Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.304.2024.1.DW
Dotyczy ustalenia, czy wykonywanie procesu konfekcjonowania wyrobów poza terenem określonym w decyzji o wsparciu wywiera wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 29 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy fakt wykonywania przez Spółkę procesu konfekcjonowania wyrobów gotowych nawiniętych na role (tj. przewijania i cięcia roli) poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji wywiera/będzie wywierać wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji, a w szczególności czy Spółka powinna alokować część marży ze sprzedaży wyrobów gotowych konfekcjonowanych poza terenem realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką kapitałową, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Podstawowa działalność Spółki to działalność produkcyjna, której przedmiotem są (…). Wnioskodawca prowadzi działalność za pośrednictwem dwóch wyodrębnionych zakładów produkcyjnych: w (…) oraz w (…).
Spółka otrzymała decyzję o wsparciu nr (…) z dnia (…) 2021 r. wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną na realizację nowej inwestycji, której głównym celem jest zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu Wnioskodawcy w (…) (dalej: „Decyzja z 2021 r.”, „Decyzja”). W Decyzji wymieniono rodzaje działalności gospodarczej, z której uzyskane dochody mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego oraz wskazano działki, na terenie których Spółka realizuje nową inwestycję (dalej: „teren realizacji inwestycji”). Ponadto, Spółka posiada również decyzję o wsparciu nr DOW (…) z dnia (…) 2022 r. wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną (…) na realizację innej inwestycji w zakładzie w (…). Spółka rozpoczęła realizację inwestycji w zakładzie w (…), natomiast nie korzysta jeszcze ze zwolnienia podatkowego na podstawie przedmiotowej decyzji.
Wnioskodawca realizuje inwestycję opisaną w Decyzji z 2021 r. w zakładzie w (…) i na terenie określonym w Decyzji prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na produkcji wyrobów i świadczeniu usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU wskazanych w treści Decyzji. Mając na uwadze treść Decyzji oraz przepisy u.p.d.o.p., uzyskane przez Spółkę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji z 2021 r. korzystają/będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zakład w (…) prowadzi działalność w zakresie (…). W zależności od potrzeb klienta Spółki produkt nawinięty na rolę może być konfekcjonowany w mniejsze role. W zakładzie w (…) znajdują się maszyny służące do przewinięcia produktu z dużej roli na mniejsze role (tzw. role-córki), a także urządzenia tnące, które pozwalają na uzyskanie odpowiednich szerokości i długości roli-córek. Następnie, zapakowane role po ich paletyzacji są przekazywane do magazynu wyrobów gotowych.
Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy ilość zamówień, które wymagają konfekcjonowania w mniejsze role przekracza możliwości zakładu w (…). Dlatego też zakład w (…) zleca zakładowi w (…) proces konfekcjonowania polegający na przewijaniu roli z nawiniętym produktem i jej konfekcjonowaniu w role-córki. W takich sytuacjach zapakowane zgodnie z zamówieniem klienta role-córki mogą zostać przekazane przez zakład w (…) do zakładu w (…) albo mogą zostać bezpośrednio przekazane przez zakład w (…) do klienta. Zaangażowanie zakładu w (…) w proces cięcia i przewijania roli ma na celu m.in. zwiększenie wydajności Spółki oraz zmniejszenie czasu oczekiwania klienta na produkt.
Wnioskodawca podkreśla, że w zakładzie w (…) znajdującym się poza terenem realizacji inwestycji objętej treścią Decyzji z 2021 r. nie odbywa się żaden z etapów procesu produkcyjnego wyrobów określonych w tej Decyzji (proces ten jest i będzie realizowany w całości na terenie realizacji inwestycji w (…)). W zakładzie w (…) położonym poza terenem realizacji inwestycji będą realizowane takie czynności jak cięcie i przewijanie, a także składowanie, kompletowanie, pakowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na środki transportu i sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi dokumentami towarzyszącymi dostawie oraz spedycja.
Pytanie
Czy fakt wykonywania przez Spółkę procesu konfekcjonowania wyrobów gotowych nawiniętych na role (tj. przewijania i cięcia roli) poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji wywiera/będzie wywierać wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji? W szczególności, czy Spółka powinna alokować część marży ze sprzedaży wyrobów gotowych konfekcjonowanych poza terenem realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, fakt wykonywania przez Spółkę procesu konfekcjonowania wyrobów gotowych nawiniętych na role (tj. przewijania i cięcia roli) poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji nie wywiera i nie będzie wywierać wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji, w szczególności Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do alokowania części marży ze sprzedaży wyrobów gotowych konfekcjonowanych poza terenem realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej.
Wsparcie na realizację nowych inwestycji, z którego korzysta/będzie korzystać Spółka, jest udzielane przedsiębiorcom w drodze decyzji o wsparciu na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm. dalej: „u.w.n.i.”). Wsparcie to jest przyznawane w formie zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p. doprecyzowano, że zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Równocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 6a u.p.d.o.p., w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w decyzji o wsparciu.
Wykładnia powyższych przepisów prowadzi do konkluzji, że przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli są spełnione kumulatywnie dwie przesłanki:
1)dochody przedsiębiorcy pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w decyzji o wsparciu oraz
2)dochody przedsiębiorcy uzyskiwane są z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.
Powyższe nie oznacza jednak, że prowadzenie procesu konfekcjonowania (tj. przewijania i cięcia roli) w zakładzie zlokalizowanym poza terenem wskazanym w treści Decyzji będzie wywierało wpływ na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia od podatku dochodowego. Przewijanie i cięcie wyrobów określonych w Decyzji i wyprodukowanych na terenie określonym w tej Decyzji (tj. wyrobów wyprodukowanych w (…)), które odbywa się w zakładzie w (…) ma charakter działalności pomocniczej i nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej objętej Decyzją poza teren realizacji inwestycji.
Przepisy u.p.d.o.p. oraz przepisy u.w.n.i. nie definiują pojęcia działalności pomocniczej. W związku z tym, Spółka chciałaby posłużyć się definicją zawartą w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U. UE. L 93.76.1, dalej: „Rozporządzenie EWG”).
Zgodnie z treścią Rozporządzenia EWG „działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim”.
Dodatkowo, zgodnie z pkt B pkt 1 Sekcji IV Rozporządzenia EWG, „Za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:
a)służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
b)porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
c)wytwarza usługi lub wyjątkowo dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
d)wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.”
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w nieruchomościach znajdujących się poza terenem realizacji inwestycji nie odbywa się (ani nie będzie odbywać się) żaden z etapów procesu produkcyjnego wyrobów określonych w Decyzji. Proces ten jest i będzie przeprowadzany na terenie realizacji inwestycji. W zakładzie Spółki położonym poza trenem realizacji inwestycji będą realizowane m.in. takie czynności jak: cięcie i przewijanie, a także składowanie, kompletowanie, pakowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na środki transportu i sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi dokumentami towarzyszącymi dostawie oraz spedycja.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz definicję działalności pomocniczej, w ocenie Spółki, czynności polegające na przewijaniu i cięciu roli (tj. proces konfekcjonowania wyrobów gotowych określonych w Decyzji) poza terenem realizacji inwestycji mogą zostać uznane za działalność pomocniczą, gdyż:
a)działalność ta służy tylko Spółce w ten sposób, że przewijanie i cięcie dotyczy wyłącznie wyrobów określonych w Decyzji i wyprodukowanych na terenie określonym w tej Decyzji;
b)przewijanie i cięcie roli poza terenem realizacji inwestycji nie stanowi odrębnego przedmiotu działalności Spółki, będąc czynnością pomocniczą do podstawowej działalności prowadzonej na terenie określonym w Decyzji;
c)na terenie określonym w Decyzji koncentruje się proces produkcyjny i decyzje o jego warunkach, przebiegu oraz finalnym efekcie. W zakładzie znajdującym się poza terenem realizacji inwestycji nie jest realizowany żaden etap procesu produkcyjnego - nie są podejmowane jakiekolwiek czynności, które mogłyby mieć wpływ na wzrost wartości konfekcjonowanych wyrobów. Czynności polegające na przewijaniu i cięciu roli nadają nowe parametry (tj. wymiary) wyrobom wyprodukowanym przez Spółkę, niemniej jednak, w ich wyniku nie powstaje inny, nowy produkt od produktu wytworzonego na terenie określonym w Decyzji;
d)wynikiem czynności wykonywanych w zakładzie znajdującym się poza terenem realizacji inwestycji nie jest wytworzenie nowych środków trwałych Spółki;
e)działalność polegająca na przewijaniu i cięciu roli jest prowadzona w innym zakładzie Spółki poza terenem określonym w Decyzji ze względu na potrzebę usprawnienia i przyspieszenia procesu realizacji zamówień;
f)czynności wykonywane poza terenem realizacji inwestycji mają pomocniczy (akcesoryjny) charakter, będąc jednocześnie na tyle ściśle związane z działalnością produkcyjną prowadzoną na terenie określonym w Decyzji, że byłyby zbędne, w sytuacji, gdyby Spółka nie prowadziła podstawowej działalności produkcyjnej na terenie realizacji inwestycji. Nie można byłoby mówić o cięciu i przewijaniu (konfekcjonowaniu) jakichkolwiek wyrobów gotowych, gdyby nie zostały one w pierwszej kolejności wytworzone na terenie realizacji inwestycji.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że przewijanie i cięcie poza terenem realizacji inwestycji wyrobów będących wynikiem działalności Spółki prowadzonej na terenie określonym w Decyzji ma charakter akcesoryjny w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie określonym w Decyzji. Pomiędzy przewijaniem i cięciem wyrobów gotowych a podstawową działalnością Wnioskodawcy istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek, ponieważ przewijanie i cięcie roli stanowią integralną część działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży wyrobów, które zostaną wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie określonym w Decyzji, które podlegają/będą podlegać procesowi konfekcjonowania poza terenem określonym w Decyzji, będą w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do alokowania części marży ze sprzedaży wyrobów gotowych konfekcjonowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji do działalności opodatkowanej.
Stanowisko organów podatkowych
W tym miejscu Wnioskodawca chciałby podkreślić, że przedstawione konkluzje są zbieżne z ugruntowaną linią interpretacyjną organów podatkowych w odniesieniu do podobnych do opisanego we wniosku stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych.
Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę na interpretację indywidualną z dnia 3 marca 2020 r. (0114-KDIP2-1.4010.497.2019.2.KS), wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w której organ potwierdził prawidłowość następującego stanowiska podatnika prowadzącego działalność na podstawie decyzji o wsparciu „(...) realizowane poza Zakładem w A procesy dodatkowego konfekcjonowania, dodatkowego mrożenia, transportu i magazynowania, w tym konsolidacji transportu i magazynowania, finalnych produktów spożywczych wytworzonych w całości w Zakładzie w A, jak również realizowane poza Zakładem w A funkcje sprzedażowe dotyczące tych produktów oraz transakcje odsprzedaży (lub, w przypadku transakcji przebiegających w ramach Spółki, transakcje podobne do odsprzedaży) nie wpływają na zakres Zwolnienia Podatkowego wynikającego zarówno z posiadanej Decyzji o wsparciu, jak i z rozszerzonej w wyniku trwającego obecnie procesu zmiany Decyzji o wsparciu.”.
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 marca 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.540.2019.2.APO).
Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentował również w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.145.2022.1.IZ, dotyczącej składowania, pakowania i konfekcjonowania wyrobów poza terenem realizacji inwestycji określonym w decyzji o wsparciu: „(...) fakt wykorzystywania magazynu usytuowanego poza terenem realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu do przyjmowania surowców/materiałów/półproduktów od dostawców, składowania, kompletowania, pakowania, konfekcjonowania, przygotowania do odbioru, załadowania na środki transportu oraz sprawdzenia zgodności z dokumentami transportowymi i innymi dokumentami towarzyszącymi dostawie, rozładunku, kontroli i naprawy towarów oraz spedycji wyrobów wyprodukowanych zgodnie z zakresem objętym decyzją o wsparciu oraz na terenie nowej inwestycji, nie ma żadnego wpływu na możliwość oraz na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.”
Dodatkowo Wnioskodawca chciałby przywołać interpretacje indywidualne wydane w odniesieniu do działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: „SSE”). Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na podobieństwo regulacji prawnych, zawarte w nich stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej może znaleźć zastosowanie również do działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu.
Wnioskodawca chciałby dodatkowo zauważyć, że zarówno w orzecznictwie sądowym (przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 grudnia 2020 r. o sygn. II FSK 2127/18) jak i wydawanych interpretacjach indywidualnych prezentowane jest stanowisko zgodnie z którym zakup materiałów i usług od podmiotów zewnętrznych działających poza terenem SSE nie prowadzi automatycznie do utraty zwolnienia podatkowego przez podatnika prowadzącego działalność na terenie SSE w zakresie odnoszącym się do tych zakupów. W przypadku Spółki nie mamy do czynienia z usługą świadczoną przez podmiot zewnętrzny, a z procesem konfekcjonowania wykonywanym przez inny zakład Spółki. W takiej sytuacji fakt wykonywania przez Spółkę procesu konfekcjonowania wyrobów gotowych w zakładzie znajdującym się poza terenem określonym w Decyzji tym bardziej nie powinien mieć wpływu na zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.
Stanowisko zgodnie z którym wykorzystywanie magazynu usytuowanego poza terenem SSE do magazynowania wyrobów strefowych lub surowców (materiałów) wykorzystywanych do ich produkcji, nie będzie miał wpływu na możliwość oraz zakres korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie zezwolenia znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.96.2021.1.APO). W interpretacji wskazano, że poza terenem SSE mogą być realizowane takie czynności jak: pakowanie, konfekcjonowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie, rozładunek towaru, kontrola i naprawa towaru oraz spedycja.
Spółka chciałaby także wskazać, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 14 czerwca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2-3.4010.118.2018.1.MS) przyznał rację podatnikowi (i odstąpił od uzasadnienia interpretacji) twierdzącemu, że „(...) magazynowanie wyrobów gotowych poza specjalną strefą ekonomiczną oraz wykonywanie poza SSE czynności związanych z magazynowaniem takich jak: pakowanie, konfekcjonowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie oraz spedycja wyrobów gotowych powstałych w całości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.”.
Biorąc pod uwagę powyższą argumentację Spółka stoi na stanowisku, że przewijanie i cięcie roli poza terenem realizacji inwestycji stanowi działalność pomocniczą w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji. W konsekwencji, zdaniem Spółki, fakt wykonywania przez Spółkę procesu konfekcjonowania wyrobów gotowych nawiniętych na role (tj. przewijania i cięcia roli) poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji nie wywiera i nie będzie wywierać wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. w odniesieniu do dochodu ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji, w szczególności Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do alokowania części marży ze sprzedaży wyrobów gotowych konfekcjonowanych poza terenem realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 dalej: „ustawa o WNI”),
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej ,,wsparciem'', jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o WNI,
przez nową inwestycję należy rozumieć:
a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa;
Według art. 13 ust. 1 ustaw o WNI,
wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Analizując opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zwrócić uwagę na wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 ustawy o CIT. Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.
Przechodząc do wątpliwości Wnioskodawcy, należy zwrócić uwagę, że czynnikiem uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z ww. przepisu jest osiągnięcie przez podatnika dochodu z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Nie można byłoby więc mówić o konfekcjonowaniu wyrobów wskazanych w treści decyzji o wsparciu, gdyby nie zostały one w pierwszej kolejności wytworzone na terenie realizacji inwestycji zgodnie z zakresem określonym w tej decyzji.
Jak wskazują Państwo we wniosku, zakład objęty decyzją o wsparciu z 2021 r. przekazuje wyroby gotowe zakładowi nie znajdującemu się na terenie inwestycji określonej w decyzji o wsparciu z 2021 r., celem ich konfekcjonowania. W zakładzie znajdujący się poza terenem realizacji inwestycji decyzji z 2021 r. nie odbywa się żaden z etapów procesu produkcyjnego wyrobów, proces jest realizowany w całości na terenie inwestycji wskazanym z decyzji z 2021 r. W zakładzie znajdującym się poza terenem realizacji inwestycji będą realizowane takie czynności jak cięcie, przewijanie, składowanie, kompletowanie, pakowanie, przygotowanie do odbioru, załadowanie oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innym dokumentami towarzyszącymi dostawie oraz spedycja.
Konfekcjonowanie w zakładzie zlokalizowanym poza terenem realizacji nowej inwestycji wyrobów gotowych (wyprodukowanych przez Spółkę na terenie określonym w decyzji o wsparciu będących wynikiem działalności zwolnionej od podatku dochodowego), nie pozbawia tych wyrobów przymiotu produktu powstałego w ramach nowej inwestycji. Korzystanie z innego zakładu celem konfekcjonowania wyrobów nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej decyzją o wsparciu poza teren nowej inwestycji.
Konfekcjonowanie gotowych wyrobów nastąpi dopiero po zakończeniu procesu produkcyjnego, co oznacza, że wyroby te nie będą poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości. To czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego przesądzają o wartości dodanej produktu, zaś czynności, które mają miejsce w trakcie konfekcjonowania po zakończeniu procesu produkcyjnego, nie zwiększają wartości produktu. Czynności te będą pełniły bowiem jedynie funkcję pomocniczą wobec działalności Spółki. Tym samym, za działalność pomocniczą powinna być uznana działalność, która nie powinna być kluczowa z punktu widzenia wartości wyrobu gotowego oraz istotności procesu produkcyjnego.
Uwzględniając powyższe, nie posiadacie Państwo obowiązku alokowania części marży ze sprzedaży wyrobów gotowych konfekcjonowanych poza terenem realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej.
Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right