Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.212.2024.3.AK

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży budynku restauracji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży budynku restauracji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 maja 2024 r. (wpływ 5 czerwca 2024 r.) oraz pismem z 1 lipca 2024 r. (wpływ 3 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka rozpoczęła budowę budynku przeznaczonego na restaurację w maju 2017 roku. Inwestycja została zakończona w lipcu 2018 roku. Od momentu oddania do użytkowania minęło 2 lata. Spółka nie ponosiła od momentu oddania do użytkowania żadnych wydatków związanych z tą nieruchomością.

Spółka jest czynnym płatnikiem podatku VAT i odliczała podatek VAT od dokonywanych zakupów inwestycyjnych – materiałów budowlanych oraz od środków trwałych i wyposażenia.

Budynek przeznaczony jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek został wybudowany na gruntach rolnych. Właścicielem jest jeden ze wspólników, który nie dokonywał żadnych przekształceń gruntu.

W chwili obecnej Spółka chce sprzedać budynek restauracji wraz z wyposażeniem i środkami trwałymi. Budynek wraz z wyposażeniem i środkami trwałymi stanowi przedsiębiorstwo. Przedmiot sprzedaży nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyposażenie oraz środki trwałe zostaną sprzedane odrębnie, nie spowoduje to ich utraty wartości ekonomicznej.

W uzupełnieniu do wniosku z 31 maja 2024 r. wskazali Państwo następujące informacje:

1.Czy przedmiot sprzedaży – budynek restauracji – stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), tj. stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej?

Odp.: Budynek restauracji stanowi przedsiębiorstwo wymienione w piśmie.

2.Czy mają już Państwo ustalonego nabywcę budynku restauracji?

Odp.: Jest już nabywca budynku restauracji.

3.Czy wyposażenie i środki trwałe, które zamierzają Państwo sprzedać odrębnie, zostaną sprzedane temu samemu nabywcy, który zakupi budynek restauracji, czy nabywcą będzie ktoś inny?

Odp.: Tak, wyposażenie i środki trwałe zostaną sprzedane temu samemu nabywcy.

4.Czy w Spółce pozostaną jakieś składniki majątku, w oparciu o które po dokonaniu sprzedaży będą Państwo prowadzili działalność gospodarczą? Jeśli tak, prosimy wskazać jakie będą to składniki i w jakim zakresie będą Państwo prowadzili działalność gospodarczą?

Odp.: Spółce nie pozostaną żadne środki trwałe ani wyposażenie.

5.Czy przedmiotem sprzedaży będzie również grunt, na którym posadowiony jest budynek restauracji?

Odp.: Przedmiotem sprzedaży będzie również grunt pod budynkiem restauracji, który nie jest własnością spółki, tylko jednego ze wspólników.

Natomiast w uzupełnieniu do wniosku z 1 lipca 2024 r. wskazali Państwo następujące informacje:

1.We wniosku wskazali Państwo, że:

Budynek wraz z wyposażeniem i środkami trwałymi stanowi przedsiębiorstwo.

Zadali Państwo pytanie:

Czy sprzedaż budynku restauracji korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT?

We własnym stanowisku wskazali Państwo, że:

Przedmiotem sprzedaży nie będzie przedsiębiorstwo.

Natomiast w uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że:

 Budynek restauracji stanowi przedsiębiorstwo wymienione w państwa piśmie.

Prosimy o jednoznacznie wskazanie, czy całe przedsiębiorstwo będzie przedmiotem sprzedaży? Jeśli nie, prosimy wskazać jakie składniki przedsiębiorstwa będą przedmiotem sprzedaży?

Odp.: Firma kupująca budynek restauracji będzie prowadzić w nim restaurację. Odkupi wyposażenie i sprzęt będący w restauracji.

2.Czy przedmiot sprzedaży (budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa) na dzień planowanej dostawy będzie stanowił zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, zdolny do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu?

Odp.: Budynek restauracji wraz z wyposażeniem będzie stanowił zorganizowany kompleks rzeczy do realizacji zadań restauracji.

3.Czy przedmiot sprzedaży (budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa) na dzień planowanej dostawy będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze?

Odp.: Będzie stanowił zespół składników materialnych. Nabywcy nie przejmą żadnych zobowiązań.

4.Czy składniki będące przedmiotem transakcji (budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa) funkcjonują/będą funkcjonować u Państwa na moment zbycia jako wyodrębniona część? Należy wskazać obiektywne przesłanki potwierdzające, że ww. zespół składników będzie/nie będzie funkcjonował w Państwa przedsiębiorstwie jako wyodrębniona część.

Odp.: Wszystkie składniki czyli budynek wraz z wyposażeniem stanowią całość i tak zostaną sprzedane. Odrębnie budynek restauracji, odrębnie pozostałe składniki takie jak wyposażenie i sprzęt.

5.Czy przedmiot sprzedaży (budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa) w Państwa przedsiębiorstwie będzie na moment sprzedaży wyodrębniony:

-na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębnioną organizacyjnie część (zespół składników będzie wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe); organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” posiadały cechę zorganizowania; czy wyodrębnienie zostało dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (tj. nastąpiło ich faktyczne wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej),

-na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Państwa ewidencji rachunkowej będzie możliwe przyporządkowanie składników majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co będzie możliwe określenie jej wyniku finansowego,

-na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. czy zespół składników majątkowych będzie na tyle zorganizowany, aby samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność gospodarczą?

Odp.: Cały budynek i wyposażenie zostanie sprzedany. Nie będzie potrzeby rozliczenia i podziału składników majątku. Sprzedane składniki majątku umożliwią dalsze prowadzenie działalności gospodarczej.

6.Czy w oparciu wyłącznie o przedmiot zbycia (budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa) będzie możliwe w sposób trwały samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez Nabywcę?

Odp.: Tak, będzie taka możliwość.

7.Czy Nabywca ma zamiar kontynuowania w oparciu o nabyty budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa działalności gospodarczej w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona przez Spółkę?

Odp.: Tak. Ma taki zamiar.

8.Czy Nabywca będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie wyłącznie w oparciu o budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa będące przedmiotem zbycia?

Odp.: Tak, działalność będzie kontynuowana w tym samym zakresie.

9.Czy Nabywca będzie musiał podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi itp.) w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyty budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa?

Odp.: Jeśli sam będzie miał taką potrzebę.

10.Czy Nabywca będzie musiał podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi itp.) w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyty budynek restauracji i ewentualnie inne składniki przedsiębiorstwa?

Odp.: Będzie musiał podpisać umowy na dostarczenie mediów.

11.Czy po sprzedaży budynku restauracji i ewentualnie innych składników przedsiębiorstwa, pozostaną w Spółce jakiekolwiek składniki materialne i niematerialne za pomocą, których Spółka będzie nadal prowadziła swoją działalność gospodarczą (jeśli tak to jakie?)?

Odp.: Nie pozostaną.

12.Proszę jednoznacznie wskazać, czy na Nabywcę zostaną przeniesione:

a)prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;

Odp.: Nie zostaną przeniesione.

b)umowy o zarządzanie nieruchomością (tj. umowy, która ma na celu utrzymanie wartości nieruchomości – umowa dotycząca bieżącego zarządzania obiektem);

Odp.: Nie zostaną przeniesione.

c)umowy zarządzania aktywami (tj. umowy o charakterze strategicznym);

Odp.: Nie zostaną przeniesione.

d)należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem?

Odp.: Nie zostaną przeniesione.

13.Czy zatrudniają Państwo pracowników, jeżeli tak – czy pracownicy są/będą przypisani do części przedsiębiorstwa prowadzącej działalność związaną z budynkiem restauracji, jeżeli tak – czy przeniesione zostaną również prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę w związku z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465)?

Odp.: Zatrudniają Państwo pracowników. Nie zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę. Pracownicy zostaną zwolnieni i otrzymają świadectwo pracy od Państwa firmy.

Pytanie

Czy sprzedaż budynku restauracji korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek restauracji został oddany do użytkowania zgodnie z decyzją powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w lipcu 2018 r., czyli od momentu zasiedlenia minęło 2 lata. Wspólnicy prowadzą działalność gospodarczą opodatkowaną VAT nieprzerwanie do dnia dzisiejszego.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o VAT, sprzedaż taka korzysta ze zwolnienia z VAT w związku z upływem 2-letniego okresu pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku.

Wyposażenie wraz z środkami trwałymi zostaną sprzedane z uwzględnieniem 23% stawki VAT odrębną fakturą.

Spółka po sprzedaży zostanie zawieszona i na razie nie jest planowana dalsza działalność gospodarcza. Przedmiotem sprzedaży nie będzie przedsiębiorstwo.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy jednak wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż budynku restauracji będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a budynek restauracji przeznaczony jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, przy dostawie budynku restauracji będą Państwo podatnikiem podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż dotyczy składnika majątku Spółki, wykorzystywanego w działalności gospodarczej Spółki.

W konsekwencji, dostawa budynku restauracji, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak

i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Wskazać ponadto należy, że w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży budynku restauracji, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu dobudynku restauracji miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka rozpoczęła budowę budynku przeznaczonego na restaurację w maju 2017 roku. Inwestycja została zakończona w lipcu 2018 roku. Od momentu oddania do użytkowania minęło 2 lata. Spółka nie ponosiła od momentu oddania do użytkowania żadnych wydatków związanych z tą nieruchomością.

Z analizy informacji zawartych w opisie sprawy wynika zatem, że dostawa budynku restauracji, nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia.

Wobec powyższego sprzedaż budynku restauracji spełnia przesłanki warunkujące możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji, w przypadku sprzedaży przez Państwa przedmiotowej nieruchomości zastosowanie ma przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, dalsza analiza zwolnień od podatku VAT dla opisanej dostawy budynku restauracji – wynikających z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest w tym przypadku bezzasadna.

Podsumowując, sprzedaż budynku restauracji będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii uznania sprzedaży budynku restauracji za zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a także udokumentowania przedmiotowej sprzedaży fakturą oraz sprzedaży wyposażenia wraz ze środkami trwałymi.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00