Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 maja 2022 r., sygn. VIII SA/Wa 190/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Wroczyński Sędzia WSA Renata Nawrot (sprawozdawca) Sędzia WSA Justyna Mazur po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Radomiu w trybie uproszczonym w dniu 26 maja 2022 r. sprawy ze skargi M. S. i M.S. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] grudnia 2021 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 1 września 2021 r. (data wpływu) M. S.i M.S. (dalej: "skarżący") zwrócili się do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie Rejon w R. (dalej: "GDDKiA" "zarządca drogi", "organ")
o wydanie zgody na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr [...] do nieruchomości stanowiącej działkę o nr ew. [...] w miejscowości P..
Decyzją z 7 października 2021 r., znak: [...], GDDKiA na podstawie art. 29 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 470 ze zm. - dalej jako u.d.p.) nie udzielił zezwolenia na lokalizację żądanego zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr [...] Ł. – K., do działki o nr ew. [...]położonej w m. P..
W uzasadnieniu decyzji wyjaśnił, że droga krajowa nr [...], zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, została zakwalifikowana do dróg klasy GP (droga główna ruchu przyśpieszonego) o znaczeniu międzyregionalnym.
Przyporządkowanie drogi krajowej nr [...] klasy GP oznacza, że musi ona posiadać odpowiednie parametry techniczne i użytkowe, również w zakresie zjazdów co
szczegółowo uregulowane jest w § 9 ust. 1 pkt. 3 rozporządzenia Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43 z 1999 r. poz. 430, dalej rozporządzenie), stwierdzającym, że: "...stosowanie na drodze klasy GP zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej możliwości dojazdu lub nie jest uzasadnione bądź możliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub L do obsługi przyległych nieruchomości".