Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.269.2024.2.MD
Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 14% dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 71.12.20.0 oraz w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Upełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 czerwca 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług Project Managera (Kierownika Projektu). W ramach prowadzonej działalności zawarł Pan umowę współpracy z firmą (dalej jako Zleceniodawca lub Klient).
Zgodnie z zapisami umowy oraz faktycznym charakterem wykonywanych czynności, Pana usługi obejmują:
1)zarządzanie projektem (...)
2)zarządzanie projektem (...)
3)zarządzanie projektem (...)
4)zarządzanie projektem (...)
5)zarządzanie projektem (...)
Czynności, które Pan wykonuje w ramach usług kierownika projektu nie obejmują czynności, takich jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania, technologii informatycznych, czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani teżdoradztwo w zakresie oprogramowania.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które Pan wykonuje, jest objęty grupowaniem:
1)PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – dla Usług 1, Usług 2, Usług 3 i Usług 4 oraz
2)PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej” – dla Usług 5.
Wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U.2021.1993 ze zm., dalej: „ustawa o ryczałcie”, „ustawa”). W tym celu złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy). Jednocześnie, do działalności, jaka jest wykonywana przez Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, w szczególności:
-nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej,
-nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,
-nie prowadzi Pan apteki,
-nie prowadzi Pan działalności w zakresie sprzedaży i kupna wartości dewizowych oraz
-nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
-nie wytwarza Pan również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Zastosowania nie znajduje także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy. Ponadto, wskazał Pan, że:
-Pana działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie;
-z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy, a także wykonywane przez Pana usługi nie są świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i nie odpowiadają czynnościom, które wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy;
-prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi);
-wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od (...) 2022 r. oraz Pana dochodów osiąganych w roku 2022 i w latach następnych;
-opisane we wniosku czynności wykonuje Pan samodzielnie, nie pod kierownictwem zamawiającego usługi;
-opisane we wniosku czynności wykonuje Pan w miejscu i czasie ustalonym samodzielnie (tj. niewyznaczonym przez zamawiającego usługi);
-ponosi Pan ryzyko gospodarcze w związku z prowadzoną działalnością, a wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat Pana usług;
-świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, są to podmioty niepowiązane, tj. w szczególności nie jest Pan członkiem zarządu, ani udziałowcem/wspólnikiem tych podmiotów.
Uzupełnienie
Przedmiotem Pana usług jest świadczenie usług zarządzania i planowania projektów realizowanych w ramach (...). W ramach jednej inwestycji równolegle toczą się projekty w (...).
Usługi obejmują m.in.:
-zarządzanie harmonogramami projektów,
-weryfikację postępu zadań w ramach projektów,
-raportowanie do inwestora o postępach projektów,
-komunikowanie się z zespołami projektowymi celem aktualizacji harmonogramów oraz
-koordynację prac różnych zespołów projektowych (tj. odpowiedzialnych za różne podobszary procesu inwestycyjnego).
Usługa w umowach z Kontrahentami jest opisywana najczęściej poprzez wskazanie ww. czynności wymienionych, natomiast wynagrodzenie jest wypłacane za (...). W przedstawianych Kontrahentowi zestawieniach oraz na wystawianych fakturach, odrębnie wykazuje Pan ilość godzin przepracowanych w ramach poszczególnych projektów (...).
Efektem końcowym Pana działań są (...).
Wynagrodzenie jest kalkulowane jako iloczyn ilości godzin i stawki godzinowej, odrębnie dla każdego projektu (...).
Dokumentuje Pan usługi zestawieniami godzin spędzonych w ramach poszczególnych projektów (obszarów). Oprócz tego, wewnętrznie dla Kontrahentów przygotowuje Pan dokumentację projektową, taką jak ww. harmonogramy, raporty itp.
Dla każdego (...), Pana czynności stanowią odrębną usługę, co znajduje potwierdzenie w dokumentach „pomiędzy Panem a Kontrahentami” (...).
Wskazał Pan, że podtrzymuje klasyfikacje PKWiU dla poszczególnych usług, przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku o interpretację podatkową, tj.
-70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych – dla Usług 1, Usług 2, Usług 3 i Usług 4 oraz
-71.12.20.0 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej – dla Usług 5.
Projekty odnoszą się odrębnie do poszczególnych obszarów realizowanych w ramach procesu inwestycyjnego (realizacja zakupów na potrzeby inwestycji, wdrożenie rozwiązań IT, przygotowanie dokumentacji technicznej, realizacja prac budowlanych, rozruch inwestycji).
Wskazał Pan, że usługi dotyczą dużych procesów inwestycyjnych przede wszystkim w (...).
Projekty realizowane przez Pana dotyczą organizacji procesu zakupów w ramach procesu inwestycyjnego, organizacji wdrożenia (...), organizacji przygotowania dokumentacji technicznej (...), organizacji prac budowlanych w ramach (...) i organizacji rozruchu (...). Pana usługi dotyczą (choć jedynie pośrednio) obiektów budowlanych wyłącznie w zakresie Usług 5 – zarządzanie projektem w obszarze prac budowlanych. Opisane przez Pana usługi, tj. 1, 2, 3, 4 i 5 mogą jednocześnie dotyczyć tego samego procesu inwestycyjnego.
Pytania
1.Czy działalność gospodarcza wykonywana przez Panamoże być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy?
2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym do opisanych Usług 1, Usług 2, Usług 3 i Usług 4 powinien Pan zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy?
3.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym do opisanych Usług 5 powinien Pan zastosować stawkę 14% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Stoi Pan na stanowisku, że wykonywana działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy.
Ad 2.
Stoi Pan na stanowisku, że do opisanych Usług 1, Usług 2, Usług 3 i Usług 4 powinien zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Ad 3.
Stoi Pan na stanowisku, że do opisanych Usług 5 powinien zastosować stawkę 14% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy.
Uzasadnienie
W odniesieniu do pytania 1, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Podatnicy, którzy planują skorzystać z opodatkowania ich przychodów w formie ryczałtu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, powinni złożyćnaczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Mianowicie, wświetle art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b (przychody z tytułu najmu i podnajmu itp., które można opodatkować w formie ryczałtu również przez nw. podatników), nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka ‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Mając na uwadze powyższe, jest uprawniony do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy jako formy opodatkowania przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej stanowiącej działalność usługową, zaliczoną do PKWiU 70.22.20.0.
W odniesieniu do pytania 2 – w art. 12 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:
-na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie – 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Jednocześnie, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, za działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) oraz pkt 3 (działalność usługowa w zakresie handlu). Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi doradztwa w zakresie zarządzania zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które przypisuje Pan usługom, stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU dział 70, ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w dziale 70 PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będąpozostałe usługi wymienione w dziale 70 niezwiązane z usługami firm centralnych (head office), a także usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, tj.
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego, Usługi 1, Usługi 2, Usługi 3 i Usługi 4 świadczone przez Pana stanowią zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowane pod numerem PKWiU 70.22.20.0.
Realizacja Usług 1, Usług 2, Usług 3 i Usług 4 wykonywanych przez Pana polega bowiem głównie na planowaniu, koordynowaniu prac, pilnowaniu i tworzeniu procedur oraz weryfikowaniu postępu prac w ramach realizowanych projektów.
Zwrócił Pan uwagę, że nie ma wykształcenia inżynieryjnego, budowlanego, informatycznego ani architektonicznego, ale jest specjalistąw zakresie dostarczania narzędzi i koordynowania przedsięwzięć biznesowych obejmujących różne obszary merytoryczne (zarządzanie projektami biznesowymi). Dlatego też, poprzez swoje umiejętności i dostarczane klientowi narzędzia pomaga Pan w koordynowaniu prac w ramach i pomiędzy poszczególnymi działami, spośród których każdy (dział budowlany, dział finansów, dział IT, dział zakupów itd.) dysponuje własnym kierownictwem odpowiedzialnym za merytoryczne zagadnienia występujące w poszczególnych obszarach.
Podkreślił Pan, że mając na uwadze stan faktyczny/zdarzenie przyszłe nie wykonuje jakichkolwiek czynności mających charakter usług doradztwa związanych z zarządzaniem, sklasyfikowanych w klasie 70.10 PKWiU, ani w kategorii 70.22.1 PKWiU.
W związku z powyższym, należy uznać, że wykonywane przez Pana Usługi 1, Usługi 2, Usługi 3 i Usługi 4 objęte grupowaniem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – nie są usługami związanymi z zarządzaniem, wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m.
Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres świadczonych przez Pana usług, należy stwierdzić, że Usługi 1, Usługi 2, Usługi 3 i Usługi 4 sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
W odniesieniu do pytania 3, w art. 12 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Jednocześnie, „stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m” ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Jak wskazano powyżej, nie posiada Pan wiedzy merytorycznej pozwalającej na kierowanie pracami budowlanymi, ale poprzez swoje umiejętności i dostarczane klientowi narzędzia pomaga w koordynowaniu prac w ramach i pomiędzy poszczególnymi działami w ramach procesu inwestycyjnego, spośród których każdy (dział budowlany, dział finansów, dział IT, dział zakupów itd.) dysponuje własnym kierownictwem odpowiedzialnym za merytoryczne zagadnienia występujące w poszczególnych obszarach.
Jednakże pomimo,że Usługi 5 nie zawierają elementów inżynieryjnych, ani technicznych, ale polegają na koordynowaniu zadań i prac realizowanych w obszarze budowalnym inwestycji, stoi Pan na stanowisku, że podlegają one grupowaniu 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”.
Taka klasyfikacja czynności wykonywanych w ramach Usług 5 została potwierdzona również w otrzymanej przez Pana Interpretacji Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tym samym, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy Usługi 5 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 14%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 766):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W pierwszej kolejności Pana wątpliwości dotyczą możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych prowadzonej działalności, w ramach której świadczy Pan opisane usług.
W opisie sprawy wskazał Pan, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług Project Managera (Kierownika Projektu). Złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.
Wskazał Pan również, że do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy. Wykonywane przez Pana usługi nie są świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i nie odpowiadają czynnościom, które wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Opisane we wniosku czynności wykonuje Pan samodzielnie, nie pod kierownictwem zamawiającego usługi; opisane we wniosku czynności wykonuje Pan w miejscu i czasie ustalonym samodzielnie (tj. niewyznaczonym przez zamawiającego usługi); ponosi Pan ryzyko gospodarcze w związku z prowadzoną działalnością, a wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat Pana usług.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak Pan wskazał – spełnia wszelkie niezbędne warunki uprawniające do opodatkowania osiąganego przychodu za pomocą zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto złożył naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to może Pan opodatkować uzyskiwane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana wątpliwości dotyczą również stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwych dla opisanych usług.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), art. 12 ust. 1 pkt 2a) lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-14% przychodów ze świadczenia usługarchitektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wskazać należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności zawarł Pan umowę współpracy. Zgodnie z zapisami umowy oraz faktycznym charakterem wykonywanych czynności Pana usługi obejmują:
1)zarządzanie projektem (...)
2)zarządzanie projektem (...)
3)zarządzanie projektem (...)
4)zarządzanie projektem (...)
5)zarządzanie projektem (...)
Czynności, które Pan wykonuje w ramach usług kierownika projektu nie obejmują czynności, takich jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania, technologii informatycznych, czy też tworzenie oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwo w zakresie oprogramowania. Doprecyzował Pan, że przedmiotem usług jest świadczenie usług zarządzania i planowania projektów realizowanych w ramach (..).
Wskazał Pan, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które Pan wykonuje, jest objęty grupowaniami:
-PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – dla Usług 1, Usług 2, Usług 3 i Usług 4
oraz
-PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej” – dla Usług 5.
Usługa w umowach z Kontrahentami jest opisywana najczęściej poprzez wskazanie ww. czynności, natomiast wynagrodzenie jest wypłacane za (...). W przedstawianych Kontrahentowi zestawieniach oraz na wystawianych fakturach, odrębnie wykazuje Pan ilość godzin przepracowanych w ramach poszczególnych projektów (...).
Efektem końcowym Pana działań są (...).
Dokumentuje Pan usługi zestawieniami godzin spędzonych w ramach poszczególnych projektów (obszarów). Oprócz tego, wewnętrznie dla Kontrahentów przygotowuje Pan dokumentację projektową, taką jak ww. harmonogramy, raporty itp.
Dla każdego projektu (obszaru) w ramach procesu inwestycyjnego, Pana czynności stanowią odrębną usługę, co znajduje potwierdzenie w dokumentach „pomiędzy Panem a Kontrahentami” (odrębne harmonogramy projektowe, odrębnie wykazywany czas spędzony na pracach projektowych i odrębnie kalkulowane wynagrodzenie za usługi).
Analizując przedstawiony opis świadczonych przez Pana poszczególnych usług w świetle powołanych przepisów, stwierdzić należy, że:
-dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 71.12.20.0 „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
-dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, ryczałt wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie objętym pytaniami interpretacyjnymi i odnosi się wyłącznie do przedstawionego opisu sprawy zawartego we wniosku i jego uzupełnieniu.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych symboli PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right