Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.337.2024.3.RK

Stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 28 maja 2024 r. (wpływ 28 maja 2024 r.) i z 26 czerwca 2024 r. (wpływ 26 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym tzn. podlega na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Od 1 lipca 2022 r. do dziś podatek dochodowy od osób fizycznych związany z dochodami/przychodami z działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W tym zakresie skutecznie zgłosił Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Głównym przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz podmiotów gospodarczych w oparciu o model współpracy B2B.

W 2021 r. zawarł Pan umowę o współpracę (dalej: Umowa) z innym przedsiębiorcą (dalej: Zleceniodawcą). Działalność Zleceniodawcy związana jest z realizowaniem projektów w zakresie budowy farm wiatrowych oraz fotowoltaicznych i ich późniejszej eksploatacji. Na podstawie zawartej Umowy zobowiązał się Pan do świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług pośrednictwa w zakresie realizowanych przez niego projektów, a w szczególności do:

1)poszukiwania nowych lokalizacji na inwestycje klienta,

2)wspierania klienta w negocjowaniu umów najmu/dzierżawy lub innych umów związanych z użytkowaniem nieruchomości na cele inwestycji,

3)wspierania klienta w negocjacjach innych umów dotyczących inwestycji,

4)poszukiwania i pozyskiwania nowych terenów w Polsce, na których możliwa jest realizacja nowych inwestycji w sektorze energetyki wiatrowej i słonecznej, w szczególności budowa elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych,

5)utrzymywania bieżącego kontaktu z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne,

6)organizacji i uczestnictwa w spotkaniach z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne

- dalej łącznie „Usługi”.

W Pana ocenie, świadczone przez Pana Usługi powinny zostać sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) pod kodem 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. W celu potwierdzenia właściwego symbolu w odniesieniu do wykonywanych Usług według klasyfikacji PKWiU, 2 kwietnia 2024 r. złożył Pan wniosek o wydanie opinii klasyfikacyjnej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „Prezes GUS”). Zważywszy, że na moment złożenia niniejszego wniosku nie otrzymał Pan jeszcze decyzji Prezesa GUS w sprawie klasyfikacji Usług według PKWiU, nadmienia Pan, że wnioskuje o potwierdzenie opodatkowania przychodu otrzymywanego z tytułu wykonywania Usług właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pod warunkiem potwierdzenia decyzją Prezesa GUS klasyfikacji Usług jako kod 74.90.12.0 według PKWiU.

Na moment złożenia niniejszego wniosku ze względów ostrożnościowych opodatkowuje Pan wynagrodzenie związane ze świadczonymi na podstawie Umowy Usługami według 15% stawki ryczałtu.

Ma Pan możliwość, na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji, wyodrębnienia poszczególnych kwot za świadczone Usługi oraz przypisania im odpowiednich stawek podatku.

Doprecyzowując swój status jako podatnika ryczałtu wskazuje Pan, że w żadnym z lat podatkowych 2021-2023 r. Pana przychód z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy tzn. limitu 2 000 000 euro.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie miały i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykluczające możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Nie korzysta i nie będzie korzystać Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Działalność Pana spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej, zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z tak ułożonymi warunkami Umowy, zastanawia się Pan, jaka stawka podatkowa ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie właściwa do opodatkowania przychodu osiągniętego z tytułu Usług świadczonych na podstawie Umowy zawartej ze Zleceniodawcą.

W piśmie z 28 maja 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że obecnie oczekuje Pan na decyzję Prezesa GUS w sprawie klasyfikacji Usług według PKWiU. Wnosi Pan o wydanie interpretacji indywidualnej biorąc pod uwagę założenie, że Prezes GUS w swojej decyzji potwierdzi, że usługi świadczone przez Pana mieszczą się w grupowaniu 74.90.12.0 PKWiU 2015.

We wniosku wskazał Pan, że na usługę pośrednictwa składają się:

·poszukiwanie nowych lokalizacji na inwestycje klienta - usługa ta polega na identyfikowaniu potencjalnych miejsc pod instalacje OZE poprzez wskazanie ... sp. z.o.o właścicieli nieruchomości, gmin, parafii zainteresowanych rozwojem OZE. Na podstawie swoich kontaktów biznesowych, analizy dokumentów np. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, bezpośrednich rozmów z właścicielami nieruchomości oraz doświadczenia zawodowego, identyfikuje klientów zainteresowanych współpracą ze Zleceniodawcą,

·wspieranie Zleceniodawcy w negocjowaniu umów najmu dzierżawy lub innych umów związanych z użytkowaniem nieruchomości na cele inwestycji - działanie Pana polega na pośredniczeniu w konsultacjach społecznych, rozmowach i negocjacjach warunków umówzawieranych pomiędzy Zleceniodawcą a podmiotami zainteresowanymi inwestycjami. Działanie Pana ma na celu doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy stronami na najkorzystniejszych dla Zleceniodawcy warunkach,

·wspieranie klienta w negocjacjach innych umów dotyczących inwestycji - działanie Pana polega na pośredniczeniu w rozmowach z właścicielami gruntów, instytucjami administracji publicznej, w zakresie uzyskiwania niezbędnych pozwoleń administracyjnych. Elektem prowadzonych rokowań ma być uzyskanie przez Zleceniodawcę najkorzystniejszych warunków umów lub określonego rozstrzygnięcia organów administracyjnych,

·poszukiwanie i pozyskiwanie nowych terenów w Polsce, na których możliwa jest realizacja nowych inwestycji w sektorze energetyki wiatrowej i słonecznej, w szczególności budowa elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych. Zadaniem Pana jest znalezienie potencjalnych miejsc, gruntów, które kwalifikują się do budowy farm wiatrowych i fotowoltaicznych oraz doprowadzenie do ich nabycia na najkorzystniejszych warunkach przez Zleceniodawcę,

·utrzymywanie bieżącego kontaktu z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne. Działanie Pana polega na budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z potencjalnymi klientami Zleceniobiorcy poprzez rozmowy, spotkania. Celem jest budowanie zaufania klientów do Zleceniodawcy oraz poznanie i monitorowanie ich potrzeb. Dzięki temu uzyskuje Pan feedback, który pozwala na prowadzenie skuteczniejszych rokowań,

·organizacja i uczestnictwo w spotkaniach z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne. W tym zakresie: organizuje miejsce spotkania, powiadamia potencjalnych klientów o miejscu i terminie spotkania, aktywnie wspiera Zleceniodawcę w prowadzonych prezentacjach. Celem spotkań jest prezentacja oferty Zleceniodawcy oraz poinformowanie klientów o możliwościach podjęcia współpracy oraz wynikających z niej korzyści.

Zleceniodawcą Pana jest ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie był Pan i obecnie nie jest Pan wspólnikiem ww. Spółki.

Wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2022 r. (we wniosku omyłkowo wskazał Pan datę 1 lipca 2022 r.). Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostało złożone 2 lutego 2022 r.

Przedmiotem wniosku są lata podatkowa, w których rozliczał Pan działalność gospodarczą na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu wg stanu prawnego uwzględniającego zmiany dokonane od 1 stycznia 2022 r. Zatem wniosek dotyczy lat 2022, 2023, 2024 oraz lat następnych.

W piśmie z 26 czerwca 2024 r. stanowiącym kolejne uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że Umowa o współpracę została zawarta 19 kwietnia 2021 r. Dochody uzyskiwane przez Pana przed wejściem na ryczałt były opodatkowane w ramach działalności gospodarczej podatkiem liniowym.

Opodatkowuje Pan swoje przychody 15% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie biorąc pod uwagę stawki ryczałtu w wysokości 17% przewidzianej dla wolnych zawodów, stawka 15% jest najwyższą stawką przewidzianą w ustawie. Stosuje Pan tą stawkę z ostrożności, nie wie, czy jest ona właściwa, ale nie chce zaniżać podatku do wpłaty. Wniosek o interpretację wysłany do GUS oraz do tut. Organu ma na celu rozstrzygnięcie wątpliwości, co do prawidłowej stawki ryczałtu.

W Pana ocenie, nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług: pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1); firm centralnych (head Office); doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70) z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług fotograficznych; tłumaczeń pisemnych i ustnych; w zakresie specjalistycznego projektowania.

W ocenie Pana w 2024 r. oraz w latach następnych Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą kwoty 2 000 0000 euro.

Pytanie

Czy może Pan opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług, sklasyfikowanych w ramach PKWiU 74.90.12.0, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Pana, przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług sklasyfikowanych w ramach PKWiU 74.90.12.0, może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej „Ustawa”), Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy).

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 tej Ustawy, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 Ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że:

1)w żadnym z poprzednich lat podatkowych nie przekroczył Pan limitu przychodów w wysokości 2 mln euro,

2)nie korzystał i nie korzysta Pan z opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej,

3)w stosunku do usług wykonywanych przez Pana nie mają i będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy,

4)podatnik dokonał skutecznego wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, może Pan opodatkowywać przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Obowiązujące stawki ryczałtu zostały wskazane w art. 12 Ustawy, a ich wysokość zależy od rodzaju wykonanego świadczenia lub prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z powyższego przepisu wynika, że wszelka działalność usługowa nieprzypisana wprost w Ustawie do innych stawek ryczałtu będzie opodatkowana wg stawki 8,5%.

Działalność usługowa zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W związku z powyższym prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, polegająca na świadczeniu Usług, wpisuje się w definicję działalności usługowej, o której mowa w powyżej przywołanym przepisie.

Pana zdaniem, Usługi Pośrednictwa powinny być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% jako usługi pośrednictwa komercyjnego - usługi rozeznania rynkowego (pośrednictwo w interesach), jako usługi ujęte w klasie 74.90.12.0 PKWiU.

Dokonał Pan powyższej kwalifikacji w oparciu o zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (tzw. PKWiU 2015) - stanowiące integralną część klasyfikacji.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Ze względu na możliwość zaliczenia opisanych usług do kilku grupowań pkt 7.6.2 zasad metodycznych nakazuje przyjąć następujące reguły klasyfikacyjne:

·grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

·usługę złożoną, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

·usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1,2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74, który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne gdzie indziej niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii, itp.

Uwzględniając powyższe, w Pana ocenie opisywane w stanie faktycznym usługi mieszczą się w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0 - tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Złożył Pan wniosek o wydanie opinii klasyfikacyjnej przez Prezesa GUS w odniesieniu do świadczonych Usług. Jednakże na moment złożenia niniejszego wniosku nie otrzymał Pan jeszcze decyzji Prezesa GUS w sprawie klasyfikacji Usług według PKWiU.

W przypadku potwierdzenia przez Prezesa GUS, że wykonywane Usługi należy zakwalifikować w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0 oraz mając na uwadze powołane wyżej przepisy, Pana zdaniem świadczone Usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki, wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną stawkę.

Stanowisko Pana znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. z:

·4 kwietnia 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.37.2022.4.BM;

·24 marca 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.59.2022.2.RS;

·23 marca 2022 r. Nr 0114-KDIP2-1.4011.84.2022.2.PD;

·24 lutego 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.1007.2021.2.AA;

·19 stycznia 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.1028.2021.2.MJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a  ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam Podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan Usługi sklasyfikowane według PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Na podstawie zawartej Umowy zobowiązał się Pan do świadczenia na rzecz Zleceniodawcy usług pośrednictwa w zakresie realizowanych przez niego projektów, a w szczególności do poszukiwania nowych lokalizacji na inwestycje klienta, wspierania Klienta w negocjowaniu umów najmu, dzierżawy lub innych umów związanych z użytkowaniem nieruchomości na cele inwestycji, wspierania klienta w negocjacjach innych umów dotyczących inwestycji, poszukiwania i pozyskiwania nowych terenów w Polsce, na których możliwa jest realizacja nowych inwestycji w sektorze energetyki wiatrowej i słonecznej, w szczególności budowa elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych, utrzymywania bieżącego kontaktu z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne, organizacji i uczestnictwa w spotkaniach z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne. Wskazał Pan też, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Do wykonywanej przez Pana działalności nie miały i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana przychód z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczył limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że może Pan w 2022 r., 2023 r., 2024 r. oraz w latach następnych (o ile stan prawny przepisów prawnych nie ulegnie zmianie) opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadłe one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00