Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.379.2024.2.AP

Określenie stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 czerwca 2024 r. (wpływ 28 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firma …, zgłoszoną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej.

Pana działalność gospodarcza obejmuje następujący zakres według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):

·62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

·62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

·62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

·62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

·63.11.Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

·63.12.Z - Działalność portali internetowych,

·63.91.Z - Działalność agencji informacyjnych,

·63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Zgłosił Pan opodatkowanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.), stosownie do art. 9 ust. 1 wskazanej ustawy. Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pana działalność polega na testowaniu oprogramowania pod kątem jego wydajności. Nie wytwarza Pan oprogramowania, lecz testuje już wytworzone w celu weryfikacji poprawności jego działania, w szczególności w celu sprawdzenia czy dana aplikacja zawiera błędy oraz czy działa odpowiednio szybko przy założonym obciążeniu.

Pana działalność obejmuje czynności polegające na:

· planowaniu, implementowaniu oraz uruchamianiu testów wydajnościowych na istniejącej i zakończonej już aplikacji;

· analizie zachowania aplikacji pod obciążeniem (przykładowo jak aplikacja będzie się zachowywać przy założeniu obciążenia w postaci 1 000 zasymulowanych użytkowników, którzy korzystają z aplikacji w tym samym czasie), weryfikacji potencjalnych problemów wydajnościowych i określanie ich głównych przyczyn;

· tworzeniu raportów testowych;

· zgłaszaniu i opisywaniu problemów z wydajnością aplikacji.

Po rozmowach z klientami przygotowuje Pan plan testów używanych przez nich aplikacji (oprogramowania). Następnie przygotowuje Pan skrypty, na bazie których prowadzone są testy oprogramowania. Po wykonanych testach analizuje Pan otrzymane w toku testów wyniki w celu wykrycia m.in. anomalii w oprogramowaniu, bądź innych błędów, czynników, które mają wpływ na wydajność oprogramowania klienta. Wynikiem Pana pracy jest raport. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu oprogramowania lub analiza kodu oprogramowania.

Zawód wykonywany przez Pana jest ujęty w klasyfikacji zawodów i specjalności wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 13 listopada 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2285) pod niżej wymienioną pozycją struktury klasyfikacji zawodów i specjalności: 251903 - Tester oprogramowania komputerowego.

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej wniósł Pan do Urzędu Statystycznego o zaklasyfikowanie powyżej opisanej działalności wg kodu PKWiU. W odpowiedzi Urząd wskazał, że Pana działalność mieści się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Powyższa informacja Urzędu Statystycznego została wydana 29 lutego 2024 r. w sprawie pod sygn. akt ... . Informacja stanowi załącznik do wniosku.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług opisanych w art. 12 ust. 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. ze świadczenia usług:

1.związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

2.związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie uzyskuje Pan także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

W piśmie z 24 czerwca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od 10 sierpnia 2016 r., potwierdzeniem czego jest wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEiDG”). Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w związku z rozliczeniem przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 13 stycznia 2022 r. za pośrednictwem zgłoszenia w CEiDG. Na potwierdzenie do pisma zostaje załączony wydruk wniosku złożonego w formie elektronicznej.Wszystkie aktualnie świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0. Działalność gospodarcza opisana we wniosku stanowi informację ujawnioną w CEiDG w zakresie wykonywanej działalności, natomiast jest ona ujęta bardzo szeroko i obejmuje ogólnie działalność informatyczną. Bazując również na Informacji z UrzęduStatystycznego z 29 lutego 2024 r., klasyfikuje Pan swoją działalność i świadczone usługi w PKWiU 62.03.30.0.Jak zostało wskazane we wniosku nie wykonuje Pan usług wskazanych w PKWiU ex 62.01.1. Nie wykonuje Pan usług wskazanych w PKWiU ex 62.02. Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust.4 ww. ustawy.Uzyskuje Pan dochody również z najmu prywatnego - domu. Przychody są rozliczane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu. Przychody z najmu nie stanowią przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie prowadzi Pan odrębnej ewidencji przychodów uzyskiwanych z tytułu tzw. najmu prywatnego, zgodnie z art. 15 ust. 3 w zw. z w art. 6 ust. 1a lub 1d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykazuje Pan w jednym rocznym zeznaniu podatkowym PIT-28 przychody z działalności prowadzonej na własne nazwisko, jak i przychody z najmu prywatnego, zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy świadczone przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi, szczegółowo opisane w stanie faktycznym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli przychód z działalności usługowej w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody uzyskiwane z usług związanych z testowaniem oprogramowania pod kątem jego wydajności (klasyfikowane według PKWiU jako 62.02.30.0, czyli Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) kwalifikują się do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Świadczone przez Pana usługi jako tester oprogramowania nie mają cech usług doradczych, ani programistycznych. Wykonuje Pan jedynie testy manualne, a usługi nie obejmują tworzenia i utrzymywania środowiska testowego, ani programowania testowanego oprogramowania, jak również nie obejmują doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego czy oprogramowania.

Z uwagi na treść uzasadnienia Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 179/16, gdzie Sąd zaznaczył, że wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy, wskazuje Pan w ramach prezentowanego stanowiska, że na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej wniósł do Urzędu Statystycznego o zaklasyfikowanie powyżej opisanej działalności wg. kodu PKWiU. W odpowiedzi Urząd wskazał, że Pana działalność mieści się w PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Działalność gospodarcza jest działalnością usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od rodzaju prowadzonej działalności, a świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w skategoryzowanych usługach wymienionych wprost w Ustawie, w szczególności dotyczących szeroko pojętej działalności informatycznej.

Jak zostało to już opisane w stanie faktycznym, nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług opisanych w art. 12 ust. 2b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. ze świadczenia usług:

1.związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

2.związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Nie uzyskuje Pan także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W związku z powyższym, wskazuje Pan, że w Pana ocenie, usługi przez Pana świadczone jako testera oprogramowania (klasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0) powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na koniec zwraca Pan uwagę, że w analogicznych stanach faktyczny stanowisko tożsame do Pana stanowiska zostało uznane za prawidłowe w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·z 14 marca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.20.2023.3.ID,

·z 21 marca 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.87.2024.1.MR,

·z 20 marca 2024 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.58.2024.2.LS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zgłosił Pan opodatkowanie prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana działalność polega na testowaniu oprogramowania pod kątem jego wydajności. Nie wytwarza Pan oprogramowania, lecz testuje już wytworzone w celu weryfikacji poprawności jego działania, w szczególności w celu sprawdzenia, czy dana aplikacja zawiera błędy oraz czy działa odpowiednio szybko przy założonym obciążeniu.

Pana działalność obejmuje czynności polegające na:

·planowaniu, implementowaniu oraz uruchamianiu testów wydajnościowych na istniejącej i zakończonej już aplikacji;

·analizie zachowania aplikacji pod obciążeniem (przykładowo jak aplikacja będzie się zachowywać przy założeniu obciążenia w postaci 1 000 zasymulowanych użytkowników, którzy korzystają z aplikacji w tym samym czasie), weryfikacji potencjalnych problemów wydajnościowych i określanie ich głównych przyczyn;

·tworzeniu raportów testowych;

·zgłaszaniu i opisywaniu problemów z wydajnością aplikacji.

Po rozmowach z klientami przygotowuje Pan plan testów używanych przez nich aplikacji (oprogramowania). Następnie przygotowuje Pan skrypty, na bazie których prowadzone są testy oprogramowania. Po wykonanych testach analizuje Pan otrzymane w toku testów wyniki w celu wykrycia m.in. anomalii w oprogramowaniu, bądź innych błędów, czynników, które mają wpływ na wydajność oprogramowania klienta. Wynikiem Pana pracy jest raport. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu oprogramowania lub analiza kodu oprogramowania. Działalność ta mieści się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług opisanych w art. 12 ust. 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli faktycznie spełnia Pan wszystkie warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nim zawarte są wiążące.

Dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych dokumentów; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktykiinterpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00