Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.377.2024.4.DA

Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej, zaś 11 kwietnia 2024 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku w zakresie opłaty. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami złożonymi 13 czerwca 2024 r. i 25 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z wyrokiem SO w … z dnia 19 stycznia 2016 r., sygn. akt …, jest Pan rozwiedziony. Ze związku z byłą żoną mają Państwo niepełnosprawnego syna … urodzonego w 2012 r. Wykonywanie władzy rodzicielskiej Sąd powierzył matce dziecka zastrzegając Panu prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem i współdecydowania o istotnych sprawach dotyczących dziecka, w tym miejsca zamieszkania, kierunku kształcenia oraz sposobu leczenia w razie poważniejszej choroby.

Zgodnie z postanowieniem w sprawie zmiany kontaktów SR w … z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. akt …, Pana syn spędza z Panem:

-każdy nieparzysty weekend roku od piątku godz. 15:00 do niedzieli godz. 19:00 (26 tygodni x 2 dni),

-każdy wtorek od godz. 15:00 do godz. 19:00,

-każde wakacje od 1 do 15 lipca oraz od 16 sierpnia do 30 sierpnia,

-każde ferie zimowe przez pierwszy tydzień ferii.

Łącznie w 2023 r. syn pozostawał pod Pana opieką przez ok. 88 dni, czyli dwa pełne miesiące i w tym czasie zabezpieczał Pan mu wszystkie potrzeby, począwszy od bytowych po rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne, jednocześnie płacąc przez ten okres na konto matki alimenty w wysokości 900 zł. Zatem w myśl ustawy, uwzględniając Pana realne zaangażowanie, w opisanych powyżej okolicznościach wykonywał Pan pełną władzę rodzicielską wobec syna. Pana była żona, oprócz alimentów na syna pobiera również wszystkie przysługujące mu świadczenia (800 plus, dodatek opiekuńczy) oraz rozlicza całą ulgę na syna.

Do czasu zawarcia nowego małżeństwa oraz narodzenia dzieci z nowego związku nie miało to dla Pana większego znaczenia, ponieważ nigdy Pana celem nie było odbieranie niczego dzieciom.

W 2019 r. i 2021 r. z nowego związku urodziło się Pana drugie i trzecie dziecko, i chciałby Pan, aby Pana młodsze dzieci również mogły korzystać z przysługujących im świadczeń. W myśl art. 27f ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych chciałby Pan odliczyć w zeznaniu rocznym ulgę na dzieci w wysokości określonej na zasadach przysługujących rodzicom trójki dzieci, w tym na pierwsze dziecko - najstarszego syna w wymiarze proporcjonalnym do czasu w jakim sprawuje Pan nad nim realną władzę rodzicielską, tj. dwa miesiące. Pana była żona nie wyraża zgody na takie rozwiązanie i uważa, że taka ulga Panu nie przysługuje.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w okresie, którego dotyczy wniosek (tj. 2023 r.) podlegał Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W 2023 r. Pana dzieci, tj. syn z pierwszego małżeństwa uczył się w szkole specjalnej oraz młodszy syn (4 lata) chodził do przedszkola publicznego, a córka (2 lata) pozostawała w domu.

Wyrok rozwodu z dnia 19 stycznia 2016 r. z Pana pierwszą żoną uprawomocnił się w dniu 10 lutego 2016 r. Sąd wskazał, że miejscem zamieszkania Pana syna będzie każdorazowe miejsce zamieszkania matki dziecka. Sąd rozstrzygając kwestię władzy rodzicielskiej powierzył ją obojgu rodzicom, Panu i Pana żonie z pierwszego małżeństwa.

W 2023 r. uczestniczył Pan w wychowaniu syna z pierwszego małżeństwa oraz faktycznie wykonywał względem niego władzę rodzicielską, w takim wymiarze, w jakim było to Panu umożliwione postanowieniem Sądu w sprawie zmiany kontaktów (SR w … z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. akt …). Ponadto wykonywał Pan swoje obowiązki, dzięki którym dziecko wychowywane było w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, sprawował Pan faktyczną pieczę nad dzieckiem i jego majątkiem, troszczył się o jego rozwój duchowy, zabezpieczał jego potrzeby bytowe, zajmował się Pan wychowaniem dziecka, uczestniczył w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania dziecka (tym samym, zapewniał Pan i zabezpieczał synowi wszystkie jego potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne, rozwijał Pan zainteresowania dziecka, zapewniał mu wypoczynek podczas ferii zimowych i wakacji itp.).

Wykonywanie władzy rodzicielskiej względem małoletniego syna z pierwszego małżeństwa w przedmiotowym okresie odbywało się zgodnie z ww. postanowieniem w sprawie zmiany kontaktów w ww. zakresie:

-w każdy nieparzysty weekend roku od piątku godz. 15:00 do niedzieli godz. 19:00 (26 tygodni x 2 dni),

-w każdy wtorek od godz. 15:00 do godz. 19:00,

-w każde wakacje od 1 do 15 lipca oraz od 16 sierpnia do 30 sierpnia,

-w każde ferie zimowe przez pierwszy tydzień ferii.

We wskazanym czasie zapewniał Pan synowi rozwój fizyczny i rehabilitacje (np. poprzez udział w zajęciach hipoterapii i lekcjach pływania na basenie), intelektualny (np. poprzez czytanie książek), zabezpieczał Pan potrzeby bytowe (np. poprzez gotowanie obiadów), zdrowotne (np. poprzez konsultacje lekarskie, kupowanie i podawanie lekarstw), edukacyjne (np. poprzez udział w warsztatach szkolnych, udział w spotkaniach rodziców), dostarczał Pan niezbędnych dóbr materialnych w rodzinnym funkcjonowaniu (np. poprzez odbiór autem dziecka ze szkoły), ponosił Pan wydatki związane z wypoczynkiem w okresie wakacyjnym i w okresie ferii zimowych, wspierał w realizacji jego hobby poprzez chodzenie z synem na basen, sprawował Pan pieczę nad synem. W okresie pobytu syna u Pana ponosił Pan pełną odpowiedzialność i koszty za syna. W czasie pobytu syna u Pana, matka dziecka nie dokładała się do utrzymania syna w tym okresie, pomimo otrzymywanych alimentów za ten okres w pełnym wymiarze.

W 2023 r. należycie wypełniał Pan nakazane przez Sąd obowiązki wobec syna z pierwszego małżeństwa. Pana kontakty z synem odbywały się regularnie i zgodnie z wydanym przez Sąd postanowieniem w sprawie zmiany kontaktów z dnia 14 czerwca 2022 r., o którym mowa we wniosku. Kontakty odbywały się regularnie w co drugi weekend miesiąca od godz. 15:00 w piątek do godz. 19:00 w niedziele, poprzez wspólne spędzanie czasu w Pana miejscu zamieszkania (wycieczki, wizyty u rodziny itp.). Ponadto, spędzał Pan z synem każde wtorkowe popołudnie od odbioru ze szkoły od godz. ok. 15:00 do godz. 19:00.

Sąd zobowiązał Pana do płacenia alimentów na rzecz syna z pierwszego małżeństwa. W 2023 r. należycie i regularnie wywiązywał się Pan z obowiązku płacenia na rzecz syna alimentów. Alimenty w wysokości 900 zł płacił Pan raz na miesiąc.

W 2023 r. partycypował Pan w wydatkach związanych z potrzebami syna z pierwszego małżeństwa, zapewniając mu wszystko (jedzenie, lekarstwa, ubrania, basen, wycieczki) podczas pobytu z Panem.

Nie zawarł Pan z matką dziecka z pierwszego małżeństwa (syna) porozumienia dotyczącego sposobu korzystania z ulgi na dziecko przez każdego z rodziców w roku podatkowym obejmującym przedmiotowy wniosek (tj. 2023 r.) w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2023 r. posiadał Pan pełną władzę rodzicielską i faktycznie ją wykonywał względem dwojga swoich małoletnich dzieci z drugiego małżeństwa. Pana obecna żona (matka dzieci), również posiadała względem nich pełną władzę rodzicielską i faktycznie ją wykonywała.

W 2023 r. dzieci z drugiego małżeństwa mieszkały razem z Panem i Pana drugą żoną.

W 2023 r. Pana dzieci nie zostały na podstawie orzeczenia Sądu umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

W 2023 r. osiągnął Pan dochody opodatkowane wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 120 180,33 zł.

W 2023 r. Pana dochody pochodziły ze służby w charakterze … w … w … i były opodatkowane na zasadach obowiązujących dla żołnierzy zawodowych.

W 2023 r. nie prowadził Pan działalności gospodarczej.

Nie posiada Pan wiedzy o dochodach swojego dziecka z pierwszego małżeństwa, jednak przypuszcza Pan, że nie osiągnęło żadnych dochodów ze względu na niepełnosprawność i wiek (12 lat). Dzieci z drugiego małżeństwa nie osiągnęły żadnych dochodów w 2023 r.

W 2023 r. w stosunku do Pana i Jego trójki dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) − w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń. Ponadto, w ww. okresie w stosunku do Pana i Jego trójki dzieci nie miały zastosowania przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na pytanie Organu o treści: czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana dziecko (dzieci) otrzymywało (otrzymywały) zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną - jeśli tak, to od kiedy oraz konkretnie, które z ww. świadczeń i na podstawie jakich przepisów otrzymywało dziecko (otrzymywały dzieci), wskazał Pan: „Matka pobiera na syna zasiłek pielęgnacyjny na częściowe pokrycie wydatków wynikających z konieczności zapewnienia opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji syna jednak nie odpowiedziała na moje pytanie odnośnie szczegółów”.

Ponadto wskazał Pan, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej za ostatni rok podatkowy, tj. 2023 r.

Pytanie

Czy biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej sytuację w myśl art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadne jest w zeznaniu rocznym za 2023 r. odliczenie ulgi na dzieci w wysokości określonej na zasadach przysługujących rodzicom trójki dzieci?

Pana stanowisko w sprawie

Biorąc pod uwagę realne i pełne wykonywanie władzy rodzicielskiej w okresie, w którym przebywa u Pana syn, tj. co najmniej dwa pełne miesiące w 2023 r., przysługuje Panu prawo do odliczenia w myśl art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym ulgi na dzieci w wysokości określonej na zasadach przysługujących rodzicom trójki dzieci.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Na podstawie art. 93 § 1 ww. Kodeksu:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Jak stanowi art. 95 § 1 ww. Kodeksu:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

W myśl art. 96 § 1 ww. Kodeksu:

Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.

Stosownie do art. 97 § 1 ww. Kodeksu:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Zgodnie zaś z treścią art. 107 ww. Kodeksu:

§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

Jak wynika z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.

Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne realizowanie, czyli wykonywanie obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka. Co istotne, samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka, czy też sporadyczne spotkania z dzieckiem nie wypełniają tak rozumianego określenia wykonywanie władzy rodzicielskiej.

Zgodnie art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Art. 27f ust. 2c ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

W myśl art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Z art. 26 ww. Kodeksu wynika, że:

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Brzmienie art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że kwotę obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzice mogą odliczyć od podatku:

·w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

·w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.

Z kolei, przepis art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy rodziców wspólnie wykonujących władzę rodzicielską, tzn. nie mają oni obowiązku ani możliwości dzielenia ulgi na dni.

Stosownie do art. 27f ust. 7 ww. ustawy:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Mając na uwadze obowiązujące uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro Sąd rozwiązując Pana małżeństwo przez rozwód pozostawił obojgu rodzicom wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem (synem z pierwszego małżeństwa), ustalając, iż miejscem zamieszkania małoletniego jest każdorazowe miejsce zamieszkania jego matki oraz zapewniając Panu kontakty z małoletnim synem na podstawie postanowienia z dnia 14 czerwca 2022 r. w sprawie zmiany kontaktów, zgodnie z którym Pana syn przebywa u Pana w każdy nieparzysty weekend roku od piątku godz. 15:00 do niedzieli godz. 19:00, w każdy wtorek od godz. 15:00 do godz. 19:00, w każde wakacje od 1 do 15 lipca oraz od 16 sierpnia do 30 sierpnia, w każde ferie zimowe przez pierwszy tydzień ferii, oraz nie doszedł Pan do porozumienia z byłą małżonką co do podziału kwoty ulgi – nie może Pan dokonać odliczenia za 2023 r. ulgi prorodzinnej, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na małoletnie dziecko z pierwszego małżeństwa. Do Pana sytuacji ma bowiem zastosowanie zdanie czwarte przepisu art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny. W konsekwencji przysługuje Panu ulga prorodzinna tylko na dwoje małoletnich dzieci, tj. syna i córkę z drugiego małżeństwa.

Reasumując, nie przysługuje Panu prawo do odliczenia w zeznaniu rocznym za 2023 r. ulgi prorodzinnej na dzieci w wysokości określonej na zasadach przysługujących rodzicom trójki dzieci na podstawie art. 27f ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00