Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.309.2024.1.DK

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z projektem pn. „(…)”, realizowanym w ramach konkursu pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i dla celów transakcji objętych podatkiem VAT posługuje się nadanym numerem NIP. Powiat z dniem (...) 2017 r. dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. W konsekwencji to Powiat dokonuje rozliczeń podatku VAT od czynności opodatkowanych wykonywanych zarówno przez Powiat jak i jego jednostki organizacyjne, w tym przez(…).

Powiat (...) zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu pn. „...”.

Dofinansowanie dotyczy zadania pn. „(…)”.

Powiat realizował będzie działalność edukacyjną poprzez utworzenie punktu dydaktycznego przeznaczonego do prowadzenia warsztatów z hortiterapii i horticeramiki. Planowany punkt dydaktyczny pod nazwą „(…)” ma powstać w istniejącym ogródku dydaktycznym. Utworzony ogród hortiterapeutyczny będzie dostępny dla uczniów i gości, którzy będą brali udział w planowanych warsztatach i konkursach. Pozwoli na wykorzystanie doświadczenia zdobytego przez hortiterapeutów i dalsze zdobywanie nowych umiejętności. Przede wszystkim korzystanie przez uczniów z różnymi niepełnosprawnościami z terapii ogrodem w miejscu do tego przygotowanym i dostosowanym do potrzeb uczniów, pozwoli na integrację społeczną i lepsze przygotowanie ich do funkcjonowania w środowisku, poprawi ich poziom funkcjonowania.

Hortiterapia to wspomaganie rehabilitacji i zdrowienia poprzez pracę w ogrodzie i kontakt z naturą. Rozumiana jako terapia ogrodnicza wykorzystuje zajęcia w ogrodzie i przebywanie wśród roślin w pracy z dziećmi z zaburzeniami integracji sensorycznej, jako stymulacja zmysłu dotyku, wzroku, węchu, słuchu, czucia i równowagi, propriocepcji. To doskonała metoda na pobudzanie receptorów skóry, usprawnianie motoryki małej i dużej, miejsce na ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe.

Istotny jest fakt, że w placówce zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć z hortiterapii i horticeramiki. Nasz ogródek pozwoli na prowadzenie działań hortiterapeutycznych, gdzie terapeuci, nauczyciele będą mogli w pełni wykorzystywać zastosowane rozwiązania architektoniczne oraz materiał przyrodniczy do swoich potrzeb oraz założonych celów edukacyjnych i terapeutycznych. Dzięki projektowi będą z powodzeniem stosować sylwoterapię, aromaterapię, chromoterapię, litoterapię, arteterapię.

Stworzenie zewnętrznej pracowni hortiterapeutycznej wpłynie na wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ochrony roślin) i świadomości ekologicznej oraz wykształcenie postaw proekologicznych wśród uczniów i wychowanków (...) w (...).

Do punktu dydaktycznego zakupione zostaną m.in.:

-stoły, krzesła, system nawadniający, hamak z zestawem mocującym;

-ścieżki sensoryczne, kaskadowa ścianka wielozmysłowa;

-pomoce dydaktyczne (m.in.: suchy mech chrobotek, gąbka florystyczna mokra i sucha, doniczki, suszone rośliny, materiały do wykonania kompozycji kwiatowych, materiały do scalania różnych kompozycji, materiały do tworzenia i prezentacji obrazów);

-rośliny doniczkowe.

Realizatorem umowy zawartej przez Powiat z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu „...”, będzie (…)- Jednostka Organizacyjna Powiatu nie posiadająca osobowości prawnej. Jednostka prowadzi oświatową działalność statutową w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t. j. Dz.U.2024.750), realizując zadania publiczne.

Faktury zakupowe w ramach realizacji ww. projektu zostaną wystawione na Powiat jako nabywcę, a jako odbiorca wskazane zostanie (…).

Realizacja projektu zostanie sfinansowana ze środków własnych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Efekty realizacji projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadania, do którego szkoła została powołana tj. zadania z zakresu edukacji publicznej.

Termin rozpoczęcia realizacji zadania - (...) 2024 r.

Termin zakończenia realizacji zadania - (...) 2025 r.

Pytanie

Czy Powiat ma prawną możliwość odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT, związanych z realizacją przyszłych zakupów, dotyczących projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przystępując do konkursu pn. „...”, wykonując zadanie pn. „(…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Powiat nie posiada możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w ramach projektu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przystępując do konkursu pn. „...”: „(…)”, ponieważ nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.2024.361), zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 u.p.t.u., przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie.

Z powyższego wynika, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Efekty realizowanego zadania będą służyły do celów dydaktycznych. Powiat jest podatnikiem podatku VAT, lecz nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu. Nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powiat przy realizacji tego projektu nie będzie występował w roli podatnika VAT lecz tylko będzie wykonywał swoje zadania jako organ władzy publicznej. W związku z powyższym cała wartość podatku VAT określonego na fakturach zakupu od dokonywanych nabyć, sfinansowanych zarówno z WFOŚ i GW w jak i Budżetu Powiatu, a dotycząca projektu „...” nie będzie podlegała odliczeniu w pliku JPK_VAT Powiatu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z art. 87 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-7 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie w art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…)

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo ubiegać się o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu pn. „...”. Dofinansowanie dotyczy zadania pn. „(…).

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. projektem.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W opisanej sprawie taki związek nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i które nie stanowią działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z realizacją ww. projektu nie wystąpią Państwo jako podatnik podatku VAT. Będą Państwo realizować powyższy projekt w ramach zadań własnych z zakresu edukacji publicznej, nałożonych na państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie powiatowym. Zatem poniesione wydatki będą związane z czynnościami, które wykonują Państwo jako organ władzy publicznej, niestanowiącymi działalności gospodarczej.

W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, które zostaną poniesione w związku z projektem pn. „(…), realizowanym w ramach konkursu pn. „...”. Tym samym, nie będzie również przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznaczyć należy, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00