Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.288.2024.3.BM

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 28 czerwca i 3 lipca 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z wykonywaną pracą Project Managera IT – zarządzanie projektami, obecnie płaci Pan podatek 12%. Nie jest to jednak praca kreatywna, jak w przypadku programistów IT, która wiąże się z działalnością wytwórczą – programowanie (tworzenie nowych kodów i oprogramowania). Pana praca polega wyłącznie na nadzorze i planowaniu pracy dla zespołów, jak i zarządzaniu nimi.

Opis stanowiska dla: Project Manager dla Projektów Informatycznych.

Project Manager Projektów Informatycznych jest odpowiedzialny za nadzór i koordynację wszystkich aspektów realizacji projektów informatycznych w firmie. Głównym celem tego stanowiska jest zapewnienie, że projekty są realizowane zgodnie z harmonogramem, w ramach budżetu oraz spełniają ustalone standardy jakości. Osoba na tym stanowisku pełni rolę nadzorczą, zarządzając zespołem wykonawczym oraz komunikując się z interesariuszami, bez bezpośredniego udziału w procesie wytwarzania produktów.

Zakres obowiązków:

1.Planowanie Projektów:

(...)

2.Nadzór nad Realizacją Projektów:

(...)

3.Zarządzanie Zespołem:

(...)

4.Komunikacja i Współpraca z Interesariuszami:

(...)

5.Zarządzanie Ryzykiem:

(...)

6.Zapewnienie Jakości:

(...)

7.Doskonalenie Procesów:

(...)

Relacje służbowe:

Project Manager Projektów Informatycznych raportuje bezpośrednio do Dyrektora ds. IT.

Bezpośrednio nadzoruje zespół wykonawczy składający się z programistów, testerów i analityków biznesowych. Współpracuje z innymi działami firmy oraz zewnętrznymi interesariuszami, w tym klientami.

Podsumowanie:

Project Manager Projektów Informatycznych odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu skutecznej realizacji projektów w firmie. Jest odpowiedzialny za nadzór nad całym cyklem życia projektu, koordynację pracy zespołu wykonawczego oraz utrzymanie efektywnej komunikacji z interesariuszami. Osoba na tym stanowisku musi posiadać umiejętność zarządzania wieloma projektami jednocześnie, dbając o najwyższą jakość i zgodność z harmonogramem oraz budżetem. Rola ta skupia się na nadzorowaniu i koordynacji, a nie na bezpośrednim wytwarzaniu produktów, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i realizację strategicznych celów firmy.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

ww. czynności wykonywane są w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, dla której wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776),

uzyskany przez Pana w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek przychód z działalności gospodarczej nie przekroczył 2 000 000 euro,

złożył/złoży Pan sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) pod symbolem PKWiU 70.22.20.0.

Wskazał Pan, że czy czynności/zadania, o których mowa we wniosku:

nie są świadczone na żadnym etapie tworzenia oprogramowania,

nie mają wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania,

nie usprawniają działania żadnego oprogramowania.

Na pytanie organu, czym są „projekty informatyczne”, „produkty końcowe”, „kody”, o których mowa we wniosku wyjaśnił Pan.

Projekty informatyczne, o których mowa we wniosku, to zorganizowane przedsięwzięcia, które mają na celu tworzenie, rozwijanie, wdrażanie lub utrzymanie systemów i rozwiązań informatycznych. Mogą obejmować różne dziedziny, takie jak oprogramowanie, hardware, sieci komputerowe, bazy danych, analityka danych i bezpieczeństwo informatyczne. Projekty te często realizowane są przez zespoły specjalistów i wymagają zarządzania zasobami, harmonogramem oraz budżetem, aby osiągnąć określone cele w wyznaczonym czasie.

Produkty końcowe – Oprogramowanie to działające aplikacje, systemy operacyjne, narzędzia, gry komputerowe, itp.

Dokumentacja to instrukcje użytkownika, specyfikacje techniczne, podręczniki programistyczne, raporty projektowe, dokumentacja kodu źródłowego.

Kod źródłowy to kompletne i skompilowane programy, biblioteki, skrypty.

Prototypy to wstępne wersje oprogramowania lub urządzeń, które są używane do testowania i walidacji koncepcji.

Bazy danych to zaprojektowane i wdrożone struktury danych, wypełnione danymi i gotowe do użycia przez aplikacje.

Strony internetowe to gotowe, funkcjonalne witryny internetowe, portale, e-sklepy.

Systemy informatyczne to zintegrowane systemy składające się z różnych komponentów oprogramowania i sprzętu.

Raporty z testów to wyniki testów jakościowych, testów wydajnościowych, testów bezpieczeństwa, itp.

-Szkolenia i materiały szkoleniowe to kursy, warsztaty, tutoriale, które są używane do edukacji użytkowników końcowych lub zespołu.

Kody w projektach informatycznych to:

Kod źródłowy – zestaw instrukcji napisanych w jednym lub kilku językach programowania (np. Python, Java, C++, JavaScript), które są interpretowane lub kompilowane do postaci wykonywalnej przez komputer. Kod źródłowy jest czytelny dla programistów i stanowi podstawę działania aplikacji lub systemu.

Kod maszynowy – niskopoziomowe instrukcje, które są bezpośrednio wykonywane przez procesor komputera. Powstaje w wyniku kompilacji kodu źródłowego.

Skrypty – kod napisany w językach skryptowych (np. Python, Perl, Bash), który jest wykonywany przez interpretery w celu automatyzacji zadań lub wykonywania konkretnych operacji.

Biblioteki i frameworki - zestawy kodu, które dostarczają gotowe funkcje i struktury, ułatwiając programowanie poprzez dostarczanie złożonych funkcjonalności w łatwo dostępnej formie.

Kod testowy – skrypty i programy napisane w celu testowania innych części kodu źródłowego, zapewniając ich poprawność i niezawodność.

Kod źródłowy jest podstawowym elementem tworzenia oprogramowania i stanowi fundament, na którym opierają się wszelkie aplikacje i systemy informatyczne. Jego jakość, optymalizacja i czytelność mają kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu informatycznego.

W ramach wykonywanej pracy przygotowuje Pan wytyczne dla programistów, ale nie dotyczą one samego oprogramowania.

Pracę, o której mowa we wniosku, świadczy Pan na rzecz jednego kontrahenta. Zakres wykonywanych czynności nie różni się, ponieważ metodyka zarządzania projektami jest podobna bez względu na środowisko w danej firmie.

Postanowienia umowy dotyczące przedmiotowej pracy są identyczne dla każdego kontrahenta. Wynagrodzenie należne jest za kontrakt za przepracowaną godzinę.

Pytanie

Czy powinien Pan płacić podatek ryczałtowy w stawce 8,5%, czy w stawce 12%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, powinien płacić mniejszą stawkę podatkową, czyli 8,5% zamiast 12%.

Wnioskuje Pan o płacenie niższej stawki podatku dochodowego czyli 8,5% ryczałtu w związku z przedstawionymi we wcześniejszym punkcie argumentami, jednocześnie powołuje się Pan również na wyrok sądowy o numerze I SA/Po 900/23 który został wydany w podobnej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4.– 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi Project Managera dla Projektów Informatycznych. Jest Pan odpowiedzialny za nadzór i koordynację wszystkich aspektów realizacji projektów informatycznych w firmie. Głównym celem tego stanowiska jest zapewnienie, że projekty są realizowane zgodnie z harmonogramem, w ramach budżetu oraz spełniają ustalone standardy jakości. Pełni Pan rolę nadzorczą, zarządzając zespołem wykonawczym oraz komunikując się z interesariuszami, bez bezpośredniego udziału w procesie wytwarzania produktów.

Dla usług, które Pan świadczy wskazał symbol PKWiU 70.22.20.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.0.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe wymogi przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku należy podkreślić, że jest on rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie i dotyczy odrębnej sytuacji faktycznej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00