Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.177.2024.3.RS
Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
–nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 66.19.21.0,
–nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 82.99.12,
–prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0,
–prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 15% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.11.0.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania - pismami z 7 i 13 maja oraz 4 czerwca 2024 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od (...) 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szeroko pojętych usług. Jako przeważającą działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wskazał Pan kod PKD 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Działalność prowadzona przez Pana będzie w szczególności polegać na wsparciu klientów w zakresie transakcji fuzji i przejęć. Co do zasady, obejmować będzie sprzedaż lub akwizycję udziałów/akcji podmiotów gospodarczych, pozyskiwanie kapitału/inwestorów, fuzje/łączenia przedsiębiorstw. Swoje usługi będzie Pan świadczyć zarówno bezpośrednio na rzecz podmiotów biorących udział w transakcji fuzji/przejęcia, jak również świadczyć będzie te usługi jako podwykonawca na rzecz innych podmiotów w zakresie obsługi transakcji kapitałowej. W tym zakresie (współpracy z innymi doradcami) otrzymywać będzie Pan wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu, dodatkowo w zależności od osiąganych wyników otrzymywać będzie dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne.
Zakres Pana działalności z przypisanymi odpowiednio klasami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług polegać będzie na :
I.pierwszy etap Pozyskiwanie klientów:
•budowanie listy podmiotów, których właściciele potencjalnie mogą być skłonni do sprzedaży udziałów/akcji swoich przedsiębiorstw (w całości lub w części), pozyskania kapitału do swoich przedsiębiorstw w drodze podwyższenia kapitału i utworzenia/wyemitowania nowych udziałów/akcji; dokonania transakcji nabycia/objęcia udziałów lub akcji w innych przedsiębiorstwach – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•inicjowanie kontaktów z potencjalnymi klientami, które odbywa się poprzez uruchomienie relacji własnych i innych kontrahentów, przegląd prasy, baz danych przedsiębiorstw, a także współpracę z brokerami transakcyjnymi, doradcami transakcyjnymi/prawnymi/strategicznymi – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•udział w wydarzeniach branżowych – konferencje, targi, prelekcje – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•partycypacja w ofertowaniu klientów kontrahentów – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•zaangażowanie w akcje PR i budowa wizerunku (artykuły prasowe, wywiady, wystąpienia publiczne w tym telewizyjne) – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•przygotowywanie i składanie ofert – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•udział w spotkaniach i negocjacjach zmierzających do zawarcia umowy pomiędzy kontrahentami a klientem – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane.
II.Realizacja projektu dla transakcji sprzedaży itd.
•doradztwo w zakresie opracowania z klientem strategii procesu transakcyjnego, harmonogramu – 70.22.11 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•nadzór nad przygotowaniem listy potencjalnych celów nabycia – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•nadzór nad opracowaniem dokumentacji inicjującej kontakt ze sprzedającymi, opracowanie planu kreacji wartości dla sprzedających i opcji ich wyjścia ze sprzedawanej spółki – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•oszacowanie wartości przejmowanego przedsiębiorstwa i ceny jego nabycia – 66.19.10 Usługi związane z przetwarzaniem i rozliczaniem transakcji dotyczących papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych,
•identyfikacja i parametryzacja ewentualnych synergii wynikających z przejęcia – 70.22.11 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•koordynacja procesu przygotowania oferty kupna udziałów/akcji lub podwyższenia kapitału oraz doradztwo na każdym etapie procesu – 70.22.11 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•doradztwo i formułowanie rekomendacji na rzecz klienta w zakresie finansowania transakcji (architektura, transze, warunkowość, lewarowanie kapitałem dłużnym vs. kapitał własny) – 70.22.11 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•nadzór nad badaniem spółki – tzw. Due Diligence (głównie obszary takie jak: prawo, podatki, finanse, rynek, produkt/usługa etc.) – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•nadzór nad przygotowaniem dokumentacji transakcyjnej – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•udział w spotkaniach negocjacyjnych pomiędzy sprzedającym/zarządem spółki klienta a inwestorem – 70.22.11 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•doradztwo w zakresie wyboru strategii negocjacyjnej i akceptacji finalnych parametrów transakcji – 70.22.11 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•koordynacja procesu realizacji transakcji, rozliczenia ceny, przeniesienia praw własności do udziałów/akcji – 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Usługi świadczone przez Pana nie są usługami świadczonymi w ramach wolnego zawodu według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzi Pan ewidencję czasu pracy w zakresie danej usługi.
Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W roku poprzedzającym ten rok podatkowy nie prowadził Pan działalności gospodarczej.
W odniesieniu do działalności prowadzonej przez Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie wniosku
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji
Wyrobów i Usług w punkcie 7.6. Zasad metodologicznych pod tytułem Ogólne reguły klasyfikacji usług czytamy :
7.6.1 Usługi dzielą się na:
–usługi produkcyjne - czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej,
–usługi konsumpcyjne - wszelkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokojeniem potrzeb ludności,
–usługi ogólnospołeczne - czynności zaspokajające potrzeby porządkowo-organizacyjne gospodarki narodowej i społeczeństwa jako całości.
7.6.2 Gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
–grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
–usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,
–usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
W związku z tym, że w całej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie ma wskazanych dokładnie usług wykonywanych przez Pana, to poszczególne usługi zostały przypisane zgodnie z zasadą klasyfikowania do grupy o najbardziej zbliżonym charakterze.
Dlatego usługi, które w swoim charakterze, w Pana ocenie, dotyczą prac biurowych takich jak:
•budowanie listy podmiotów, których właściciele potencjalnie mogą być skłonni do sprzedaży udziałów/akcji swoich przedsiębiorstw (w całości lub w części), pozyskania kapitału do swoich przedsiębiorstw w drodze podwyższenia kapitału i utworzenia/ wyemitowania nowych udziałów/akcji; dokonania transakcji nabycia/objęcia udziałów lub akcji w innych przedsiębiorstwach;
•inicjowanie kontaktów z potencjalnymi klientami, które odbywa się poprzez uruchomienie relacji własnych i innych kontrahentów, przegląd prasy, baz danych przedsiębiorstw, a także współpracę z brokerami transakcyjnymi, doradcami transakcyjnymi/prawnymi/ strategicznymi;
•udział w wydarzeniach branżowych – konferencje, targi, prelekcje;
•partycypacja w ofertowaniu klientów kontrahentów;
•zaangażowanie w akcje PR i budowa wizerunku (artykuły prasowe, wywiady, wystąpienia publiczne w tym telewizyjne);
•przygotowywanie i składanie ofert;
•udział w spotkaniach i negocjacjach zmierzających do zawarcia umowy pomiędzy kontrahentami a klientem;
•nadzór nad przygotowaniem listy potencjalnych inwestorów;
•nadzór nad przygotowaniem dokumentacji transakcyjnej (profil przedmiotu transakcji, memorandum informacyjne, dokumentacja o zachowaniu poufności);
•koordynacja procesu związanego z pozyskiwaniem ofert wstępnych od inwestorów,
•koordynacja pozyskiwania od inwestorów ofert potwierdzających;
•nadzór nad przygotowaniem listy potencjalnych celów nabycia;
•nadzór nad badaniem spółki – tzw. Due Diligence (głównie obszary takie jak: prawo, podatki, finanse, rynek, produkt/usługa etc.);
•nadzór nad opracowaniem dokumentacji inicjującej kontakt ze sprzedającymi, opracowanie planu kreacji wartości dla sprzedających i opcji ich wyjścia ze sprzedawanej spółki;
•nadzór nad przygotowaniem dokumentacji transakcyjnej;
•koordynacja procesu realizacji transakcji, rozliczenia ceny, przeniesienia praw własności do udziałów/akcji
zostały zakwalifikowane w grupowaniu PKWiU 82.99.19 jako „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane”, ponieważ są to w rezultacie prace powtarzające się i z całą pewnością biurowe i dotyczą usług przygotowywania danych oraz pozostałe różne usługi wspomagające działalność gospodarczą, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Usługi:
•doradztwo w zakresie opracowania z klientem strategii procesu transakcyjnego, harmonogramu;
•doradztwo w zakresie oceny ofert wstępnych i wyboru inwestorów do dalszego etapu transakcji;
•organizacja badania przedmiotu transakcji (badanie dokonywane przez grupę dopuszczonych do tego etapu inwestorów i ich doradców); badanie Due Diligence obejmuje obszary prawne, podatkowe, finansowe, komercyjne, ubezpieczeniowe, środowiskowe, pracownicze, techniczne;
•doradztwo w zakresie oceny ofert potwierdzających i wyboru inwestora do etapu negocjacji dokumentacji transakcyjnej;
•doradztwo w zakresie wyboru strategii negocjacyjnej i akceptacji finalnych parametrów transakcji;
•doradztwo w zakresie opracowania strategii transakcji i zdefiniowanie parametrów celów przejęcia;
•identyfikacja i parametryzacja ewentualnych synergii wynikających z przejęcia;
•koordynacja procesu przygotowania oferty kupna udziałów/akcji lub podwyższenia kapitału oraz doradztwo na każdym etapie procesu;
•doradztwo i formułowanie rekomendacji na rzecz klienta w zakresie finansowania transakcji (architektura, transze, warunkowość, lewarowanie kapitałem dłużnym vs. kapitał własny);
•udział w spotkaniach negocjacyjnych pomiędzy sprzedającym/zarządem spółki klienta a inwestorem;
•doradztwo w zakresie wyboru strategii negocjacyjnej i akceptacji finalnych parametrów transakcji
zostały zakwalifikowane jako „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” PKWiU 70.22.11.0, ponieważ swym działaniem obejmują: określenie polityki działania firmy, określenie struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa, strategicznych planów działania, usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja, planów przekształcenia firmy, opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków.
Usługi:
•udział w spotkaniach negocjacyjnych pomiędzy sprzedającym/zarządem spółki klienta a inwestorem;
•koordynacja procesu realizacji transakcji, rozliczenia ceny, przeniesienia praw własności do udziałów/akcji
zostały zakwalifikowane jako PKWIU 74.90.19.0 – „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.
Usługi:
•oszacowanie potencjalnej wartości przedmiotu transakcji i ceny transakcji, nadzór nad przygotowaniem modelu finansowego;
•oszacowanie wartości przejmowanego przedsiębiorstwa i ceny jego nabycia zostały zakwalifikowane jako PKWiU 66.19.21.0 „Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.
Wynagrodzenie zostało podzielone na wynagrodzenie ryczałtowe i wynagrodzenie prowizyjne zależne od efektów. Natomiast nie jest ono zależne od rodzaju wykonywanych usług.
Wymienione etapy I i II są odrębnymi usługami.
Każdy etap składa się z wymienionych czynności czyli usług, w zależności od kontrahenta mogą to być wszystkie czynności lub tylko niektóre.
Zakres usług nie jest uzależnionych od kontrahenta, lecz od efektu, który w związku z tymi usługami ma być osiągnięty.
Usługi świadczy Pan na rzecz kilku kontrahentów.
Postanowienia umowy tak jak zakres usług nie dotyczą kontrahenta lecz czynności, które mają być wykonane na jego rzecz.
Umowa przewiduje wykonanie czynności, czyli usług, nie jest ona jedną usługą lecz wieloma usługami.
Prowadzi Pan ewidencję w sposób umozliwaijacy określenie przychodu z każdego rodzaju działalności.
Pytania
1.Jaką stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne powinny zostać opodatkowane przychody uzyskane z tytułu świadczenia przez Pana usług doradczych, sklasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.11, o których mowa w opisie stanu faktycznego?
2.Jaką stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne powinny zostać opodatkowane przychody uzyskane z tytułu świadczenia przez Pana usług innych niż usługi stricte doradcze, sklasyfikowanych jako PKWiU 74.90.19 i 66.19.21 oraz 82.99.19, o których mowa w opisie stanu faktycznego?
Stanowisko w sprawie:
Jak wynika ze stanu faktycznego sprawy, wykonywane przez Pana czynności podzielić można zasadniczo na dwie grupy: stricte doradcze, tj. stanowiące bezpośrednio usługę doradztwa, polegającą na udzielaniu porad i opinii w zakresie fuzji/przejęć podmiotów gospodarczych, oraz czynności inne, związane pośrednio z usługami doradczymi, jednakże stanowiące zupełnie inny przejaw Pana aktywności. Z uwagi na to obie grupy czynności należy rozpatrywać osobno, gdyż, w Pana ocenie, zastosowanie będą do nich miały dwie odrębne stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Ad. 1.
W świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stawkę ryczałtu odpowiednią dla wykonywanych przez Pana usług wyznacza powołany powyżej art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, ustalający stawkę 15% ryczałtu m.in. dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Z opisu stanu faktycznego niewątpliwie wynika, że usługi wykonywane przez Pana nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu (w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.
Dopasowanie świadczonych przez Pana usług do działu 70 PKWiU, konkretnie do klasy 70.22.11 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” ustalić należy posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 – stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Natomiast na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne. W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 70 Usługi Doradztwa Związane z Zarządzaniem, który obejmuje: usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej, usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa. W dziale PKWiU 70 mieści się klasa 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, a pod pozycją PKWiU 70.22.11 skalsyfikowane zostały „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem.”
Uwzględniając powyższe, opisana w stanie faktycznym Pana działalność, polegająca stricte na świadczeniu usług doradczych w zakresie fuzji/przejęć podmiotów gospodarczych, spełnia kryteria PKWiU dział 70, wobec czego od przychodów ze świadczenia ww. usług należało będzie stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ad. 2
Powyższa stawka jednakże nie będzie miała zastosowania do pozostałych usług świadczonych przez Pana. Nie można ich bowiem uznać za pozostałe usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania. Przeważająca część czynności wykonywanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowi usługi inne niż usługi stricte doradcze. Nie można uznać, że usługi takie jak: budowanie listy podmiotów, inicjowanie kontaktów z potencjalnymi klientami, udział w wydarzeniach branżowych, zaangażowanie w akcje PR, przygotowywanie i składanie ofert oaz udział w spotkaniach i negocjacjach zmierzających do zawarcia umowy, są usługami doradczymi. Wynagrodzenie uzyskiwane przez Pana z tytułu wykonywania powyższych czynności, jak również otrzymywane wynagrodzenie ryczałtowe i prowizyjne od innych doradców w ramach podwykonawstwa z tytułu zawartych i zrealizowanych transakcji, nie może zatem zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie ze stawką 15%.
Również czynności wykonywane już na etapie realizacji projektu, takie jak: opracowanie strategii, nadzór nad przygotowaniem listy potencjalnych inwestorów, nadzór nad przygotowaniem dokumentacji transakcyjnej, oszacowanie potencjalnej wartości przedmiotu transakcji i ceny transakcji, nadzór nad przygotowaniem modelu finansowego, koordynacja procesu pozyskiwania ofert wstępnych od inwestorów, organizacja badania przedmiotu transakcji, koordynacja pozyskiwania od inwestorów ofert potwierdzających, udział w spotkaniach negocjacyjnych, koordynacja procesu realizacji transakcji, rozliczenia ceny, przeniesienia praw własności do udziałów/akcji, rekomendacje na rzecz klienta w zakresie finansowania transakcji, oszacowanie wartości przejmowanego przedsiębiorstwa i ceny jego nabycia, nadzór nad przygotowaniem dokumentacji transakcyjnej, nie mogą zostać uznane za usługi doradcze, a w związku z tym do przychodów osiąganych z ich tytułu nie może mieć zastosowania stawka 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak wskazano powyżej, zwrócić należy uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
W Pana ocenie, powyższe czynności wpisują się w definicję klas PKWiU 82.99.19, „66.19.10, 74.90.20”, co pozwala na opodatkowanie uzyskiwanych z ich tytułu czynności przychodów stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W Pana opinii, działania, które realizuje na rzecz klientów oraz jako podwykonawca na rzecz innych doradców mają charakter działalności, które odpowiadają PKWiU 74.90.20, 82.99.19, 66.19.21.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.20, 82.99.19, 74.90.20 – stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j, m, v oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
•15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
•15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office);usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
•15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0),związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
•8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
3)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
4)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%
5)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
6)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że działalność, którą prowadzi polegać będzie w szczególności na wsparciu klientów w zakresie transakcji fuzji i przejęć i co do zasady, obejmować będzie sprzedaż lub akwizycję udziałów/akcji podmiotów gospodarczych, pozyskiwanie kapitału/inwestorów, fuzje/łączenia przedsiębiorstw. Swoje usługi będzie Pan świadczyć zarówno bezpośrednio na rzecz podmiotów biorących udział w transakcji fuzji/przejęcia, jak również świadczyć będzie te usługi jako podwykonawca na rzecz innych podmiotów w zakresie obsługi transakcji kapitałowej. Świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniach: 82.99.19, 70.22.11.0, 74.90.19.0 i 66.19.21.0.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS Sekcja K to USŁUGI FINANSOWE I UBEZPIECZENIOWE:
Sekcja ta obejmuje:
–usługi finansowe, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych,
–usługi spółek holdingowych, trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych.
Sekcja ta nie obejmuje:
–usług związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0,
–usług firm centralnych (head office) i holdingów, sklasyfikowanych w 70.10.10.0,
–usług doradztwa związanych z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, sklasyfikowanych w 70.22.12.0,
–usług w zakresie leasingu operacyjnego, sklasyfikowanych w dziale 77 w odpowiednich grupowaniach według rodzaju dzierżawionych dóbr,
–usług ściągania należności płatniczych z tytułu roszczeń, odbioru płatności, takich jak: długi, rachunki, czeki, weksle lub inne przekazy pieniężne, sklasyfikowanych w 82.91.12.0,
–usług pakowania monet i banknotów, sklasyfikowanych w 82.92.10.0,
–usług związanych z przyznawaniem dotacji przez organizacje członkowskie, sklasyfikowanych w 94.99.20.0.
W sekcji tej znajduje się klasa PKWiU 66.19 „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.
Klasa ta nie obejmuje usług ubezpieczeniowych, reasekuracyjnych oraz usług związanych z funduszami emerytalnymi, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 65.
Z kolei wymienione przez Pana grupowanie 66.19.21.0 zawiera „Usługi związane z fuzjami i nabywaniem przedsiębiorstw”, a nie jak Pan nazwał: „Pozostałą działalność wspomagającą usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych” i obejmuje usługi doradców finansowych i negocjatorów w zakresie przeprowadzania fuzji i nabywania przedsiębiorstw.
Przenosząc powołane przepisy na grunt sprawy należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 66.19.21.0 „Usługi związane z fuzjami i nabywaniem przedsiębiorstw”, które mieszczą się w PKWiU w sekcji K, w sytuacji gdy nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, podlegają opodatkowaniu – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – stawką ryczałtu 15%, a nie – jak Pan wskazał – stawką 8,5%. Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Odnośnie kolejnych opisanych usług stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.99.19 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane”, to właściwą dla nich stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v powołanej ustawy – jest również stawka 15%, przewidziana dla usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 82.9), a nie – jak Pan wskazał 8,5%. Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest również nieprawidłowe.
Z kolei przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.11.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym” opodatkowane są – jak słusznie Pan zauważył – stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m wymienionej ustawy, a przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” – stawką ryczałtu 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy. Tym samym Pana stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
–zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawał Pan waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniami. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
•Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
•Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).