Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.405.2024.2.ID

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 20 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), NIP (…) (dalej: Podatnik). Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Opodatkowuje Pan przychody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 lutego 2023 r., co odzwierciedla wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Złożył Pan zawiadomienie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dokonując rejestracji działalności gospodarczej w CEiDG. Opodatkowuje Pan przychody z prowadzonej działalności w formie ryczałtu od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności.

W rozliczeniu za 2023 r. oraz 2024 r. stosował Pan stawkę ryczałtu 15%. Stosowanie tej stawki wynikało z Pana ostrożności, wobec braku odpowiedzi z GUS w zakresie zakwalifikowania wykonywanych przez Pana usług do właściwego PKWiU. Przyjął Pan, że bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie stosowanie stawki 15%. Wnioskiem tym dąży Pan do uzyskania potwierdzenia, że w rozliczeniu za 2023 r., 2024 r. oraz w latach kolejnych był i będzie Pan uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 8,5%.

Pierwszy przychód z działalności (świadczenia usług) objętych wnioskiem uzyskał Pan w lutym 2023 r., co odpowiada rozpoczęciu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zgodnie z wpisem do CEiDG prowadzi Pan działalność określoną według kodów PKD jako:

·62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

·62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

·62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

·70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 tej ustawy.

Prowadzi Pan działalność w obszarze projektów informatycznych. Świadczy usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi. Usługi związane z zarządzaniem projektami IT obejmują rozległy zakres działań, których celem jest dostarczenie profesjonalnych porad i wsparcia firmom oraz organizacjom w efektywnym zarządzaniu projektami technologicznymi.

W ramach świadczonych usług, począwszy od analizy potrzeb Klienta do zamknięcia projektu - nadzoruje Pan cały proces. Można powiedzieć, że po zbadaniu potrzeb Klienta planuje Pan, jak przeprowadzić cały proces (jest jego „architektem” - po zaakceptowaniu przez Klienta Pana wskazówek, co do tego, jak przeprowadzić proces oraz „nadzorcą” - już na etapie wdrażania).

Poniżej przedstawia Pan krótki opis potencjalnych obszarów świadczonych usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

1)doradztwo strategiczne w projektach IT - oferuje Pan analizę potrzeb klienta, identyfikację celów projektu IT oraz opracowywanie planów działania, które zapewnią strategiczne osiągnięcie projektowanych rezultatów;

2)zarządzanie finansowe w projektach IT - świadczy Pan usługi z zakresu budżetowania projektów, monitorowania wydatków, optymalizacji kosztów oraz osiągania oczekiwanych wskaźników zwrotu z inwestycji;

3)zarządzanie zespołem w projektach IT - zapewnia Pan wsparcie w rekrutacji, selekcji oraz zarządzaniu zespołem projektowym, składającym się z profesjonalistów IT o różnorodnych kompetencjach;

4)zarządzanie ryzykiem w projektach IT - specjalizuje się Pan w identyfikacji i analizie ryzyka związanego z projektami technologicznymi, a także w opracowywaniu strategii minimalizujących potencjalne negatywne skutki ryzyka;

5)zarządzanie projektem IT - oferuje Pan kompleksowe wsparcie w planowaniu, monitorowaniu i realizacji projektów IT, w tym zarządzanie harmonogramem, zasobami i etapami projektu;

6)doradztwo technologiczne - świadczy Pan pomoc w wyborze odpowiednich technologii, narzędzi i rozwiązań informatycznych dla projektów, zgodnie z indywidualnymi potrzebami klientów;

7)zarządzanie zmianą w projektach IT - specjalizuje się Pan w doradztwie przy wdrażaniu nowych technologii, restrukturyzacji systemów informatycznych oraz przenoszeniu istniejących procesów na nowe platformy;

8)doradztwo w obszarze jakości - zapewnia Pan wsparcie w zapewnieniu jakości projektów IT, identyfikacji zagrożeń oraz wdrażaniu odpowiednich środków ochronnych, aby jakość w trakcie projektu była utrzymana w normach tolerancji.

Powyżej opisane elementy składają się na pewnego rodzaju usługę kompleksową obejmującą:

a)prowadzenie i nadzorowanie zarządzania projektem (w szczególności: udział w spotkaniach projektowych, wsparcie dla pozostałych członków zespołów projektowych, kontakt z Zamawiającym, Partnerami Projektu, przygotowanie, udział i prowadzenie warsztatów),

b)analizę ryzyka i metody eliminacji ryzyk w trakcie prowadzenia projektu,

c)przygotowanie raportów z zarządzania projektem.

Wskazuje Pan, że nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym, tj. nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.

Jednocześnie wskazuje Pan, że świadczone usługi informatyczne nie obejmują tworzenia oprogramowania, ani programowania (kodowania), jak również nie obejmują doradztwa w zakresie programowania (kodowania). Wskazuje Pan, że nie ma kompetencji w zakresie kodowania, bowiem z wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego jest ekonomistą, managerem w zakresie zarządzania projektami. Nie świadczy Pan usług doradczych, ani usług stricte technicznych (takich jak np. programowanie), a wszystkie wykonywane przez Pana czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci koordynowania projektami informatycznymi. Obecnie projekt, którego koordynacją zajmuje się Pan jest projektem, którego głównym celem jest system informatyczny lub produkt o charakterze informatycznym. Wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzeniem dokumentacji technicznej.

Zakres Pana usług obejmuje usługi związane z zarządzaniem projektami, tj. koordynuje Pan etapy przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu i na rzecz klienta.

Jako Kierownik Projektu nie świadczy Pan usług doradczych - wszelkie rekomendacje, co do rozwiązań w kwestii infrastruktury, czy oprogramowania pochodzą od przydzielonych do tego członków zespołu lub dostawców, dane są zbierane i przedstawiane bez rekomendacji samego Kierownika Projektu do osób decyzyjnych. Wszelkie procedury i procesy, wg których odbywa się dostarczanie usługi, są z góry ustalone przez Klienta, nie ma Pan wpływu decyzyjnego. Właścicielem budżetu, sprzętu i wytworzonych produktów, w tym własności intelektualnej, jest zawsze Klient.

Świadczy Pan usługi jako niezależny kontraktor - nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, ani reprezentantem kontrahentów. Zawarta umowa nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Pana działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia. Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentem ponosi Pan pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Otrzymał Pan pismo z (…) 2024 r. z Urzędu Statystycznego, w którym potwierdzono, że wskazane powyżej w pkt 1-8 usługi mieszczą się w grupowaniach:

a)jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;

b)jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem: PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

W Pana ocenie, dokonana przez GUS kwalifikacja PKWiU 62.02 i 70.22 nie prezentuje przypisania do usług faktycznie świadczonych przez Pana. W Pana ocenie, Główny Urząd Statystyczny nie podał klasyfikacji końcowej dla wskazanych przez Pana usług. Zacytowana powyżej opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego jest kompatybilna z przedstawionym przez Pana powyżej świadczonym zakresem usług, przy czym wniosek o interpretację indywidualną jest bardziej uszczegółowiony, bowiem pokazuje cały proces wykonywanych usług na rzecz Pana Kontrahenta.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu. Dochody te podlegają opodatkowaniu na podstawie zasad ogólnych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to dochody ze stosunku pracy, bowiem Pan na podstawie umowy o pracę o ¼ etatu świadczy pracę na rzecz pracodawcy. Wskazuje Pan, że stosunek pracy nie jest zawarty z kontrahentami, na rzecz których świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Tym samym nie uzyskuje Pan w ramach działalności przychodów (dochodów) od byłego lub obecnego pracodawcy - nie zachodzą przesłanki wyłączające możliwość wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie.

W przypadku uznania przez Organ Pana stanowiska za nieprawidłowe (tj. uznania, że usługi podlegają opodatkowaniu według różnych stawek ryczałtu, innych niż 8,5%), będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wskazuje Pan, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak już wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, otrzymał Pan pismo z (…) 2024 r. z Urzędu Statystycznego, w którym potwierdzono, ze wskazane powyżej w pkt 1-8 usługi mieszczą się w grupowaniach:

· jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;

· jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem: PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

W Pana ocenie, dokonana przez GUS kwalifikacja PKWiU 62.02 i 70.22 nie prezentuje przypisania do usług faktycznie świadczonych przez Pana. Wskazuje Pan, ze GUS wydając dla Pana informację w zakresie grupowania PKWiU ograniczył się do ogólnego zakwalifikowania świadczonych przez Pana usług do PKWiU 62.02 oraz PKWiU 70.22. Pana zdaniem, Główny Urząd Statystyczny nie podał klasyfikacji kolcowej dla wskazanych przez Pana usług. Zacytowana powyżej opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego jest kompatybilna z przedstawionym przez Pana powyżej świadczonym zakresem usług, przy czym wniosek o interpretację indywidualną jest bardziej uszczegółowiony, bowiem pokazuje cały proces wykonywanych usług na rzecz Pana Kontrahenta.

W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Do zakresu usług świadczonych przez Pana objętych tym grupowaniem należą:

·doradztwo strategiczne w projektach IT - oferuje Pan analizę potrzeb klienta, identyfikację celów projektu IT oraz opracowywanie planów działania, które zapewnią strategiczne osiągnięcie projektowanych rezultatów;

·zarządzanie finansowe w projektach IT - świadczy Pan usługi z zakresu budżetowania projektów, monitorowania wydatków, optymalizacji kosztów oraz osiągania oczekiwanych wskaźników zwrotu z inwestycji;

·zarządzanie zespołem w projektach IT: zapewnia Pan wsparcie w rekrutacji, selekcji oraz zarządzaniu zespołem projektowym, składającym się z profesjonalistów IT o różnorodnych kompetencjach;

·zarządzanie ryzykiem w projektach IT - specjalizuje się Pan w identyfikacji i analizie ryzyka związanego z projektami technologicznymi, a także w opracowywaniu strategii minimalizujących potencjalne negatywne skutki ryzyka;

·zarządzanie projektem IT - oferuje Pan kompleksowe wsparcie w planowaniu, monitorowaniu i realizacji projektów IT, w tym zarządzanie harmonogramem, zasobami i etapami projektu;

·doradztwo w obszarze jakości - zapewnia Pan wsparcie w zapewnieniu jakości projektów IT, identyfikacji zagrożeń oraz wdrażaniu odpowiednich środków ochronnych, aby jakość w trakcie projektu była utrzymana w normach tolerancji.

Jednocześnie, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, część usług świadczonych przez Pana obejmuje również m.in.:

·doradztwo technologiczne - świadczy Pan pomoc w wyborze odpowiednich technologii, narzędzi i rozwiązań informatycznych dla projektów, zgodnie z indywidualnymi potrzebami klientów.

·zarządzanie zmianą w projektach IT - specjalizuje się Pan w doradztwie przy wdrażaniu nowych technologii, restrukturyzacji systemów informatycznych oraz przenoszeniu istniejących procesów na nowe platformy.

Świadczone przez Pana usługi informatyczne - co potwierdza uzyskana przez Pana opinia Urzędu Statystycznego - klasyfikowane są w klasie PKWiU 62.02. Na klasę PKWiU 62.02 składają się jednak trzy grupowania, tj. 62.02.10.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, 62.02.20.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 - obejmujące usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Przy czym wskazać należy, że z grupy PKWiU 62.02., tylko PKWiU 62.02.10.0 oraz PKWiU ex 62.02 zostały przez ustawodawcę wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie jako opodatkowane stawką 12%.

W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, przy czym dotyczy to usług: doradztwa technologicznego, zarządzania zmianą w projektach IT.

Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji w przypadku uznania przez Organ Pana stanowiska za nieprawidłowe (tj. uznania, że usługi podlegają opodatkowaniu według różnych stawek ryczałtu, innych niż 8,5%) będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja). Doprecyzowuje Pan, że będzie do ewidencja prowadzona, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, co oznacza, że będzie Pan w stanie wyodrębnić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.

Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, zakres usług świadczonych przez Pana jest ściśle skoncentrowany na udzielaniu pomocy technicznej związanej z technologią informatyczną i sprzętem komputerowym. Zakres opisanych prac nie obejmuje szeroko pojętego wytwarzania, rozwoju ani implementacji oprogramowania, doradztwa dotyczącego oprogramowania, ani doradztwa w dziedzinie sprzętu komputerowego.

Wskazuje Pan, ze świadczone usługi informatyczne nie obejmują tworzenia oprogramowania, ani programowania (kodowania), jak również nie obejmują doradztwa w zakresie programowania (kodowania). Wskazuje Pan, że nie ma kompetencji w zakresie kodowania (programowania), bowiem z wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego jest Pan ekonomistą, managerem w zakresie zarządzania projektami. Nie świadczy Pan usług doradczych, ani usług stricte technicznych (takich jak np. programowanie), a wszystkie wykonywane przez Pana czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci koordynowania projektami informatycznymi. Obecnie projekt, którego koordynacją Pan się zajmuje jest projektem, którego głównym celem jest system informatyczny lub produkt o charakterze informatycznym. Wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzeniem dokumentacji technicznej.

Wobec czego wskazuje Pan, że nie uzyskiwał i nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wskazuje Pan, że zgodnie z informacją uzyskaną od GUS, świadczone przez Pana usługi są klasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 (obejmującym usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki). Na klasę tę składają się trzy grupowania, tj. 62.02.10.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, 62.02.20.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 - obejmujące usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Porównanie opisów tych grupowań prowadzi do wniosku, ze spośród przychodów ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości12% są jedynie przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0), zaś pozostałe przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Mając na względzie zakres usług wykonywanych przez Pana, w Pana ocenie przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), bowiem jak wskazano usługi świadczone przez Pana nie obejmuje szeroko pojętego wytwarzania, rozwoju, ani implementacji oprogramowania, doradztwa dotyczącego oprogramowania, ani doradztwa w dziedzinie sprzętu komputerowego.

Wskazuje Pan, że nie uzyskiwał, nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, do których miałby zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazuje Pan, że świadczenie usług, o których mowa we wniosku, nie nastąpi (a także w przeszłości nie następowało oraz obecnie nie występuje) na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, zarówno w 2023 r., jak i obecnie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód z działalności prowadzonej przez Pana podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, zarówno w 2023 r., jak i obecnie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 tej ustawy.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Złożył Pan zawiadomienie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jednocześnie stosownie do postanowień ustawy o ryczałcie oznaczenie „ex” znajdujące się przy wskazaniu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres objętych daną stawką ryczałtu wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zakwalifikowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o ryczałcie.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zatem, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak wskazano w stanie faktycznym, otrzymał Pan pismo z (…) 2024 r. z Urzędu Statystycznego, w którym potwierdzono, że wskazane powyżej w pkt 1-8 usługi mieszczą się w grupowaniach:

a)jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;

b)jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem: PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

Wskazuje Pan, że GUS wydając na Pana rzecz informację w zakresie grupowania PKWiU ograniczył się do ogólnego zakwalifikowania świadczonych przez niego usług do PKWiU 62.02 oraz PKWiU 70.22.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazać należy, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:

·klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wskazuje Pan, powyżej przedstawiony podział usług wymienionych w Dziale 70 PKWiU i ich przypisanie do stawek ryczałtu powszechnie prezentowany jest przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach (np. interpretacja z 29 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.76.2024.2.ID, z 2 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP).

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad” (zob. Słownik języka polskiego PWN pod redakcją W. Doroszewskiego). Zarządzanie natomiast to „zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność i sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w trakcie realizacji zadań); kontrolowanie (stała obserwacja postępów i podejmowanie korygujących decyzji)” (zob. internetowa Encyklopedia PWN).

Ponieważ, zgodnie z zasadami wykładni prawa, nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia - usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać 8,5% stawkę ryczałtu, odmienną od 15% stawki ryczałtu właściwej dla usług doradztwa (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).

Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w grupowaniu 70.22.1 jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS usługi zarządzania sklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.1. obejmują usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:

·określenia polityki działania firmy,

·określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,

·organizacji prawnej,

·strategicznych planów działania,

·usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,

·rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,

·opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,

·planów przekształcenia firmy,

·kontroli form i metod kierowania,

·opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,

·pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).

W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się również w podkategoriach i pozycjach od 70.22.11 do 70.22.16 (jako podkategorie grupowania grupowaniu 70.22.1). W szczególności, w Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi nie mieszczą się w grupowaniu 70.22.11.0 - Usługi związane z doradztwem w zarządzaniu.

Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU 2015, grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:

·określenia polityki działania firmy,

·określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,

·organizacji prawnej,

·strategicznych planów działania,

·usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,

·rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,

·opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,

·planów przekształcenia firmy,

·kontroli form i metod kierowania

·opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,

·pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).

Pana zdaniem, opisane powyżej czynności koncentrują się na świadczeniu usług doradczych (a więc „ośrodek decyzyjny” pozostaje poza zakresem tych usług). W przypadku usług świadczonych przez Pana tak nie jest - to Pan sam zarządza projektem i nadzoruje osoby, które w projekcie współpracują.

Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU 2015, usługi te obejmują:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień,

·planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Jak wynika z powyższego, usługi te koncentrują się na samym w zasadzie zarządzaniu, a nie na czynnościach doradczych związanych z zarządzaniem.

Wskazuje Pan, że osoba odpowiedzialna za zarządzanie projektami (tzw. Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu należy przyporządkować 8,5% stawkę ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Powyżej zaprezentowane stanowisko zostało potwierdzone w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnych interpretacjach. Jako przykład wskazać można interpretację z 2 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP. W powołanej interpretacji organ wprost wskazał, że: „Odnosząc się do wymienionychart. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5°%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5°% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).”

W interpretacji z 4 sierpnia 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.262.2023.2.KS, Organ uznał, że usługi obejmujące zarządzanie i optymalizację pracy określonych zespołów IT (udzielanie wsparcia zespołom projektowym, szczególnie w kontekście usuwania przeszkód pojawiających się w związku z realizowanymi zadaniami; aktywne wychodzenie z inicjatywami mającymi na celu usprawnienie funkcjonowania powierzonych zespołów oraz całego działu IT; aktywne współtworzenie działowych gildii specjalistycznych, aktywne współtworzenie i dbanie o realizację strategii działu IT), dbanie o narzędzia i interakcje w procesach celem zapewnienia wysokiej jakości oraz efektywności pracy zespołów IT - stanowią usługi sklasyfikowane według PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” opodatkowane stawką 8,5%.

W interpretacji z 19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS, Organ uznał, że usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, obejmujące: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów ds. systemów chmurowych, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego oraz przeprowadzanie spotkań z klientami, związane z usługami opisanymi w PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Również w najnowszych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie (por. interpretacja z 29 marca 2024 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.76.2024.2.ID, z 26 marca 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.81.2024.2.KP, z 15 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.20.2024.2.RK).

Jednocześnie jak wskazano w opisie stanu faktycznego, część usług świadczonych przez Pana obejmuje również m.in.:

·doradztwo technologiczne: świadczy Pan pomoc w wyborze odpowiednich technologii, narzędzi i rozwiązań informatycznych dla projektów, zgodnie z indywidualnymi potrzebami klientów;

·zarządzanie zmianą w projektach IT - specjalizuje się Pan w doradztwie przy wdrażaniu nowych technologii, restrukturyzacji systemów informatycznych oraz przenoszeniu istniejących procesów na nowe platformy.

Zakres usług świadczonych przez Pana jest ściśle skoncentrowany na udzielaniu pomocy technicznej związanej z technologią informatyczną i sprzętem komputerowym. Zakres opisanych prac nie obejmuje szeroko pojętego wytwarzania, rozwoju, ani implementacji oprogramowania, doradztwa dotyczącego oprogramowania, ani doradztwa w dziedzinie sprzętu komputerowego.

Świadczone przez Pana usługi informatyczne - co potwierdza uzyskana przez Pana opinia Urzędu Statystycznego - klasyfikowane są w klasie PKWiU 62.02.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z:

·doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

·z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Odnosząc się do powyższego, wskazać należy, że znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do tych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.

Na klasę PKWiU 62.02 składają się trzy grupowania, tj. 62.02.10.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, 62.02.20.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 - obejmujące usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Przy czym wskazać należy, że z grupy PKWiU 62.02., tylko PKWiU 62.02.10.0 oraz PKWiU ex 62.02 zostały przez ustawodawcę wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie jako opodatkowane stawką 12%.

W tym miejscu wskazuje Pan na stanowisko wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 21 lutego 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.993.2022.2.AG, w której Organ wskazał, że „Świadczone przez Pana usługi informatyczne - co potwierdza uzyskana przez Pana opinia Urzędu Statystycznego z dnia (...) 2022 r. (...) - klasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 (obejmującym usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki). Na klasę tę składają się trzy grupowania, tj. 62.02.10.0 - obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, 62.02.20.0 obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 obejmujące usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Porównanie opisów tych grupowań prowadzi do wniosku, że spośród przychodów ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 12% są jedynie przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0), zaś pozostałe przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.”

Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:

1)PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

2)PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające.

3)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje: usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0.

Mając na względzie zakres usług wykonywanych przez Pana, w Pana ocenie przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Podobne stanowisko przedstawiono również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.982.2022.2.RK. W tym przypadku Organ potwierdził, że do usługi świadczonej w roli Project Managera, które swoim zakresem obejmują: przygotowanie dokumentacji, prezentacji, koncepcji, ofert, koordynację przy projektowaniu szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych w oparciu o infrastrukturę cloud, nawiązywanie i utrzymywanie dobrych relacji między zleceniodawcą oraz jego klientami, szkolenie w zakresie opracowywanych projektów pracowników, współpracowników, podwykonawców, klientów oraz innych podmiotów wskazanych przez zleceniodawcę, bieżące raportowanie wykonanych zadań w ramach realizacji świadczonych usług, sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów oraz raportów z prowadzonych działań, udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych opartych o technologię cloud, kierowanie zespołami projektowymi w celu efektywnej realizacji założeń technologicznych i planów dostarczenia inkrementów projektowych, należy zastosować stawkę 8,5%. Przy czym podkreślono, że usługi powyższe w żadnym stopniu nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania (podatnik nie projektuje oprogramowania, nie tworzy oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania, technologii informatycznych).

Wskazuje Pan, że w interpretacji z 27 marca 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.65.2024.1.JP Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania ryczałt wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Również w interpretacji z 10 marca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.38.2022.1.MST, Organ uznał, że usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które obejmują planowanie i przeprowadzanie badania z użytkownikami w celu zdefiniowania problemów i błędów użyteczności stron internetowych i aplikacji lub ich prototypów, przeprowadzanie audytów użyteczności aplikacji, bądź stron internetowych, przekazywanie wniosków wraz z wymaganiami klienta i konsultacje z Product Ownerami, Project Managerami oraz programistami, którzy będą wdrażać poprawki w stronach internetowych oraz aplikacjach, pomoc programistom oraz klientom w zakresie odnalezienia i usunięcia błędów, wprowadzeniu ułatwień i usprawnień w stronach internetowych oraz aplikacjach, koordynowanie procesu tworzenia strony internetowej/aplikacji, aby był zgodny z wcześniejszymi ustaleniami z klientem, przeprowadzanie badania bezpieczeństwa stworzonego programu/strony internetowej/aplikacji oraz usługi utrzymania i wsparcia systemów komputerowych zaklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu.

Stanowisko potwierdzające możliwość zastosowania stawki 8,5% w przypadku usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania znajduje również potwierdzenie w interpretacji z 20 marca 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.82.2024.1.KB, z 19 marca 2024 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.106.2024.1.DT, z 15 marca 2024 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.118.2024.1.MG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pana stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku po jego uzupełnieniu grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 oraz 70.22.20.0). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktykiinterpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00