Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.273.2024.2.DS

Rozliczenie w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 czerwca 2024 r. (wpływ 9 czerwca 2024 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani matką samotnie wychowującą niepełnosprawne dziecko – obecnie lat 19, student I roku (…).

Spełnia Pani wszystkie warunki osoby samotnie wychowującej dziecko określone definicją podatkową i przepisami.

W roku 2022 osiągała Pani dochody z tytułu umowy o pracę w wysokości (…) zł oraz z tytułu najmu w wysokości (…) zł i inne (poz. 142 PIT-36) w wysokości (…) zł. Z tych dochodów rozliczyła się Pani formularzem PIT-36, ponieważ rozliczała się Pani na zasadach ogólnych wg skali podatkowej.

Dodatkowo w październiku 2022 r. otworzyła Pani jednoosobową działalność gospodarczą i uzyskała z tego tytułu przychód w kwocie (…) zł oraz dochód (…) zł. Z tego dochodu rozliczyła się Pani formularzem PIT-36L, ponieważ była Pani na podatku liniowym.

Podsumowując powyższe – za cały rok (12 miesięcy) i zdecydowana większość Pani dochodów opodatkowana była na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a niecałe 3 miesiące i znikoma ilość dochodu opodatkowana była podatkiem liniowym.

Tak więc oprócz podatku liniowego, rozliczała się też Pani i w głównej mierze na zasadach ogólnych.

Ponadto odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1.Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek, tj. w 2022 r. – podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?

Odpowiedź:

W 2022 r. podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

2.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek (tj. w 2022 r.) była Pani panną, wdową, rozwódką albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności? W przypadku orzeczenia rozwodu lub separacji należy wskazać datę uprawomocnienia wyroku Sądu dotyczącego rozwodu lub separacji.

Odpowiedź:

Jest Pani panną i w 2022 roku posiadała Pani status osoby samotnie wychowującej dziecko.

3.Jeżeli jest Pani wdową lub rozwódką, czy zawarła Pani ponownie związek małżeński? – jeśli tak, prosimy wskazać datę jego zawarcia.

Odpowiedź:

Nie dotyczy.

4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2022) w stosunku do Pani i Pani dziecka miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy),

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub

c)ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub

d)ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź:

W 2022 roku w stosunku do Pani syna, nie miały zastosowania:

-przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń

-przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Natomiast co do Pani, to w 2022 r. uzyskiwała Pani dochody z tytułu umowy o pracę rozliczane wg skali podatkowej na zasadach ogólnych i dodatkowo od 6.10.2022 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą i wybrała sposób opodatkowania podatkiem liniowym, czyli miały zastosowanie w stosunku do Pani przepisy art. 30c updof.

W roku 2022 osiągała Pani dochody z tytułu umowy o pracę w wysokości (…) zł oraz z tytułu najmu w wysokości (…) zł i inne (poz. 142 PIT-36) w wysokości (…)  zł. Z tych dochodów rozliczyła się Pani formularzem PIT-36, ponieważ rozliczała się Pani na zasadach ogólnych wg skali podatkowej.

Dodatkowo 6.10.2022 r. otworzyła Pani jednoosobową działalność gospodarczą i uzyskała z tego tytułu przychód w kwocie (…) zł oraz dochód (…) zł.

Z tego dochodu rozliczyła się Pani formularzem PIT-36L, ponieważ była na podatku liniowym.

Podsumowując powyższe – za cały rok (12 miesięcy) zdecydowana większość Pani dochodów opodatkowana była na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a niecałe 3 miesiące i znikoma ilość dochodu opodatkowana była podatkiem liniowym.

Nie miały zastosowania wobec Pani:

-przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń

-przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

5.Jaka jest data urodzenia Pani dziecka, o którym mowa we wniosku?

Odpowiedź:

Data urodzenia syna – (…).2004 r.

6.Czy za okres, którego dotyczy wniosek zostało Pani przyznane na dziecko świadczenie wychowawcze tzw. 500+/800+?

Odpowiedź:

Za okres, którego dotyczy wniosek zostało Pani przyznane na dziecko świadczenie wychowawcze tzw. 500+ pobierane do (…).2022 r., tj. do dnia uzyskania pełnoletności przez syna.

7.Czy w 2022 r. zarówno Pani, jak i ojciec dziecka posiadaliście pełną władzę rodzicielską wobec dziecka?

Odpowiedź:

W 2022 roku, zarówno Pani, jak i ojciec dziecka posiadaliście pełną władzę rodzicielską wobec syna.

8.Czy w 2022 r. miejsce zamieszkania Pani małoletniego dziecka było takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, tj. Pani i ojca Pani dziecka? Czy też miejscem zamieszkania Pani dziecka było każdorazowo Pani miejsce zamieszkania – inne niż miejsce zamieszkania ojca dziecka?

Odpowiedź:

W 2022 roku miejscem zamieszkania Pani syna było każdorazowo Pani miejsce zamieszkania, inne niż miejsce zamieszkania ojca dziecka.

9.Czy w 2022 r., to wyłącznie Pani (tj. bez udziału ojca dziecka) faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka (uczestniczyła Pani w wychowaniu dziecka, sprawowała nad nim pieczę/opiekę, ponosiła koszty jego utrzymania, troszczyła się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała w edukacji szkolnej, itp.)?

Odpowiedź:

W 2022 r. wyłącznie Pani bez udziału ojca dziecka faktycznie wykonywała władzę rodzicielską w stosunku do syna, zabezpieczała jego wszelkie potrzeby, (uczestniczyła w wychowaniu syna, sprawowała nad nim pieczę/opiekę, ponosiła koszty jego utrzymania, troszczyła się o rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała w edukacji szkolnej, itp.

10.Czy w 2022 r. ojciec dziecka wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do małoletniego dziecka, np. dbał o prawidłowy rozwój dziecka kształtując jego właściwe zachowania, rozwijał jego zainteresowania (jeżeli tak, to w jaki sposób), wykonywał pieczę nad osobą i majątkiem dziecka, ponosił koszty związane z utrzymaniem oraz potrzebami dziecka, zabezpieczał potrzeby zdrowotne i edukacyjne, płacił alimenty, ponosił wydatki związane z wypoczynkiem, pomagał w edukacji szkolnej, wykazywał zainteresowanie jego wychowaniem, troszczył się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, brał czynny udział w sprawach dotyczących dziecka związanych z jego kształceniem (np. udział w zebraniach, kontakty ze szkołą), dodatkowymi zajęciami, leczeniem itp.?

Prosimy opisać konkretnie i jednoznacznie, jakie czynności i przez jaki okres wykonywane, składały się na wykonywanie władzy rodzicielskiej i wychowywanie dziecka przez ojca Pani dziecka w 2022 r.?

Odpowiedź:

Ojciec dziecka nie wykonywał władzy rodzicielskiej, nie brał udziału w jego wychowaniu, nie interesował się jego potrzebami, nie płacił alimentów, wykonywanie władzy rodzicielskiej przez ojca dziecka ograniczało się do sporadycznych kontaktów, np. rozmowy telefonicznej średnio raz na 1-2 tygodnie, przejażdżki samochodem.

11.Czy Pani dziecko w 2022 r. uczyło się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?

Odpowiedź:

W 2022 roku syn uczył się w Liceum (…).

12.Czy Pani dziecko w 2022 r. otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną? Jeżeli tak, to od kiedy?

Odpowiedź:

W 2022 r. syn otrzymywał zasiłek pielęgnacyjny, pobiera go od 1 września 2008 r. Do listopada 2022 r. zasiłek wypłacany był na Pani konto, a po uzyskaniu przez syna pełnoletności – od grudnia 2022 r. wypłacany jest na konto syna.

13.Jeżeli Pani dziecko w 2022 r. uzyskało pełnoletność w 2022 r., to czy osiągnęło dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w 2022 r.?

Odpowiedź:

Po uzyskaniu pełnoletności, w 2022 r. syn nie osiągnął dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b ani przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w 2022 r.

14.Czy w 2022 r. Pani dziecko zostało na podstawie orzeczenia Sądu umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?

Odpowiedź:

Syn nigdy, także w 2022 r. nie został na podstawie orzeczenia Sądu umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

15.Czy Pani dziecko wstąpiło w związek małżeński? Jeżeli tak, to kiedy?

Odpowiedź:

Pani syn nie wstąpił w związek małżeński.

16.Jeżeli Pani dziecko w 2022 r. uzyskało pełnoletność w 2022 r., to czy Pani uczące się dziecko, pozostawało na Pani utrzymaniu w ramach wykonywania przez Panią obowiązku alimentacyjnego; czy partycypowała Pani w kosztach utrzymania dziecka w związku z ciążącym na Niej obowiązkiem alimentacyjnym (tj. obowiązek dostarczania środków do życia, utrzymania, a także opieki) przy czym należy wyjaśnić, że pojęcie obowiązku alimentacyjnego zostało zdefiniowane w dziale III ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.). Polega on na dostarczaniu środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Z ww. ustawy wynika, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania. Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie uprawnionego. Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.

Odpowiedź:

W 2022 r. po uzyskaniu pełnoletności syn nadal się uczył i całkowicie pozostawał na Pani utrzymaniu w ramach wykonywania przez Panią obowiązku alimentacyjnego, tj. opieka, pokrywanie kosztów utrzymania, zapewnienie środków do życia, nauki. Pani partycypowała w kosztach utrzymania syna.

17.Jeżeli Pani dziecko w 2022 r. uzyskało pełnoletność w 2022 r., to czy Pani uczące się dziecko, pozostawało na utrzymaniu swojego ojca w ramach wykonywania przez ojca dziecka obowiązku alimentacyjnego; czy ojciec dziecka partycypował w kosztach utrzymania dziecka w związku z ciążącym na nim obowiązkiem alimentacyjnym (tj. obowiązek dostarczania środków do życia, utrzymania, a także opieki)?

Odpowiedź:

Nie, syn w 2022 r. nie pozostawał na utrzymaniu swojego ojca w ramach wykonywania przez ojca dziecka obowiązku alimentacyjnego, ojciec syna nie partycypował w kosztach jego utrzymania, syn pozostawał na wyłącznie Pani utrzymaniu.

18.Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci i względem nich wykonywała Pani w okresie, którego dotyczy wniosek władzę rodzicielską? Jeśli tak, czy wychowywała je Pani wspólnie z drugim rodzicem lub opiekunem prawnym?

Odpowiedź:

Nie posiada Pani na utrzymaniu innych dzieci oprócz syna wymienionego we wniosku.

Pytanie

Czy może się Pani rozliczyć preferencyjnie jako osoba samotnie wychowująca dziecko – dot. PIT-36?

Art. 6 ust. 8 mówi: Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko: 1) stosuje przepisy: a) art. 30c – Pani oprócz tych przepisów rozliczała się również i w głównej mierze na zasadach ogólnych.

Czy ust. 8 dotyczy Pani sytuacji, czy nie? Czy uwzględniając jego zapis może się Pani rozliczyć preferencyjnie jako osoba samotnie wychowująca dziecko?

Pani stanowisko w sprawie

Wg Pani oceny może się Pani rozliczyć preferencyjnie jako osoba samotnie wychowująca dziecko, ponieważ oprócz rozliczania się w formie podatku liniowego za niespełna 3 miesiące 2022 r., za cały rok i ze zdecydowanej większości dochodów rozliczała się Pani na zasadach ogólnych wg skali podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 6 ust. 4c tej ustawy:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Jak stanowi art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Należy wyjaśnić, że każda preferencja podatkowa stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Z przywołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że stanowią one odstępstwo od generalnej zasady indywidualnego opodatkowania. Możliwość ich zastosowania obwarowana jest szeregiem warunków wyraźnie wskazanych w tej ustawie, które należy interpretować ściśle, co oznacza, że nie można dokonywać wykładni rozszerzającej ani też zawężającej. W konsekwencji, podatnikowi przysługuje prawo do jej zastosowania, jeśli spełni warunki dla niej określone.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

-posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko;

-wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka;

-nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego;

-niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;

-nieuzyskiwania przez pełnoletnie dziecko przychodów/dochodów w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej (z wyjątkiem przewidzianym ustawą).

Biorąc pod uwagę wskazane przepisy, stwierdzić należy, że negatywną przesłanką skorzystania z możliwości obliczenia podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko jest zastosowanie do dochodów podatnika opodatkowania na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Powyższy przepis odnosi się do sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej tzw. podatkiem liniowym.

Z treści przytoczonego art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że osoba, która samotnie wychowuje dziecko, ale swoje dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowuje – według zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania, przewidzianego w art. 6 ust. 4d tej ustawy.

Zatem fakt, że osoba taka uzyskuje również dochody opodatkowanie na tzw. zasadach ogólnych, tj. według skali określonej w art. 27 omawianej ustawy, np. z umowy o pracę, jest w tej sytuacji bez znaczenia, skoro wolą ustawodawcy – co jasno wynika z treści wyżej powołanych przepisów – było wyłączenie z preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów osób, które do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej stosują tzw. podatek liniowy.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dokonany przez Panią wybór formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej – skutkujący stosowaniem zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wyklucza możliwość opodatkowania uzyskanych w 2022 r. dochodów w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, określony w art. 6 ust. 4d powołanej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00