Decyzje administracyjne a późniejsze orzeczenie TSUE: brak podstaw do stwierdzenia nieważności - Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. II GSK 110/21
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydany po dacie decyzji administracyjnej nie może stanowić podstawy do stwierdzenia jej nieważności z powodu rażącego naruszenia prawa, jeśli w chwili jej wydawania obowiązywał niewątpliwy stan prawny i nie było wątpliwości interpretacyjnych co do zastosowanych przepisów.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant asystent sędziego Klaudia Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp.j. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 września 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 233/20 w sprawie ze skargi A. Sp.j. w O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "A. Sp.j. w O. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zwany dalej "WSA" lub "Sądem I instancji", wyrokiem z dnia 29 września 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 233/20, oddalił skargę "A." Sp. j. z siedzibą w O., zwanej dalej "skarżącą", na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2019 r., nr [...], w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
W dniu [...] października 2009 r. na drodze powiatowej nr [...], na odcinku J. – G. przeprowadzono kontrolę zespołu pojazdów, składającego się z pojazdu marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] i naczepy ciężarowej marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. W chwili kontroli miał miejsce międzynarodowy transport drogowy z N. do P. w imieniu i na rzecz przedsiębiorstwa "A." Sp. j. z siedzibą w O. W wyniku pomiarów kontrolowanego zespołu pojazdów stwierdzono naruszenia dopuszczalnych norm: nacisk na pojedynczej osi napędowej pojazdu - 11,22 t (po odjęciu błędu w wysokości 2% zaokrąglonych do 0.1 t w górę) - przekroczenie o 3,22 t, a także podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. W tak ustalonym stanie faktycznym Lubuski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, decyzją z dnia [...] grudnia 2009 r. nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 4800 zł. Na skutek złożonego odwołania Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej "GITD", decyzją z dnia [...] stycznia 2010 r. utrzymał w mocy decyzje organu pierwszej instancji. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 maja 2010 r., sygn. akt VI SA/Wa 533/10, oddalił skargę na tę decyzję, a Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt II GSK 1003/10, oddalił skargę kasacyjną od wyroku Sądu I instancji.