Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.296.2024.2.DT

Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 74.90.15.0

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2024 r. (wpływ 12 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Działalność gospodarczą w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej pod nazwą (…) prowadzi Pani od (…) 2022 r. Świadczy Pani usługi w oparciu o poniżej zgłoszone we wpisie do CEiDG kody PKD: Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Pozostałe zgłoszone we wpisie do CEiDG kody PKD: 95.11.Z Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych, 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana, 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura, 81.29.Z Pozostałe sprzątanie, 81.22.Z Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych, 81.21.Z Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych, 81.10.Z Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach, 78.10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 66.21.Z Działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat, 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, 47.75.Z Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Do końca 2023 r. działalność była opodatkowana podatkiem liniowym. Od 1.02.2024 r. wystąpiła Pani z wnioskiem o zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Świadczy Pani szereg usług specjalistycznych, które dotyczą takich obszarów wdrażania i nadzoru systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy i jakością w oparciu o zapisy normy PN ISO 45011 oraz PN ISO 9001, lecz również specjalistyczną usługę dotyczącą: Wdrażanie i nadzór nad systemem zarządzania bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w oparciu zapisy przepisów:

a.Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1000) z późniejszymi zmianami.

b.Ustawy z 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r., poz. 125).,

c.Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

d.Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WsiSW.

Od 1 stycznia 2024 r. czyli dnia zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w związku z oferowaniem i sprzedażą usług specjalistycznych dotyczących „Wdrażania i nadzoru nad systemem zarządzania bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych” świadczy Pani usługi poniżej wymienione na podstawie zawartej umowy z Usługodawcą i stosuje Pani stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 15% od przychodów ewidencjonowanych wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz.U. Nr 144, poz. 930) z zmianami z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540).

Usługi specjalistyczne dotyczące „Wdrażania i nadzoru nad systemem zarządzania bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych” prowadzi Pani w oparciu o umowy, w których zakres świadczonych usług jest regulowany zapisem następującej treści: „Zamawiający zleca, a Wykonawca zobowiązuje się do wykonania na jego rzecz zlecenia polegającego na świadczeniu usług specjalistycznych w zakresie:

a)zapewnienie zgodności działania Zamawiającego z wymaganiami przepisów unijnych i krajowych w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych,

b)stałego nadzoru nad dokumentacja dotyczącą bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych opracowaną w oparciu o wymagania:

·Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1000).

·Ustawa z 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r., poz. 125).,

·Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),

c)pełnienia funkcji osoby wyznaczonej przez Administratora danych do nadzorowania procesów związanych z prawidłowym przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,

d)pełnienia funkcji ASI – Administratora Systemów Informatycznych - osoby odpowiedzialnej za wdrożenie środków technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych,

e)prowadzenia audytów wewnętrznych dotyczących systemów i procesów przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz procesorów,

f)prowadzenia oceny ryzyka i analiz DPIA (Data Protection Impact Assessment – Ocena skutków dla ochrony danych) - dotyczących procesów przetwarzania danych osobowych,

g)doradztwa i szkolenia pracowników z zakresu wymagań przepisów”.

W dniu (...) 2024 r. otrzymała Pani z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) odpowiedź na Pani wniosek z dnia (...) 2024 r., w którym informują Panią że:

Kompleksowe specjalistyczne usługi w zakresie działalności RODO, obejmujące:

a.zapewnienie zgodności działania z wymaganiami przepisów w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych,

b.stały nadzór nad dokumentacją RODO,

c.pełnienie funkcji ASI - Administratora Systemów Informatycznych - osoby odpowiedzialnej za wdrożenie środków technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych,

d.prowadzenie oceny ryzyka i analiz DPIA (Ocena skutków dla ochrony danych) - dotyczących procesów przetwarzania danych osobowych,

e.doradztwo i szkolenia pracowników z zakresu wymagań przepisów RODO,

f.prowadzenie audytów wewnętrznych dotyczących systemów i procesów przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz procesorów

podlegają pod klasyfikację PKWiU 74.90.15.0 „Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa”.

Od dnia 1 stycznia 2024 r. po zmianie formy opodatkowania na podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych wystawia Pani faktury dla Zleceniodawcy opisując wykonywane usługi jedynie jako: „wynagrodzenie za nadzór RODO zgodnie z § 8 ust. 1 umowy z dnia (…) 2023 r. za świadczenie usług specjalistycznych wymienionych w z § 3 dotyczących działań związanych z bezpieczeństwem przetwarzania danych osobowych”.

Na wystawionych fakturach na rzecz Zamawiającego nie umieszczała Pani dotąd kodu PKWiU świadczonych usług na wystawianych fakturach. Usługi są świadczone na podstawie umowy z dnia (...) 2023 r. za świadczenie usług specjalistycznych, w której zapis § 3 brzmi następująco: „Zamawiający zleca, a Wykonawca zobowiązuje się do wykonania na jego rzecz zlecenia polegającego na świadczeniu usług specjalistycznych w zakresie:

a)zapewnienie zgodności działania Zamawiającego z wymaganiami przepisów unijnych i krajowych w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych,

b)stałego nadzoru nad dokumentacją dotyczącą bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych opracowaną w oparciu o wymagania:

-Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1000).

-Ustawa z 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r., poz. 125).,

-Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

c)pełnienia funkcji osoby wyznaczonej przez Administratora danych do nadzorowania procesów związanych z prawidłowym przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,

d)pełnienia funkcji ASI - Administratora Systemów Informatycznych - osoby odpowiedzialnej za wdrożenie środków technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych,

e)prowadzenia audytów wewnętrznych dotyczących systemów i procesów przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz procesorów,

f)prowadzenia oceny ryzyka i analiz DPIA (Data Protection Impact Assessment - Ocena skutków dla ochrony danych) - dotyczących procesów przetwarzania danych osobowych,

g)doradztwa i szkolenia pracowników z zakresu wymagań przepisów.”

Nie jest Pani wspólnikiem, bądź członkiem zarządu spółki Zleceniodawcy, nie pełni Pani także innych funkcji zarządczych w spółce Zleceniodawcy.

Ponadto w piśmie z 12 czerwca 2024 r. odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024) podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

2)czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

3)czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro oraz nie prowadzi Pani działalności w formie spółki i nigdy nie korzystała Pani z opodatkowania w formie karty podatkowej.

4)czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5)czy:

-usługi świadczone przez Panią, zgodnie z zawartą umową, są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

-odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pani, czy zlecający wykonanie tych czynności;

-ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?

Odpowiedź: Oświadcza Pani, że:

a.usługi świadczone przez Panią, zgodnie z zawartą umową, nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności i nie działa Pani pod jakimkolwiek kierownictwem zlecającego, a decyzje dotyczące sposobu realizacji przedmiotu umowy podejmuje Pani samodzielnie jako wykonawca,

b.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych ponosi zlecający,

c.ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

6)czy oprócz dochodów z tytułu opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Oprócz dochodów z tytułu opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowych z działalności gospodarczej i prowadzi ewidencję, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami. Dodatkowe wynagrodzenia uzyskiwane z tytułu działalności gospodarczej opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowych to:

a.świadczenie usług specjalistycznych za nadzór ISO 45001 na podstawie zawartej umowy dotyczących działań związanych z Zintegrowanym Systemem Zarządzania - bezpieczeństwa i higieny pracy w oparciu o wymagania normy PN-ISO 45001 (zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy) w obszarach: nadzoru, szkoleń, prowadzenia audytów, opracowania i nadzoru dokumentacji systemu zarządzania, doradztwa dla kierownictwa, reprezentowanie zamawiającego przed jednostkami certyfikującymi oraz organami nadzoru nad warunkami pracy, badanie i analizy zdarzeń potencjalnie wypadkowych, przeprowadzanie i dokumentowanie przeglądów Zintegrowanego Systemu Zarządzania, analiz FMEA, oceny ryzyka zawodowego, PKWiU 70.22.1 stosowana stawka zryczałtowanego podatku dochodowego 15%,

b.świadczenie usług specjalistycznych za nadzór ISO 9001 na podstawie zawartej umowy za świadczenie usług specjalistycznych w zakresie: nadzoru nad Zintegrowanym Systemem Zarządzania w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy w oparciu o wymagania normy PN EN-ISO 9001 oraz dokumentacji systemu zarządzania obowiązującej u Zamawiającego, pełnienia funkcji Pełnomocnika Zarządu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania, prowadzenia audytów wewnętrznych dotyczących Zintegrowanego Systemu Zarządzania, doradztwa i szkolenia pracowników Zamawiającego z zakresu wymagań normy PN EN-ISO 9001. PKWiU 70.22.1 stosowana stawka zryczałtowanego podatku dochodowego 15%,

c.świadczenie usług specjalistycznych - nadzoru sprzętem komputerowym i siecią komputerową, instalowanie oprogramowania i sterowników, konserwacja komputerów, nadzór nad oprogramowaniem autorskich programów z wykorzystaniem aparatu bazy danych (…) oraz aplikacji (…) , PKWiU 62.03.11.0 stosowana stawka zryczałtowanego podatku dochodowego 12%,

d.świadczenie usług specjalistycznych - na podstawie zawartej umowy za wykonywanie pomiarów geodezyjnych na zlecenie zamawiającego, PKWiU 71.12.34.0 stosowana stawka zryczałtowanego podatku dochodowego 14%.

Rozliczenia rodzajów, wielkości przychodów podlegających zryczałtowanemu podatkowi, należnych stawek i kwot podatku zryczałtowanego i VAT prowadzone są w programie księgowym (…) oraz (…).

7)czy, a jeśli tak to kiedy złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?

Odpowiedź: Złożyła Pani wniosek o zmianę formy opodatkowania prowadzonej działalności z podatku liniowego na zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych w dniu (…) 2024 r. poprzez wniosek o zmianę wpisu CEIDG-1 Wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do właściwego w tym dniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) .

Pytanie

Czy w związku z przedstawioną odpowiedzią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi na Pani wniosek z dnia 11 stycznia 2024 r., w którym informują Panią że: Kompleksowe specjalistyczne usługi w zakresie działalności RODO, obejmujące:

a.zapewnienie zgodności działania z wymaganiami przepisów w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych,

b.stały nadzór nad dokumentacją RODO,

c.pełnienie funkcji osoby wyznaczonej przez Administratora danych do nadzorowania procesów związanych z prawidłowym przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,

d.pełnienie funkcji ASI - Administratora Systemów Informatycznych - osoby odpowiedzialnej za wdrożenie środków technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych,

e.prowadzenie oceny ryzyka i analiz DPIA (Ocena skutków dla ochrony danych) –dotyczących procesów przetwarzania danych osobowych,

f.doradztwo i szkolenia pracowników z zakresu wymagań przepisów RODO,

g.prowadzenie audytów wewnętrznych dotyczących systemów i procesów przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz procesorów

podlegają pod klasyfikację PKWiU 74.90.15.0 „Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa” może Pani zastosować stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 8,5% od przychodów ewidencjonowanych wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz.U. Nr 144, poz. 930) z zmianami z dnia 24 listopada 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540).

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 12 czerwca 2024 r.)

W Pani przekonaniu, świadczona przez Panią usługa specjalistyczna zakwalifikowana do PKWiU 74.90.15.0 - „Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa” podlega pod zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 8.5% wynikający z zapisów art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika m.in., że:

·od (…) 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…) ,

·prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·od (…) 2024 r. czyli dnia zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w związku z oferowaniem i sprzedażą usług specjalistycznych dotyczących „Wdrażania i nadzoru nad systemem zarządzania bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych” świadczy Pani usługi poniżej wymienione na podstawie zawartej umowy z Usługodawcą i stosuje Pani stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 15% od przychodów ewidencjonowanych wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. z zmianami z dnia 24 listopada 2022 r.,

·świadczy Pani usługi na podstawie zawartej umowy z Usługodawcą, w których zakres świadczonych usług jest regulowany zapisem w następującej treści: „Zamawiający zleca, a Wykonawca zobowiązuje się do wykonania na jego rzecz zlecenia polegającego na świadczeniu usług specjalistycznych w zakresie:

a)zapewnienia zgodności działania Zamawiającego z wymaganiami przepisów unijnych i krajowych w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych,

b)stałego nadzoru nad dokumentacja dotyczącą bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych opracowaną w oparciu o wymagania:

-Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1000),

-Ustawa z 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r., poz. 125),

-Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),

c)pełnienia funkcji osoby wyznaczonej przez Administratora danych do nadzorowania procesów związanych z prawidłowym przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,

d)pełnienia funkcji ASI – Administratora Systemów Informatycznych - osoby odpowiedzialnej za wdrożenie środków technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych,

e)prowadzenia audytów wewnętrznych dotyczących systemów i procesów przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz procesorów,

f)prowadzenia oceny ryzyka i analiz DPIA (Data Protection Impact Assessment – Ocena skutków dla ochrony danych) - dotyczących procesów przetwarzania danych osobowych,

g)doradztwa i szkolenia pracowników z zakresu wymagań przepisów,”

·usługi świadczone przez Panią, zgodnie z zawartą umową, nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności i nie działa Pani pod jakimkolwiek kierownictwem zlecającego, a decyzje dotyczące sposobu realizacji przedmiotu umowy podejmuje Pani samodzielnie jako wykonawca,

·odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych ponosi zlecający,

·ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością,

·złożyła Pani wniosek o zmianę formy opodatkowania prowadzonej działalności z podatku liniowego na zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych w dniu 10 stycznia 2024 r. poprzez wniosek o zmianę wpisu CEIDG-1do właściwego w tym dniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…),

·do Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 i art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·oprócz dochodów z tytułu opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowych z działalności gospodarczej i prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług będących przedmiotem zapytania, wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzam, że jest Pani uprawniona do opodatkowania przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług specjalistycznych w zakresie działalności RODO, obejmujących:

-zapewnienia zgodności działania z wymaganiami przepisów w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych,

-stałego nadzoru nad dokumentacją RODO,

-pełnienia funkcji osoby wyznaczonej przez Administratora danych do nadzorowania procesów związanych z prawidłowym przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych,

-pełnienia funkcji ASI - Administratora Systemów Informatycznych - osoby odpowiedzialnej za wdrożenie środków technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych w systemach informatycznych,

-prowadzenia oceny ryzyka i analiz DPIA (Ocena skutków dla ochrony danych) - dotyczących procesów przetwarzania danych osobowych,

-doradztwa i szkolenia pracowników z zakresu wymagań przepisów RODO,

-prowadzenia audytów wewnętrznych dotyczących systemów i procesów przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz procesorów

klasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.15.0 – „Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa”, stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00