Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.242.2024.1.AND

Planowana na rzecz Fundacji darowizna, ze wskazaniem przeznaczenia tej darowizny, będzie uprawniać Spółkę (darczyńcę) do dokonania odliczenia kwoty przekazanej darowizny od ustalonego dochodu w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2024 roku wpłynął Państwa wniosek z 30 kwietnia 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy planowana na rzecz Fundacji darowizna, ze wskazaniem przeznaczenia tej darowizny, będzie uprawniać Państwa Spółkę (darczyńcę) do dokonania odliczenia kwoty przekazanej darowizny od ustalonego dochodu w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowo-akcyjnej. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (…).

Wnioskodawca ma trzech komplementariuszy; każdy z komplementariuszy może reprezentować Wnioskodawcę.

Wnioskodawca zamierza dokonać w przyszłości darowizny lub darowizn (zdarzenie przyszłe) na rzecz Fundacji (…) (zwana dalej: „Fundacją”), która prowadzi działalność gospodarczą. Darowizna lub darowizny nie będą przekraczać łącznie 10% dochodu Wnioskodawcy.

Fundacja

Fundacja została powołana na podstawie aktu założycielskiego z dnia (…). Fundacja ma jednego założyciela i jednego członka zarządu.

Zgodnie z § 8 Statutu Fundacji: „Celem Fundacji jest prowadzenie działalności w zakresie (…), obejmującej:

1) organizowanie (…);

2) uczestnictwo (…);

3) krzewienie (…);

4) upowszechnienie i promocja (…);

5) prowadzenia działalności (…);

6) promowanie (…);

7) upowszechnianie (…)”.

Zgodnie z § 9 Statutu Fundacji: „Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1) organizowanie (…);

2) finansowanie (…);

3) organizowanie i finansowanie (…);

4) współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi, a także jednostkami organizacyjnymi nie mającymi osobowości prawnej z kraju i z zagranicy”.

W § 10 Statutu Fundacji (tekst jednolity z (…)) wskazano, że: „Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów, na zasadach określonych w przepisach prawa oraz w Statucie. Działalność ta jest wyłącznie działalnością dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, o której mowa w § 8 Statutu”.

Zgodnie ze § 11 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie:

1) „działalności (…);

2) działalności (…);

3) (…);

4) (…);

5) działalności (…);

6) działalności (…);

7) działalności związanej z (…);

8) (…);

9) działalności (…)”.

Majątek założycielski Fundacji wyniósł 1.000,00 złotych, zaś w Statucie Fundacji wskazano, że dochody Fundacji pochodzą z:

1) darowizn, spadków i zapisów,

2) subwencji osób prawnych,

3) dotacji udzielanych na wykonywanie powierzonych Fundacji zadań publicznych,

4) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,

5) dochodów ze zbiórek, aukcji i imprez publicznych,

6) dochodów z papierów wartościowych i lokat kapitałowych w walucie polskiej walutach obcych, zgodnie z przepisami prawa dewizowego,

7) prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej,

8) innych źródeł.

Zgodnie z § 12 ust. 3 Statutu: „Fundacja nie może podejmować działań polegających na:

 1) udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do Fundatorów, członków Zarządu lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Zarządu lub pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli („osoby bliskie”);

 2) przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz Fundatorów, członków Zarządu lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

 3) wykorzystywaniu majątku na rzecz Fundatorów, członków Zarządu lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji;

 4) zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundatorzy, członkowie Zarządu lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe”.

Jedynym organem Fundacji jest Zarząd. Na dzień złożenia niniejszego wniosku, jedynym członkiem zarządu jest założyciel Fundacji.

Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, Fundacja nie ma nadanego statusu organizacji pożytku publicznego. 

Działalność gospodarcza Fundacji

Środki finansowe Fundacji pochodzące z darowizn były niewystarczające do realizowania celów statutowych. W związku z powyższym, Fundacja w roku (…) rozpoczęła działalność gospodarczą. Dodatkowe źródło dochodu umożliwia realizację celów, do których Fundacja została powołana. Działalność gospodarcza jest i będzie prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji i jest wyłącznie działalnością dodatkową w stosunku do działalności, o której mowa w § 8 Statutu. Wszystkie przychody (dochody) z działalności gospodarczej będą przeznaczane wyłącznie na sfinansowanie celów statutowych.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Zdarzenie przyszłe - darowizna na rzecz Fundacji przez Wnioskodawcę

Wnioskodawca planuje w przyszłości dokonać darowizny lub darowizn na rzecz Fundacji, wskazując, na jaki cel ma być spożytkowana darowizna.

Darowizna nie będzie zaliczona przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów. Odliczenie nie przekroczy 10% dochodu. Darowizna będzie dokonana za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek Fundacji.

Fundacja nie będzie zobowiązana do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, planowana na rzecz Fundacji darowizna, ze wskazaniem przeznaczenia tej darowizny, będzie uprawniać Wnioskodawcę (darczyńcę) do dokonania odliczenia kwoty przekazanej darowizny od ustalonego dochodu w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, planowana darowizna na rzecz Fundacji, ze wskazaniem celu tej darowizny, będzie uprawniała Wnioskodawcę do dokonania odliczenia kwoty przekazanej darowizny od ustalonego dochodu, na zasadach wskazanych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „ustawa o CIT).

Art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT)

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

„Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:

 1) darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1”.

Zgodnie z art. 18 ust. 1a ustawy o CIT,

„Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

 1) osób fizycznych;

 2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami”.

Mając na uwadze, że ustawa o CIT odwołuje się do ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571, dalej: „UoDPP”), należy przeanalizować ww. ustawę pod kątem definicji pojęcia działalności pożytku publicznego i organizacji pozarządowej.

Działalność pożytku publicznego

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UoDPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, organizacjami pozarządowymi są m.in. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym fundacje, niedziałające w celu osiągnięcia zysku.

W art. 4 ww. ustawy wskazano zakres zadań, które wchodzą w skład zadań publicznych. Jednym z ww. zadań jest m.in. wspieranie i upowszechnianie (…) (art. 4 ust. 1 pkt (…) UoDPP) – zatem zadanie, które objęte jest statutem Fundacji.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego.

Organizacja pożytku publicznego może prowadzić działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego (Staszczyk Piotr, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz. Art. 20).

Organizacja pozarządowa w rozumieniu UoDPP

Aby organizacja mogła zostać uznana za organizację pozarządową w rozumieniu UoDPP, musi spełniać szereg kryteriów, z czego najważniejszym jest niedziałanie w celu osiągnięcia zysku (G. Kubalski, B. Skobel. Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Komentarz. Art. 3). Równocześnie organizacja pozarządowa nie musi prowadzić działalności pożytku publicznego, aby być za taką uznaną (Staszczyk Piotr, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz. Art. 20).

Dla niniejszej sprawy fundamentalne znaczenie ma rozróżnienie działalności prowadzonej w celu osiągnięcia zysku od działalności zarobkowej.

Komentatorzy prawa wskazują, że UoDPP dopuszcza sytuację, w której organizacja prowadzi zarówno działalność pożytku publicznego, jak i działalność gospodarczą – która ze swojej istoty ma charakter zarobkowy. Niedziałanie w celu osiągnięcia zysków należy rozumieć bowiem w ten sposób, że dochody, jakie organizacja pozyskała z działalności zarobkowej, nie mogą być rozdzielane pomiędzy członków lub założycieli tej organizacji. Środki te są przeznaczane na działalność statutową (Ibidem).

Działalność gospodarcza nie może być głównym celem działania organizacji pozarządowych, lecz jedynie środkiem, umożliwiającym im prowadzenie głównej działalności nakierowanej na realizację celów społecznie użytecznych (Blicharz Jolanta, Komentarz do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, [w:] Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Ustawa o spółdzielniach socjalnych. Komentarz. Art. 3). Działalność gospodarcza może mieć zatem charakter pomocniczy zmierzający do uzyskania finansowania celów organizacji (Staszczyk Piotr, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz. Art. 20).

Co więcej, podkreśla się, że fakt wpisania m.in. fundacji do rejestru przedsiębiorców w związku z podjęciem przez ten podmiot działalności gospodarczej nie oznacza utraty przez taką fundację statusu organizacji pozarządowej (Kowal Norbert, Komentarz do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, [w:] Tworzenie i rejestracja organizacji pożytku publicznego. Komentarz. Art. 3).

Należy zatem uznać, że organizacja pozarządowa może prowadzić działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, byleby dochód był przeznaczany na działalność pożytku publicznego (Staszczyk Piotr, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz. Art. 20).

Dopuszczalność prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166), fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. 

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły (art. 3 z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236).

Wskazuje się, że fundacja może prowadzić działalność not for profit, a zatem może prowadzić działalność gospodarczą ukierunkowaną na osiąganie zysków, ale zysk ten nie jest dzielony między uczestników przedsięwzięcia, a jest przeznaczany na określone cele (Kidyba Andrzej (red.), Ustawa o fundacjach. Komentarz. Art. 5).

W fundacjach not for profit środki uzyskane zarówno z działalności gospodarczej, jak i innej formy powiększania majątku, zostają przekazane na działalność statutową. Zgodnie ze stanowiskiem komentatorów, w takiej sytuacji działalność gospodarcza fundacji może mieć miejsce bez negatywnych konsekwencji dla fundacji (np. z powodu opodatkowania), ale środki uzyskane muszą być przeznaczone na cele statutowe fundacji (Ibidem).

Działalność statutowa i działalność gospodarcza jako dwie różne sfery działalności fundacji powinny być dokładnie określone i rozdzielone w statucie – co ma miejsce w przypadku Fundacji. Funkcja działalności gospodarczej w fundacji sprowadza się bowiem do źródła dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych.

Z niniejszego wniosku jasno wynika, że działalność gospodarcza Fundacji jest prowadzona pomocniczo względem realizacji celów statutowych, a zyski z działalności nie są i nigdy nie będą rozdzielane między zarząd czy fundatora. Zakres działalności gospodarczej Fundacji jest odmienny od celów statutowych i sposobów ich realizacji.

Rozróżnienie działalności gospodarczej nakierowanej na zysk od działalności zarobkowej

W wyroku z dnia 26 września 2008 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 789/07 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu (zarobku), rozumianego jako nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami. Działalność pozbawiona tego aspektu jest działalnością charytatywną, społeczną i inną.

NSA wskazał, że należy odróżnić zysk od zarobku – „wyłącznie z tym drugim mamy do czynienia w przypadku działalności non for profit, która wprawdzie jest zarobkowa, to jednak dochód z niej osiągnięty w całości jest przeznaczany na pokrycie kosztów oraz/lub realizację celów statutowych podmiotu działalność tę wykonującego” (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 września 2008 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 789/07). Działalność taką mogą prowadzić na przykład fundacje.

Również Sąd Najwyższy zwrócił uwagę, że „Gramatyczna wykładnia art. 3 ust. 2 ustawy (UoDPP) przemawia za wnioskiem, że spółka akcyjna, która nie działa w celu osiągnięcia zysku, jest organizacją pozarządową” (Uchwała Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 13 stycznia 2006 r. 111 CZP 122/05).

Skoro zatem spółka akcyjna, niedziałająca w celu osiągnięcia zysku, może zostać uznana za organizację pozarządową, tym bardziej za taką może być uznana fundacja, która prowadzi działalność wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jej celów i przeznacza na te cele całość dochodów.

Również sądy niższych instancji potwierdzały powyższe. Sądy wskazywały, że działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 24 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Ke 239/16).

Zaprezentowany pogląd znajduje potwierdzenie także w orzecznictwie sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że działalność ma charakter zarobkowy, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu (zarobku), rozumianego jako nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami. Działalność pozbawiona tego aspektu jest zaś działalnością charytatywną, społeczną, kulturalną i inną (określaną mianem non profit) (por. wyrok z 18 kwietnia 2012 r., sygn. akt II FSK 1954/10).

W doktrynie rozróżnia się pojęcie zysku od zarobku, wskazując, że wyłącznie z tym drugim mamy do czynienia z działalnością „non profit”, która wprawdzie jest zarobkowa, to jednak dochód z niej osiągnięty w całości jest przeznaczany na pokrycie kosztów oraz/lub realizację celów statutowych podmiotu działalność tę wykonującego (por. K. Kohutek (w:) M. Brożyna, M. Chudzik, K. Kohutek, J. Molis, S. Szuster, Komentarz do art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, stan prawny 1 maja 2005 r., Lex i powołana tam literatura). W stosunkach zewnętrznych wspomniana działalność w zasadzie niczym nie będzie odbiegać od działalności innych podmiotów prowadzących ją w celu osiągnięcia zysku (a nie „tylko” zarobku). Wskazane rozróżnienie na pojęcie zysku i zarobku ma zatem znaczenie jedynie w stosunkach „wewnętrznych” danego podmiotu, jako że przesądza o celach przeznaczenia wypracowanego dochodu (zarobku).

Zatem, zarobkowy charakter ma działalność, która jest prowadzona w celu (z subiektywnym zamiarem) osiągania zysków, nawet jeżeli dana działalność nie zawsze będzie obiektywnie dochodowa. Przeciwieństwem działalności zarobkowej w tym rozumieniu jest działalność niezarobkowa, czyli taka, której rzeczywistym przeznaczeniem nie jest generowanie czystych zysków, nawet jeżeli w toku jej wykonywania niezamierzone zyski w pewnym momencie się pojawią (por. wyrok WSA w Poznaniu z 7 kwietnia 2021 r., sygn. akt I SA/Po 201/21).

Z zarobkowym charakterem działalności wiąże się uczestnictwo w obrocie gospodarczym. Wymóg ten spełniony jest wówczas, gdy działalność gospodarcza realizowana jest poprzez odpłatne (ekwiwalentne) świadczenia wzajemne, spełniane w ramach obrotu gospodarczego. Działalnością gospodarczą jest więc tylko działalność zewnętrzna („między przedsiębiorcami”) mająca na celu np. świadczenie usług osobom trzecim. Nie jest zaś działalnością gospodarczą działalność prowadzona na potrzeby samej osoby prawnej lub zrzeszonych w niej członków (por. postanowienie SN z 29 kwietnia 1998 r., III CZP 7/98; OSNC 1998/11/188, wyrok NSA z 26 września 2008 r., sygn. akt II FSK 789/07).

W opisanym stanie faktycznym, Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej z zamiarem osiągnięcia zysków. Celem działalności gospodarczej jest finansowanie celów statutowych Fundacji. Wszystkie przychody są i będą przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją celów statutowych.

Podsumowanie

Działalność statutowa Fundacji obejmuje działalność związaną z (…). Działalność gospodarcza jest całkowicie odrębna od działalności statutowej – obejmuje zarówno działalność (…), jak i działalność (…).

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami.

Ze stanowiska własnego Wnioskodawcy, przedstawionego w niniejszym wniosku, jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania odliczenia kwoty darowizny od ustalonego dochodu, na zasadach wskazanych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT – niezależnie od faktu prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej. Status Fundacji, jako organizacji pozarządowej, prowadzącej działalność pożytku publicznego nie uległ bowiem zmianie wskutek podjęcia działalności gospodarczej i wpisu do rejestru przedsiębiorców. Wpis do rejestru przedsiębiorców nie powoduje utraty statusu organizacji non-profit, gdyż przychody z działalności gospodarczej są przeznaczane w całości na cele statutowe.

Stanowisko zarówno doktryny prawa, jak i sądów powszechnych i administracyjnych jest tożsame – organizacja pożytku publicznego może prowadzić działalność gospodarczą w celach zarobkowych pod warunkiem, że dochody z tej działalności są przeznaczane w całości na realizację celów statutowych. Zysk z działalności gospodarczej nie może być przy tym rozdzielany między uczestników przedsięwzięcia.

Co więcej, sądy administracyjne uznają spółkę akcyjną, niedziałającą w celach zarobkowych, za organizację pozarządową – tym bardziej zatem uzasadnione będzie uznanie za taką fundacji prowadzącej działalność gospodarczą.

Przedstawiciele doktryny podkreślają również, że w polskiej rzeczywistości fundacje not for profit (a zatem takie, które prowadzą działalność gospodarczą, ale celem finansowania realizacji celów statutowych) mają największe uzasadnienie, gdyż mogą uzasadniać połączenie działalności gospodarczej z działalnością statutową bez negatywnych konsekwencji dla samej fundacji (Kidyba Andrzej (red.), Ustawa o fundacjach. Komentarz. Art. 5).

W przedmiotowej sprawie istotne jest również rozróżnienie działalności gospodarczej prowadzonej w celu osiągnięcia zysku a działalności zarobkowej. Jak wskazano powyżej, rozróżnia się pojęcie zysku od zarobku – zarobek ma miejsce właśnie w przypadku działalności not for profit. Co prawda jest to działalność zarobkowa, natomiast dochód z niej jest w całości przeznaczany na pokrycie kosztów i realizację celów statutowych. Działalność taką mogą wykonywać na przykład fundacje (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 września 2008 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 789/07). Oczywiście w stosunkach zewnętrznych nie „widać” istotnej różnicy w działalności zarobkowej i działalności nakierowanej na zysk – rozróżnienie ma znaczenie w stosunkach wewnętrznych, ponieważ dotyczy przeznaczenia wypracowanego zarobku.

Niezasadne zatem byłoby zrównanie działalności gospodarczej Fundacji z klasyczną działalnością gospodarczą nakierowaną na zysk. Z treści niniejszego wniosku bowiem wynika, że dochód z działalności Fundacji nie jest przeznaczony do podziału dla fundatora czy członków zarządu, a służy realizacji celów Fundacji. Tym samym, działalność statutowa stanowi podstawową działalność Fundacji, podczas gdy działalność gospodarcza Fundacji ma charakter wyłącznie uboczny.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza:

- teza z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 5 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Gd 150/19, w której wskazano, iż: „Stanowisko, że kwoty wpłacane corocznie przez spółkę na rzecz fundacji nie mogą być uznane za darowizny, ponieważ spółka zobowiązała się do takich wpłat już w akcie powołania fundacji, nie znajduje uzasadnienia prawnego”;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 stycznia 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.589.2021.2.BD, w której wskazano, iż: „Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca w 2020 r. przeznaczył na rzecz Fundacji darowiznę pieniężną, nieprzekraczającą 10% dochodu Spółki. Wnioskodawca jest fundatorem Fundacji A, jednak przekazanie darowizny na Jej cele nie stanowiło wypełnienia zobowiązania wynikającego z aktu założycielskiego Fundacji. Fundacja jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, nieprowadzącym działalności zarobkowej. Przekazana przez Wnioskodawcę darowizna zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych Fundacji A. Wnioskodawca wskazał również, że Fundacja realizuje cele, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, tj. w szczególności: pomocy społecznej, pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych, nauki, edukacji, oświaty i wychowania, ochrony i promocji zdrowia, wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, działalności charytatywnej, podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej oraz rozwoju świadomości narodowej i kulturowej. Darowizna nie została udokumentowana w postaci umowy w tym umowy notarialnej, a została przekazana na rachunek bankowy Fundacji A. Ponadto, na potwierdzenie darowizny Spółka dysponuje dokumentem bankowym potwierdzającym przelew na konto Fundacji. Wnioskodawca nie zalicza przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów. Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia organu do opisanego przez Spółkę stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać, że w związku z przekazaniem przez Wnioskodawcę darowizny na rzecz Fundacji zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od dochodu przekazanej darowizny na rzecz Fundacji zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT”;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 listopada 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.632.2022.1.AW, w której wskazano: „Z opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca jest utworzoną przez gminę (100% akcji spółki należy do gminy) spółką akcyjną. Wnioskodawca jest ponadto fundatorem Fundacji. Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (oraz posiada status organizacji pożytku publicznego). (...) Odnosząc przywołane powyżej przepisy prawa i wyjaśnienia Organu do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy uznać, że skoro:

 1) Walne Zgromadzenie Gminy, która posiada 100% akcji Spółki podjęło uchwałę, by część wypracowanego zysku za rok 2021 przeznaczyć na zasilenie kapitału (funduszu) rezerwowego, w celu sfinansowania wsparcia przez fundatora Fundacji, a następnie

 2) Wnioskodawca jako fundator Fundacji w roku 2022 r. postanowił przeznaczyć te środki na cele statusowe Fundacji w postaci darowizny pieniężnej, nieprzekraczającą 10% dochodu Spółki, a

 3) przekazanie środków pieniężnych na rzecz Fundacji nie stanowiło wypełnienia zobowiązania wynikającego z aktu założycielskiego Fundacji, która jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz Spółka dysponuje dokumentem bankowym potwierdzającym przelew darowizny na konto Fundacji,

to w istocie zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, Wnioskodawca na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie uprawniony, by w rozliczeniu rocznym za 2022 rok odliczyć od dochodu sfinansowaną ze środków pochodzących z podziału zysku (wypracowanego w 2021 r. obrotowym) darowiznę środków pieniężnych przekazanych w 2022 r. na rzecz Fundacji, w kwocie nie większej niż 10% osiągniętego dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1 ustawy o CIT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższej regulacji wynika, że ustalenia dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tym roku podatkowym.

Przepis art. 18 ustawy o CIT reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawę obliczamy odrębnie dla każdego z dwóch źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

 1) osób fizycznych;

 2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c ustawy o CIT, zgodnie z którym:

odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Z cytowanego powyżej art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

 1) obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571, dalej: „UDPPiW”), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,

 2) być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Zatem, aby darowizna na mocy omawianego przepisu podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz celu darowizny, musi być spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UDPPiW,

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 2 UDPPiW, organizacjami pozarządowymi są:

 1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

 2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt (…) UDPPiW,

sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie (…).

W związku z tym, odliczeniu będą podlegały m.in. darowizny przekazane na ww. cel.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1k ustawy o CIT,

odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym z jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka zamierza dokonać w przyszłości darowizny lub darowizn na rzecz Fundacji, która prowadzi działalność gospodarczą. Spółka wskaże na jaki cel ma być spożytkowana darowizna. Ponadto, darowizna nie będzie zaliczona przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów, a odliczenie nie przekroczy 10% dochodu Spółki. Darowizna będzie dokonana za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek Fundacji. Fundacja nie będzie zobowiązana do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Państwa Spółki. Jak wskazali Państwo we wniosku, działalność gospodarcza Fundacji jest i będzie prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jej celów i jest wyłącznie działalnością dodatkową w stosunku do działalności w zakresie (…). Wszystkie przychody (dochody) z działalności gospodarczej będą przeznaczane wyłącznie na sfinansowanie celów statutowych. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, należy stwierdzić, że Spółce nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia od dochodu planowanych darowizn na rzecz opisanej we wniosku Fundacji.

Jak już wcześniej wskazano, aby darowizna na mocy omawianego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podlegała odliczeniu od dochodu, musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki:

1) powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i

2) obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

W Państwa sprawie nie zostanie spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego darowiznę, ponieważ wskazana przez Państwa Fundacja nie będzie organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jak wskazano w powyższym przepisie, organizacjami pozarządowymi są m.in. niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

We wniosku wskazali Państwo, że Fundacja prowadzi działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236),

działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Zatem, prowadzenie działalności gospodarczej już ze swej istoty jest działalnością zarobkową, ukierunkowaną na chęć osiągnięcia zysku. W Państwa sprawie nie ma znaczenia, że zysk z działalności gospodarczej będzie przeznaczany wyłącznie na cele statutowe Fundacji. Jeżeli Fundacja będzie prowadzić zarówno działalność statutową, jak i działalność gospodarczą, to nie zostanie spełniony warunek niedziałania w celu osiągnięcia zysku, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Biorąc powyższe pod uwagę, w związku z przekazaniem przez Państwa Spółkę darowizny na rzecz opisanej we wniosku Fundacji, nie zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. A zatem Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia od dochodu planowanych darowizn.

W związku z tym, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00