Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Gl 1482/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Kozłowska (spr.), Sędzia WSA Monika Krywow, Sędzia WSA Katarzyna Stuła-Marcela, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi W. w M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 24 sierpnia 2023 r. nr SKO.FP/41.4/310/2023/14622 w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za marzec 2023 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej: organ odwoławczy) decyzją z 24 sierpnia 2023 r. nr SKO.FP/41.4/310/2023/14622, na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), dalej: O.p. rozpoznaniu odwołania W w M. przy ul. [...] (dalej: W, skarżąca), utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta M. (dalej: organ pierwszej instancji) z 25 maja 2023 r. nr [...] w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości położonej w M. przy ul. [...] [...], [...], [...], [...], [...] za miesiąc marzec 2023 r. w wysokości 8.776,80 zł.
Powyższa decyzja organu odwoławczego została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Organ pierwszej instancji decyzją z 25 maja 2023 r. określił W wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości położonej w M. przy ul. [...] [...], [...], [...], [...], [...] za miesiąc marzec 2023 r. w wysokości 8.776,80 zł.
Od powyższej decyzji odwołanie wniósł pełnomocnik W, zarzucając wydanej decyzji naruszenie:
1. art. 6k ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.), dalej: u.u.c.p.g. poprzez automatyczne uznanie przez organ pierwszej instancji, że w przedmiotowej sprawie wystąpiły przesłanki do określenia opłaty sankcyjnej za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2. art. 6ka ust. 1 u.u.c.p.g. poprzez uznanie na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego, iż jednorazowe zgłoszenie o niesegregowaniu odpadów komunalnych stanowi niedopełnienie obowiązku właściciela nieruchomości w zakresie selektywnego zbierania i gromadzenia odpadów komunalnych, względnie: - niepowiadomienie właściciela nieruchomości - W - przez podmiot odbierający odpady komunalne o fakcie niedopełnienia, co uniemożliwia określenie opłaty z uwzględnieniem stawki podwyższonej;