Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.394.2024.2.BS

Usługi w zakresie doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu. Usługi związane z zatrudnieniem (dział 78 PKWiU), podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan pismem z 2 lipca 2024 r. (data wpływu 2 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.

Od 2015 r. prowadzi samodzielnie jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważająca działalność Wnioskodawcy skupiona jest na czynnościach sklasyfikowanych pod PKD 73.12.C - pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet), ale Wnioskodawca realizuje również czynności sklasyfikowane pod PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz pod PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz spółki kapitałowej (dalej: Kontrahent), będącej polskim rezydentem podatkowym.

W ramach umowy z Kontrahentem Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie prowadzenia działu handlowego oraz wsparcia sprzedaży, w szczególności Wnioskodawca świadczy usługi takie jak:

1.Wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów,

2.Negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,

3.Aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,

4.Udzielanie kontrahentom informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych,

5.Nadzór nad realizacją zawartych umów,

6.Obsługę klientów i kontakt z nimi w celach sprzedażowych, diagnozowanie potrzeb klientów.

7.Doradztwo biznesowe w zakresie rozwoju portalu Kontrahenta,

8.Zarządzanie personelem w dziale handlowym,

9.Rekrutacja i wdrażanie pracowników do działu handlowego.

Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywał fizycznej sprzedaży produktów. Wnioskodawca zajmuje się i będzie się zajmować świadczeniem usług.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: ustawa o ryczałcie). Przychód Wnioskodawcy w 2023 r. nie przekroczył limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Kontrahent nie jest i nigdy nie był pracodawcą Wnioskodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy. Wnioskodawca świadczy usługi własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów właściwą dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca złożył w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze na 2024 r., opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu Od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca wystawia na rzecz Kontrahenta dwie faktury - jedna obejmuje usługi wskazane w pkt 1-6, a druga obejmuje usługi wskazane w pkt 7-9. Wnioskodawca obecnie przychód uzyskany z obydwóch faktur opodatkowuje stawką 15% ryczałtu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Wnioskodawca wskazał we własnym stanowisku, Wnioskodawca klasyfikuje wskazane w opisie stanu faktycznego czynności w pkt 1-6 w PKWiU 74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Z kolei czynności wskazane w pkt 7-8 Wnioskodawca klasyfikuje w zakresie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Usługi wskazane w pkt 9 Wnioskodawca klasyfikuje w dziale 78 PKWiU - Usługi związane z zatrudnieniem.

Wnioskodawca chce także zaznaczyć, że zgodnie z orzecznictwem sądowym organ podatkowy nie może wymagać od podatników klasyfikacji statystycznej usług według PKWiU jako warunku koniecznego do oceny stanu faktycznego. To Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej jest organem właściwym do wskazania prawidłowego kodu PKWiU, ponieważ kwestia ta mieści się w ramach zagadnień koniecznych do ustalenia dla wskazania właściwej stawki podatku. Dodatkowo należy zauważyć, że opinie klasyfikacyjne GUS nie są wiążące dla organów podatkowych i nie zwalniają ich od przeprowadzenia własnych ustaleń. Wskazał tak NSA w wyroku z 12.03.2021 r., I FSK 134/19:

„Wyrażony w tych wyrokach pogląd, że organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez wnioskodawcę stracił na aktualności. Nie ma bowiem uzasadnionych podstaw prawnych, aby także klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy wyłączona była z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej. Zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU może być w związku z tym przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej.”

Powyższe potwierdza także najnowszy wyrok NSA z 26.01.2024 r., II FSK 487/23:

„Zarzuty skargi kasacyjnej należy uznać za niezasadne, gdyż jak słusznie uznał Sąd pierwszej instancji, organ interpretacyjny nie mógł w realiach stanu faktycznego zaprezentowanego przez stronę żądać uzupełnienia wniosku o podanie symbolów PKWiU, do jakich należy zakwalifikować usługi świadczone przez Skarżącą w ramach działalności gospodarczej. W szczególności nie można uznać, aby wymógł kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU.”

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów i jeśli zaistnieje taka sytuacja - będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

Tak jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, w ramach umowy z Kontrahentem Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie prowadzenia działu handlowego oraz wsparcia sprzedaży. Wnioskodawca zajmuje się wyszukiwaniem i pozyskiwaniem klientów dla Kontrahenta, którzy są zainteresowani zakupem produktów i usług Kontrahenta. W ramach tych obowiązków Wnioskodawca sporządza analizy trendów na rynku, analizy zapotrzebowania klientów, nawiązuje kontakty z potencjalnymi klientami oraz w dalszej kolejności utrzymuje relacje z klientami. Do obowiązków Wnioskodawcy należy także organizowanie i udział w spotkaniach handlowych z klientami, udzielanie informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych, sporządzanie i przesyłanie ofert. Kolejno Wnioskodawca zajmuje się doradztwem w zakresie negocjowania warunków umów i współpracy handlowej, tj. bieżący udział w spotkaniach biznesowych lub handlowych oraz aranżowanie tych spotkań, możliwe najlepsze reprezentowanie Kontrahenta oraz dbanie o jego interesy, działanie na rzecz i w interesie Kontrahenta w trakcie procesu sprzedaży. Do obowiązków Wnioskodawcy należy także nadzór nad realizacją zawartych już umów. Z kolei doradztwo biznesowe w zakresie rozwoju portalu Kontrahenta obejmuje analizę oraz informowanie Kontrahenta o działalności konkurencji, proponowanie nowych ulepszeń oraz doboru optymalnych narzędzi, planowanie polityki i strategii prowadzenia portalu oraz weryfikacja postępów. Zarządzanie personelem w dziale handlowym obejmuje monitorowanie obciążenia pracowników w celu odpowiedniego zwiększenia zespołu w razie potrzeby, tworzenie ścieżek rozwoju poszczególnych pracowników, organizacja spotkań rozwojowych z pracownikami oraz czynności techniczne takie jak zarządzanie urlopami w celu zapewnienia optymalnego działania Kontrahenta, określanie celów dla zespołów, które planowane są do realizacji i ich rozliczanie. Rekrutacja i wdrażanie pracowników do działu handlowego obejmuje definiowanie profili stanowisk pracy, przeprowadzanie rekrutacji, preselekcje, organizację rozmów kwalifikacyjnych, zatrudnianie i wprowadzanie nowych pracowników w zakres obowiązków i środowisko pracy.

Rezultatami powyższych usług mogą być w szczególności podsumowania mailowe, raporty, analizy, bieżące konsultacje i spotkania, przedstawianie treści i wyników analiz, raportów. Każdorazowo celem wszystkich realizowanych czynności jest zwiększenie sprzedaży Kontrahenta i optymalizacja jego działań.

Wnioskodawca nie jest udziałowcem/wspólnikiem/prezesem zarządu u Kontrahenta.

Pytanie

1.Czy wskazane przez Wnioskodawcę usługi w opisie stanu faktycznego w zakresie pkt 1-6 mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy wskazane przez Wnioskodawcę usługi w opisie stanu faktycznego w zakresie pkt 7-9 mogą być opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wskazane w opisie stanu faktycznego w zakresie pkt 1-6 mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewldendonowanych.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wskazane w opisie stanu faktycznego w zakresie pkt 7-9 mogą być opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzasadnienie w odniesieniu do pytania 1 i 2:

Zgodnie z art 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 4 ust 1 pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm. , dalej: ustawa o PIT) przez pozarolniczą działalność gospodarcza rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Z kolei art 5a pkt 6 ustawy o PIT stanowi, ze przez pojęcie działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodaraej rozumie się działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 2 ust 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

W pierwszej kolejności należy wskazać, ze ustawa o ryczałcie definiuje działalność usługową w art. 4 ust. 1 pkt 1. Przepis ten stanowi, ze działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKVMU) (Dz U. poz 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 ustawy.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWIU 2015) pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Zatem świadczona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w rozumieniu ustawy o ryczałcie. Jednakże aby móc opodatkowywać przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych konieczne jest spełnienie przesłanek pozytywnych i niespełnienie przesłanek negatywnych wskazanych w ustawie o ryczałcie.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 , jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w 2015 r. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie samodzielnie działalność gospodarczą i w 2023 r. nie uzyskał przychodów z przekraczających kwotę 2 000 000 euro.

Aby opodatkować przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, konieczne jest także złożenie oświadczenia stosownie do art. 9 ust I ustawy o ryczałcie. Zgodnie z tą regulacją, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wnioskodawca złożył takie oświadczenie w ustawowym terminie.

Wobec tego Wnioskodawca spełnia pozytywne przesłanki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ustawa o ryczałcie w art. 8 ust. 1 wskazuje na wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z przywołanym przepisem, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników.

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a. prowadzenia aptek.

b. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie w myśl art 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzec byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wskazane wyłączenia w tych przepisach nie mają zastosowania do Wnioskodawcy. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca świadczy samodzielnie usługi w zakresie prowadzenia działu handlowego oraz wsparcia sprzedaży. Dodatkowo Kontrahent Wnioskodawcy nie jest i nigdy nie był dla Wnioskodawcy pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).

Wobec spełnienia pozytywnych przesłanek i braku spełnienia negatywnych, Wnioskodawca może opodatkować swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidengonowanych.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie prowadzenia działu handlowego i wsparcia sprzedaży, tj. m.in.:

1.Wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów,

2.Negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,

3.Aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,

4.Udzielanie kontrahentom informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych,

5.Nadzór nad realizacją zawartych umów,

6.Obsługę klientów i kontakt z nimi w celach sprzedażowych, diagnozowanie potrzeb klientów.

Stawki ryczałtu od przychodów ewideneonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie i zależą od właściwej klasyfikacji działalnośd na podstawie oznaczeń PKWiU.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe usługi mieszczą się pod grupowaniem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukovego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane). Działalność usługowa określona pod tym PKWiU została zaklasyfikowana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, jako działalność opodatkowana innymi niż stawka 8,5%.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca świadczy działalność usługową i zakres świadczonych usług w pkt 1-6 klasyfikuje pod PKWU 74.90.19.0, której nie została przypisana szczególna stawka ryczałtu, Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania przychodów z tych usług stawką podstawową ryczałtu tj. 8,5%.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w m.in. następujących interpretacjach podatkowych :

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 czerwca 2022 sygn. 0115-KDWT.4011.381.2022.1.MD;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 maja 2022 r., sygn. 0115-KDWT.4011.308.2022.1.AW,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2022 r., sygn. 0114-KDlP2-1.4011.292.2022.2.OK.

Ad. 2.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca świadczy także usługi:

7. Doradztwo biznesowe w zakresie rozwoju portalu Kontrahenta,

8. Zarządzanie personelem w dziale handlowym ,

9. Rekrutacja i wdrażanie pracowników do działu handlowego.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie pkt 7 i 8 Wnioskodawca klasyfikuje w zakresie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Zatem usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70) zostały przez ustawodawcę wprost zaklasyfikowane do stawki 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Usługi wskazane przez Wnioskodawcę w pkt 9 również powinny być - w ocenie Wnioskodawcy - opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. s) ustawie o ryczałcie. Zgodnie z tym przepisem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78). Reasumując, usługi opisane w pkt 7-9 Wnioskodawca powinien opodatkować stawką 15% ryczałtu od przychodów.

Niniejszym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznaczają pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. s) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

  • klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W przedstawionym we wniosku, oraz uzupełnieniu wskazał Pan, że jest polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.

Od 2015 r. prowadzi samodzielnie jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważająca Pana działalność skupiona jest na czynnościach sklasyfikowanych pod PKD 73.12.C - pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet), ale realizuje Pan również czynności sklasyfikowane pod PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz pod PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W ramach umowy z Kontrahentem świadczy Pan usługi w zakresie prowadzenia działu handlowego oraz wsparcia sprzedaży, w szczególności świadczy usługi takie jak:

1. Wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów,

2. Negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej,

3. Aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych,

4. Udzielanie kontrahentom informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych,

5. Nadzór nad realizacją zawartych umów,

6. Obsługę klientów i kontakt z nimi w celach sprzedażowych, diagnozowanie potrzeb klientów.

7. Doradztwo biznesowe w zakresie rozwoju portalu Kontrahenta,

8. Zarządzanie personelem w dziale handlowym,

9. Rekrutacja i wdrażanie pracowników do działu handlowego.

Nie dokonuje Pan i nie będzie dokonywał fizycznej sprzedaży produktów. Zajmuje się Pan i będzie się zajmować świadczeniem usług.

Prowadzona przez Pana działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: ustawa o ryczałcie). Pana przychód w 2023 r. nie przekroczył limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Kontrahent nie jest i nigdy nie był pracodawcą Pana w rozumieniu Kodeksu pracy. Świadczy Pan usługi własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Prowadzi Pan ewidencję przychodów właściwą dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze na 2024 r., opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Wystawia Pan na rzecz Kontrahenta dwie faktury - jedna obejmuje usługi wskazane w pkt 1-6, a druga obejmuje usługi wskazane w pkt 7-9. Obecnie przychód uzyskany z obydwóch faktur opodatkowuje Pan stawką 15% ryczałtu.

Dodatkowo w uzupełnieniu wskazał Pan,że klasyfikuje wskazane  w opisie stanu faktycznego czynności w pkt 1-6 w PKWiU 74.90.19.0 - pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Z kolei czynności wskazane w pkt 7-8 klasyfikuje Pan w zakresie usług doradztwa związanych  z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Usługi wskazane w pkt 9 klasyfikuje Pan w dziale 78 PKWiU - Usługi związane z zatrudnieniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do świadczonych przez Pana usług w zakresie doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), podlegają one opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Kolejno usługi wskazane w pkt 9, zaklasyfikowane przez Pana w dziale 78 PKWiU - Usługi związane z zatrudnieniem, podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. s) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00