Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.301.2024.3.BM
W zakresie preferencji rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Dotyczy potrącania zaliczek w 2024 r. i rozliczenia podatku za 2024 r.
Jest Pani osobą rozwiedzioną. Żaden z rodziców nie jest pozbawiony władzy rodzicielskiej, ani w niej ograniczony. W wyroku rozwodowym zostało wskazane, że miejscem zamieszkania dzieci jest miejsce zamieszkania matki dzieci.
Ma Pani dwoje dzieci, z czego Pani wraz z małoletnią córką mieszka w (...), a Pani były mąż z synem mieszka w (…). Córka jest w wieku przedszkolnym, a syn chodzi do szkoły. W (...) wynajmuje Pani mieszkanie, zapewniając córce odrębny pokój oraz pobyt w przedszkolu. Wszystkie obowiązki związane z wychowaniem córki wykonuje Pani osobiście. Opisywanie wszystkich czynności związanych z wychowaniem dziecka nie wydaje się celowe, bo są one oczywiste (pranie, gotowanie, sprzątanie, edukacja, rozwijanie zainteresowań, zabawy, zwiedzanie miasta itp.), zwłaszcza że Pani mieszka w (...), a były mąż w (…).
Córka kilka razy w roku przebywa z ojcem, między innymi w okresie świąt, ferii (wakacji) oraz w inne uzgodnione przez obie strony okresy. Nie jest to jednak opieka naprzemienna.
Osiąga Pani dochody z pracy i działalności gospodarczej, które rozlicza Pani na ogólnych zasadach wypełniając PIT-36.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Jest Pani rozwiedziona od dnia 25 maja 2023 r. (data uprawomocnienia wyroku Sądu Okręgowego w (...).
W okresie którego dotyczy zapytanie nie miały i nie mają zastosowania przepisy:
a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W okresie, którego dotyczy zapytanie, ani Pani, ani córka nie podlegaliście opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ani ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Sąd Okręgowy w (...) nie orzekł o sposobie kontaktowania się ojca z małoletnią córką. Kontakty są wykonywane w zależności od możliwości czasowych ojca i matki. Najczęściej jest to raz w miesiącu przez weekend oraz w okresie świąt. Kontakty telefoniczne są realizowane według potrzeb.
Świadczenie wychowawcze zarówno na syna jak i na córkę jest wypłacane matce dzieci zgodnie z porozumieniem okołorozwodowym.
W Pani ocenie wykonuje Pani władzę rodzicielską poprzez współdecydowanie o najważniejszych sprawach dotyczących syna - edukacja, zdrowie, rozwój osobisty. Nie sprawuje Pani bieżącej pieczy w postaci codziennej opieki.
Pozostaje Pani w codziennym kontakcie z synem i jego ojcem. Na bieżąco ma Pani wiedzę o rozkładzie dnia syna, postępach w nauce, czasie spędzanym w chwilach wolnych od nauki, spotkaniach ze znajomymi.
Ojciec syna nie przekazuje Pani zasądzonych przez Sąd Okręgowy w (...) na rzecz syna alimentów, które przeznacza na jedzenie i paliwo, gdy dowozi syna do szkoły i szkoły muzycznej.
Ponosi Pani odpowiedzialność za:
- zamówienie i opłacenie obiadów w szkole,
- monitorowanie i opłacanie wydatków związanych ze szkołą (wycieczki, kino, składki itp.), co czyni Pani poprzez aktywność na grupie whatsappowej rodziców uczniów z klasy syna,
- zapewnienie biletu miesięcznego na komunikację miejską,
- zakup odzieży bieżącej i sezonowej oraz obuwia poprzez zakupy internetowe lub stacjonarne podczas przyjazdów do syna,
- zakup lub opłacenie za kupionych środków czystości,
- monitorowanie zajęć dodatkowych z programowania, które Pani opłaca,
- opłacanie miesięcznej raty komputera wraz z osprzętem do nauki programowania, który zakupiła Pani w związku z bardziej zaawansowanym kursem programowania,
- opłacanie leków i innych zakupów wykraczających poza jedzenie i paliwo,
- zakup książek, pomocy naukowych,
- opłacenie telefonu z internetem,
- zakup innych rzeczy wg potrzeb zgłaszanych przez syna.
Na rachunek bankowy, do której syn ma wyrobioną przez Panią kartę bankomatową, przekazuje Pani synowi miesięczne kieszonkowe. Ponosi Pani opłaty z tytułu mediów w domu, w którym mieszka syn w wysokości od 30 - 50% miesięcznie w zależności od rodzaju opłat.
Pozostaje Pani w kontakcie z psychologiem szkolnym celem monitorowania wpływu zmiany Pani miejsca zamieszkania na zdrowie psychiczne syna. Syn zgłosił raz potrzebę rozmowy z psychologiem w grudniu ubiegłego roku. W ocenie psychologa aklimatyzował się do zmiany.
Na bieżąco monitoruje Pani postępy w nauce syna, który osiąga bardzo dobre wyniki. Odpowiada Pani na wiadomości od nauczycieli w e-dzienniku.
W zakresie zdrowia fizycznego pozostaje Pani w kontakcie z ojcem syna, z którym ustala Pani sposób leczenia. Syn miał od Pani wyjazdu do (...) raz przeziębienie trwające około tygodnia i raz chorobę jelitową podczas przyjazdu do (...) na ferie.
Pani wizyty w (...) wykorzystuje Pani na bieżące sprawy - wizyta u fryzjera, niezbędne zakupy, organizacja pokoju, ale też pomoc w lekcjach, czy wspólne oglądanie filmu.
Na bieżąco Pani wie, co syn czyta, jakie trendy w informatyce obserwuje, co potrzebuje do szkoły.
Z ojcem dzieci i dziećmi ma Pani wspólną grupę whatsappową na której umieszczacie zdjęcia, z tego co robią dzieci oraz informacje o istotnych aktywnościach dnia codziennego.
Pytanie
Czy może Pani skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko zgodnie z art 6 ust. 4c i 4d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz. U. z 2024 poz. 226)?
Pani stanowisko w sprawie
Art. 5a (słowniczek) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji osoby samotnie wychowującej dziecko, a chciałaby Pani mieć pewność że nie popełnia Pani błędu rozliczając podatek dochodowy od osób fizycznych.
Jest wiele interpretacji indywidualnych na powyższy temat, ale żadna z nich nie jest tożsama z Pani sytuacją. Interpretacje często odwołują się do art. 6 ust. 4 ustawy, który już nie obowiązuje.
W Pani przekonaniu jest Pani osobą samotnie wychowującą dziecko. Jest Pani rozwódką. Nie mieszka Pani razem z byłym mężem, nie prowadzicie wspólnego gospodarstwa domowego. To na Pani spoczywa obowiązek opieki nad dzieckiem każdego dnia. Wynajmuje Pani mieszkanie, ponosi Pani opłaty związane z wynajmem takie jak czynsz i prąd. Codzienne obowiązki jak pranie, gotowanie, sprzątanie, robienie zakupów należą do Pani. Również opieka zdrowotna dziecka spoczywa tylko na Pani. Osobiście zajmuje się Pani edukacją dziecka, zabawami, zwiedzaniem miasta, rozwijaniem zainteresowań poprzez wycieczki po mieście.
W miarę możliwości finansowych stara się Pani zapewnić dziecku różne rozrywki, wyjścia do zoo, do kina, jazdę konną. Dba Pani również każdego dnia o zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, jak również córka może liczyć na Pani wsparcie psychiczne i fizyczne.
Były mąż płaci alimenty i nie jest pozbawiony praw rodzicielskich. Wykonywanie władzy rodzicielskiej nad dziećmi sąd powierzył obojgu rodzicom, ustalając że miejscem zamieszkania małoletnich dzieci jest miejsce zamieszkania matki dzieci.
Fakt sporadycznego przebywania dziecka z ojcem w czasie wakacji, ferii, świąt, czy innych okazjonalnych odwiedzin, nie może przesądzać o tym, że dziecko wychowuje Pani z mężem wspólnie (czy też naprzemiennie). Spełnia Pani kryteria wymienione w art. 6 ust. 4c i 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby rozliczać się z podatku jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).
W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Należy jednak wskazać, że art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym, określonym w tym przepisie, jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Przepis art. 6 ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.
Natomiast, kiedy każdy rodzic jest zaangażowany w proces wychowawczy dziecka oznacza, że w roku podatkowym dziecko wychowywane jest wspólnie przez oboje rodziców, a nie samotnie przez któregokolwiek z nich.
Przy wychowywaniu dziecka należy wziąć pod uwagę całokształt działań i czynności wykonywanych przez każdego z rodziców, w tym także tych o charakterze niewymiernym jak kształtowanie osobowości, światopoglądu, systemu wartości, postaw emocjonalnych. W sytuacji, gdy każdy z rodziców aktywnie uczestniczy w wychowywaniu dziecka - co przejawia się między innymi dzieleniem się wszelkimi obowiązkami związanymi z procesem wychowawczym dziecka, niezależnie od tego u kogo pod czyją w danym momencie roku podatkowego opieką dziecko przebywa - nie można mówić o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców.
Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do preferencyjnego rozliczenia powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
Dla zastosowania rozliczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotny jest m.in. warunek, że w trakcie roku podatkowego rzeczywiście samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców, wychowuje się dziecko, który wobec sytuacji przedstawionej we wniosku nie został spełniony. Preferencja ta uzależniona jest nie tylko od stanu cywilnego, ale przede wszystkim od faktycznego samotnego wychowywania dziecka. Jak już wskazano, wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu i systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Natomiast w tym konkretnym przypadku fakt, że Pani wraz z byłym mężem, sprawujecie opiekę nad dziećmi, nie oznacza, że proces wychowawczy dzieci prowadzony jest tylko i wyłącznie przez Panią. Nie sposób uznać, że w przedstawionym przez Panią opisie sprawy - w tak zorganizowanym trybie wykonywania władzy rodzicielskiej i opieki przez obojga rodziców - zachodzą dwa odrębne procesy wychowania, tj. osobny samotny proces przeprowadza matka w swoim czasie, gdy jedno z dzieci u niej zamieszkuje i przebywa z nią, a zupełnie inny proces wychowywania zachodzi podczas, gdy drugie dziecko przebywa z ojcem. Wychowania dziecka nie da się „podzielić”, bowiem jest to ciągły i długotrwały rozwój, na który w tym przypadku składa się wspólna praca obojga rodziców. Dlatego też, okoliczność, że dwie osoby wychowują te same dzieci wyklucza możliwość uznania, że którakolwiek z tych osób wychowuje dziecko samotnie.
Co istotne, z literalnego brzmienia art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ww. preferencyjne opodatkowanie nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Zatem osoba, która wspólnie z drugim rodzicem wychowuje dziecko/dzieci nie może skorzystać z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
W sytuacji, gdy każdy z rodziców aktywnie oraz w porównywalnym stopniu uczestniczy w wychowywaniu dziecka - co przejawia się między innymi dzieleniem się wszelkimi obowiązkami związanymi z procesem wychowawczym dziecka, niezależnie od tego u kogo i pod czyją w danym momencie roku podatkowego opieką dziecko przebywa - nie można mówić o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców.
Nie można zatem zgodzić się z Pani stwierdzeniem, że spełnia Pani kryteria umożliwiające rozliczenie się z podatku jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
Wskazała Pani, że córka mieszka z Panią, a syn z ojcem. Wszystkie obowiązki związane z wychowaniem córki wykonuje Pani osobiście. Córka kilka razy w roku przebywa z ojcem. Wykonuje Pani władzę rodzicielską w stosunku do syna poprzez współdecydowanie o najważniejszych sprawach dotyczących syna - edukacja, zdrowie, rozwój osobisty. Pozostaje Pani w ciągłym kontakcie z synem i jego ojcem. Przekazuje Pani synowi miesięczne kieszonkowe. Ponosi Pani opłaty z tytułu mediów w domu, w którym mieszka syn. Pozostaje Pani w kontakcie z psychologiem szkolnym celem monitorowania wpływu zmiany Pani miejsca zamieszkania na zdrowie psychiczne syna.
Wyjaśnienia wymaga, że samodzielna opieka nad dzieckiem nie jest równoznaczna z samotną opieką. Fakt, że każdy z rodziców zajmuje się dziećmi w ustalonym czasie, czyli samodzielnie i w tym czasie drugi rodzic nie uczestniczy w wychowaniu tego dziecka, nie oznacza że mamy do czynienia z samotnym wychowaniem dziecka.
W rodzinach pełnych również rodzice nie wychowują dzieci równocześnie. Nie zawsze bowiem opiekują się dzieckiem w tym samym miejscu i czasie. Podczas sprawowania opieki przez rodziców pozostających w związku małżeńskim (podobnie jak rodziców stanu wolnego) może zachodzić taka sytuacja, że w pewnym momencie dnia (a w szczególnych sytuacjach nawet w określonych dniach) dzieckiem zajmuje się tylko matka, innym razem tylko ojciec, jednakże w takiej sytuacji nie ma mowy o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców.
Prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje zatem jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, nie kwestionując Pani zaangażowania w proces wychowawczy dzieci, nie można Pani uznać za osobę samotnie wychowującą dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro wspólnie z drugim rodzicem wychowuje Pani co najmniej jedno dziecko, to wystąpiła określona w art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesłanka uniemożliwiająca Pani skorzystanie z tej preferencji.
W konsekwencji, nie ma Pani prawa do skorzystania z preferencyjnej formy opodatkowania przewidzianej w art. 6 ust. 4c w zw. z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako osoba samotnie wychowująca małoletnie dziecko.
Pani stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right