Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.272.2024.2.JP
Zastosowanie właściwej 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 24 i 25 czerwca 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi polegające na tworzeniu części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania. Formą opodatkowania dochodu jaką obecnie Pan stosuje jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi obejmują przygotowanie części dokumentacji, która opisuje wymagania funkcjonalne i ich wpływ na rozwiązanie techniczne, plan projektowy i ekonomię projektu. Same rozwiązania techniczne zawarte w projekcie są szczegółowo opisywane przez architekta rozwiązań, natomiast plan projektowy i ekonomia projektu są opisywane szczegółowo przez menedżera projektu. Usługa kończy się na etapie stworzenia gotowej dokumentacji projektowej i przekazania do działu programistów, którzy zajmują się programowaniem i ich wdrażaniem. Tworzenie dokumentacji projektowej jest niezbędnym krokiem wymaganym przed rozpoczęciem pracy programistów, ale nie zawiera napisanego kodu. Nie zarządza Pan przygotowaniem całej dokumentacji projektowej ani samym projektem, jedynie współpracuje przy tworzeniu części dokumentacji projektowej w określonym zakresie na rzecz kontrahenta. Przedmiotem usług nie jest pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania. Przedmiotem Pana usług nie jest wydawanie fachowych porad, zaleceń, które miałyby istotny wpływ na decyzję klientów kontrahenta. Tworzona dokumentacja jest częścią opisu gotowego projektu, a nie zawiera informacji (porad, wskazań), jak go wykonać.
Główne czynności składające się na wykonanie usługi:
–spotkania biznesowe oraz warsztaty z klientami kontrahenta, którzy planują zamówić rozwój oprogramowania, celem określenia ich wymagań;
–badanie obecnej dokumentacji biznesowej oraz technicznej;
–badania oprogramowania i jego funkcjonalności na różnych urządzeniach i platformach (…);
–współpraca z projektantami interfejsu użytkownika, architektami rozważań oraz menedżerami projektów;
–tworzenie diagramów procesów i danych, schematów scenariuszy użytkownika, tabel porównawczych, makiet interfejsu użytkownika;
–tworzenie opisów tekstowych wymagań, ich grupowanie według różnych wymiarów, przygotowanie opisów wymagań, dających podstawę do oszacowania czasu i budżetu napisania kodu i innych kroków tworzenia oprogramowania.
Złożył Pan wniosek o wskazanie symbolu klasyfikacyjnego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w dniu 10 stycznia 2023 r. wraz z uzupełnieniem z dnia 12 lipca 2023 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w dniu (...) 2024 r. odpowiedział na Pana wniosek, w odpowiedzi o numerze (...) poinformował, że „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi tworzenia części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania, opisującej wymagania funkcjonalne, plan projektowy i ekonomię projektu, obejmujące:
–spotkania biznesowe oraz warsztaty z klientami kontrahenta, którzy planują zamówić rozwój oprogramowania, celem określenia ich wymagań;
–badanie obecnej dokumentacji biznesowej oraz technicznej;
–badania oprogramowania i jego funkcjonalności na różnych urządzeniach i platformach (…);
–współpracę z projektantami interfejsu użytkownika, architektami rozważań oraz menedżerami projektów;
–tworzenie diagramów procesów i danych, schematów scenariuszy użytkownika, tabel porównawczych, makiet interfejsu użytkownika;
–tworzenie opisów tekstowych wymagań, ich grupowanie według różnych wymiarów, przygotowanie opisów wymagań, dających podstawę do oszacowania czasu i budżetu napisania kodu i innych kroków tworzenia oprogramowania
mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 ─ Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
Uzupełnienie wniosku
Wskazał Pan, że wniosek dotyczy okresu od 1 sierpnia 2022 roku, a więc momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (okres stanu faktycznego). Wniosek dotyczy także okresu po złożeniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (okres zdarzenia przyszłego).
Pod pojęciem „projektów”, których dotyczą wykonywane przez Pana usługi, a w których uczestniczy jako jeden z jego wykonawców, należy rozumieć projekty rozwoju oprogramowania.
Projekt rozwoju oprogramowania to formalna, ustrukturyzowana inicjatywa, realizowana przez dwie lub więcej osób w ramach określonych ograniczeń czasowych, budżetowych i personelu, która tworzy nowy lub ulepszony kod komputerowy, dodający znaczącą wartość biznesową do nowego lub istniejącego produktu oprogramowania lub procesu biznesowego. Proces ten obejmuje kilka kluczowych faz:
–analizę i specyfikację wymagań,
–planowanie i projektowanie,
–implementację i kodowanie,
–testowanie i zapewnienie jakości,
–wdrożenie i instalację.
W ramach opisanych powyżej projektów rozwoju oprogramowania uczestniczy Pan w wykonaniu części zadań w obrębie projektów. Świadczone przez Pana usługi tworzenia części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania obejmują:
–badanie obecnej dokumentacji biznesowej oraz technicznej,
–badania oprogramowania i jego funkcjonalności na różnych urządzeniach i platformach (…),
–współpracę z projektantami interfejsu użytkownika, architektami rozważań oraz menedżerami projektów,
–tworzenie diagramów procesów i danych, schematów scenariuszy użytkownika, tabel porównawczych, makiet interfejsu użytkownika,
–tworzenie opisów tekstowych wymagań, ich grupowanie według różnych wymiarów, przygotowanie opisów wymagań, dających podstawę do oszacowania czasu i budżetu napisania kodu i innych kroków tworzenia oprogramowania.
Usługa kończy się na etapie stworzenia gotowej dokumentacji projektowej rozwoju istniejącego oprogramowania i przekazania tej dokumentacji do działu programistów, którzy zajmują się programowaniem i ich wdrażaniem. Tworzenie dokumentacji projektowej jest niezbędnym krokiem wymaganym przed rozpoczęciem pracy programistów, ale nie zawiera napisanego kodu.
Złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie 1 sierpnia 2022 r. i od początku prowadzenia działalności gospodarczej (czyli od roku 2022) korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
„4.Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
(…)
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów”.
Z uwagi na to, że wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w roku podatkowym, w którym rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej, przepisy art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, cytowane w pytaniu nie mają zastosowania do pierwszego roku podatkowego, w którym skorzystał Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (rok 2022).
W zakresie kolejnych lat podatkowych (2023 i 2024) korzystał Pan nadal z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i oświadcza, że w każdym roku podatkowym poprzedzającym każdy ww. rok podatkowy uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Nie uzyskuje Pan przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym, w którym świadczy Pan usługi polegające na tworzeniu części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania, które zgodnie z informacją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi zostały sklasyfikowane jako mieszczące się w grupowanie PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, można zastosować stawkę podatku w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, w związku z niniejszym, Pana zdaniem, znajdzie zastosowanie ustawa z ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Pana zdaniem, na podstawie tego przepisu dla usług polegających na tworzeniu części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania, projektowania stron prawidłową jest stawka 8,5%. Świadczy Pan usługę, która kończy się na etapie stworzenia gotowej dokumentacji projektowej i przekazania do działu programistów, którzy zajmują się programowaniem i ich wdrażaniem. Tworzenie dokumentacji projektowej jest niezbędnym krokiem wymaganym przed rozpoczęciem pracy programistów, ale nie zawiera napisanego kodu. Przedmiotem usług wykonywanych przez Pana nie jest pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania. Nie podlega zatem opodatkowaniu stawką 12%, zgodnie ze stanem prawnym na dzień złożenia wniosku, bowiem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b stawka 12% dotyczy m.in. usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Użyte w ustawie słowo „ex” zawęża użycie tej stawki jedynie do usług związanych z oprogramowaniem.
Podobne stanowisko w zbliżonym stanie faktycznym wydał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 8 lutego 2022 r. o sygnaturze 0115-KDIT1.4011.888.2021.1.MN. W uzasadnieniu Dyrektor stwierdził „W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu ─ o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania”.
Pana zdaniem, wykonywane usługi nie mieszczą się w wyżej wymienionym grupowaniu, ponieważ te usługi nie są związane z oprogramowaniem. W związku z powyższym usługi, polegające na tworzeniu części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania (projektowania), które Pan wykonuje, nie podlegają opodatkowaniu stawką 12%.
Nie zarządza Pan przygotowaniem całej dokumentacji projektowej ani samym projektem, jedynie współpracuje przy tworzeniu części dokumentacji projektowej w określonym zakresie na rzecz kontrahenta. W związku z tym przedmiotem Pana usług nie jest wydawanie fachowych porad, zaleceń, które by miały istotny wpływ na decyzję klientów kontrahenta. Tworzona dokumentacja jest częścią opisu gotowego projektu, a nie zawiera informacji (porad, wskazań), jak go wykonać. Pana zdaniem, świadczone usługi nie mieszczą się więc w zakresie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), w związku z powyższym nie podlegają opodatkowaniu stawką 15%.
W podobnym stanie faktycznym została wydana interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0115-KDIT1.4011.888.2021.1.MN. W uzasadnieniu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: „Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: ─ 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) ─ art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b; ─ 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.” Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził w dalszej części uzasadnienia: „Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że: ─ świadczy Pan usługi polegające na projektowaniu stron internetowych, tj. wykonaniu projektu graficznego strony internetowej, aplikacji internetowej bądź mobilnej, sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 62.01.11.0 ─ usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. ─ Pana usługa kończy się na etapie stworzenia gotowego projektu graficznego i przekazania do działu programistów, którzy go wdrażają, nie zajmuje się Pan programowaniem takiej strony. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług będą mogły być opodatkowane od 1 stycznia 2022 r. 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
W innej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 8 lutego 2022 r. o sygnaturze 0115-KDIT1.4011.851.2021.1.JG, w której mamy do czynienia z podobnym stanem faktycznym, jak w Pana przypadku również została wydana podobna decyzja w zakresie prawidłowego zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w uzasadnieniu stwierdził: „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest według symbolu PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0. Ponadto nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem, a z okoliczności sprawy nie wynika, aby w odniesieniu do Pana istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ustawy. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, świadczone przez Pana usługi opodatkowane są w 2021 r. 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz wydanymi interpretacjami indywidualnymi, wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi, polegające na tworzeniu części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania projektowania nie mieszczą się w grupowaniu usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ponieważ te usługi nie są związane z oprogramowaniem i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu stawką 12%. Jednocześnie świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w grupowaniu usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu stawką 15%.
Tak, jak Pan wskazał w opisie stanu faktycznego, zgodnie z decyzją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o numerze (...) z dnia (...) 2024 r. świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
W interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2022 r. o sygnaturze 0115- KDIT1.4011.888.2021.1.MN. oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2022 r. o sygnaturze 0115-KDIT1.4011.851.2021.1.JG wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, za właściwą stawkę podatku została uznana 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, na podstawie opisanego w tym wniosku stanu faktycznego oraz opierając się na przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i na wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych w podobnych stanach faktycznych, Pana zdaniem, w zakresie usługi opisanej w stanie faktycznym niniejszego wniosku, która zgodnie z decyzją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi została sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, przysługuje Panu prawo do opodatkowania wykonywanych usług stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
•działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
•pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że główne czynności składające się na wykonanie usługi to:
–spotkania biznesowe oraz warsztaty z klientami kontrahenta, którzy planują zamówić rozwój oprogramowania, celem określenia ich wymagań;
–badanie obecnej dokumentacji biznesowej oraz technicznej;
–badania oprogramowania i jego funkcjonalności na różnych urządzeniach i platformach (…);
–współpraca z projektantami interfejsu użytkownika, architektami rozważań oraz menedżerami projektów;
–tworzenie diagramów procesów i danych, schematów scenariuszy użytkownika, tabel porównawczych, makiet interfejsu użytkownika;
–tworzenie opisów tekstowych wymagań, ich grupowanie według różnych wymiarów, przygotowanie opisów wymagań, dających podstawę do oszacowania czasu i budżetu napisania kodu i innych kroków tworzenia oprogramowania.
Wskazał Pan, że ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, co zostało potwierdzone w otrzymanej przez Pana opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Dokonując analizy usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
–rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
–pisanie programów na zlecenie użytkownika,
–projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
–PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
–projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
–projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
–wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Z kolei, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do tych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania) zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko samo programowanie czy tworzenie oprogramowania. Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Odnosząc się do opisanych przez Pana usług, w kontekście przedstawionej analizy wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 oraz grupowania 62.01.11.0, które wskazał Pan jako właściwe dla świadczonych usług, stwierdzić należy, że zarówno podana przez Pana klasyfikacja świadczonych usług, jak również ich opis wskazują, że usługi te są związane z oprogramowaniem. Pana usługi polegają bowiem na tworzeniu części dokumentacji projektowej dla rozpoczynających się projektów w zakresie rozwoju oprogramowania. Efekty Pana pracy (a tym samym Pana usługi) niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, bowiem – jak Pan wskazał – usługa kończy się na etapie stworzenia gotowej dokumentacji projektowej i przekazania do działu programistów, którzy zajmują się programowaniem i ich wdrażaniem. Tworzenie dokumentacji projektowej jest niezbędnym krokiem wymaganym przed rozpoczęciem pracy programistów, ale nie zawiera napisanego kodu. Projekty, których dotyczą wykonywane przez Pana usługi, a w których uczestniczy jako jeden z jego wykonawców, stanowią projekty rozwoju oprogramowania. Pana usługi niewątpliwie zatem są związane z oprogramowaniem, uczestniczy Pan bowiem w projektach dotyczących rozwoju oprogramowania i efekty Pana pracy są wykorzystywane na późniejszym etapie rozwoju tego oprogramowania.
W tym kontekście podnoszona okoliczność, że przedmiotem usług nie jest pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania – w sytuacji, gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania (pisania kodu) – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Reasumując, w opisanych okolicznościach właściwa stawka ryczałtu dla opisanych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 – jako związanych z oprogramowaniem – wynosi 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawka 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
‒zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right