Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.327.2024.1.AW

Czy Spółka postąpiła prawidłowo ujmując dopłaty bezpośrednie z (…) do podatkowych przychodów operacyjnych i jednocześnie skorzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o podatku odchodowym od osób prawnych oraz czy może postąpić analogicznie do dopłat końcowych, które zostaną wypłacone w 2024 roku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka postąpiła prawidłowo ujmując dopłaty bezpośrednie z (…) do podatkowych przychodów operacyjnych i jednocześnie skorzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o podatku odchodowym od osób prawnych oraz czy może postąpić analogicznie do dopłat końcowych, które zostaną wypłacone w 2024 roku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka wydzierżawiła grunty rolne na obszarze (...) ha z czego (...) ha jest wykorzystywane rolniczo na okres od (...) 2023 r. do (...) 2028 r. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i prowadzi księgi rachunkowe.

Rośliny uprawiane w sezonie 2023 to żyto ozime (zasiane przez poprzedniego dzierżawcę), owies z soczewicą oraz łubin. Następnie po osiągnięciu dojrzałości zboża i rośliny zostały zebrane przez wynajęte firmy zewnętrzne i przechowywane w magazynach do czasu sprzedaży ich przez Spółkę.

W (...) 2023 r. spółka wystąpiła do (…) o płatności bezpośrednie w ramach ONW. Wsparcie udzielane jest w celu zrekompensowania efektów istniejących utrudnień w produkcji rolnej na obszarach innych niż obszary górskie, na których występują specyficzne ograniczenia w stosunku do gospodarstw, na których takie ograniczenia nie występują (obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania).

W skład dopłaty bezpośredniej wchodzą trzy składowe:

a) 166 euro do każdego hektara w przeliczeniu na złotówki i jest to podstawowa płatność;

b) ekoschematy, szerg zabiegów polowych związanych z dobrą kulturą rolną (zrównoważona struktura zasiewów), np. wymieszanie słomy z glebą;

c) płatność do roślin strączkowych uprawianych na nasiona.

Spółka otrzymała zaliczkę z (…) w listopadzie 2023 roku w dwóch płatnościach. Pierwsza to zaliczka na dopłaty bezpośrednie wypłacone przez (…), a druga z (…).

Spółka w zeznaniu rocznym CIT-8 za 2023 rok ujęła wyżej wymienione zaliczki jako podatkowe przychody z pozostałej działalności operacyjnej i jednocześnie jako dopłaty bezpośrednie ujęła w załączniku CIT-8/0 w części B poz. 30 jako dopłaty wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytania

 1. Czy Spółka postąpiła prawidłowo ujmując dopłaty bezpośrednie z (…)do podatkowych przychodów operacyjnych i jednocześnie skorzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a o podatku odchodowym od osób prawnych?

 2. Czy spółka może postąpić analogicznie do dopłat końcowych, które zostaną wypłacone w 2024 roku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, dopłaty bezpośrednie w ramach (…) jak i (…), wypłacane przez (…), są przychodem podatkowym pozostałym i jednocześnie są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ środki pochodzą z (…).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne.

Zatem otrzymane wyżej wymienione dopłaty jako otrzymane pieniądze są przychodem podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1.otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

2. wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe, powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów.

Z kolei, w art. 17 ustawy o CIT wymienione zostały dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o CIT,

wolne od podatku są umorzone należności i wierzytelności przypadające agencji płatniczej w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a także należności z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz w ramach wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, od ustalenia których odstąpiono.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia czy Spółka postąpiła prawidłowo ujmując dopłaty bezpośrednie z (…) do podatkowych przychodów operacyjnych i jednocześnie skorzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o podatku odchodowym od osób prawnych oraz czy może postąpić analogicznie do dopłat końcowych które zostaną wypłacone w 2024 roku.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że uzyskane przez Państwa dopłaty bezpośrednie z (…) stanowią dla Państwa przychód podatkowy. Przychód ten podlega zwolnieniu przedmiotowemu, jednak na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT.

W opisie sprawy zostało wskazane, że Spółka wystąpiła do (…) o płatności bezpośrednie w ramach ONW. Wsparcie udzielane jest w celu zrekompensowania efektów istniejących utrudnień w produkcji rolnej na obszarach innych niż obszary górskie na których występują specyficzne ograniczenia w stosunku do gospodarstw, na których takie ograniczenia nie występują (obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania).

Zatem, z wniosku wynika że otrzymane przez Państwa dopłaty bezpośrednie z (…) w ramach ONW są dopłatami bezpośrednimi stosowanymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymanymi na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisu sprawy nie wynika natomiast, aby wskazane we wniosku płatności były wierzytelnościami (należnościami) wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o CIT.

Zatem, otrzymane przez Państwa dopłaty bezpośrednie w ramach ONW (w tym również dopłaty końcowe, które zostaną wypłacone w 2024 r.) stanowią przychód podatkowy. Przychód ten jest jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT.

Reasumując Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy:

- czy Spółka postąpiła prawidłowo:

- ujmując dopłaty bezpośrednie z (…) do podatkowych przychodów operacyjnych i jednocześnie skorzystała ze zwolnienia – jest prawidłowe;

- na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36a ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.

- czy spółka może postąpić analogicznie do dopłat końcowych które zostaną wypłacone w 2024 roku – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00