Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.273.2024.1.RH
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą Y, NIP: (...).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan świadczeniem usług doradczych w zakresie informatyki.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „X”) umowę o współpracy (dalej „Umowa współpracy”), na podstawie której zobowiązał się do świadczenia na rzecz X usług pośrednictwa handlowego. Na podstawie zawartej Umowy współpracy zobowiązany jest Pan do oferowania na rzecz klientów X lub klientów pozyskanych przez Pana (...) znajdujących się w ofercie X.
Na podstawie Umowy współpracy zobowiązany jest Pan do:
1)pośrednictwa w sprzedaży (...) oferowanego przez X;
2)poszukiwania nowych, potencjalnych klientów oraz nawiązywania z nimi relacji handlowych/biznesowych;
3)udziału w wydarzeniach branżowych, w trakcie których prezentowane będą rozwiązania znajdujące się w ofercie X;
4)aktywnego działania na rzecz pozyskania nowych klientów w obszarach portfolio produktowego X;
5)utrzymywania długofalowych relacji z klientami X, kreowania potrzeb, zachęcania do zakupu usług i produktów;
6)wsparcia X w przygotowaniu oferty handlowej dla potencjalnych klientów pozyskanych przez Pana;
7)negocjowania warunków handlowych z klientami pozyskanymi dla X;
8)monitorowania kontraktów zawartych przy Pana udziale;
9)obsługi klientów pozyskanych dla X przez Pana;
10)bliskiej współpracy z kluczowymi partnerami;
11)monitorowania oraz analizy działań konkurencji;
12)budowania pozytywnego wizerunku X.
W ramach świadczenia usługi, na podstawie Umowy współpracy, wykonuje Pan zatem wszelkie czynności w zakresie doprowadzenia do zawarcia umowy pomiędzy X, a potencjalnym klientem (dalej „Usługa pośrednictwa”).
Nie zawiera Pan umowy z potencjalnym klientem X, lecz czyni to samodzielnie X. Klasyfikuje Pan Usługi pośrednictwa wykonywane na rzecz X w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) jako usługi zawarte w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń).
Z tytułu realizacji Umowy współpracy, X zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Pana wynagrodzenia, które składa się z części stałej (dalej „Wynagrodzenie stałe”) oraz części prowizyjnej (dalej „Wynagrodzenie prowizyjne”).
Wynagrodzenie stałe zostało ustalone przez Pana oraz X w formie zryczałtowanej comiesięcznej kwoty określonej w Umowie współpracy. Wynagrodzenie prowizyjne zostało zaś ustalone przez strony w zależności od wartość netto sprzedanych usług własnych X i marż na sprzedaży produktów firm trzecich znajdujących się w ofercie X. Z tytułu realizacji Umowy współpracy nie dokonuje Pan sprzedaży żadnych towarów i usług: ani na rzecz klientów X, ani na rzecz klientów pozyskanych przez Pana dla X. Sprzedaży towarów i usług na rzecz klientów dokonuje X.
W 2024 r. wybrał opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidzianego, uregulowanego ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993). Złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan wskazane oświadczenie 18 lutego 2022 r.
W roku 2023 łączna suma przychodów osiągniętych przez Pana nie przekroczyła limitu o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 URyczałt.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 URyczałt.
Nie jest Pan aktualnie i nigdy nie był członkiem zarządu X. Nie jest Pan aktualnie i nigdy nie był udziałowcem X.
Pytanie
Czy w odniesieniu do całej kwoty przychodów osiągniętych z tytułu świadczenia Usługi pośrednictwa podlega Pan opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanego według stawki 8,5% ?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przychody osiągane z tytułu świadczenia Usługi pośrednictwa podlegać będą opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a URyczałt z uwagi na okoliczność, że świadczenie usług w zakresie pośrednictwa nie zostało wprost objęte jakąkolwiek inną stawką na gruncie URyczałt. W konsekwencji do przychodów osiągniętych przez Pana z tytułu świadczenia Usługi pośrednictwa zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a URyczałt.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 1 pkt 1) URyczałt „Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne (…) prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą”. W świetle powołanego przepisu opodatkowaniu na gruncie URyczałt podlegają m.in. przychody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12) URyczałt „Użyte w ustawie określenia oznaczają (…) pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym”. Na gruncie URyczałt ustawodawca nie dokonał samodzielnej definicji pojęcia „działalność gospodarcza” lecz odniósł się wprost do wskazanego pojęcia zdefiniowanego na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 dalej „Ustawa o PIT”). Zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT „Ilekroć w ustawie jest mowa o (…) działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”. W konsekwencji pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelkie formy aktywności gospodarczej, które wykonywane są przez podatnika bez względu na ich rezultat w sposób stały oraz zorganizowany. Wyłącznie aktywność spełniająca łącznie cechy wskazane w art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT, a w konsekwencji również działalność gospodarczą w rozumieniu URyczałt. Dokonując oceny, czy dana aktywność stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT, a co za tym idzie URyczałt, należy mieć na uwadze również art. 5b ust. 1 Ustawy o PIT zgodnie, z którym:
„Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością”.
Na gruncie podatków dochodowych nie stanowi „działalności gospodarczej” aktywność, która cechuje się brakiem odpowiedzialności za podjęte czynności gospodarcze. W konsekwencji wszelkie formy prowadzenia działalności gospodarczej, które przenoszą odpowiedzialność za rezultat wykonanych przez przedsiębiorcę czynności na zleceniodawcę, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT oraz URyczałt. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1) URyczałt „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie (…) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”. Osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą, są uprawnione do jej opodatkowania na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 URyczałt „Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fiz
cznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a”. W przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podstawę opodatkowania stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 Ustawy o PIT. W konsekwencji podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stanowią wszelkie należne kwoty, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, choćby nie zostały przez podatnika faktycznie otrzymane. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1) URyczałt z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą skorzystać wyłącznie podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających limit 2.000.000,00 EURO. Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym osiągnęli niższe przychody, są uprawnieni do wyboru opodatkowania na warunkach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie art. 8 URyczałt wskazane zostały rodzaje aktywności gospodarczej, które zostały wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (np. osiągający w całości, lub części dochody z prowadzenia aptek). Na gruncie art. 12 ust. 1 URyczałt ustawodawca wskazał szczegółowy zakres stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które mają zastosowanie do podatników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W zależności od charakteru osiąganego przychodu, stawki podatkowe kształtują się od 3% do 17% podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URyczałt „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi (…) 8,5%: (…) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”. Na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URyczałt ustawodawca zastrzegł stawkę w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do przychodów z działalności usługowych, w stosunku do których zastosowania nie znajdują inne stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że stawka 8,5% stanowi stawkę dla wszelkiego rodzaju przychodów z działalności usługowych, w stosunku do których ustawodawca nie przewidział stawki szczególnej na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 URyczałt. W konsekwencji art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a URyczałt znajduje zastosowanie zawsze wtedy, gdy inna stawka ryczałtu nie znajduje zastosowania w odniesieniu do osiągniętych przychodów z działalności usługowej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1) URyczałt „Użyte w ustawie określenia oznaczają (…) działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;”. Pod pojęciem „działalności usługowej” należy rozumieć usługi zaliczane jako usługi zgodnie klasyfikacją PKWiU. W konsekwencji w zakresie klasyfikacji danego świadczenia jako „działalność usługowa” decydujące znaczenie ma klasyfikacja PKWiU. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3) URyczałt „Użyte w ustawie określenia oznaczają (…) działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników;”. Na gruncie URyczałt ustawodawca w sposób szczególny dokonał zdefiniowania pojęcia działalność usługowa w zakresie handlu. W myśl Słownika Języka Polskiego „przetwarzać” oznacza „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej (A. Bartosiewicz, R. Kubacki: Komentarz do art. Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2015 r. (dalej „PKWiU 2015”):
·pod pojęciem „usług” rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
·pod pojęciem „usług” rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej,
·pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Przechodząc na grunt analizowanego stanu faktycznego należy wskazać, że działalność gospodarcza prowadzona przez Pana nie spełnia warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 URyczałt. W odniesieniu do Pana nie będzie miała zastosowania stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem stanu faktycznego nie będzie Pan nabywał towarów od swego kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży, co jest warunkiem koniecznym uznania świadczonych przez Pana usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 URyczałt.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika natomiast, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży. W ramach podejmowanych czynności m.in. pozyskuje Pan klientów na produkty X, prowadzi szkolenia oraz prezentacje produktów X, negocjuje umowy w imieniu X, rozpoznaje zapotrzebowanie na oferowane przez X produkty, wskazuje możliwości oferowanych przez X produktów lub możliwości ich zastosowania przez potencjalnych klientów X. W ramach podejmowanych czynności podejmuje Pan wszelkie czynności, w wyniku których doprowadza do zawarcia Umowy z potencjalnym kontrahentem X. Z tytułu realizacji Usługi pośrednictwa otrzymuje Pan wynagrodzenie, które składa się z Wynagrodzenia stałego oraz Wynagrodzenia prowizyjnego. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że świadczona przez Pana Usługa nie jest związana z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie jest objęta grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie jest związana z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz nie jest związana z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Cały przychód, który Pan otrzymuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to przychód z Usługi pośrednictwa realizowanej na rzecz X na podstawie Umowy współpracy. W związku z realizacją Umowy współpracy pośredniczy Pan w sprzedaży towarów oraz usług X – nie zajmuje się doradztwem, ani wdrażaniem usług informatycznych, lecz pomaga X w znalezieniu klienta, a następnie w doprowadzeniu do podpisania kontraktu między klientem a X.
Nie jest Pan stroną kontraktów między klientami a X. Z tytułu zaś świadczenia Usługi
pośrednictwa otrzymuje Pan Wynagrodzenie stałe oraz Wynagrodzenie prowizyjne. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz charakter świadczonych usług, należy mieć na uwadze, że świadczone w 2024 r. przez Pana w ramach działalności gospodarczej Usługi pośrednictwa podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 8,5% stawki ryczałtu. Wynika to z faktu, że w odniesieniu do Usług pośrednictwa nie znajduje zastosowania jakakolwiek inna stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ Usługa pośrednictwa nie wpisuje się w żadną z kategorii usług wymienionych w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 URyczałt. Z tych powodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) URyczałt, przychody osiągane przez Pana podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan ze Spółką umowę o współpracy, na podstawie której zobowiązał się do świadczenia na jej rzecz usług pośrednictwa handlowego.
Na podstawie zawartej umowy zobowiązany jest Pan do: pośrednictwa w sprzedaży (...) oferowanego przez Spółkę; poszukiwania nowych, potencjalnych klientów oraz nawiązywania z nimi relacji handlowych/biznesowych; udziału w wydarzeniach branżowych, w trakcie których prezentowane będą rozwiązania znajdujące się w ofercie Spółki; aktywnego działania na rzecz pozyskania nowych klientów w obszarach portfolio produktowego Spółki; utrzymywania długofalowych relacji z klientami Spółki, kreowania potrzeb, zachęcania do zakupu usług i produktów; wsparcia Spółki w przygotowaniu oferty handlowej dla potencjalnych klientów pozyskanych przez Pana; negocjowania warunków handlowych z klientami pozyskanymi dla Spółki; monitorowania kontraktów zawartych przy Pana udziale; obsługi klientów pozyskanych dla Spółki przez Pana; bliskiej współpracy z kluczowymi partnerami; monitorowania oraz analizy działań konkurencji; budowania pozytywnego wizerunku Spółki.
W ramach świadczenia usługi, na podstawie Umowy współpracy, wykonuje Pan zatem wszelkie czynności w zakresie doprowadzenia do zawarcia umowy pomiędzy Spółką, a potencjalnym klientem. Nie zawiera Pan umowy z potencjalnym klientem Spółki, lecz czyni to samodzielnie Spółka. Klasyfikuje Pan Usługi pośrednictwa wykonywane na rzecz Spółki do grupowania PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegolub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right