Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.275.2024.1.RK

Zobowiązanie Banku do poboru podatku od wypłacanych dywidend na rzecz fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji w związku z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zobowiązania Banku do poboru podatku od wypłacanych dywidend na rzecz fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji w związku z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

S.A. (dalej: „Bank", „Wnioskodawca) ma siedzibę na terytorium Polski i prowadzi działalność bankową zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. W ramach swojej działalności Bank prowadzi rachunki papierów wartościowych na rzecz klientów. Do grona klientów Banku zaliczają się fundacje rodzinne i fundacje rodzinne w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. W związku z papierami wartościowymi zarejestrowanymi na ww. rachunkach Bank wypłaca należne dywidendy oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dalej: „Dywidendy").

Bank pobiera od fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji dodatkowe oświadczenia, w których:

1.fundacje rodzinne potwierdzają, że:

  • są wpisane do rejestru fundacji rodzinnych, oraz
  • ich źródłem przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Banku jest działalność statutowa, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ww. ustawy,

2.fundacje rodzinne w organizacji:

  • wskazują datę powstania i datę złożenia wniosku o wpis do rejestru fundacji rodzinnych, a jeśli nie został on jeszcze złożony, zobowiązują się niezwłocznie powiadomić Bank o jego złożeniu, oraz
  • zobowiązują się poinformować Bank o wpisaniu ich do rejestru fundacji rodzinnych lub uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy wpisu do rejestru fundacji rodzinnych, oraz
  • potwierdzają, że źródłem przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Banku jest działalność statutowa, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ww. ustawy.

Jednocześnie zarówno fundacja rodzinna jak i fundacja rodzinna w organizacji zobowiązują się do poinformowania Banku w przypadku zmiany okoliczności wskazanych w oświadczeniu.

Pytanie

Czy Bank, wypłacając Dywidendy na rzecz fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji, które złożyły wskazane wyżej oświadczenie, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacając Dywidendy na rzecz fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji, które złożyły wskazane wyżej oświadczenie, Bank jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Przy czym, w przypadku fundacji rodzinnej w organizacji, która nie złożyła jeszcze wniosku o wpis do rejestru fundacji rodzinnych zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. (...).

Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 26 ust. 2c pkt 2 ustawy o CIT w przypadku wypłat należności z tytułu przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych - obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W dniu 22 maja 2023 r. do polskiego porządku prawnego została wprowadzona nowa instytucja posiadająca osobowość prawną - fundacja rodzinna.

Zgodnie z art. 4a pkt 36 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej.

Powyższe oznacza, że Bank wypłacając Dywidendy na rzecz fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji, pełni funkcję płatnika w podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT wynika, że zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Zwolnienie to nie jest jednak bezwarunkowe, gdyż:

  • nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT),
  • fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji (art. 6 ust. 9 ustawy o CIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, dla potwierdzenia prawa do zwolnienia z podatku Bank może pobierać oświadczenia od fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji. Przy czym, jeśli z oświadczenia wynika, że:

  • fundacja rodzinna jest wpisana do rejestru fundacji rodzinnych, a źródłem przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Banku jest działalność statutowa, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ww. ustawy,
  • fundacja rodzinna w organizacji złożyła wniosek o wpis do rejestru fundacji rodzinnych lub nie złożyła jeszcze ww. wniosku, ale nie upłynął termin sześciu miesięcy od dnia jej powstania, oraz źródłem przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Banku jest działalność statutowa, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ww. ustawy,

Bank nie będzie zobowiązany do poboru podatku od wypłacanych Dywidend.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa CIT)

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 26 ust. 2c ww. ustawy,

W przypadku wypłat należności z tytułu:

1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,

2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

Jak stanowi art. 26 ust. 2d ustawy CIT,

Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT,

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zatem, na podstawie przytoczonych powyżej regulacji, wyróżnić można dwie kategorie płatników zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „WHT”):

  • po pierwsze, obowiązki płatnika nakładane są na podmiot, który jest zobowiązany z tytułu danego stosunku prawnego do wypłaty danej należności i wypłaca je bezpośrednio do uprawnionego,
  • drugim przypadkiem płatnika jest podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, który nie jest dłużnikiem (zobowiązanym) z tytułu wypłaty danej należności, jednakże wypłata tych należności do ich odbiorcy następuje za jego pośrednictwem.

Jak wskazano wyżej, art. 26 ust. 2c ustawy o CIT przewiduje specyficzną funkcję płatnika dla podmiotów prowadzących rachunki, która jako odstępstwo od zasad ogólnych wyrażonych w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, nakłada obowiązek poboru WHT na - w zasadzie - technicznych pośredników wypłacających pożytki od faktycznych podmiotów dokonujących wypłaty tych pożytków (w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku - Bank). Co istotne i co podkreśla specyfikę tego rozwiązania to fakt, iż ustawa o CIT nie zakłada podobnego „przeniesienia" obowiązków płatnika na inny podmiot niż dokonujący wypłaty w przypadku żadnych innych płatności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową (dalej: Bank). W ramach swojej działalności, Bank prowadzi rachunki papierów wartościowych na rzecz klientów. Do grona klientów Banku zaliczają się fundacje rodzinne i fundacje rodzinne w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. W związku z papierami wartościowymi zarejestrowanymi na ww. rachunkach Bank wypłaca należne dywidendy oraz inne przychody (dochody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dalej: „Dywidendy"). Bank pobiera od fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji dodatkowe oświadczenia, w których:

  • fundacje rodzinne potwierdzają, że są wpisane do rejestru fundacji rodzinnych, oraz ich źródłem przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Banku jest działalność statutowa, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ww. ustawy, oraz
  • fundacje rodzinne w organizacji wskazują datę powstania i datę złożenia wniosku o wpis do rejestru fundacji rodzinnych, a jeśli nie został on jeszcze złożony, zobowiązują się niezwłocznie powiadomić Bank o jego złożeniu, zobowiązują się poinformować Bank o wpisaniu ich do rejestru fundacji rodzinnych lub uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie odmowy wpisu do rejestru fundacji rodzinnych, oraz potwierdzają, że źródłem przychodów uzyskiwanych za pośrednictwem Banku jest działalność statutowa, o której mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ww. ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Bank jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych fundacjom rodzinnym i fundacjom rodzinnym w organizacji Dywidend.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. art. 4a pkt 36 ustawy CIT,

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”),

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy CIT,

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT,

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, fundacja rodzinna w organizacji jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty Dywidend Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 i 9 ustawy CIT,

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT) zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie w jakim fundacje te realizują działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.

Podnieść należy, że chociaż adresatem ww. zwolnienia jest fundacja to zgodnie z art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

W tym miejscu wskazać należy, że wykładnia prawa stanowi zespół czynności zmierzających do ustalenia znaczenia i zakresu wyrażeń języka prawnego i powinna odtworzyć te wyobrażenia i pojęcia, które łączył z daną normą ustawodawca. Proces wykładni prawa realizowany jest poprzez stosowanie odpowiednich dyrektyw interpretacyjnych. Najczęściej wymienia się trzy podstawowe grupy dyrektyw – językowa, systemowa i funkcjonalna (celowościowa). Punktem wyjścia wykładni jest niewątpliwie tekst prawny, poprzez który prawodawca przekazuje adresatom normy postępowania.

Kierując się wykładnią systemową, przyjąć należy, że Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Dywidend weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Dla rozpatrywanej sprawy istotne pozostaje to, co również zauważa się w judykaturze, że „Żaden akt prawa powszechnie obowiązującego nie jest luźnym zbiorem przepisów, których znaczenia w każdym przypadku można się doszukać w oderwaniu od całokształtu rozwiązań prawnych w danej dziedzinie. Akt prawa powszechnie obowiązującego jest zbiorem współistniejących/wzajemnie od siebie zależnych przepisów prawa" (vide wyrok NSA z dnia 4 maja 2004 r., sygn. akt OSK 55/04).

W konsekwencji, wykładnia systemowa oraz konstrukcja podatku dochodowego od osób prawnych uprawnia do stwierdzenia, że:

  • w sytuacji gdy fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji nie przysługuje zwolnienie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji Dywidend, to Bank jako płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku i uiszczenia go do właściwego organu podatkowego;
  • w sytuacji gdy fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji przysługuje ww. zwolnienie to Bank jako płatnik nie będzie zobowiązany do poboru podatku z tytułu wypłaty ww. Dywidendy na rzecz fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji.

Przepisy ustawy CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna lub fundacja rodzinna w organizacji. Jednak fundacje rodzinne i fundacje rodzinne w organizacji co do zasady korzystają ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej - fundacja rodzinna i fundacja rodzinna w organizacji może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Otrzymanie przez fundację rodzinną lub fundację rodzinną w organizacji dochodu z tytułu dywidendy od spółek, w związku z przysługującymi fundacjom udziałami w ich zysku, powstaje na skutek uczestnictwa ww. fundacji w organizacji takich spółek, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych na rzecz fundacji rodzinnej i fundacji rodzinnej w organizacji Dywidend.

Podsumowując, Bank jako płatnik, wypłacając Dywidendy na rzecz fundacji rodzinnych i fundacji rodzinnych w organizacji, które złożyły wskazane wyżej oświadczenie, jest uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Przy czym, w przypadku Fundacji rodzinnej w organizacji, która nie złożyła jeszcze wniosku o wpis do rejestru fundacji rodzinnych zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00