Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.440.2024.1.PRM

Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) ma zamiar przystąpić do realizacji projektu „(...)”. Jest to projekt opierający się na współpracy trzech województw: (...), (...) oraz (...). Zaplanowane zadania w tej inwestycji pozwolą na utworzenie oznakowanego, kompleksowego szlaku turystyki wodnej wyposażonego w precyzyjnie dopasowaną do niego infrastrukturę.

W wyniku realizacji powstanie produkt turystyczny, w skład którego wchodzą poszczególne elementy: (...).

Pozwolą one w sposób dogodny, aktywny i bezpieczny korzystać z możliwości proponowanych miejsc w sąsiedztwie natury oraz wpłyną na podniesienie atrakcyjności regionu. Planowane kompleksy rekreacyjne dotyczą miejscowości: A, B i C, w których to Gmina (...) będzie prowadziła nadzór nad rewitalizacją oraz bezpieczeństwem inwestycji.

Rzeka (...) stanowiąca główny element realizacji projektu „(...)” przepływa przez teren Gminy (...). Wskazany szlak turystyczny stanowi niewykorzystany potencjał turystyczny co potwierdzają m.in. (...). Z danych zawartych w dokumentach wynika, że rozwój turystyki wpłynie m.in. na pobudzenie terenu pod kątem rozwoju gospodarczego. Obszary wskazane do rewitalizacji to C, A i B. Miejscowości, w których zaplanowane są inwestycje, poprzez ich realizację, znacznie poszerzą swój potencjał. Potrzebę tego typu działań potwierdzają również mieszkańcy wskazanych miejscowości, którzy uczestniczyli w warsztatach rewitalizacyjnych odbywających się w trakcie prac nad tym dokumentem.

Realizacja tego zadania jest celowa, ponieważ wzmocni ona potencjał turystyczny Gminy (...), da jej mieszkańcom narzędzie do podjęcia aktywności gospodarczej i/lub wskaże szanse wzbogacenia strefy już funkcjonującej. Ponadto, realizacja tej inwestycji wpisuje się w (...). Działania podjęte w projekcie wpisują się również w (...).

W (...) rozwój oferty kulturalnej, edukacyjnej, sportowej, rekreacyjnej oraz innych form realizacji aktywności społecznych, wskazany jest jako jeden z głównych kierunków interwencji w ramach celu operacyjnego: (...). Natomiast w głównych kierunkach interwencji celu operacyjnego: (...), znalazł się: (...).

Projekt w połączeniu z innymi partnerami wzmacnia konkurencyjność województwa (...) i podnosi jego atrakcyjność zarówno dla turystów jak i lokalnej społeczności.

W wyniku realizacji projektu, powstanie oznakowany szlak kajakowy przechodzący przez Gminę (...). Inwestycja ta skupia kompleksową infrastrukturę umożliwiającą w sposób dogodny, aktywny i bezpieczny korzystać z możliwości proponowanych miejsc w sąsiedztwie natury.

Realizacja wskazanej inwestycji przyczyni się do wzrostu potencjału turystycznego oraz pozytywnie wpłynie na atrakcyjność regionu. Projekt ten ułatwi powstanie wspólnoty i nawiązania wspólnego celu z innymi partnerami, którzy również wchodzą w skład projektu „(...)”.

Produkt turystyczny wprowadzi dodatkową formę spędzania czasu w plenerze dla nowo przybyłych osób oraz mieszkańców okolic i poszczególnych miejscowości. Wiaty piknikowe/grillowe pozwolą biesiadować grupom przy stołach po aktywnym wypoczynku wśród natury. Parkingi i monitoring pomogą bezpiecznie zaparkować auto, co pozwoli uniknąć dewastacji przyrody poprzez parkowanie samochodów w niewyznaczonych miejscach oraz zabezpieczy infrastrukturę przed zniszczeniem. Regularnie opróżniane kosze na śmieci pozwolą na zachowanie czystości. Slipy ułatwią wyciąganie na brzeg kajaków oraz innych niewielkich jednostek pływających, a dzięki pomostom turyści zacumują kajaki.

Produkt turystyczny wykorzystywany będzie do ww. aktywności oraz promocji regionu, ukazania Gminy (...) z atrakcyjnej perspektywy turystycznej i rozwojowej.

Inwestycja jest uniwersalna i pozwala spędzać czas w różnorodny sposób. Punktem wspólnym tych aktywności jest obcowanie z (...) naturą. Turyści lubiący spędzać czas aktywnie mogą popłynąć kajakiem. Osoby chcące poczytać książkę lub schronić się przed słońcem będą mogli skorzystać z wiat piknikowych. Bierny odpoczynek w postaci poleżenia na kocu z widokiem na zieleń i rzekę będzie również możliwy. Grupki chcące spędzić czas przy wspólnym posiłku skorzystają z wiaty grillowej. Komfort i higienę zapewnią dostępne sanitariaty. Szlak turystyczny to niewątpliwa przygoda dla kajakarzy, którzy bez przeszkód będą mogli odkrywać tereny (...) ciesząc się jego pięknem i (wkrótce) rozwiniętą infrastrukturą turystyczną.

Szlak dostępny będzie sezonowo w miesiącach od maja do października. Wskazane ograniczenia czasowe dotyczą organizacji spływów kajakowych wyłącznie w tym okresie i wiążą się z pogodą, która warunkuje możliwość korzystania z ww. aktywności.

Gmina (...), aby utrzymać produkt turystyczny będzie dbała o zaaranżowane przestrzenie poprzez:

  • bieżącą koordynację prac związanych z projektem,
  • promocję (zamieszczenie informacji na stronach internetowych, zachęcanie do odwiedzenia miejsc przez popularnych podróżników, współpracę z innymi jednostkami/KGW/partnerami, reportaże w lokalnej telewizji),
  • odpowiednie oznakowanie miejsc,
  • utrzymywanie porządku na wskazanych terenach (kosze do segregowania śmieci),
  • koszenie trawy, podlewanie nasadzeń i dbanie o walory estetyczne miejsca,
  • higienę sanitariatów (regularne sprzątanie, konserwacje i naprawy),
  • konserwację wiat piknikowych/grillowych, boiska, pomostów,
  • zachowanie bezpieczeństwa (monitoring pod nadzorem).

Grupy docelowe to:

a)turyści odwiedzający województwo (...)/Gminę (...),

b)turyści poruszający się samochodami,

c)turyści w małych grupach, tj. rodziny, miłośnicy spływów kajakowych, obcowania z naturą i środowiskiem wodnym,

d)osoby indywidualne, poszukujące nowych wyzwań oraz lubiące spędzać czas w sposób aktywny,

e)uczestnicy wycieczek szkolnych/wyjazdów zorganizowanych,

f)turyści przebywający po raz pierwszy/kolejny w Gminie (...),

g)grupy turystów z sąsiednich gmin i województwa (...),

h)lokalna społeczność.

Komunikacja z grupami docelowymi odbywała się będzie poprzez gminne social media, stronę internetową, lokalne media oraz fora turystyczne. Wraz z upływem czasu inwestycja będzie co raz bardziej rozpoznawalna, w związku z czym wzbudzać będzie co raz większe zainteresowanie nowych odbiorców.

Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie miała charakter publiczny i będzie udostępniana wszystkich osobom zainteresowanym nieodpłatnie. Gmina (...) z tego tytułu nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych.

Pytanie

Czy Gmina (...) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku w związku z poniesionymi kosztami realizacji projektu „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Projekt, który ma zamiar realizować Gmina (...) „(...)” opierający się na współpracy trzech województw: (...), (...) oraz (...) wpisuje sie w realizacje zadań własnych Gminy (...) i pozwoli na utworzenie bezpłatnego publicznego, powszechnie dostępnego oznakowanego, kompleksowego szlaku turystyki wodnej wyposażonego w precyzyjnie dopasowaną do niego infrastrukturę. Realizacja projektu służy poprawie efektywności realizacji zadań Wójta Gminy, który występuje jako organ władzy publicznej oraz Urzędu Gminy w (...) jako urzędu obsługującego ten organ.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminy, w zakresie realizacji zadań do których została powołana, nie uznaje się za podatnika podatku VAT z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wydatki w ramach projektu „(...)” związane z budową infrastruktury będą służyły realizacji zadań publicznych Gminy, w związku z czym nie przysługuje Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy wydatkach związanych z realizacją projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

  • nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
  • służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

  • spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
  • nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526):

Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie - w opinii Gminy - warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ programy będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Gminie nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wątpliwości Gminy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie ww. warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie są spełnione. Wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(...)” nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina zamierza zrealizować projekt związany z utworzeniem oznakowanego, kompleksowego szlaku turystyki wodnej wyposażonego w dopasowaną do niego infrastrukturę. Inwestycja wykorzystywana będzie do promocji regionu. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie miała charakter publiczny i będzie udostępniania wszystkich zainteresowanym osobom nieodpłatnie. Gmina nie będzie czerpała z tytułu ww. projektu żadnych korzyści finansowych.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do realizacji projektu pn. „(...)” Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, Gminie nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy.

Stanowisko Gminy, uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00