Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.280.2024.1.AW

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 59.11.30.0, 63.11.20.0, 59.11.12.0 i 58.19.29.0 oraz zastosowania 15% stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.20.22.0 i 90.01.10.0.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 59.11.30.0, 63.11.20.0, 74.20.22.0, 59.11.12.0, 90.01.10.0 oraz 58.19.29.0.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A, pod adresem B 1 w C, zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP (...) i numerem REGON (...). Działalność jest prowadzona w Pana własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły.

Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024 poz. 226 ze zm.) [dalej: Ustawa o PIT].

Prowadzona przez Pana działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:

1.Publikowanie filmów na platformach internetowych – (...)

Zamieszcza Pan filmy na platformie internetowej (...), a następnie uzyskuje wynagrodzenie z tytułu reklam (...).

(...).

Reklamy te nie są przygotowywane przez Pana.

Jest Pan natomiast autorem umieszczanych na platformie (...) filmów, w trakcie trwania których oraz przed i po których wyświetlane są ww. reklamy. W przeważającej większości przypadków nagrywa Pan filmy samodzielnie we własnym zakresie, korzystając w razie potrzeby ze wsparcia podmiotów zewnętrznych (...) Tematyka filmów skupia się głównie na (...). W udostępnianych na platformie (...) filmach korzysta Pan z (...) rozpowszechnionych utworów na podstawie art. 29 oraz 291 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509) [dalej: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych], tj. głównie w celu (...). W takim przypadku w opisie filmu umieszcza Pan informację o tym, że wykorzystane fragmenty utworów należą do ich prawnych właścicieli i zostały wykorzystane wg prawa cytatu, na podstawie ww. ustawy. Jednocześnie umieszczać Pan może informację (...).

Udostępnia Pan na (...) filmy przygotowane w formie nagrań archiwalnych oraz w formie nagrań w trybie on-line (na żywo). Publikuje Pan treści regularnie. Czas trwania filmików to od kilku do kilkudziesięciu minut.

Udostępnianie filmików na platformie jest darmowe. Sam portal (...) nie płaci Panu wynagrodzenia za umieszczanie filmów. Nie podpisywał Pan żadnych umów z platformą (...), a jedynie zaakceptował warunki przystąpienia do programu partnerskiego i założył konto na platformie. W konsekwencji, w wyniku akceptacji regulaminu, zgadza się Pan na wyświetlanie reklam w udostępnionych na platformie filmach i w zamian uzyskuje wynagrodzenie.

2.Prezentowanie produktów/usług w formie reklamy na platformach internetowych

Kolejnym filarem działalności jest świadczenie usług polegających na prezentowaniu określonych produktów i usług na platformach internetowych w formie reklamy.

Zakres świadczonych usług obejmuje czynności takie jak:

-zamieszczanie na platformach internetowych treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi,

-zamieszczanie na platformach internetowych treści w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi,

-zamieszczenie na platformach internetowych treści w formie relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo, w których przedstawiane są reklamowane towary lub usługi,

-zamieszczenie na portalach internetowych reklam w postaci treści słownych, w tym m.in. (...).

Zamieszcza Pan posty sponsorowane oraz filmy reklamowe, reklamując towary i usługi w Internecie na zlecenie podmiotów zewnętrznych. Publikuje Pan tego typu treści o charakterze reklamowym w ramach współpracy nawiązanej z agencją (...). Nie wyklucza Pan nawiązywania współpracy bezpośrednio z danym producentem, usługodawcą, dystrybutorem.

Za prezentowanie określonych produktów i usług w środkach masowego przekazu otrzymuje Pan wynagrodzenie.

Posty sponsorowane oraz filmy reklamowe umieszczane są na platformach (...) oraz (...).

Działalność reklamowa na platformie (...):

W ramach nawiązanej współpracy zobowiązany jest Pan do publikacji postów sponsorowanych – samodzielnie wykonanych zdjęć bądź krótkich filmików (także w formie tzw. rolek oraz relacji na żywo), na których uwidoczniony jest reklamowany produkt (usługa), w sposób mający na celu rozpowszechnianie informacji na temat produktu lub usługi oraz zachęcenie potencjalnego odbiorcy do ich nabycia lub skorzystania z nich. Zdjęcia (filmiki) opatrzone są najczęściej linkiem, a w treści postu, pod zdjęciem lub filmem, zawarta jest treść słowna nt. danego produktu lub usługi. W treści postu zamieszczone są także slogany reklamowe oraz hashtagi, mające na celu dotarcie do jak największej liczby odbiorców.

Zlecenie obejmować może publikację jednego postu, jak również publikację serii postów przedstawiających dany produkt lub usługę.

Jest Pan autorem zdjęć i filmików, w przeważającej większości przypadków wykonuje je samodzielnie we własnym zakresie (ewentualnie korzystając ze wsparcia podmiotów zewnętrznych – np. zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia montażystów) i jest właścicielem udostępnianych treści (posiada do nich prawa autorskie). Możliwe jest udzielenie przez Pana licencji na wykorzystanie przygotowanych treści. Udostępnianie zdjęć i filmików na platformie (...) jest darmowe. Nie podpisywał Pan żadnych umów z platformą, a jedynie zaakceptował warunki użytkowania i założył konto na platformie. W konsekwencji, w wyniku akceptacji regulaminu, zgadza się Pan na wyświetlanie zdjęć przez obserwujących Pana użytkowników.

Działalność reklamowa na platformie (...):

W ramach nawiązanej współpracy zobowiązany jest Pan do umieszczenia treści sponsorowanych w filmach, które publikowane są na platformie (...) w ramach działalności opisanej w punkcie 1 powyżej. Treści reklamowe mają charakter krótkich, kilkuminutowych wstawek w trakcie trwania filmu. Nie są to osobne materiały o innym charakterze, lecz „przerywniki” w typowych na prowadzonych na (...) treściach.

W tak przygotowanym materiale reklamowym uwidacznia Pan dany produkt lub usługę, bądź do takiego produktu lub usługi nawiązuje. Celem filmów jest rozpowszechnianie informacji na temat produktu lub usługi, w efekcie czego odbiorcy mają zostać zachęceni do nabycia produktu lub skorzystania z danej usługi. Filmy publikowane mogą być w ramach transmisji na żywo bądź przygotowywane z wyprzedzeniem. Fragmenty (wstawki) o charakterze reklamowym oznaczane są jako zawierające płatną promocję („zawiera płatną promocję”) – informacja ta ma formę linku prowadzącego do bardziej szczegółowych informacji nt. płatnych promocji w serwisie (...). Co do zasady w opisie filmu zawierającego treści reklamowe umieszczane są odnośniki do lokowanych usług lub produktów.

Jest Pan autorem filmów, wykonuje je samodzielnie we własnym zakresie, korzystając w razie potrzeby ze wsparcia podmiotów zewnętrznych (...) bądź uzyskuje w tym zakresie wsparcie zleceniodawcy (np. w zakresie montażu nagranych materiałów). W zależności od warunków współpracy, w tym ustaleń poczynionych przez agencję (...) bezpośrednio ze zleceniodawcą danych treści sponsorowanych, zarówno posiadać Pan może prawa autorskie do przygotowanych fragmentów reklamowych, jak i też prawa te mogą być przenoszone, bądź też udzielana być może licencja na wykorzystanie powstałych treści reklamowych (np. w social mediach podmiotu trzeciego).

Podobnie jak w przypadku opisanym w punkcie 1 niniejszego wniosku, publikowanie filmów na (...) jest darmowe, portal nie płaci za umieszczanie filmów, a Pan nie podpisywał żadnej umowy, jedynie zaakceptował warunki przystąpienia do programu partnerskiego (...) zakładając konto na platformie (...).

3.Przygotowywanie materiałów reklamowych

Możliwa jest również sytuacja, w której przygotowuje Pan treści reklamowe zgodnie z udzielonym zleceniem, do dalszego ich wykorzystania przez zainteresowany podmiot.

Mogą to w szczególności być: treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi, treści w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi.

Przygotowuje Pan tego typu treści o charakterze reklamowym w ramach współpracy nawiązanej z agencją (...). Nie wyklucza Pan nawiązywania współpracy bezpośrednio z danym producentem, usługodawcą, dystrybutorem. Przygotowuje Pan materiały samodzielnie we własnym zakresie korzystając w razie potrzeby ze wsparcia podmiotów zewnętrznych (...) bądź uzyskuje w tym zakresie wsparcie zleceniodawcy (np. w zakresie montażu nagranych materiałów).

Nie umieszcza Pan przygotowanych materiałów na swoim (...) czy też na (...), ani w żadnych innych social mediach. Przekazuje Pan przygotowane treści wraz z prawami autorskimi do nich.

Za przygotowanie ww. treści otrzymuje Pan wynagrodzenie.

4.Występowanie w materiałach reklamowych

Z uwagi na swoją rozpoznawalność i wypracowaną markę osobistą występować może Pan w materiałach reklamowych różnych marek. Może to być np. udział w spocie reklamowym publikowanym w social mediach ((...), (...), (...) itp.) zainteresowanego podmiotu, udział w sesji zdjęciowej na potrzeby kampanii reklamowej, udział (...).

Materiały reklamowe przygotowywane są co do zasady przez podmiot zewnętrzny, Występuje Pan w nich udzielając praw do swojego wizerunku.

Działalność taka podejmowana jest w ramach współpracy z agencją (...). Nie wyklucza Pan jednak możliwości nawiązania bezpośredniej współpracy z producentami, usługodawcami itp. w przyszłości.

Nie posiada Pan praw autorskich do powstałych treści.

Za wystąpienie w materiale reklamowych i udzielenie praw do swojego wizerunku otrzymuje Pan wynagrodzenie.

5.Publikacja postów sponsorowanych w związku z udziałem w wydarzeniach

Możliwa jest sytuacja, w której, w związku z udziałem w określonym wydarzeniu (...), zobowiązany jest Pan do zamieszczenia na uzgodnionych platformach (np. (...), (...)) publikacji sponsorowanych – np. w postaci relacji lub postu na (...).

Co do zasady wykonuje Pan ww. czynności w ramach współpracy nawiązanej bezpośrednio z organizatorami wydarzeń, bądź też w ramach współpracy z agencją (...).

W zamian za podejmowanie ww. aktywności w branży (...) uzyskiwać Pan będzie od podmiotów trzecich wynagrodzenie.

W dniu (...) 2023 r. wystąpił Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi [dalej: Ośrodek] z wnioskiem o wydanie informacji dotyczących obowiązujących standardów klasyfikacyjnych w zakresie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w odniesieniu do świadczonych przez niego usług. Zgodnie z opinią Ośrodka z dnia (...) 2024 r. o sygn. (...) [dalej: Opinia Urzędu Statystycznego], zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) [dalej: PKWiU], wymienione usługi mieszczą się odpowiednio w grupowaniach:

-PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych” – dot. udostępniania miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania filmików (także przed i po filmie);

-PKWiU 63.11 „Usługi przetwarzania danych, usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi” — dot. prezentowania produktów w formie reklamy na platformach internetowych (...) oraz (...), obejmującego:

·zamieszczanie na platformach internetowych, treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi,

·zamieszczanie na platformach internetowych, treści w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi,

·zamieszczanie na platformach internetowych, treści w formie relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo, w których przedstawiane są reklamowane towary lub usługi,

·zamieszczanie na portalach internetowych, reklam w postaci treści słownych, w tym m.in. nazw, (...),

·reklamowanie marek na własnej platformie (...);

-PKWiU 74.20.22.0 „Usługi wykonywania fotografii reklamowych i podobnych” – dot. przygotowania materiałów reklamowych w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi;

-PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo” – dot. przygotowania materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi;

-PKWiU 90.01.10.0 „Usługi artystów wykonawców” – dot. występowania w materiałach reklamowych różnych marek, np. udział w spocie reklamowym publikowanym w social mediach ((...), (...)), udział w sesjach zdjęciowych na potrzeby kampanii reklamowej, udział w reklamie telewizyjnej;

-PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane” – dot. zamieszczania na platformach zleceniodawcy ((...), (...)) publikacji sponsorowanych np. w postaci relacji lub postu na (...) z premiery filmu, w której Pan uczestniczył.

Stoi Pan na stanowisku, że świadczone usługi prezentowania produktów i usług w formie reklamy na platformach internetowych (...) oraz (...), szczegółowo opisane w punkcie 2 wniosku, dla których Ośrodek w wydanej Opinii Urzędu Statystycznego wskazał grupowanie PKWiU 63.11, ze względu na zakres i charakter tychże usług, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0. („Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”).

Korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2023 r.

Spełnia Pan warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2022 poz. 2540 ze zm.) [dalej: Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym], a w szczególności:

-Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w roku podatkowym 2022 oraz 2023, Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Limit ten nie zostanie przekroczony w 2024 r., jak i w latach następnych.

-W odniesieniu do Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

-Nie podlega Pan wyłączeniu z opodatkowania osiąganych przychodów ryczałtem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, bowiem nie świadczy i nie będzie świadczył Pan usług na rzecz kontrahentów, u których był zatrudniony na podstawie stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

-Złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym

Wniosek dotyczy opodatkowania za lata 2023-2024 oraz kolejne.

Pytania

1.Czy w przypadku świadczenia przedstawionych w punkcie 1 wniosku usług związanych z udostępnianiem miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania publikowanych na platformach internetowych ((...)) filmików (także przed i po filmie), w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pan opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%?

2.Czy w przypadku świadczenia przedstawionych w punkcie 2 wniosku usług, polegających na prezentowaniu produktów lub usług w formie reklamy na platformach internetowych (...) oraz (...), w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pan opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%?

3.Czy w przypadku świadczenia przedstawionych w punkcie 3 wniosku usług, polegających na przygotowaniu materiałów reklamowych w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pan opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 15%?

4.Czy w przypadku świadczenia przedstawionych w punkcie 3 wniosku usług, polegających na przygotowaniu materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pan opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%?

5.Czy w przypadku świadczenia przedstawionych w punkcie 4 wniosku usług, polegających na występowaniu w materiałach reklamowych, różnych marek, np. udział w spocie reklamowym publikowanym w social mediach ((...), (...)), udział w sesjach zdjęciowych na potrzeby kampanii reklamowej, udział w reklamie telewizyjnej, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pan opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 15%?

6.Czy w przypadku świadczenia przedstawionych w punkcie 5 wniosku usług, polegających na zamieszczaniu na uzgodnionych platformach ((...), (...)) publikacji sponsorowanych np. w postaci relacji lub postu na (...) z premiery filmu, w której Pan uczestniczył, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pan opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania stosują również osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. (z zastrzeżeniami).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. m.in. jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto, jak wynika z treści art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnik, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie może m.in. świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy i w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro.

Ponadto, skorzystanie przez podatnika z opodatkowania ryczałtem, to zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwarunkowane jest złożeniem naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Pana zdaniem, należy uznać, że spełnia i będzie spełniał Pan wszystkie wyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Skoro więc wszystkie wymogi zostaną spełnione, to konieczne jest określenie prawidłowej wysokości stawki podatku zryczałtowanego w stosunku do poszczególnych usług.

W art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wymienione zostały kategorie przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić m.in.:

-15 % dla przychodów ze świadczenia usług;

-8,5 % dla przychodów z działalności usługowej i świadczenia usług;

-5,5 % dla przychodów z działalności wytwórczej.

W zakresie pytania 1:

Pana zdaniem, w stosunku do usług związanych z udostępnianiem miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania publikowanych na platformach internetowych ((...)) filmików (także przed i po filmie), w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego będzie 8,5 %.

Usługi udostępniania miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania filmików (także przed i po filmie) zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek w wydanej Opinii Urzędu Statystycznego jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 59.11.30.0. – „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 wynosi 8,5%.

Wskazane przez Ośrodek PKWiU 59.11.30.0 nie zostało przez ustawodawcę ujęte w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W związku z tym, w Pana ocenie, przychody ze świadczenia przedmiotowych usług (wyświetlania reklam na platformach internetowych) powinny być objęte stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1092.2022.2.BM – „Mając na względzie powołane wyżej przepisy, treść wniosku i uzupełnienia przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod symbolem (...) 59.11.30.0 – może Pan opodatkować 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

W zakresie pytania 2:

Pana zdaniem, w stosunku do usług prezentowania produktów lub usług w formie reklamy na platformach internetowych (...) oraz (...), w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego będzie 8,5%.

Usługi związane z prezentowaniem produktów w formie reklamy na platformach internetowych (...) oraz (...) zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek w wydanej Opinii Urzędu Statystycznego jako „Usługi przetwarzania danych i usługi zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobne usługi” — PKWiU 63.11.

Pana zdaniem, w związku z powyższym, wskazane usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 wynosi 8,5%.

Stoi Pan na stanowisku, że świadczone usługi prezentowania produktów lub usług w formie reklamy na platformach internetowych (...) oraz (...), szczegółowo opisane w punkcie 2 wniosku, nie kwalifikują się do objęcia ich grupowaniem PKWiU 63.11.1 (przetwarzanie danych), o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (przetwarzanie danych ex PKWiU 63.11.1). Ze względu na zakres i charakter świadczonych usług, stoi Pan na stanowisku, że mieszczą się one dokładnie w symbolu PKWiU 63.11.20.0. („Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”).

Prezentowane przez Pana stanowisko znajduje w Pana ocenie potwierdzenie w następujących przykładowych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanych dla podatników, którzy uzyskali opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego dla objętych ich wnioskiem usług:

-interpretacja indywidualna z 11 maja 2023 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.226.2023.3.BM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „(...) zajmuje się Pan publikacją artykułów sponsorowanych (...) W przypadku, gdy umieszcza Pan artykuł sponsorowany, wówczas uzyskuje przychód za umieszczenie tekstu, a nie za liczbę wyświetleń. (...) Przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług polegających na odpłatnym udostępnianiu powierzchni na cele reklamowe oraz na umieszczanie tekstu na własnej stronie internetowej sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 63.11.20.0 (...) mogą być opodatkowane 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

-interpretacja indywidualna z 20 października 2022 r. o sygn. 0113.KDIPT2- 1.4011.672.2022.2.MAP, w której wskazano, że wnioskodawca umieszczał banery reklamowe i publikował artykuły sponsorowane, a w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że „Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli w ramach świadczenia usług sklasyfikowanych w PKWiU wg symbolu 63.11.20.0 nie uzyskują Państwo przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu, to przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych w PKWiU wg symbolu 63.11.20.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy”.

Świadczy Pan podobne do przedstawionych w wyżej przytoczonych interpretacjach usługi — jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (punkt 2 wniosku), m.in. zamieszcza na platformach internetowych treści w postaci zdjęć lub nagrań audiowizualnych, relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo, przedstawiających reklamowane towary lub usługi, czy też reklamy w postaci treści słownych (m.in. slogany, hiperłącza, hashtagi). Zamieszcza Pan posty sponsorowane oraz filmy reklamowe, reklamujące towary i usługi w Internecie na zlecenie podmiotów zewnętrznych. W tym celu korzysta Pan ze swoich kont w social mediach – na internetowych platformach (...) i (...).

W takim stanie rzeczy, w Pana ocenie, świadczone usługi powinny być objęte stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%.

Uzupełniająco wskazał Pan, że stawka 8,5% uznana została za właściwą także w interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2023 r. o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.394.2023.2.MZ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się m.in. do działalności wnioskodawcy polegającej sprzedaży miejsca reklamowego na portalach internetowych (na indywidualnych profilach użytkownika na różnego rodzaju portalach społecznościowych) oraz sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w realizowanych nagraniach wideo, w tym: zamieszczanie treści w postaci zdjęć lub krótkich nagrań audiowizualnych przedstawiających reklamowane towary lub usługi, zamieszczanie treści reklamowych w ramach relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo, czy też reklamy w postaci treści słownych (m.in. slogany, hiperłącza, hashtagi).

W zakresie pytania 3:

Pana zdaniem, w stosunku do usług polegających na przygotowaniu materiałów reklamowych w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku będzie stawka w wysokości 15%.

Usługi związane z przygotowaniem materiałów reklamowych w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zostały zaklasyfikowana przez Ośrodek w wydanej Opinii Urzędu Statystycznego jako „Usługi wykonywania fotografii reklamowych i podobnych” – PKWiU 74.20.22.0.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2) wynosi 15 %. Tym samym, świadczone przez Pana usługi objęte pytaniem 3 opodatkowane będą ryczałtem w wysokości 15%.

Niniejsze stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.340.2021.2.MG – „Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2lit. q ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2). (...) Zatem właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów będzie: * dla usług fotograficznych 15% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q”.

W zakresie pytania 4:

Pana zdaniem, w stosunku do usług polegających na przygotowaniu materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku będzie stawka w wysokości 8,5%.

Usługi związane z przygotowaniem materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek w wydanej Opinii Urzędu Statystycznego jako „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo” – PKWiU 59.11.12.0.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 wynosi 8,5%.

Wskazane przez Ośrodek PKWiU 59.11.12.0 nie zostało przez ustawodawcę ujęte w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W związku z powyższym, w Pana ocenie, wskazane usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pana stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 sierpnia 2023 r. o sygn. 0115-KDST2- 2.4011.254.2023.1.BM, w której to wskazano, że „Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej osiąga Pan przychody z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”. (...) niezależnie od tego, jak wykonana usługa opisana zostanie na fakturze, jeśli jej zakres będzie pokrywał się z usługami objętymi grupowaniem PKWiU 59.11.12.0, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu jej świadczenia podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

W zakresie pytania 5:

Pana zdaniem, w stosunku do usług polegających na występowaniu w materiałach reklamowych różnych marek, np. udział w spocie reklamowym publikowanym w social mediach ((...), (...)), udział w sesjach zdjęciowych na potrzeby kampanii reklamowej, udział w reklamie telewizyjnej, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku będzie stawka w wysokości 15%.

Usługi związane z występowaniem w materiałach reklamowych różnych marek, np. udział w spocie reklamowym publikowanym w social mediach ((...), (...)), udział w sesjach zdjęciowych na potrzeby kampanii reklamowej, udział w reklamie telewizyjnej zostały zaklasyfikowana przez Ośrodek w wydanej Wnioskodawcy Opinii Urzędu Statystycznego jako „Usługi artystów wykonawców” – PKWiU 90.01.10.0.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90) wynosi 15%. Tym samym, wskazane usługi powinny być opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 grudnia 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA – „Dla przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90) ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – 15%, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. (...) Reasumując – począwszy od 2023 r. przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia (...) sklasyfikowanych w dziale PKWiU 90 i 93 będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując 15% stawkę (...)”.

W zakresie pytania 6:

Pana zdaniem, w stosunku do usług polegających na zamieszczaniu na uzgodnionych platformach ((...), (...)) publikacji sponsorowanych np. w postaci relacji lub postu na (...) z premiery filmu, w której uczestniczył Pan w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku będzie stawka w wysokości 8,5%.

Usługi związane z zamieszczaniem na platformach zleceniodawcy ((...), (...)) publikacji sponsorowanych np. w postaci relacji lub postu na (...) z premiery filmu, w której Pan uczestniczył, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek w wydanej Opinii Urzędu Statystycznego jako „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane” – PKWiU 58.19.29.0.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 wynosi 8,5%.

Wskazane przez Ośrodek PKWiU 58.19.29.0 nie zostało przez ustawodawcę ujęte w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W związku z powyższym, w Pana ocenie, wskazane usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pana stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 marca 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT2- 1.4011.929.2023.2.ID, w której wskazał, że „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 58.19.20.0 – stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2),

15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2023 r. Spełnia Pan warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a w szczególności w roku podatkowym 2022 oraz 2023 Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro oraz w odniesieniu do Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:

1.Publikowanie filmów na platformach internetowych ((...)) – dot. udostępniania miejsca na reklamy wyświetlane w trakcie trwania filmików (także przed i po filmie) – PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”;

2.Prezentowanie produktów/usług w formie reklamy na platformach internetowych na platformach internetowych (...) oraz (...) – PKWiU 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”;

3.Przygotowywanie materiałów reklamowych zgodnie z udzielonym zleceniem, do dalszego ich wykorzystania przez zainteresowany podmiot:

a.w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi – PKWiU 74.20.22.0 „Usługi wykonywania fotografii reklamowych i podobnych”;

b.w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających reklamowane towary lub usługi – PKWiU 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;

4.Występowanie w materiałach reklamowych np. udział w spocie reklamowym publikowanym w social mediach ((...), (...), (...) itp.) zainteresowanego podmiotu, udział w sesji zdjęciowej na potrzeby kampanii reklamowej, udział w reklamie telewizyjnej – PKWiU 90.01.10.0 „Usługi artystów wykonawców”;

5.Publikacja postów sponsorowanych w związku z udziałem w wydarzeniach (...) – dot. zamieszczenia na uzgodnionych platformach (np. (...), (...)) publikacji sponsorowanych, np. w postaci relacji lub postu na (...) z premiery filmu, w której Pan uczestniczył – PKWiU 58.19.29.0 „Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Dodatkowo, jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU: 59.11.30.0, 63.11.20.0, 59.11.12.0 oraz 58.19.29.0 (usługi opisane w punktach 1, 2, 3b oraz 5), stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.

Ponadto dla uzyskiwanych przychodów ze świadczenia usług przedstawionych w punkcie 3a wniosku, polegających na przygotowaniu materiałów reklamowych w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi, tj. usług fotograficznych, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.20.22.0, właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu świadczenia usług opisanych w punkcie 4, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 90.01.10.0 (tj. objętych wg PKWiU działem 90), stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pan waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00