytułu udziału w takiej spółce są rozliczane przez jej wspólników proporcjonalnie do udziału w zyskach, wypłata zysku wygenerowanego przez taki podmiot nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego na gruncie ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
W myśl art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w przyszłości Fundacja otrzyma od Fundatora mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w postaci praw udziałowych w special limited partnership (Societe en commandite specjale) z siedzibą w Luksemburgu.
W dacie otrzymania praw udziałowych przez Państwa w Spółce, spółka ta będzie miała status alternatywnego funduszu inwestycyjnego („AIF”) i będzie prowadziła działalność w zakresie trustów, funduszu i podobnych instytucji finansowych.
Wskazali Państwo, że prawo Luksemburga implementuje Alternative Investment Fund Manager Directive („AIFMD”; Dyrektywa 2011/61/UE), tj. Dyrektywa o zarządzaniu alternatywnymi funduszami tak jak w Polsce, lecz formą prawną zawsze jest spółka, która jeśli prowadzi działalność inwestycyjną może być funduszem inwestycyjnym zarejestrowanym we właściwym rejestrze i zarządzanym przez profesjonalne podmioty.
Funduszem zarządza general partner, natomiast inwestorzy występują jako limited partners Funduszu. Fundusz działa jako alternatywny fundusz inwestycyjny (lub alternatywna spółka inwestycyjna). Prowadzi wyłącznie inwestycje o charakterze kapitałowym, nie prowadzi działalności operacyjnej. Fundusz prowadzi obecnie i będzie prowadził działalność w zakresie wyłącznie inwestycji kapitałowych, takich jak sprzedaż papierów wartościowych, wykup lub sprzedaż jednostek w funduszach inwestycyjnych (w tym typu ETF) w kraju lub za granicą, sprzedaż lub wykup obligacji oraz otrzymanie odsetek od obligacji lub dywidend ze spółek z siedzibą w Polsce lub za granicą. Według prawa Luksemburga spółka nie posiada osobowości prawnej oraz spełnia warunki prawa Luksemburga nieuznawania jej w Luksemburgu za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, zatem podatnikami podatku dochodowego są jej wspólnicy, a nie sama spółka. Zgodnie z dyrektywą AIFMD podmiot będący AIF oznacza przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym subfundusze takich przedsiębiorstw, które pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów. AIF nie może więc prowadzić działalności operacyjnej.
Staną się więc Państwo wspólnikiem spółki i z tego tytułu będą Państwu przysługiwać prawa udziałowe „partnership interest” w spółce. Będą Państwo wspólnikiem o ograniczonej odpowiedzialności (limited partner). Z uwagi na to, że spółka ma w Luksemburgu status alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AIF), działającego w oparciu o przepisy Unii Europejskiej regulujące zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz zgodne z nimi krajowe przepisy Wielkiego Księstwa Luksemburga, wyemitowała akcje kilku serii na pokrycie praw udziałowych „partnership interest”, zatem w akcjach są inkorporowane te prawa udziałowe. Akcje są papierem wartościowym wg prawa Luksemburga i są odpowiednikiem polskich certyfikatów inwestycyjnych w przypadku podmiotów będących funduszami.
W związku z uczestnictwem w spółce będą Państwo wykazywali na podstawie art. 5 ustawy o CIT przychody oraz koszty z tytułu realizowanych przez fundusz inwestycji kapitałowych. Będą Państwo bezpośrednio otrzymywali wypłaty zysków z funduszu.
W związku ze statusem funduszu jako alternatywnego funduszu inwestycyjnego będą Państwo otrzymywali także wypłaty z tytułu wykupu akcji emitowanych przez Fundusz. Wykupy akcji AIF są odpowiednikiem umorzeń certyfikatów inwestycyjnych w polskich alternatywnych funduszach inwestycyjnych. Będą także Państwo zbywali w przyszłości część lub całość akcji Funduszu. Wypłaty z tytułu wykupu akcji emitowanych przez fundusz oraz sprzedaż akcji Funduszu określają Państwo jako bezpośrednie inwestycje kapitałowe.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy:
- przystąpienie Fundacji do Funduszu nie będzie stanowiło przejawu działalności niedozwolonej, tj. nie będzie stanowiło działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres wskazany przez UFR, a tym samym przychody Fundacji z tytułu Inwestycji kapitałowych prowadzonych przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych;
- wypłaty zysków z Funduszu na rzecz Fundacji będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Powołana przez Państwa w opisie sprawy Dyrektywa została zaimplementowana do polskiego systemu prawnego ustawą o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 615). Z uzasadnienia wprowadzanych zmian (druk nr 69) wynika, że: „Podstawowym celem projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt) jest wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (...)”.
Ustawa zmieniająca dokonała istotnych zmian w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, w tym wprowadziła do polskiego prawa instytucję alternatywnego funduszu inwestycyjnego (AFI), przez którą rozumie się instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności (w tym w ramach subfunduszu) jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów, zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem inwestycyjnym otwartym.
Wskutek nowelizacji zmianie uległ tytuł ustawy, który otrzymał brzmienie: „o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi”. Dodany został także m.in. ust. 4 do art. 3 ustawy o funduszach, zgodnie z którym fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:
1.fundusz inwestycyjny otwarty,
2. alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.
Dochody z tytułu uczestnictwa fundacji rodzinnej w luksemburskich alternatywnych funduszach inwestycyjnych, będących odpowiednikiem funduszy określonych w polskich przepisach prawnych, mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. W tym przypadku uzyskiwane dochody mieszczą się w zakresie dozwolonej działalności fundacji rodzinnej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej jako pochodzące z przystępowania (uczestnictwa) w funduszach inwestycyjnych mających swoją siedzibę za granicą.
Odwołanie w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr do funduszy inwestycyjnych mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, powinno być odnoszone także do alternatywnych funduszy inwestycyjnych, skoro zgodnie z unijnymi regulacjami przepisy dotyczące tego rodzaju funduszy zostały zaimplementowane do krajowych przepisów w ramach UE i stanowią podstawę prawną ich działania w krajach członkowskich Unii Europejskiej.
Ponadto, treść art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej w zakresie w jakim literalnie odwołuje się do funduszy inwestycyjnych nie ogranicza zakresu tego odwołania do konkretnych rodzajów funduszy inwestycyjnych, tj. czy jest to spółka komandytowo-akcyjna SCA czy spółka SCSp (Societe en commandite specjale), nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia.
Prawidłowość tego stanowiska potwierdza wyrok WSA w Łodzi z 15 maja 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 178/24, w którym sąd wskazał, że dokonując oceny, czy przystąpienie do luksemburskiej spółki SCSp będącej alternatywnym funduszem inwestycyjnym i uczestnictwo w niej mieści się w dozwolonej działalności fundacji rodzinnej, należy wziąć pod uwagę, że w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej jest mowa o wszystkich podmiotach, które są funduszami w kraju lub zagranicą. W prawie Luksemburga nie występują osobne osoby prawne jako fundusze, tak jak w Polsce, lecz formą prawną zawsze jest spółka, która jeśli prowadzi działalność inwestycyjną, może być funduszem inwestycyjnym.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym przystąpienie Państwa do Funduszu nie będzie stanowiło przejawu działalności niedozwolonej, tj. nie będzie stanowiło działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres wskazany przez ufr, a tym samym przychody Fundacji z tytułu Inwestycji kapitałowych prowadzonych przez Fundusz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Jak już wskazano wyżej, zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Fundacja może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić więc należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do funduszy inwestycyjnych oraz podmiotów o podobnym charakterze mających swoją siedzibę za granicą, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do funduszy inwestycyjnych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części akcji.
Jak już wyżej wskazano, spółka SCSp posiadająca status alternatywnego funduszu inwestycyjnego może być uznana za podmiot o podobnym charakterze do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych i spółdzielni, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
Tym samym, Państwa przychody z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych, przez które należy rozumieć wypłaty z tytułu wykupu akcji emitowanych przez Fundusz oraz sprzedaż akcji Funduszu, mieszczą się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedstawionej sprawie przychód ten także będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 przyjmujące, że przychody Fundacji z tytułu Bezpośrednich Inwestycji kapitałowych będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcia w zakresie pytań nr 1 i 2, stwierdzić należy, że także wypłaty zysków z Funduszu na Państwa rzecz będą neutralne podatkowo i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 24r ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right