Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.237.2024.1.GK

Opodatkowanie świadczonych przez Pana usług doradczych na rzecz klienta zagranicznego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2024 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Pana wniosek z 13 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania świadczonych przez Pana usług doradczych na rzecz klienta zagranicznego. Uzupełniony pismem z 9 lipca 2024 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 9 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego uzupełniony pismem z 9 lipca 2024 r.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, do której został przypisany kod PKD -70.222 — „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.

W ramach działalności świadczy Pan głównie usługi doradcze typu pomoc oraz doradztwo w zakresie zarządzania organizacją, w zakresie kwantyfikacji oraz zarządzania ryzykiem czy zarządzania relacjami biznesowymi. Oprócz tego zajmuje się Pan modelowaniem (…), rewizją kodu, zarządzaniem projektami. Zakres działalności jest ściśle związany z Pana doświadczeniem zawodowym (wieloletnie doświadczenie w specjalistycznej firmie doradczej). Jako forma opodatkowania — został wybrany ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan zarejestrowany jako płatnik VAT. W grudniu 2023 podpisał Pan umowę o świadczenie usług (jako zleceniobiorca) na rzecz fundacji mającej swoją siedzibę poza terytorium UE, w Panamie. Osobowość prawna owej spółki to „Panamanian Private Interest Foundation (PPIF)” — zwana potocznie jako panamska fundacja.

Z racji Pana wieloletniego doświadczenia udało się Panu nawiązać kontakty oraz współpracę z globalną grupą programistów, którzy zajmują się tworzeniem kodu w języku programowania solidity, tworzeniu tak zwanych „smart contractów” w sieci blockchain (…) oraz tworzeniu automatyzacji oraz infrastruktury do ww. Zespół ten to osoby głównie z obydwu Ameryk oraz Azji. W celu ochrony własności intelektualnej, jak również w celu ustrukturyzowania operacji, po konsultacjach z prawnikiem specjalistą, grupa ta zarejestrowała fundację na Panamie jako spółkę. Pozwoliło im to podpisywać umowy z dostawcami usług, dostawcami infrastruktury technicznej itp. Po sformalizowaniu współpracy z ww., podpisał Pan z fundacją umowę o świadczenie usług doradczych (w języku angielskim i polskim). Umowa o świadczenie usług doradczych ustala Pana rolę jako konsultanta. Umowa definiuje m.in.:

1.Obowiązki. Konsultant będzie świadczył na rzez Fundacji usługi jako konsultant techniczny. Konsultant nie będzie pracownikiem Fundacji na mocy niniejszej Umowy i nie będzie świadczył czynności pełnomocnictwa na rzecz Fundacji bez uprzedniej, pisemnej, szczegółowej zgody Fundacji, chyba że będzie do tego upoważniony.

2.Status Kontraktora. Strony zgadzają się, że status Konsultanta w stosunku do Fundacji będzie statusem Niezależnego Kontraktora.

3.Okres. Niniejsza Umowa rozpoczyna się z datą niniejszej Umowy i kończy się w momencie, gdy nie ma aktywnego projektu między Stronami.

4.Przeniesienie praw własności intelektualnej i wyniku świadczenia usług. Konsultant zgadza się, że wszelkie prawa do własności intelektualnej i wszystkie związane z nimi prawa, tytuły i udziały do produktów, wynalazków, projektów, materiałów podlegających prawu autorskiemu, pomysłów, odkryć, koncepcji, technik, metod i jakichkolwiek innych wyników świadczonych usług (łącznie "Wyniki Świadczenia Usług") które Konsultant tworzy, wymyśla, wprowadza w życie, lub rozwija podczas okresu trwania niniejszej Umowy, samodzielnie lub wspólnie z innymi, będą wyłączną i jedyną własnością Fundacji.

Nadmienił Pan, że wszystkie usługi na rzecz fundacji, to usługi niematerialne.

Fundacja jest zarejestrowana poza UE (Panama), osoby które założyły fundację nie są obywatelami Polski a fundacja jak i ww. osoby nie posiadają w Polsce siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski

Zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Co więcej, za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Artykuł 28a pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931) definiuje podatnika jako podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności. Opisana fundacja panamska spełnia ww. definicję, ponieważ wykonuje działalność gospodarczą w państwie trzecim zgodnie z lokalnymi regulacjami. Stąd też, fundacja panamska jest podatnikiem.

W roku 2023 poprosił Pan o interpretację w podobnej sprawie - 0114-KDIP1- 2.4012.58.2023.2.GK, natomiast dla pewności chciałby Pan poprosić o interpretację również w tym szczególnym przypadku.

Pytanie

Czy przy określeniu obowiązku podatkowego i miejsca świadczenia usług doradczych dla fundacji panamskiej znalazłby zastosowanie art. 28b i tym samym czy mógłby Pan określić miejsce świadczenia usługi poza terytorium kraju, a więc taka usługa byłaby czynnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Według ustawy o VAT, podatek VAT jest zależny jest od miejsca świadczenia usługi. Miejsce świadczenia usługi zależne jest od rodzaju usługi, nabywcy usługi oraz spełnienia dodatkowych warunków. Zasady ustalania tego miejsca świadczenia wynikają z art. 22a-28n ustawy o VAT oraz § 3 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.

Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT - Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Na podstawie stanu faktycznego, można stwierdzić, że: - że usługi doradcze nie podchodzą pod zakres zastrzeżeń ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1 a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.; fundacja panamska jest podatnikiem, nie posiada stałego miejsca działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z tego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. Aby określić miejsce świadczenia - jeżeli usługobiorcą jest podatnik, to zastosowanie ma art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym znajduje się siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy. Jednakże, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba, za miejsce świadczenia tych usług uznawane jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze stan faktyczny, fundacja panamska, będąca podatnikiem, nie świadczy usług na terytorium Polski. Stąd też można uznać, że miejsce świadczenia usług jest poza terenem Polski i zastosowanie będzie miał art. 28b - co oznacza, że świadczone usługi doradcze nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie są świadczone dla podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 361) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 28a ustawy:

 Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach działalności świadczy Pan usługi doradcze typu pomoc oraz doradztwo w zakresie zarządzania organizacją, w zakresie kwantyfikacji oraz zarządzania ryzykiem czy zarządzania relacjami biznesowymi. Oprócz tego zajmuje się Pan modelowaniem (…), rewizją kodu, zarządzaniem projektami. Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W grudniu 2023 r. podpisał Pan umowę o świadczenie usług doradczych na rzecz fundacji mającej swoją siedzibę poza terytorium UE, w Panamie. Umowa definiuje: obowiązki, tj. Konsultant będzie świadczył na rzez Fundacji usługi jako konsultant techniczny. Konsultant nie będzie pracownikiem Fundacji na mocy niniejszej Umowy i nie będzie świadczył czynności pełnomocnictwa na rzecz Fundacji bez uprzedniej, pisemnej, szczegółowej zgody Fundacji, chyba że będzie do tego upoważniony oraz status Kontraktora, tj. Strony zgadzają się, że status Konsultanta w stosunku do Fundacji będzie statusem Niezależnego Kontraktora. Ponadto ww. Umowa definiuje okres, tj. niniejsza Umowa rozpoczyna się z datą niniejszej Umowy i kończy się w momencie, gdy nie ma aktywnego projektu między Stronami oraz przeniesienie praw własności intelektualnej i wyniku świadczenia usług, tj. Konsultant zgadza się, że wszelkie prawa do własności intelektualnej i wszystkie związane z nimi prawa, tytuły i udziały do produktów, wynalazków, projektów, materiałów podlegających prawu autorskiemu, pomysłów, odkryć, koncepcji, technik, metod i jakichkolwiek innych wyników świadczonych usług, które Konsultant tworzy, wymyśla, wprowadza w życie, lub rozwija podczas okresu trwania niniejszej Umowy, samodzielnie lub wspólnie z innymi, będą wyłączną i jedyną własnością Fundacji. Fundacja panamska spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy i nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą określenia miejsca świadczenia usług doradczych na rzecz fundacji panamskiej.

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że w analizowanym przypadku do świadczonych przez Pana usług doradczych nie znajdą zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Zatem do świadczonych przez Pana usług doradczych na rzecz fundacji mającej swoją siedzibę w Panamie zastosowanie znajduje ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym miejscem świadczenia usług doradczych będzie miejsce siedziby działalności gospodarczej fundacji tj. terytorium Panamy. Zatem świadczone przez Pana usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Oceniając Pana stanowisko należy uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00