Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.240.2024.3.MK
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 maja 2024 r. (wpływ 19 maja 2024 r.) oraz z 22 czerwca 2024 r. (wpływ 22 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Data rozpoczęcia wykonywania indywidualnej działalności gospodarczej: (…) 2022 r.
Forma opodatkowania została wybrana w momencie składania wniosku CEiDG o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Dochód z Pani indywidualnej działalności gospodarczej nie przekracza 2 000 000 euro. Nie prowadzi Pani działalności w formie spółki. Swoje czynności w działalności gospodarczej wykonuje Pani na podstawie kontraktu o współpracy z jednym Kontrahentem i nie ma Pani innych źródeł dochodu.
Nie była Pani wcześniej zatrudniona u Kontrahenta na umowę o pracę. Nie jest Pani wspólnikiem, członkiem zarządu u „Kontrahenta”. Rodzaj dokumentacji podatkowej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest ewidencją przychodów.
Ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).
Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Swoje czynności w działalności gospodarczej wykonuje Pani na podstawie kontraktu o współpracy z Kontrahentem.
Do głównych zadań zgodnie z umową należą:
1.Zarządzanie zmianami i zarządzanie wydaniami:
·Zarządzanie procesem wprowadzania zmian w infrastrukturze, aplikacjach lub usługach IT.
·Ocena i dokumentacja proponowanych zmian oraz ich wpływu na organizację.
·Koordynacja procesu zatwierdzania i akceptacji zmian przez odpowiednie zespoły lub osoby.
·Zapewnienie, że zmiany są odpowiednio udokumentowane i zrozumiane przez zainteresowane strony.
·Priorytetyzowanie zmian w oparciu o ich znaczenie i pilność.
·Komunikacja z użytkownikami końcowymi i zespołami technicznymi w związku z wprowadzanymi zmianami.
·Odpowiedzialność za cykl życia wydań, czyli planowanie, tworzenie, testowanie, wdrażanie i monitorowanie nowych wersji oprogramowania.
Szczegółowe wyjaśnienie usług świadczonych powyżej:
Każda zmiana, czy w infrastrukturze IT (np. przeniesienie serwera wirtualnego z jednej sieci do drugiej), czy też zmiana funkcjonalności oprogramowania (np. dodanie przycisku w interfejsie oprogramowania), ma wpływ na działalność biznesową. Pani zadaniem jest zminimalizowanie ewentualnego negatywnego wpływu na biznes Kontrahenta. Upewnia się Pani, że wszystkie zmiany są rejestrowane, oceniane, ustalane priorytety, planowane, testowane, autoryzowane, wdrażane, dokumentowane i przeglądane w kontrolowany sposób.
Każda zmiana w oprogramowaniu musi przejść przez następujące kroki: testowanie, wdrożenie do środowiska walidacyjnego, walidacja, akceptacja administratora systemu, wdrożenie do środowiska produkcyjnego nowej wersji/funkcjonalności produktu. Na każdym etapie sprawdza Pani dostępność dokumentów potwierdzających to, co zostało zrobione. Zarządza Pani 12 systemami.
Dlatego planuje/koordynuje Pani wydania wersji oprogramowania, ważąc wszystkie możliwe zależności między nimi, na podstawie opinii otrzymanych od programistów, ekspertów technicznych, menedżerów systemu i innych osób odpowiedzialnych. W swojej pracy wykorzystuje Pani system/platformę informatyczną, na której rejestrowane są wszystkie wnioski o zmianach (infrastruktury IT lub zmian w funkcjonalności programu).
Pani działalność jest pośrednio związana z wydawaniem pakietów oprogramowania. Kolejna wersja oprogramowania nie zostanie wydana, jeśli nie zostaną spełnione szereg wymagań, które Pani kontroluje (ale nie robi Pani tego bezpośrednio).
2.Zapewnianie Jakości Procesu:
·Zapewnienie, że wszystkie wymagania procesowe i audytowe są spełnione.
·Regularne monitorowanie i raportowanie statystyk.
·Proponowanie automatyzacji i udoskonalania IT procesów.
·Tworzenie, dokumentowanie, wdrażanie i aktualizacja dokumentacji związanej z IT procesami, w tym: polityki, procedury, przewodniki.
·Przygotowywanie materiałów szkoleniowych.
·Prowadzenie szkoleń.
Szczegółowe wyjaśnienie usług świadczonych powyżej:
Zarządza Pani działaniami zgodności w zakresie audytów, które mają zastosowanie do Kontrahenta: Opracowuje Pani dokumentację zgodnie z wszelkimi wymaganiami audytu dla systemów informatycznych (…). Ustala Pani KPI dla procesu zarządzania zmianami i wydaniami. Ustala Pani KPI dla systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (Backup, Ochrona antywirusowa, Zarządzanie poprawkami, Zarządzanie podatnościami, Incydenty bezpieczeństwa).
Prowadzi Pani sesje informacyjne dla wszystkich przedstawicieli Kontrahenta, którzy są zaangażowani w proces zarządzania zmianami i wydaniami.
Pani działalność jest pośrednio związana z wydawaniem pakietów oprogramowania. Kolejna wersja oprogramowania nie zostanie wydana, jeżeli nie zostanie spełniony szereg wymagań, które Pani kontroluje (ale nie robi Pani tego bezpośrednio).
Zakres Pani usług obejmuje jedynie czynności pomocnicze i koordynacyjne i nie obejmuje programowania ani doradztwa w dziedzinie sprzętu komputerowego.
W związku z powyższym, Pani zdaniem można zastosować stawkę podatku w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo złożyła Pani wniosek do GUS z dnia 15.02.2023 r. o ustalenie Pani kodu PKWiU na podstawie Pani działalności i otrzymała Pani odpowiedź z dnia 01.02.2024 r.
W piśmie z 19 maja 2024 r. (wpływ 19 maja 2024 r.) udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu tut. organu pytania:
1)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności, których dotyczy zadane przez Panią pytanie (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)? W przypadku, gdy świadczone przez Panią czynności klasyfikowane są do różnych grupowań PKWiU – należy przyporządkować poszczególne czynności do właściwych grupowań PKWiU.
Odpowiedź: Zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego, z dnia 01.02.2024 r., świadczone przez Panią usługi zostały sklasyfikowane jako:
·PKWiU 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi”:
-zarządzanie procesem wprowadzania zmian w infrastrukturze, aplikacjach lub usługach IT;
-ocenę i dokumentację proponowanych zmian oraz ich wpływu na organizację;
-koordynację procesu zatwierdzania i akceptacji zmian przez odpowiednie zespoły lub osoby;
-zapewnienie, że zmiany są odpowiednio udokumentowane i zrozumiane przez zainteresowane strony;
-priorytetyzowanie zmian w oparciu o ich znaczenie i pilność;
-komunikację z użytkownikami końcowymi i zespołami technicznymi w związku z wprowadzanymi zmianami.
·PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”:
zarządzanie działaniami zgodności w zakresie audytów dla systemów informatycznych, obejmujące:
-zapewnienie, że wszystkie wymagania procesowe i audytowe są spełnione;
-regularne monitorowanie i raportowanie statystyk;
-proponowanie automatyzacji i udoskonalania IT procesów;
-tworzenie, dokumentowanie, wdrażanie i aktualizacja dokumentacji związanej z IT procesami, w tym: polityki, procedury, przewodniki.
·PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”:
-koordynacja cyklu życia wydań: planowanie, tworzenie, testowanie, wdrażanie i monitorowanie nowych wersji oprogramowania lub aplikacji.
·PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”:
-przygotowywanie materiałów szkoleniowych;
-prowadzenie szkoleń.
Należy przy tym zauważyć, że nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług:
-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Warto jeszcze podkreślić, że nie wykonuje Pani jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.
Zakres Pani usług obejmuje jedynie czynności pomocnicze i koordynacyjne.
2)czy którekolwiek ze świadczonych przez Panią usług sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.02? Jeśli tak, to czy usługi te są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Odpowiedź: Biorąc pod uwagę charakter świadczonych przez Panią usług, można stwierdzić, że mogą one być sklasyfikowane pod kodem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania.
3)czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, jeśli taka sytuacja występuje?
Odpowiedź: Nie prowadzi Pani ewidencji, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów dochodów opodatkowanych różnymi stawkami.
Z kolei pismem z 22 czerwca 2024 r. ponownie doprecyzowała Pani opis sprawy poprzez odpowiedź na pytania:
1.czy opisane przez Panią usługi:
-są odrębnymi usługami, za które Kontrahent płaci Pani osobne wynagrodzenie za każdą z tych odrębnych usług, czy
-są elementami jednego całościowego świadczenia, za które Kontrahent płaci Pani jedno wynagrodzenie?
2.Jeśli usługi są elementami jednego całościowego świadczenia, to jaka jest klasyfikacja PKWiU tego jednego złożonego ze wszystkich usług świadczenia, realizowanego na rzecz Kontrahenta?
Odpowiedź: Zgodnie z umową z Kontrahentem, otrzymuje Pani wynagrodzenie za następujące usługi:
„1. Zarządzanie i obsługa systemów komputerowych oraz ośrodków przetwarzania danych Kontrahenta w ramach funkcjonowania systemu informatycznego Kontrahenta;
2. Utrzymanie nieprzerwanej pracy systemów komputerowych oraz ośrodków przetwarzania danych Kontrahenta.”
W związku z tym, miesięczna faktura jest wystawiana przez Panią za ten sam zakres usług bez jakiegokolwiek podziału.
Usługi, które opisała Pani wcześniej (pismo z dnia 19 maja 2024 r.), w większości są objęte kodami PKWiU 62.03.12.0 i 62.02.30.0, dlatego może Pani stwierdzić, że odpowiednie kody są przez Panią używane w równych proporcjach, tj. 50% na 50%.
Pytanie
Wniosek składa Pani w celu uzyskania interpretacji, czy dla powyższych usług może Pani zastosować opodatkowanie w formie ryczałtu w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Swoje pytanie argumentuje Pani tym, że Pani działalność związana jest z nadzorem jakości procesów informatycznych (nie jest Pani programistą i nie piszę kodów).
W związku z powyższym, Pani zdaniem można zastosować stawkę podatku w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
• 12 % przychodów ze świadczenia usług:
a) związanych z wydawaniem:
-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Z kolei, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:
-rozpoczęła Pani wykonywanie indywidualnej działalności gospodarczej (…) 2022 r.,
-ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
-forma opodatkowania została wybrana w momencie składania wniosku CEiDG o rozpoczęciu działalności,
-prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
-do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy,
-dochód z Pani indywidualnej działalności gospodarczej nie przekracza 2 000 000 euro,
-swoje czynności w działalności gospodarczej wykonuje Pani na podstawie kontraktu o współpracy z Kontrahentem,
-do Pani głównych zadań zgodnie z umową należą:
1.Zarządzanie zmianami i zarządzanie wydaniami:
·Zarządzanie procesem wprowadzania zmian w infrastrukturze, aplikacjach lub usługach IT.
·Ocena i dokumentacja proponowanych zmian oraz ich wpływu na organizację.
·Koordynacja procesu zatwierdzania i akceptacji zmian przez odpowiednie zespoły lub osoby.
·Zapewnienie, że zmiany są odpowiednio udokumentowane i zrozumiane przez zainteresowane strony.
·Priorytetyzowanie zmian w oparciu o ich znaczenie i pilność.
·Komunikacja z użytkownikami końcowymi i zespołami technicznymi w związku z wprowadzanymi zmianami.
·Odpowiedzialność za cykl życia wydań, czyli planowanie, tworzenie, testowanie, wdrażanie i monitorowanie nowych wersji oprogramowania.
2.Zapewnianie Jakości Procesu:
·Zapewnienie, że wszystkie wymagania procesowe i audytowe są spełnione.
·Regularne monitorowanie i raportowanie statystyk.
·Proponowanie automatyzacji i udoskonalania IT procesów.
·Tworzenie, dokumentowanie, wdrażanie i aktualizacja dokumentacji związanej z IT procesami, w tym: polityki, procedury, przewodniki.
·Przygotowywanie materiałów szkoleniowych.
·Prowadzenie szkoleń.
-zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego, z dnia 01.02.2024 r., świadczone przez Panią usługi zostały sklasyfikowane jako:
·PKWiU 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi”,
·PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”,
·PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
·PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Ma Pani wątpliwości dotyczące stawki ryczałtu dla powyższych usług – czy można zastosować stawkę podatku w wysokości 8,5%.
W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że w zakresie usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi” świadczy Pani następujące usługi:
-zarządzania procesem wprowadzania zmian w infrastrukturze, aplikacjach lub usługach IT;
-oceny i dokumentacji proponowanych zmian oraz ich wpływu na organizację;
-koordynacji procesu zatwierdzania i akceptacji zmian przez odpowiednie zespoły lub osoby;
-zapewnienia, że zmiany są odpowiednio udokumentowane i zrozumiane przez zainteresowane strony;
-priorytetyzowania zmian w oparciu o ich znaczenie i pilność;
-komunikacji z użytkownikami końcowymi i zespołami technicznymi w związku z wprowadzanymi zmianami.
W zakresie powyższych świadczonych przez Panią usług wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawodawca wprost wskazał usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Kategoria ta obejmuje, zgodnie ze schematem klasyfikacji, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) następujące grupowania (podkategorie i pozycje):
-62.03.11 Usługi związane z zarządzaniem siecią,
-62.03.11.0 Usługi związane z zarządzaniem siecią,
-62.03.12 Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi,
-62.03.12.0 Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi.
Wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), nie zawierają oznaczenia „ex” przy symbolu grupowania. Skoro stawką ryczałtu w wysokości 12% została objęta cała kategoria PKWiU 62.03.1 (nie zastosowano oznaczenia „ex”), to stawka ta ma zastosowanie do wszystkich podkategorii oraz pozycji zawartych w tej kategorii, w tym pozycji wskazanej przez Panią w odniesieniu do usług związanych z zarządzaniem systemami informatycznymi.
Zatem zakres świadczonych usług według wskazanego w opisie sprawy PKWiU 62.03.12.0 wchodzi w zakres usług wymienionych w kategorii PKWiU 62.03.1. Wobec powyższego, przyporządkowana stawka w wysokości 12%, ma zastosowanie do całego grupowania 62.03.1.
W konsekwencji przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.03.12.0 – usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi, są opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika ponadto, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi polegające na zarządzaniu działaniami zgodności w zakresie audytów dla systemów informatycznych, obejmujące:
-zapewnienie, że wszystkie wymagania procesowe i audytowe są spełnione,
-regularne monitorowanie i raportowanie statystyk,
-proponowanie automatyzacji i udoskonalania IT procesów,
-tworzenie, dokumentowanie, wdrażanie i aktualizacja dokumentacji związanej z IT procesami, w tym: polityki, procedury, przewodniki,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W uzupełnieniu wniosku, wskazała Pani także, że ww. usługi mogą być sklasyfikowane pod kodem 62.02.30.0, ponieważ nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania.
Analiza wykonywanych czynności, sklasyfikowanych do PKWiU 62.02 (bardziej szczegółowo do PKWiU 62.02.30.0) prowadzi do wniosku, że czynności te, jeśli faktycznie nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W opisie sprawy wskazała Pani również, że w ramach grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” świadczy Pani usługi koordynacji cyklu życia wydań: planowanie, tworzenie, testowanie, wdrażanie i monitorowanie nowych wersji oprogramowania lub aplikacji.
W powyższym zakresie zaznaczyć należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności wskazane w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikację przemawia fakt, że dotyczą one wprost planowania, tworzenia, testowania, wdrażania i monitorowania nowych wersji oprogramowania lub aplikacji.
Podkreślam, że wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”– związane z oprogramowaniem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Reasumując – przychody z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei, z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że w ramach grupowania PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” świadczy Pani usługi przygotowywania materiałów szkoleniowych oraz prowadzenia szkoleń.
W odniesieniu do tych usług, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednakże – niezależnie od powyższych wskazań, podkreślić należy, że w uzupełnieniu wniosku wyjaśniła Pani, że wystawia miesięczną fakturę za ten sam zakres usług bez jakiegokolwiek podziału. Wskazała Pani również, że nie prowadzi ewidencji, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
W takiej sytuacji ponownie wskazać należy na art. 12 ust. 3 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%.
Skoro osiąga Pani przychody zarówno ze świadczenia usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, jak i przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, a także przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c i nie prowadzi Pani ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności – całość osiąganego przez Panią przychodu z przedstawionej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 3 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right