Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 27 października 2023 r., sygn. I OW 143/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Iwona Bogucka, Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.), Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka, po rozpoznaniu w dniu 27 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta Krakowa o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta Krakowa a Prezydentem Miasta Zawiercie w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku o skierowanie I. M. do domu pomocy społecznej postanawia: wskazać Prezydenta Miasta Zawiercie jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 25 maja 2023 r. Prezydent Miasta Krakowa wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy tym organem a Prezydentem Miasta Zawiercie w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku o skierowanie I.M. do domu pomocy społecznej. W uzasadnieniu podano, że wniosek Szpitala Klinicznego im. (...) w Krakowie. o skierowanie I.M. do Domu Pomocy Społecznej "bez zgody" został przekazany przez MOPS w Zawierciu do MOPS w Krakowie zawiadomieniem z 17 lutego 2023 r. Na podstawie informacji zawartych w wywiadzie środowiskowym przeprowadzonym z I.M. w miejscu pobytu strony, tj. w ww. Szpitalu ustalono, że zainteresowany przebywa w powyższej placówce od 24 października 2014 r. w ramach detencji sądowej na oddziale o podstawowym poziomie zabezpieczenia. I.M. od wielu lat choruje psychicznie - wymaga całodobowej opieki i systematycznego leczenia, może opuścić Szpital, ale z zabezpieczeniem opieki w warunkach domu pomocy społecznej. W związku powyższym Szpital wystąpił z wnioskiem o jego skierowanie do domu pomocy społecznej bez zgody i uzyskał postanowienie Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza z 5 grudnia 2021r. sygn. akt III RNs 1568/21/P. Zgodnie z dokonanymi ustaleniami zainteresowany nie ma stałego, ani czasowego zameldowania, mieszkał w różnych miejscowościach w tym od października 2014 r. przebywa w Krakowie w ww. Szpitalu w ramach sądowego środka zabezpieczającego. Ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały I.M. to miejscowość Zawiercie. Zainteresowany posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane w dniu 4 lipca 2019 r. przez Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Krakowie, i z tego tytułu ma przyznany zasiłek stały w wysokości 719,00 zł oraz zasiłek okresowy w wysokości 28,50zł. Decyzje przyznające ww. świadczenia pieniężne zostały wydane przez MOPS w Zawierciu, który uznał się za właściwy do wydania decyzji dla ww. jako osoby bezdomnej. Ponadto zaznaczono, że Prezydent Miasta Zawiercie decyzją z 21 marca 2022 r. skierował I.M. do domu pomocy społecznej w L. dla osób przewlekle psychicznie chorych. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Częstochowie decyzją z 12 maja 2022 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. I.M. wniósł skargę na ww. decyzję SKO w Częstochowie, w wyniku której Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 4 listopada 2022 r. sygn. akt II SA/G1 1006/22 uchylił obie wydane w tej sprawie decyzje. WSA wskazał, że z uwagi na ogólnikowość uzasadnień decyzji nie był w stanie stwierdzić dlaczego organy uznały się za właściwe miejscowo w sprawie, skoro skarżący wykazał, że od wielu lat nie mieszka w Zawierciu i jest wymeldowany, natomiast od kilku lat przebywa w Krakowie. Ponadto WSA w Gliwicach uznał, że ustalenia faktyczne i prawne zawarte w decyzjach Prezydenta Miasta Zawiercia i SKO w Częstochowie są niepełne i wybiórcze. W związku z występującymi uchybieniami uchylił decyzje organów I i II instancji i zalecił przy ponownym rozpoznaniu sprawy by organy wzięły pod uwagę ustalenia dotyczące prawidłowego ustalenia i uzasadnienia właściwości miejscowej i przesłanki skierowania skarżącego do konkretnego domu pomocy społecznej. Mając na uwadze zalecenia zawarte w wyroku WSA, Prezydent Miasta Zawiercia uznał, że nie jest organem właściwym do rozpatrzenia wniosku Szpitala i przesłał dokumentację do MOPS w Krakowie. Zdaniem organu wnioskującego I.M. spełnia przesłanki uznania go za osobę bezdomną, stąd właściwy do rozpoznania wniosku o skierowanie ww. do domu pomocy społecznej jest Prezydent Miasta Zawiercie, jako organ gminy ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały, zgodnie z art. 101 ust. 2 u.p.s.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00