Odpowiedzialność przewoźnika za przekazywanie danych geolokalizacyjnych - Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. II GSK 329/24
Przewoźnik jest zobowiązany do ciągłego przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu podczas całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem SENT, a niespełnienie tego obowiązku podlega karze, chyba że przewoźnik wykaże niesprawność systemu lub spełnia warunki do odstąpienia od kary z uwagi na ważny interes przewoźnika lub interes publiczny.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. Sp. z o.o. z siedzibą w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 sierpnia 2023 r. sygn. akt III SA/Lu 246/23 w sprawie ze skargi E. Sp. z o.o. z siedzibą w C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 13 kwietnia 2023 r. nr 0601-IGC.4823.5.2023.EU w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od E. Sp. z o.o. z siedzibą w C. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie 1350 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 17 sierpnia 2023 r., sygn. akt III SA/Lu 246/23, oddalił skargę E. Sp. z o.o. z siedzibą w C. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia 13 kwietnia 2023 r. nr 0601-IGC.4823.5.2023.EU w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
I
W dniu 30 grudnia 2021 r. funkcjonariusze Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej przeprowadzili na DK17 w Z. kontrolę pojazdu o numerze rejestracyjnym [...]. W pojeździe tym na podstawie zgłoszeń przewozu o numerach: [...], [...] oraz [...], odbywał się przewóz towaru w postaci oleju napędowego o kodzie CN 2710, którego przewoźnikiem była E. Sp. z o.o. z siedzibą w C. (dalej: skarżąca, spółka). Przewóz towaru realizowany był z miejsca załadunku w C. do poszczególnych odbiorców według listu przewozowego.